Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

850 a novější modely řad C/S/V/XC
  • Autor
  • Zpráva
gigy
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 504
Registrován: 7 roků 10 měsíců
Bydliště: Rokytnice nad Jizerou
Vůz: S60 2.4T 02'

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od gigy »

_________________
S60 2.4T 147 Kw AT 2002 LPG
XC70 D5 158 Kw AWD AT 2014
XC70 D4 133 Kw AWD MT 2016
Bylo:
V70 D5 136 Kw MT 2009 (100-300k km)
XC90 2.5T 154 Kw MT 2004 LPG (310-340k km)

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

Koukám na ten Mobil 0W40 a tohle ?
Mobil 1 ESP X3 0W-40
Olej pro moderní velmi výkonné benzínové motory poskytující motorům mimořádné čistící schopnosti, ochranu proti opotřebení a prodloužený interval výměny. Olej je výsledkem vývoje nejnovějších technologií a je předurčen pro moderní motory evropských výrobců.

O dieselu a dpf tam nic nepíšou, přitom tím se výrobce většinou chlubí tak nevím?..

gigy
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 504
Registrován: 7 roků 10 měsíců
Bydliště: Rokytnice nad Jizerou
Vůz: S60 2.4T 02'

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od gigy »

pro DPF v ofiko pdf od Mobilu píšou že vhodný je, ale je pravda, že píšou pro zážehový motory, každopádně je C3, popílku málo
a když se koukneš na ty parametry, tak to má vše obdobné třeba s esp 0w30 c3, akorát to prostě tolik neteče za tepla, asi i kvůli tomu bych hádal ho nezamýšlej použít v naftě, kam se dneska už dávají i 0w20
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
S60 2.4T 147 Kw AT 2002 LPG
XC70 D5 158 Kw AWD AT 2014
XC70 D4 133 Kw AWD MT 2016
Bylo:
V70 D5 136 Kw MT 2009 (100-300k km)
XC90 2.5T 154 Kw MT 2004 LPG (310-340k km)

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

Sup píše: 06 zář 2020 22:06
Jinak dle zkušenosti mechaniků u novějších motorů s DPF co přešli na 0W30 začly být problémy s hydrostely... U mé P2 se starým motorem bez dpf nebyly, olej 5W40. Jinak jezdily k nám i P3 s 500tis km a vším důležitým původním,turbo,automat vstřiky a čerpadlo. Na oleji 0w30, ale bylo vše najeto normálním stylem po dálnici, žádné drcení. Interval 25-30tis, jenže to jsou takové výjimky jako to, když má D5 prasklé vložky s 80tis km na krku. Není důležité jestliže 0w30 nebo 5w50 atd., ale včasná výměna a rozumné zahřívání i dochlazování.
Možná jsem to špatně pochopil respektive dle tvého názoru je častý problém u P3 z hydroštely protože přešli na 0W30 což v kombinaci s DPF (muže někdy ředit olej naftou) a pak olej nestíhá a 5w40 by měl rezervu?
Neberu ted prasácké chování k autu atd.. ? Respektive jestli je správný názor že na hydroštely je potřeba 0w aby se tam rychle dostal olej.

Sup
Offline
Příspěvky: 589
Registrován: 6 roků 2 měsíce
Bydliště: Děčín / Hamburk
Vůz: O3 RS EA888

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Sup »

Jak jsem koupil,tak prodávám, mám to od mechanika,co dělá už Xlet v autorizaku Volvo. Samozřejmě se můžeme dohadovat čím to je a zds je to pravda. Prodloužení intervalů proti P2, ředění oleje naftou při vypalování a jiné konstrukční změny?

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

Takže tedy není známa příčina proč se tohle s hydroštely u p3 děje? Prostě měnit olej včas a chovat se slušně a víc pro to neudělám?

Martyp
Offline
Příspěvky: 4
Registrován: 4 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC70 III D5

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Martyp »

Zdar všem...Tak jsem to tu tak nějak pročetl a jsem z toho pořád tak trochu jelen..Nicméně se asi obecně i tak přikláním k 0W-30 a normě A5/B5 i když místní názory se různí.
Obecně bude auto (XC70 D5 136kw) v týdnu jezdit kratší trasy, víkendy pak delší, kombinace dálnice/okresky.

Rozmýšlím mezi Mobil 1 0W30 FE o kterém je tu napsáno dost a Liqui Molly Special Tec V 0W-30..
Máte s touhle Liquinou někdo osobní zkušenost?

https://www.liqui-moly.cz/mazaci-pripravky/motorove-4t-oleje/pro-automobily/motorovy-olej-special-tec-v-0w-30-1235.html

Díky!

Arkaz
Offline
Příspěvky: 1343
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Láb
Vůz: XC70 D5 09" / S60 D4 13"

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Arkaz »

ja tiez tak niekedy kratke trasy preto 0w30. mal som mobil co pises teraz som dal ten liqui moly. tak uvidim ale myslim si ze nejaku zmenu neuvidim

ren
Offline
Příspěvky: 879
Registrován: 4 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 D5 AWD 158 kW MY2012

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ren »

Munga píše: 08 zář 2020 22:56 Takže tedy není známa příčina proč se tohle s hydroštely u p3 děje? Prostě měnit olej včas a chovat se slušně a víc pro to neudělám?
I když na to nemám kvalifikaci, pokusím se odpovědět. Dostala se mi náhodou do ruky zajímavá práce z Univerzity Pardubice která byla prezentována na 23. mezinárodní vědecké konferenci v sekci dopravní prostředky. Práce je pro zdejší fórum o to zajímavější, že jako vzorek byly použity automobily Volvo s motory D5244T. Autoři práce poukazují na skutečnost, že u dieselových aut s DPF dochází k významné degradaci motorových olejů která je dále ovlivněna i způsobem provozu vozidla a intervalem výměny oleje. Jen pro úplnost, i když to všichni ví, zopakuji, že při regeneraci DPF dochází k řízenému mimořádnému vstřikování nafty do spalovacího prostoru před výfukovým cyklem tak, aby se tato ve válci odpařila a dostala nespálená až do horkého DPF kde shoří a vypálí usazené saze. A tady je kámen úrazu, s normální naftou to ještě jakž takž funguje, ale jako průserový faktor do hry vstupuje další zelená vychytávka - biosložka. Ta má vyšší bod varu než nafta, její kapky zůstanou neodpařené na stěnách válců a dostanou se až do motorového oleje a ten následně znehodnocují. Nejhorší je, když se autu nepodaří regeneraci dokončit kvůli krátkým jízdám a pokouší se o ni znovu a znovu a při tom statečně pouští další a další metylester řepkového oleje do válců a posléze i do motorového oleje. V práci je zajímavé porovnání analýz olejů z Volv EURO 3 bez DPF s oleji z Volv EURO 4 s DPF a výsledky hovoří dost jasně.
Takže moje další domněnka, pokud chceme ochránit nejenom hydroštely, ale komplet motory nejenom Volv P3, ale i ostatních aut s DPF, je třeba:
1) jak říká Munga, prostě měnit olej včas, ne-li před časem
2) když už začne regenarace, snažit se ji nepřerušit a nechat doběhnout
3) pokud je to jenom trochu možné, tankovat naftu bez biosložky (doufám, že mě za tohle kacířství nezavřou)

Celou práci dávám do přílohy a vzdávám hold autorům.

Edit: bod 3) se vztahuje na diesely s DPF a systémem regenerace vstřikováním nafty do válců
full-text.pdf
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Macek2
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 482
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Třeboň
Vůz: Audi A6 Allroad V6 3,0 BiTdi

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Macek2 »

Super, je dobře, že je to konečně potvrzeno seriozním výzkumem. V tvém popisu je jen drobná chybka - nespálená nafta ze zpožděného dovstřiku odcházející z válce nejdříve rozžhaví oxidační katalyzátor a ten následně zažehne saze v DPF a ty už dohoří samotným chodem motoru (pokud ho nezhasneme). Vše to hlídá teplotní čidlo, a jakmile se saze vznítí, zpoždění dovstřiku přestane.
Největší blbost ale udělali výrobci aut, protože neinstalovali do aut kontrolku probíhající regenerace. Mnoho přerušených regenerací by potom nebylo.
_________________
Audi A6 Allroad 3,0 V6 BiTdi
Bylo: Volvo XC70 D5 Edition 2007 AWD Man, Volvo XC70 Summum 2012 AWD AT
https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=67182

ren
Offline
Příspěvky: 879
Registrován: 4 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 D5 AWD 158 kW MY2012

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ren »

Nechtěl jsem to zbytečně prodlužovat katem, protože ten není v popisovaném procesu až tak důležitý. Některá americká auta prý kontrolku probíhající regenarce mají, u našich co nemají může být jakýmsi vodítkem ukazatel okamžité spotřeby která se při regeneraci znatelně zvýší. No a ideál asi je moderní systém přídavného vstřiku ve výfukovém systému který při regeneraci prská přímo do výfuku a neprzní motorový olej. Některá auta to tak už údajně mají. A abych nekazil vlákno, při výše uvedených skutečnostech je asi otázka jestli 0W30 zbytečná, protože kdyby nebylo toho prznění oleje metylesterem řepkového oleje tak to i 0W30 v pohodě umaže.

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

To je právě ten problém že kontrolka probíhající regenerace není. Na volvu se to dá sice poznat dobře když po ubrání plynu neskočí po chvilce 0 okamžitá spotřeba, ale člověk to pořád nehlídá. Kdyby se někam vytáhla dioda tak si člověk hned všimne že to vypaluje a může to včas vyvenčit.
Takhle se člověk stává otrok auta když pořád něco sleduje.
Jak už jsem psal tak v náklaďáku mám kontrolku a navíc si mohu regeneraci manuálně přerušit či zapnout tlačítkem.
O to víc mne štve že není alespn ta kontrolka...

ren
Offline
Příspěvky: 879
Registrován: 4 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 D5 AWD 158 kW MY2012

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ren »

Naprosto nejúžasnější by bylo, kdyby někdo šikovný uměl doprogramovat do SW auta že by se objevila hláška např. probíhá regenerace, do koce zbývá xy minut. Určitě by to šlo, protože ŘJ o tom musí vědět.

volvoperformance
Offline
Příspěvky: 578
Registrován: 7 roků 7 měsíců
Bydliště: Moravia
Vůz: Volvo

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od volvoperformance »

Přitom stačí používat Mobil 1 5W50 😂

python.p
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6159
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Ehm... Četl jsi tu práci?
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

volvoperformance
Offline
Příspěvky: 578
Registrován: 7 roků 7 měsíců
Bydliště: Moravia
Vůz: Volvo

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od volvoperformance »

Nějaká práce o teorii nenahradí 20 let zkušeností.

ren
Offline
Příspěvky: 879
Registrován: 4 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 D5 AWD 158 kW MY2012

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ren »

volvoperformance píše: 12 říj 2020 20:20 Přitom stačí používat Mobil 1 5W50 😂
úryvek z Mazivářské mýty od Ing. Jaroslava Černého, CSc
Viskozitní index
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje.

volvoperformance
Offline
Příspěvky: 578
Registrován: 7 roků 7 měsíců
Bydliště: Moravia
Vůz: Volvo

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od volvoperformance »

A co tím chce autor říci?

ren
Offline
Příspěvky: 879
Registrován: 4 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 D5 AWD 158 kW MY2012

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ren »

Že Mobil 1 5W50 naředí metylester řepkového oleje stejně spolehlivě jako kterýkoliv jiný olej a navíc 5W50 degraduje mnohem dřív než 0W30.

volvoperformance
Offline
Příspěvky: 578
Registrován: 7 roků 7 měsíců
Bydliště: Moravia
Vůz: Volvo

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od volvoperformance »

A na to jsi přišel sám, nebo Ti to nakukal pan Ing. Černý?

shalibaba
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 549
Registrován: 8 roků 3 měsíce
Bydliště: West Bohemia
Vůz: S60 D3 '12

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od shalibaba »

Munga píše: 12 říj 2020 16:07 To je právě ten problém že kontrolka probíhající regenerace není... Kdyby se někam vytáhla dioda tak si člověk hned všimne že to vypaluje a může to včas vyvenčit.
...
O to víc mne štve že není alespn ta kontrolka...
Pořád mám v plánu zkusit vytáhnout diodu, napojenou buď na vyhřívání zrcátek anebo zadního skla - u Citroenu nebo Peugeotu je to prý odzkoušené, že při regeneraci se toto zapíná, pravděpodobně kvůli potřebě zvýšené zátěži motoru.
Jen mi dosud nikdo nebyl schopen potvrdit, že se toto zapíná i u Volva.
Asi to prostě zkusím. Jen budu muset poprosit někoho o radu, co kromě diody ještě bude potřeba.

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

U F focus se stejným motorem i dpf jako Peugeot a citron dioda nešla - ford tam z sklo a zrdcátka přpojen neměl, ale u P i C to opravdu fungovalo.
Na hodně autech si lidé tu diodku vytáhnou a prý spokojenost - bohužel barevné dráty jsou pro mne peklo tak snad na to přídeš a budem to moct zkopírovat :D .

shalibaba
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 549
Registrován: 8 roků 3 měsíce
Bydliště: West Bohemia
Vůz: S60 D3 '12

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od shalibaba »

Přijít na to kam napojit by neměl být problém, spíše nejsem vyučený elektrikář, tak nevím, co všechno by zapojení kromě diody mělo obsahovat.

python.p
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6159
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

volvoperformance píše: 12 říj 2020 21:46 A na to jsi přišel sám, nebo Ti to nakukal pan Ing. Černý?
20 let praxe... Kolikrát jsi dával nějaký olej na rozbor?

Oproti vysokoškolsky vzdělanému člověku za kterým je hromada práce která jde najít a případně i rozporovat a nebo vyvrátit.

Ale neeee, Kouhout má 20 let praxe, kam se hrabou všichni vzdělání a erudovaní lidé. :crazy:
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

python.p
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6159
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

shalibaba píše: 13 říj 2020 08:46 Přijít na to kam napojit by neměl být problém, spíše nejsem vyučený elektrikář, tak nevím, co všechno by zapojení kromě diody mělo obsahovat.
Mluvím o tom už dlouho. Ale zase byla chvíle času. Takže jsem o kousek dál a malým displejem a BT OBD II zásuvkou. Která bude zobrazovat co jen člověk bude chtít. (A umí to OBD) tedy teplota vody, oleje, množství prachu v DPF či aktivní vypalování.
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Zpět na „850 / 60 / 70 / 80 / 90 / XC - opravy“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: labanos