PetrXC70 píše:Na dálnici 100km/h, vypnutý rádio, větrák a kupodivu bylo tu minutu ticho, ikdyž jsme jeli s dcerou do Žirafy...
Telefon ukázal 56dB (průměr) takže to beru jako výchozí bod při odhlučňování auta.
Teraz som odmeral hluk u mňa v pracovni, len tak pre ilustráciu toho, o čom chcem napísať. Bežiaci počítač, pootvorené okno, okraj mesta, žiadna premávka, inak ticho a nameraný hluk 53,1 dB
A u teba pri 100 km/h 56 dB
Znamená to, že máš extrémne tiché auto, alebo pracujem v hlučnom prostredí, alebo tieto porovnávania hlučností medzi sebou, meraniami rôznymi zariadeniami a za rozličných podmienok nemajú žiadny zmysel pre posúdenie hlučnosti s iným autom niekoho iného. Môže to poslúžiť iba ako pomôcka pre opakované merania za tých istých podmienok a na tom istom aute.
Ako som už bol písal
tu, odhlučňovanie sa robí pre komfort človeka a uši človeka vnímajú celé frekvenčné spektrum (s pribúdajúcim vekom nie celé). Človek nevníma iba úroveň hluku, ako hluk taký samotný, ale aj typ hluku pri tej istej úrovni akustického tlaku (ostrý, škrípajúci, hlboký, rezonujúci atď...). Znamená to, že použitím nejakého odhlučňovacieho materiálu alebo vhodného postupu či zmeny konštrukcie, sa pre človeka môže zvýšiť akustický komfort v interiéri auta. Teda je to, tá zmena, pre človeka počuteľná, ale pre prístroj (hlukomer/decibelmeter) úroveň hluku meraná takýmto jednoduchým hlukomerom sa nijak nezníži.
Ako príklad ide o potlačenie nejakej pre človeka rušivej frekvencie z motora alebo vozovky alebo nejaký vacej rušivý zvuk. Napríklad, odhlučňovacím materiálom sa zníži ostrý zvuk z motora, zvuky z oblasti hlavy motora, šelest ložísk, remeňa, vyššie či stredné frekvencie (alebo frekvenčné pásmo) sú tak utlmené, v interéri je to pre naše ucho príjemnejšie. Človek to vníma pozitívne, vníma to ako prínos odhlučnenia, ale pritom hlukomer merajúci úroveň hluku, len ako aproximáciu celého zvukového spektra, to meraním nezachytí, na meraní sa to neprejaví znížením ukázanej hodnoty. Navyše meranie hluku-zvuku mikrofónmi v mobilných zariadeniach je kvôli ich nelinearite danej konštrukciou nelineárne. Niektoré kmitočty sú potlačené, iné zvýraznené.
Píšem teda o tom, že pokiaľ som robil nejaké tie pokusy a merania s odhlučňovaním a vplyvu odhlučňovacích materiálov, nemeral som hlučnosť hlukomerom, mobilom a ani ma nezaujímala nejaká hodnota hluku v dB. Ani som sa nezaujímal o hodnotu pred a po, ale meral som frekvenčné spektrum hluku/zvuku auta. Meriam to takýmto mikrofónom:
a zaujíma ma ako "vyzerá" zvukové spektrum toho hluku:
