dodatky:
Vyšší HTHS=silnější olejový film. Spotřeba je v řádu placebo... Naopak může dotěsnit vyběhaný motor
černý olej:
Olej v dízlu černá rychleji protože během spalování dochází k mnohem větší tvorbě sazí. Černý olej = olej, který funguje a rozpouští úsady. Samozřejmě musí k tomu být i informace o počtu najetých km.
Takže v dnešní době super eko motorů si můžeme jenom zvolit, jestli si na autě zničíme dříve komponenty pro emise (DPF, TWC a SCR) nebo odrovnáme rovnou motor nadměrným opotřebením.

Ty nežádoucí vlastnosti ekoolejů se ale dají eliminovat dřívější výměnou toho oleje.
DŮSLEDKY PRO PROVOZ OLEJŮ
Současný evropský trend automobilismu spočívá ve snaze:
- zvyšovat jednotkové výkony současných motorů
- prodlužovat servisní intervaly, a s tím i výměnné intervaly motorových olejů
- snižovat emisní zatížení ovzduší
- současně se pomalu mění charakter provozu, průměrná délka ujetá na jedno nastartování motoru se zkracuje.
Je zcela evidentní, že tyto trendy nejsou navzájem kompatibilní a mají zásadní vliv na kvalitu motorových olejů. Měnící se charakter provozu, zvyšování výkonu motorů a prodlužování servisních intervalů olejů vyžadují zvýšenou kvalitu motorových olejů a tedy také zvýšenou koncentraci výkonových aditiv.
Ekologické aspekty vyžadují změnu složení motorových olejů ve smyslu snižování

kritických prvků - sulfátového popela, fosforu a síry. A opačný jev---Snížení koncentrace těchto prvků naopak vede

ke snižování úrovně koncentrace aditiv a neslučuje se tak s většími nároky na motorový olej popsanými výše

. Požadavky na motorový olej jsou tak navzájem neslučitelné a bude pravděpodobně nutné zvážit další vývoj v oblasti výměnných intervalů

motorových olejů. V současné době se např. nedoporučuje používání nových low SAPS olejů tam, kde to není výslovně nařízeno. Použití low SAPS olejů by tedy mělo být omezeno pouze na případy, kde je dieselový motor vybaven filtrem pevných částic. Pokud výrobce motoru nabízí volbu mezi low SAPS olejem a běžným olejem, je z hlediska životnosti motoru žádoucí použití běžných motorových olejů.
ve zkratce zamyšlení s humorem
--zvýšený výkon motoru = prodlužování servisních intervalů = zvýšenou koncentraci výkonových aditiv
-- ekologické aspekty =snižování kritických prvků= ke snižování úrovně koncentrace aditiv
Po přečtení mnoha zdrojů a jedné zahraniční doktorské práce na téma nahrazování zddp novými sloučeninami při zachování vlastností olejů proti opotřebení motorů vidím, že olejáři stojí dneska před skutečně nelehkým úkolem.
Taková je bohužel dneska doba, taková jsou fakta.
