Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Předposlední generace velkých Volv
  • Autor
  • Zpráva
Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

Dostal jsem se k zachovalé XC60 T5 AWD první generace a zjišťuju, kterak tomu věnovat správnou péči.
Jelikož to je téma pro čerstvého migranta bez švédského pasu, mírně nepřehledné, zkusím shrnout co je k tomuto aktuálně (4/2022) na trhu dostupné:

Motor 2,4D D5244T5
Náplň 6L
Volvo říká 5W30, norma ACEA A5/B5
Zkušenost říká, moderní "nízkoemisní" a lehkoběžné, "řidké" oleje nebrat.
Ideální je Mobil 5W50, nebo kvalitní "oldschool" oleje 5W40.
Pozor je třeba dát na pančování profláklých značek. Nějaký systém pro garanci originality používá značka Ravenol.

Volba: RAVENOL Turbo VST SAE 5W-40, cca 200Kč/L

Automat TF-80 SC
Náplň 7L/3L
Filtr není vyměnitelný bez rozebrání skříně.
Volvo říká normu JWS3309 do roku 2011, JWS3324 od 2011 dále.
Zkušenost říká používat novější olej, dle JWS3324 v obou případech.
Reference Volvo je 102012, cca 800 Kč/L

Volba: Ravenol ATF T-WS Lifetime, cca 300Kč/L

Přední úhlovka
Náplň <1L
Volvo říká SAE 75W90 dle API GL-5, originál reference 31259380, cca 1100Kč/L

Volba: Ravenol VSG 75W-90, cca 400Kč/L

Haldex gen.4
Náplň <1L
Vyměnit filtr.
Volvo originál reference 31325136 již nedostupná.

Volba: Ravenol AWD-H Fluid, cca 450Kč/L

Zadní diferák
Náplň <1L
Volvo říká původní již nedostupnou referenci nahradit 31259380 (přední úhlovka)
Původní referenci odpovídá Ravenol EPX 80, cca 130Kč/L

Volba: pro zjednodušení Ravenol VSG 75W-90, cca 400Kč/L

Servořízení
RAVENOL SSF Spec. Servolenkung Fluid, cca 300Kč/L


Prosím o kontrolu, případně opravím, doplním.
Naposledy upravil(a) Jura dne 15 dub 2022 14:32, celkem upraveno 6 x.

dumi.cz
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 3385
Registrován: 10 roků 4 měsíce
Bydliště: Štěpánovice
Vůz: V70 '97 B5254T@192PSI Black | 850 '95

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od dumi.cz »

Neco mi rika,ze motor nafta 2.4 T5 neexistuje. Bud je to nafta nebo T5 :-)
_________________
V70 '97 B5254T@192PSI Black - Vlk
850 `95 B5252S - Prezident
850 `96 B5252S WAGON A/T Webasto - Myslivec
850 '96 D5252T combi - Daisy

Jakub Svoboda
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5184
Registrován: 7 roků 7 měsíců
Bydliště: Rakovník
Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jakub Svoboda »

Do motoru Ravenol VMP 5w30 C3 a menit max do 15tis km
Automat Ravenol ATF T WS Lifetime - specifikace JWS 3324 - jen netusim, kdes sebral 250Kč/1L , ja bral 60L sud a vychazi cca 330Kč/L

Ale jak pise Dumi, v XC60 jsem videl bud T6 nebo 3,2
Naposledy upravil(a) Jakub Svoboda dne 15 dub 2022 10:06, celkem upraveno 2 x.
_________________
XC70 MY2010 D5 169kW Polestar
V60 MY2018 D3 110kW

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

dumi.cz píše: 15 dub 2022 09:29 Neco mi rika,ze motor nafta 2.4 T5 neexistuje. Bud je to nafta nebo T5 :-)
2.4 D D3/D4 AWD D5244T5
No jo no, začátečník, upřesním, díky.

Jakub Svoboda
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5184
Registrován: 7 roků 7 měsíců
Bydliště: Rakovník
Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jakub Svoboda »

Takze nafta

Jeste neco k AWD co liji ja
20210718_200741.jpg
20210708_173857.jpg
20210821_124103.jpg
A zapomel jsi na rizeni a filtr Haldexu
20210715_164234.jpg
20210516_144121.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Jakub Svoboda dne 15 dub 2022 10:13, celkem upraveno 1 x.
_________________
XC70 MY2010 D5 169kW Polestar
V60 MY2018 D3 110kW

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

Jakub Svoboda píše: 15 dub 2022 10:00 Do motoru Ravenol VMP 5w30 C3 a menit max do 15tis km
Automat Ravenol ATF T WS Lifetime - specifikace JWS 3324 - jen netusim, kdes sebral 250Kč/1L , ja bral 60L sud a vychazi cca 330Kč/L

Ale jak pise Dumi, v XC60 jsem videl bud T6 nebo 3,2
Jo, záměna balení 4L/5L. oleje-pema.cz - 300Kč/L

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

Jakub Svoboda píše: 15 dub 2022 10:05 Takze nafta

Jeste neco k AWD co liji ja

A zapomel jsi na rizeni a filtr Haldexu
:good:

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

Jakub Svoboda píše: 15 dub 2022 10:00 Do motoru Ravenol VMP 5w30 C3 a menit max do 15tis km
Automat Ravenol ATF T WS Lifetime - specifikace JWS 3324 - jen netusim, kdes sebral 250Kč/1L , ja bral 60L sud a vychazi cca 330Kč/L

Ale jak pise Dumi, v XC60 jsem videl bud T6 nebo 3,2
Nevím jak konkrétně tento Ravenol, ale k 5W30 / 0W30 obecně mám averzi, protože vím z praxe, co to s motory dělá.
Zároveň je vyzkoušeno že klasický 5W40 nemá měřitelný negativní vliv na DPF/FAP ani SCR. Spíše naopak vzhledem k zachování kondice motoru a nízké spotřebě oleje.

zdenal111
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 684
Registrován: 4 roky 6 měsíců
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od zdenal111 »

...5W30 / 0W30 obecně mám averzi.. copak to dělá,jestli to teda není tajemství :wink:
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

Vyleštěné fleky na stěnách válců, opotřebením zmizí z povrchu honování, hladký povrch neudrží olejový film, což znamená netěsnost spalovacího prostoru, vysokou spotřebu oleje a naopak průnik nafty i spalin pod písty.
Částo i koroze válců.
Příčina, nízký HTHS faktor těchto olejů hlavně, absurdní intervaly výměn částečně.
Dříve se řešily opotřebené, zapečené pístní kroužky, nebo vymačkané jejich uložení, kvůli spotřebě oleje, ale nestávalo se běžně, že by se vydřelo honování válců.
Dnes pravidlem, příští týden můžu nafotit, jaký vypadají válce “mazané” 0W30 po 100tkm.

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1903
Registrován: 5 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Munga »

Jestli tam nejde spíš jen o ty nesmyslné intervaly výměny které se předepisují.

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

Ne, protože z minulosti víme, jak dopadaly motory kde majitelé kašlali na výměny oleje.
Karbonování zanášelo nejdříve hydroštely, pak přišly kvůli omezení tlaku a průtoku oleje na řadu kluzné ložiska, vačka, klika. Válce naposled.
Tady objektivně víme, že tyhle oleje mají omezenou schopnost mazat za vysokých tlaků a teplot (HTHS).
Laicky zkuste vytáhnout olejovou měrku z horkého motoru, olejový film se trhá i na ní.
Kluzná ložiska mají každé samostatný přívod tlakového oleje, ty to ještě umaže, ale odnáší to stěny válců mazané rozstřikem.

zdenal111
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 684
Registrován: 4 roky 6 měsíců
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od zdenal111 »

Nesmyslné intervaly výměny ,které se předepisují je problém lechkoběžných i ,,z vysokým HTHS ,, olejů ,to je jasný žádná novinka . Pokud oleje měníš v kratších intervalech ,problémům výše psaných ,oddaluješ opotřebení motoru ,a lze toho docílit i s oleji méně kvalitními ..průběhů TAN a TBN v oleji motoru auta , které jezdí převážně v městském provozu , dochází k velmi rychlé degradaci u každého motorového oleje taky žádný objev .V městském provozu 5w50 degraduješ do 7ts km ,ale na delších cestách vydrží v dané mazuschopnosti delší dobu .Takže každý se musí přispůsobit kde jak a jakým spůsobem provozuje a co dává do motoru .
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

Je třeba zdůraznit, že délka intervalu výměny má vliv primárně na kyselost a chemickou degradaci oleje, jak píšeš, né na samotnou schopnost mazat a udržet olejový film.
To co drží olej na stěnách válců je jeho původní složení a výsledný HTHS, otázka tedy zní, proč tam vůbec v tomto ohledu slabý olej lít ?
Mnou výše uvedený 5W40 má HTHS 3,8, čili vysoký. U 5W30 který výše doporučoval kolega, to Ravenol neuvádí.

zdenal111
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 684
Registrován: 4 roky 6 měsíců
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od zdenal111 »

5W30 VMP Ravenol HTHS 3,6 --- 3,7
RAVENOL Turbo VST SAE 5W-40 HTHS 3,8 --- 3,9
RAVENOL HVT High Viscosity Turbo Oil SAE 5W- 50 HTHS --- 4,7

https://www.ravenol.de/de/produkt/motorenoel?page=1
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

V tom případě ten VMP motor namaže asi v pohodě.
Já měl obavy, aby tam ten HTHS nebyl kolem hodnoty 3, jako u Ravenolu FES dle ACEA A5/B5, jak doporučuje Volvo.
Nicméně stále je VMP o něco dražší kvůli množství přísad zřejmě a o něco horší v HTHS ve srovnání s 5W40 výše.

zdenal111
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 684
Registrován: 4 roky 6 měsíců
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od zdenal111 »

VMP .... snížený sulfátový popel, fosfor a síra 0.7 lepší pro životnost filtrů pevných částic (DPF)ACEA C3 + namaže
Turbo VST SAE 5W-40 ... popel, fosfor a síra 1,05 ACEA A3 / B4 náročnější pro životnost filtrů pevných částic (DPF) + namaže
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

ivanvanata
Offline
Příspěvky: 319
Registrován: 6 roků 4 měsíce
Bydliště: praha
Vůz: xc60 D5

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od ivanvanata »

já mám na dvou xc60 D5 najeto cca 90 tis na C3 5W 30 na každém a pro mě je závěr jednoznačný, motory jedou líp než když jsem to koupil...tzn. A5/B5 za mě rozhodně ne

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

zdenal111 píše: 20 dub 2022 22:32 VMP .... snížený sulfátový popel, fosfor a síra 0.7 lepší pro životnost filtrů pevných částic (DPF)ACEA C3 + namaže
Turbo VST SAE 5W-40 ... popel, fosfor a síra 1,05 ACEA A3 / B4 náročnější pro životnost filtrů pevných částic (DPF) + namaže
Ano, tolik papírový předpoklad, jde o to, zda můžeš ten vliv na FAP/DPF potvrdit i z praxe ?
FAP/DPF technologie je starší, než samotné oleje C3, mám doma jiné auto s FAP, kde výrobce ještě sám předepisuje A3B4 a tehdy motory zvládaly 30tkm intervaly
bez problémů tak, že se zkoušelo i 50tkm.
Problémy přišly až low saps oleji, dneska často sami výrobci couvli někdy až na 15tkm.

Takže nevyvracím použítí C3 s normálním HTHS, ale osobně mám z více stran potvrzeno, že A3B4 nemá na FAP/DPF hmatatelný negativní vliv, dokonce ani na SCR, vyzkoušeno již během celých životních cyklů motorů. Naopak zachraňuje, protože hlavně SCR katy, nebo DPF - SCR celky jsou používáním A5/B5 následně popraveny obrovskou spotřebou tohoto "nízkoemisního" zázraku. U C3 to neumím takto natvrdo říct, ale jsem opatrný.
I zde na fóru také zjistil velkou oblíbenost Mobil 5W50 A3/B4, negativní zkušenost s ohledem na filtr částic jsem nezachytil.

python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5152
Registrován: 7 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od python.p »

Jenže motor je z nějakého důvodu konstruován na 0W30... Těch 5W30 u nás v pohodě, bo tu nejsou takové mrazy. :)

C3 proč je tu napsané. Takže sice ohneme to co píše výrobce - dáme C3 místo A5/B5, dále zmenšíme interval na 15k km a myslím, že motor má to co má mít. Ale dávat tam "staré" oleje, no pak si tam člověk může lít všelék Mobil 1 5W50 Peak life a chrochtat si blahem, každý svého štěstí strůjce. Lidé co k danému mechanikovi jezdili, už tam moc nejezdí a úplnou slávu tady asi taky nemá, už sem ani nechodí, otázkou proč tomu tak je, ať si odpoví každý sám.

PS: Ve světě motorů byl na tohle téma moc pěkný test. Doporučuji koupit a nebo tady najít a přečíst.

PS2: všechno potřebné je tady: https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=54728
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

ivanvanata
Offline
Příspěvky: 319
Registrován: 6 roků 4 měsíce
Bydliště: praha
Vůz: xc60 D5

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od ivanvanata »

no podle mě je motor právě konstruovan s určitýma vůlema tzn. nalejt med kde předepsali vodu je taky ne zcela ideál i když spousta lidí s tím jezdí...proto jsem třeba já šel do C3 i když bych tam radši nalil B3 5W-30. Jestli 0W nebo 5W když tu není -30C je úplně fuk myslím...

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

Existuje někde někde nějaký popis, v čem spočívá speciální konstrukce motorů pro tyhle lehkoběžné oleje se sníženým HTHS ?
Ať už přímo od Volva k D5 třeba, nebo obecný ?

Já si nemyslím, že u Volva je to nějak zásadně jiné (ale rád se případně nechám poučit)
Zatím jsem na nic takového nenarazil, zato na spoustu motorů, které přišly od počátku, nebo v průběhu výroby - s většími či minimálními evolucemi, s doporučením lehkoběžných olejů a dopadlo to katastrofou.
Benzínové EP motory od PSA/BMW přišly s pracovní teplotou 105°C a do toho s 0W30 a 5W30 a dopadlo to katastrofou. Tady by možná byl prostor pro pokusy s 5W50, do D5 se mi také jeví jako nepodloženost.
Nebo dobrou laboratoří jsou ty plachtové dodávky křižující Evropu. Výrobci byli donuceni postupně do toho nacpat malé motory původem z osobních aut a tihle speditéři najezdí 200tkm za dva roky v neustále vysokém zatížení .. motory ve 150tkm běžně na odpis, spotřeba 1L oleje a více na 1tkm, DPF/SCR ko a není pomoci bez nového motoru. Rychle se dalo přijít na to, že samotné častější výměny předepsaného oleje nepomohou, ale staré A3/B4 výrazně, podle logiky, že nejdříve musí být v rozumném stavu motor, aby se mohly smysluplně řešit závady dodatečné redukce emisí.
Někdo uvádí, že D5 potřebuje "vodu" pro rychlý tlak v hydroštelech, ale proč to tedy Volvo předepisuje i do benzínových konstrukcí ? Stejný důvod ? A všechna konkurence taky ? Tím to být nemusí.

Závody výrobců v atraktivitě pro fleetové zákazníky, bez ohledu na techniku, při stanovování údržby, než aby se na ně dnes dalo stále spoléhat.
EU pokutuje výrobce za každý gram CO2 nad 93g/km a to vychází ze spotřeby paliva, takže pro jakékoliv snížení udělají relativně cokoliv, zatímco spotřebu oleje, nebo celých motorů nesleduje nikdo. Pokud stejný přístup praktikují všichni výrobci, nelze spoléhat ani na tržního strašáka ztráty pověsti. Naopak to znamená obraty v náhradních dílech.

Tím testem olejů ve Světě Motorů, myšlen ten zde ? https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=18529&start=725

karelvolvo
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2157
Registrován: 14 roků 10 měsíců
Bydliště: Vrchoslavice
Vůz: Volvo 340 1.6D Volvo 460 1.9TD

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od karelvolvo »

Mám D5 -ku z roku 2002 už 16 let koupil jsem ji měla 195 kkm Němec podle knížky dával 5W40-ku každých 22-27 kkm já jsem začal na 10W40 a poslední asi pět výměn 10W30 vždy Shell Rimula pro nejtěšší kamiony měním jednou za rok a neřeším jestli jsem najel 11 nebo 18 kkm před týdnem emise poprvé co nejdou jen tak koupit norma 1.50 první měření 0.74 druhé 0.73 na motoru vše origo najeto 380kkm, a hydroštely myslím mají strach z mazací vody ale olej jim nevadí !
_________________
V70 D5 2002 stříbrná 410tkm 460 1.9TD 1994 stříbrná 773tkm momentálně depozit V40 1.9D 85kw 2004 stříbrná 237tkm 340 1.6D 1986 oceanbluemetalic 187tkm S60 D5 2002 stříbrná 265tkm S60 D5 2002 stříbrná Volfinka od Albertuse 440 tkm

python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5152
Registrován: 7 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od python.p »

Borci je fakt těžký to řešit v tom vláknu co jsem posílal?! Také to bude všude po fóru a aby se v tom prase vyznalo. :(
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Jura
Ověřený
Offline
Příspěvky: 30
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Čím na mazat XC60 I, prosím o radu :))

Příspěvek od Jura »

Ono to v tom 30+ stránkovém vláknu to už taky není nic přehledného, tím k čemu nějak dojdeme aktualizuji úvodní post a klidně to pak hodím i do onoho vlákna.
Tam se navíc primárně řeší ohledy na DPF, pro mne to není až taková priorita. Jelikož jsem z oboru, vyřeším si jej sám za velkoobchodní cenu, takže když tak jen dám vědět, že jsem ho odrovnal.
Já mám radost, pokud mi optimálně funguje motor a nezdržuje hledáním závad, jeho periferie je spotřebnější zboží.
Teď mne zajímá ta zmiňovaná údajná konstrukce motoru pro lehkoběžné oleje.

p. Vaculík ji v aktuálním testu olejů - https://www.auto.cz/test-oleju-vw-502-00-ktery-maze-nejlepe-142902 - zmiňuje dvakrát.
Poprvé v souvislosti s rolnama na vahadlech, to je spíše úsměvné, nevím do kdy přesně tuhle devadesátkovou záležitost drželo třeba VW při životě, ale to je snad už dekády standart běžných motorů. Navíc by to mělo být uvedeno v kontextu, že když vačka natvrdo nejezdí po stojícím kovu, lehkoběžné oleje to alespoň zhruba umožňuje, né vyžaduje.
Podruhé mluví přímo o těsnějších vůlích kluzného uložení, to by měl ale vysvětlit a odkázat. Nějaké speciání konstrukce asi okrajově budou existovat, ale myslím si, že obecně platí to, že jsem dosud nic takového nezachytil. Řešil jsem to i dnes i s člověkem, který dělá renovace hlav o bloků dlouhodobě profesně a troufnu si říct že dobře a ani on neví o případech, kde by výrobce nějak laboroval s konstrukční materiálovou, nebo rozměrově toleranční koncepcí pro C1 a C2 oleje.
To jsou věci, které jsou dlouhodobě již ustálené a poměrně jasně dané. Nedává to ani smysl v dnešní době křečovitého šetření nákladů a sjednocování.
Je fakt, že je například rozdíl u stejného motoru pro Audi, kde je hlava made in Germany a pro Škodu, např. made in romania. Tam dle něj je na fréze nebo brusce poznat kvalitní materiál od bláta, ale ne tak, že by to bylo kompletně nově projektováno, tepelné roztažnosti apod.
Zároveň se dnes řeší problémy s vydřenou vačkou nebo kouslou klikou spíše okrajově a tam, kde je to od počátku zabito konstrukčně. Mor jsou dnes zakarbonované motory a vyšlehané válce i dříve spolehlivých konstrukcí. Tady je u p. Vaculíka vidět určitá "akademická slepota" k praxi.

Karel výše se trefil s olejem pro kamióny a evidentně mu to funguje, pro mne ale je těžko obhajitelné na otázku, proč to tam leješ říct, na internetu někdo psal .. :)
Musel bych si to podložit detailně.

Takže u D5-tek asi dotaz na p. Patočku, který je i zevnitř zná jak své boty, jaká konstrukční záležitost tam "musí" mít nízkoviskózní olej .. ale rolny na vahadlech to nebudou.

Zpět na „S / V60 (-16), V / XC70 III, S80 II, XC60 (-16)“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Romulusw