Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

850 a novější modely řad C/S/V/XC
  • Autor
  • Zpráva
Tomas78
Offline
Příspěvky: 1789
Registrován: 4 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Díky za zajímavý příspěvek k zamyšlení :good:

python.p
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6158
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Tak on olej co se tady teď hodně používá má HTHS 3,7 což není podle mě extra zásadní.... Je to rozdíl 5,5% :)

Zatím co jiní co tady doporučují dlouhodobě olej naprosto nevhodný a to Mobil 1 5W50 zachránce všeho, má HTHS 4,2.

Takže s tebou souhlasím, argumenty samozřejmě beru, ale lehké překročení v řádu jednotek procent mě nějak netrápí, ale jdu to přečíst a nastudovat.
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

ivanvanata
Offline
Příspěvky: 390
Registrován: 7 roků 4 měsíce
Bydliště: praha
Vůz: xc60 D5

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ivanvanata »

zdarec tak jsem zase před výměnou (12tkm) a lehce špekuluju jestli dát zase ravenol vmp (rozhodně není špatnej) ale zaujal mě i ravenol REP - nezkoušel jste někdo?
https://files.ravenol.cz/tpkdjgh6dt17/TL%20RAVENOL%20REP%205W-30.pdf?download

python.p
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6158
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

labanos
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1662
Registrován: 11 roků 1 měsíc
Bydliště: Damboritz
Vůz: neVolva

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od labanos »

_________________
P5008 2.0HDi 110kw | TM3 SR+ 225kW |
Bylo: S40 D4192T3 85kW M56 '04 | C70 Coupé B5234T3 176kW M56 '02 | V40 D4192T3 85kW M56 '01 | S80II D5244T4 136kW TF-80SC '07 |
VIDA | DiagBox |

python.p
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6158
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

https://www.youtube.com/watch?v=2-ECI5uK9eE&ab_channel=TheMotorOilGeek

Zajímavé... to co jsem tu psal, čim větší rozsah tím méně olej vydrží, takže "moderní vody" typu 5W30 jsou na tom relativně dobře oproti všeléku Mobil 1 5W50. Pokud se teda bude měnit často, tak je to vlastně v pohodě. :)
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

ivanvanata
Offline
Příspěvky: 390
Registrován: 7 roků 4 měsíce
Bydliště: praha
Vůz: xc60 D5

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ivanvanata »

souhlas, ani já jakožto amatérský vědátor tribolog na nic jinýho nepřišel...mimochodem dnes jsem trouchu vyfoukával pavouky z výfuku cestou z DE, konstatně 170-220km/h cca 350km trasa a ravenol 5W 30 opravdu se ctí ustál, žádné cvakání ventilů či vstřiků ani dunění, pohodička...

Tomas78
Offline
Příspěvky: 1789
Registrován: 4 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Pokud někdo shání Ravenol VMP 5W30, na Alze mají aktuálně (s přihlédnutím k dopravě zdama s AlzaPlus) za slušnou cenu:
https://www.alza.cz/auto/ravenol-vmp-sae-5w-30-5-l-d5457532.htm
image.png
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

videoice
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 212
Registrován: 10 měsíců
Bydliště: Praha Dejvice
Vůz: Volvo V70 II 2.4D 2007

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od videoice »

V čem je ten Ravenol olej lepší než https://www.motora.cz/oleje/orlen-oil/5w40-plne-synteticky-olej/platinum-maxexpert-c3-5w-40-4l-212858024.htm který stojí polovinu a je také C3?

python.p
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6158
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Alza má dlouhodobě některý věci za super cenu s jejich dopravou do boxu. :)

Videoice: to je zajímavé! Večer mrknu na technický data, ale zase ORLEN není garážová firma aby si dovolila nedodržet normu.

Ravenolu roste cena, kvůli základovým olejům a sankcím...
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

zdenal111
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 741
Registrován: 5 roků 6 měsíců
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

Pokud ten Orlen chceš nalít do motoru tak prosím ,třeba to bude ok .Jde o to že to dlouhodobě nikdo nezkoušel a nejsou výsledky japak to v motoru chodí. Že je to levný je hezký vývoj nových produktů kvituji ,ale za mě bych neexperimentoval . Kvůli pár korunám a ještě z Polska.
Vzpoměl jsem si na sirky v Pelíškách.
" Já kdybych před vás pánové postavil dvě krabičky od sirek ale dvě NAPROSTO stejný krabičky a o jedný z nich vám řekl, že je z USA, tak která by pro vás byla lepší co? Samozřejmě ta americká. Americká samozřejmě! " :Search:
No a když jsme u té legrace tak ještě přidám: Pokud bouchne ta puma v Litvínově tak ten olej už nebude ,páč tam mýchají pro ORLEN přísady do olejů :kuchta:
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Tomas78
Offline
Příspěvky: 1789
Registrován: 4 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

@videoice: za polovinu se dá koupit třeba i Mannol. Vysvětlit proč zrovna Ravenol vysvětlit neumím (na to nemám znalosti), ale jsem pragmatik. Ono správně tam C3 nepatří, a ten Ravenol jsem pochopil, že je takový "lepší", a někdy je lepší držet se ověřené praxe , tak to dělám :D Někde byl kdysi test olejů ve světě motorů a zkoušeli i porovnat myslím A3/B3 s C3 a ta C3 zrovna myslím Orlen (ale nevím typ) hůře chránila. Ale už si to nepamatuju, někde to tu je nasdílené.

@python.p: jj, Alza dovede někdy překvapit. Proto jsem moc nepobral diskuse, když se řešilo Allegro či Alza. Mám oboje, každé na něco, každé má "svoje" a zrovna Ravenol Alza umí slušně :)

@zdenal111:: byli jsme teď na dovolené, doma bednu nemám a tam byla, tak zrovna dávali Pelíšky. Nemá to chybu :D

Jura
Offline
Příspěvky: 38
Registrován: 3 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Jura »

ren píše: 03 dub 2024 19:23 Aniž by bylo mým úmyslem "nachcat do mraveniště", dovolím si připojit následující komentář. Vyjdu-li z naší XC60 D5 158 kW rok 2012, doporučuje pro ni výrobce 0W30 A5/B5. U té je zde tolik diskutovaná hodnota HTHS definovaná jako minimálně 2,9 a maximálně 3,5 mPa.s při 150 °C. Je ověřeno a dokázáno, že u moderních motorů zvyšování HTHS nad hodnotu 3,5 už nepřináší žádné snížené opotřebení pohyblivých částí motoru, naopak zvyšuje tření, tím pádem i namáhání motoru a paradoxně u určitých dílů může způsobit větší opotřebení a údajně způsobuje i větší tvorbu karbonových usazenin. Další věc je, že když pojedu s "chrochtákem" jako je D5 podle předpisů po dálnici, budu někde do 3.000 otáček a kromě prvního pístního kroužku teplota vyšší než 150 °C velmi pravděpodobně nehrozí. Právě u pístních kroužků se projevuje nejvyšší vliv HTHS na opotřebení, ale zlomová hodnota v celém rozsahu otáček je 2,6, takže i minimálních 2,9 pro A5/B5 je v pohodě.
Do moderních olejů se "sníženou viskozitou" přidávají výrobci modifikátory tření na bázi molybdenu a tím kompenzují právě onu sníženou viskozitu.
Tady na tom fóru je krásné porovnání opotřebení různých částí motoru při různých hodnotách HTHS, dvou různých teplotách a různých otáčkách.

https://www.defender2.net/forum/post142546.html

Dle mého názoru je 0W30 A5/B5 pro D5 absolutně v pohodě, výrobce ví, co dělá a pro správné mazání a životnost motoru je mnohem důležitější včasná výměna oleje než experimentování s HTHS a viskozitou. Samozřejmě pro závodníky s nadupanými stroji je tomu jinak a je pro ně třeba jiných olejů...
Zajímavý příspěvek, nicméně si dovolím pár poznámek:

- Sám 5w50 nepoužívám, ale vloni jsem jedné načipované D5 180kW MY15, která 5w50 dlouhodobě jede, dělal rozborku a sborku motoru, 200tkm a byl v naprosto TOP stavu, třecí plochy ukázkové, absolutně bez usazenin.

- 3000rpm při dálničních 150km/h nejsou “chrochtací” otáčky, řekl bych na dnešní poměry spíše poměrně vysoké.

- Výrobci jistě vědí co dělají, ale rozhodně ne z pohledu, který si představuje uživatel, tj. maximální životnost !
Výrobci vedou marketingové války snižování nákladů na údržbu a spotřeby, kterou tlačí dolů i za cenu snižování vnitřního odporu na hranu .. a často za.

- Určitě souhlasím, že přehnané HTHS není vhodné pro každé podmínky a že častá výměna mnoho zachrání i u “řídkých” olejů .. ale motory jsou mechanicky stále stejné od dob, kdy jako optimum bylo stanoveno a ověřeno A3B4 s HTHS 3.6. Ty průměrně v hlavních parametrech jako HTHS, odolnost proti degradaci, odpařivost apod. vycházejí stále nejlépe. I 5w30 je o něco horší, být s častými výměnami zanedbatelně.

- Molybdenové mazací přísady nejsou pro ochranu lepší, než sulfátové popely, je to jejich náhrada, pokud ty z nějakého důvodu vadí, ovšem u motoru v kondici, který olej nežere, není důvod aby vadily a právě ony jej mají v takové kondici dlouho udržet.
U motoru který olej žere, bude spotřeba ridšího oleje o
to větší, já pro ně nevidím důvod žádný.

Přidáno za 3 minuty 8 sekund:
videoice píše: 23 srp 2024 07:33 V čem je ten Ravenol olej lepší než https://www.motora.cz/oleje/orlen-oil/5w40-plne-synteticky-olej/platinum-maxexpert-c3-5w-40-4l-212858024.htm který stojí polovinu a je také C3?
Ravenol zveřejňuje kompletní technické údaje svých produktů (prakticky vyjímka) používá ochranu proti pančování stíracími kódy na baleních a má jméno v motorsportu.

python.p
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6158
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Moje rejpavá otázka, proč se dělala rozborka ve 200tkm? :)
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Jura
Offline
Příspěvky: 38
Registrován: 3 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Jura »

Klasika, nejdříve se zadřel altík.
Nějaký místní opravce vyměnil altík a řemen, V60 jezdilo, postupně začalo kouřit, ztrácet výkon, dojelo k nejmenovanému Volvo opravci, který sundal hlavu a nacenil opravu na 150t.
Pak skrz rodinu majitele - mého známého uprosili a dovezli auto ke mně.
Samozřejmě jsem z pod rozvodu vytahal cucky starého řemene příslušenství.
Díky fóru hlava putovala na opravu k p. Patočkovi, vyčištěna vana a D5 zase funguje. Ten motor byl zevnitř skoro jako nový, neviděl jsem šálky kliky, ale není žádný důvod předpokládat tam nějaký problém.

python.p
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6158
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Takže pokud jezdilo na 5W50 a je tak nějak z východní části republiky, tak už to místní. Jestli myslíš místní jako a tady na fóru...
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Jura
Offline
Příspěvky: 38
Registrován: 3 roky 2 měsíce
Bydliště: Tichá
Vůz: XC60 I AWD 2.4D aut

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Jura »

Místním myslím opraváře v místě bydliště majitele, kde řešil akutně ten altík.
Mezitím to standardně navštěvovalo Volvo servis odkud má zřejmě recept na 5w50.
Až pak se to vykuchané dostalo ke mne, 5w50 jsem mu nerozmlouval, jelikož ten motor s tím problém evidentně nemá, ale sám ho do D5 mé ženy neleju.

Tomas78
Offline
Příspěvky: 1789
Registrován: 4 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »


hajnej
Offline
Uživatelský avatar
Sponzor fóra
Příspěvky: 9940
Registrován: 16 roků 8 měsíců
Bydliště: Dubí
Vůz: XC70 D5 151kw 2011

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od hajnej »

Myslím, že BG a Petro Canada se často používají dohromady. Vnímám to jako kvalitní značku. Osobní zkušenost nemám.
_________________
XC70 D5 151kw AWD, 2011, TF-80SC, +330tis km
ex. V70 D5 120kw, S60 2.4i LPG, V70 D5 136kW AWD, S80 D5 151kw

python.p
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6158
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Ty Petro jsou celkem oslavovaný :)
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Tomas78
Offline
Příspěvky: 1789
Registrován: 4 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Hm, zajímavé, na Autodilos maj 5l za 929, což je i fajn cena, ale nikdy jsem o tom neslyšel :) Ravenol kromě Petrolia šel pěkně nahoru :roll:

Jakub Svoboda
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5797
Registrován: 8 roků 7 měsíců
Bydliště: Rakovník
Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Jakub Svoboda »

Asi kupuješ blbě, já kupoval teď oleje za stejnou cenu jako loni.
_________________
XC70 MY2010 D5 169kW Polestar
V60 MY2018 D3 110kW

Tomas78
Offline
Příspěvky: 1789
Registrován: 4 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Ajo, omlouvám se a beru zpět, kouknul jsem se, za kolik jsem kupoval minulý rok a máš pravdu :roll: :)

python.p
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6158
Registrován: 8 roků
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Hodím to třeba sem:
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Zpět na „850 / 60 / 70 / 80 / 90 / XC - opravy“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé