EV: Diskuse o elektroautech

...i nemožném! ALE JEN POKUD TO SOUVISÍ S VOLVEM!!! (potažmo evt. s jinými automobily)

VYKECAT SE MŮŽETE V LAMPÁRNĚ!!!
  • Autor
  • Zpráva
nebel
Offline
Uživatelský avatar
Člen VK
Příspěvky: 1140
Registrován: 7 roků 7 měsíců
Bydliště: Ivančice
Vůz: 760 B280F + AW71 '89
Participant x 1

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od nebel »

e.w.i.n.g.1 píše: 13 srp 2024 08:18 zda něco podobného půjde za podobné náklady realizovat i s elektromobilem..????
Za 15-20 let mechanicky ano, otázka je, jak na tom budou různé číčovinky v kokpitu (dotykové displeje apod.). Za mne je největší mínus ojetých EV cena a hned po tom, že v kabině nebývají čudlíky a knoflíky.
_________________
760 GLE, B280F + AW71, 105kW, 1989 (Šedivák)
760 GLE, B28A + M46, 95kW, 1983 (Andrej)
264 GLE, B27E + BW55, 109 kW, 1980 (Bublák)
Zil 130 CAS, 110kW, 1969

e.w.i.n.g.1
Offline
Příspěvky: 928
Registrován: 21 roků 1 měsíc
Bydliště: ČR
Vůz: Volvo 740

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od e.w.i.n.g.1 »

Pokud vím, tak Volva s motory redbloky najezdí bez problémů 500.000 km a viděl jsem tady i v inzerci 600.000 km, 800.000 km apod.
Na údržbu nejsou tyto vozy zas tak nákladné. Takže si nejsem tak jistý. Já jsem si před 19 lety koupil Volvo S90, které je složitější a náročnější
na údržbu než 940-tka s redblokem. Do teď bylo toto vozidlo absolutně spolehlivé a nikde mne nenechalo. Až teď po delším odstavení mám
patálie s palivovým čerpadem. No a vozidlo bylo vyrobeno v říjnu 1997, já jsem jej koupil v červenci 2005 za 80.000,- Kč, to vozidlo mělo 7,5 roku
a najeto 214.000 km. Nyní má 424.000 km. V roce 2006 namontováno LPG Tartarini, které stálo 43.000,- Kč. V průběhu času se dělaly
samozřejmě rozvody, brzdy, přední, zadní tlumiče, vyčištění reduktoru + výměna membrán, výměny oleje a filtrů, jak v motoru, tak automatické
převodovce, tak palivového filtru i filtrů plynu. I kdybych se teď vozidla zbavil a prodal jej, tak podle mě jsem do něj nedal postupně tolik, kolik
bych dal do pořízení elektromobilu a bál bych se, že ta baterie 19 let ani nevydrží.
Takže jaké auto je lepší pro naše normální pracující? Neviděl jsem nikde inzerát, že by se dal koupit ojetý elektromobil do 120.000 - 130.000,- Kč s výhledem,
že auto samotné - hlavně baterie vydrží dalších 15-20 let. Obyčejný pracující si u nás asi těžko může dovolit nový elektromobil, takže proto
jsem dal takové srovnání a vybral jsem konkrétně svoje auto, protože vím, kolik mě to celé stálo. A s autem jsem jezdil denně do práce, na dovolené po ČR, zahraničí,
do hor i k moři, projelo hodně zemí a vždy spolehlivé. Takže teď jsem zvědavý, zda něco podobného půjde za podobné náklady realizovat i s elektromobilem..????

DSC_1065.JPG
[/quote]
DSC_2798.JPG
DSC_2792.JPG
DSC_2769.JPG
Přidáno za 9 minut 30 sekund:
nebel píše: 13 srp 2024 08:27
e.w.i.n.g.1 píše: 13 srp 2024 08:18 zda něco podobného půjde za podobné náklady realizovat i s elektromobilem..????
Za 15-20 let mechanicky ano, otázka je, jak na tom budou různé číčovinky v kokpitu (dotykové displeje apod.). Za mne je největší mínus ojetých EV cena a hned po tom, že v kabině nebývají čudlíky a knoflíky.
Takže je to tak, jak jsem si myslel. Je to nereálné a obyčejný pracující si takové auto stejně nikdy nepořídí. Navíc komu by se chtělo s tím jet na dovolenou třeba do hor nebo k moři tisic kilometrů daleko?
Čekat při dobíjení dlouho? A také se nedá věřit ukazateli dojezdu. Vemte si třeba na horách vám ukazuje vozidlo dojezd třeba 100 km a najednou někde zapadnete, snažíte se vyhrabat a najednou se dojezd
sníží na zlomek původní hodnoty? U benzínového vozidla stačí mít kanystr a palivo můžete dolít nebo vás může někdo vzít na pumpu, kde naberete palivo? Ale jak doplníte v horách palivo elektromobilu?
Jedině odtahovka a odtáhnout kvůli nabití.. Asi to nebude levná záležitost. Také topení, klimatizace, rádio, všechno jede u elektrovozidla z baterky.
Já chápu elektrovozidla jako do areálu větších podniků, na golfová hřiště, na rozvoz pizzy po blízkém okolí apod. Ale ne jako plnohodnotné vozidlo pro rodinu.
Navíc ta bezpečnost. Viděl jsem několik videozáznamů, jak to umí hořet. Nechtěl bych v tom sedět. Dokonce i baterie elektrokola zabila jednoho pána ve výtahu - vybuchla!
Nechal bych tomu volný průběh, ať si lidé sami vyberou - trh ať funguje a určí, kde se elektrovozidla uplatní. Hlavně ať se do toho nepletou úředníci a podobní blouznivci, kteří by chtěli diktovat
nějaké zákazy spalovacích motorů a protlačování a zvýhodňování elektrovozidel? Proč by se všichni pracující měli ze svých peněz (daní) skládat na dotaci boháčovi na elektroautomobil? Není to absurdní?
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

labanos
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1666
Registrován: 11 roků 1 měsíc
Bydliště: Damboritz
Vůz: neVolva

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od labanos »

EV jsou drahé, spalovací auta ale už stojí skoro stejně... dotace kdekoliv jsou zvrácenost. Můj názor vždycky bylo, pokud chci něco s dobrým úmyslem podpořit, tak na to dám 0% DPH, ale kolem dotací je velký byznys.
_________________
P5008 2.0HDi 110kw | TM3 SR+ 225kW |
Bylo: S40 D4192T3 85kW M56 '04 | C70 Coupé B5234T3 176kW M56 '02 | V40 D4192T3 85kW M56 '01 | S80II D5244T4 136kW TF-80SC '07 |
VIDA | DiagBox |

Jarda.JM
Offline
Příspěvky: 676
Registrován: 8 roků 7 měsíců
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od Jarda.JM »

_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003

Warcz
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5739
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: V70 II 2,5T AWD AT

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od Warcz »

labanos píše: 13 srp 2024 08:52 EV jsou drahé, spalovací auta ale už stojí skoro stejně... dotace kdekoliv jsou zvrácenost. Můj názor vždycky bylo, pokud chci něco s dobrým úmyslem podpořit, tak na to dám 0% DPH, ale kolem dotací je velký byznys.
Jo na první pohled to dává smysl, bohužel jsou určité kapitoly, které se dají zase použít na určité věci. Tz pokud mam třeba emisní povolenky, tak to nejsou peníze které by jsme vyhodili z okna nebo poslali do Bruselu, ale musí se zase vynaložit na zlepšení efektivity a úsporám.
_________________
Volvo V70 2,5T 154kW 2007 AT AWD, Spotřeba 12l/100km
Bylo: Polo 1,9SDI 47kW 2003 140000km, Spotřeba 4,71l/100km

e.w.i.n.g.1
Offline
Příspěvky: 928
Registrován: 21 roků 1 měsíc
Bydliště: ČR
Vůz: Volvo 740

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od e.w.i.n.g.1 »

Jarda.JM píše: 13 srp 2024 08:56 Pohled z druhé strany
Ano, díval jsem se na to. Ale nikde tam nepíše cenu za kolik pořídil Tesla model Y. Já jsem psal o ojetém vozidle za 80.000,- + 43.000,- zástavba LPG.
Díval jsem se do inzerce a nejlevnější jsou kolem milionu: https://www.sauto.cz/inzerce/osobni/tesla/model-y
Takže opět nic pro obyčejné pracující. Mimochodem po Balkánu jsem jezdil na LPG, kde je čerpačka téměř všude. Pamatuji si, že LPG vyšlo kolem 8 Kč za litr.
Nechce se mi počítat, ale kilometr proště nevyšel draho a myslím, že by náklady čistě za palivo obstály v porovnání s elektrickým automobilem.

Jarda.JM
Offline
Příspěvky: 676
Registrován: 8 roků 7 měsíců
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od Jarda.JM »

Nerozporuji (páč taky patřím mezi "obyčejné lidi) pořizovací cenu. To je na dlouhé, neplodné diskuze.

Je ale také třeba vidět věci ze všech stran. Jiné využití má "pětilitrový" cabrio, jiné "pětimetrový" sedan, jiné motorová sekačka na trávu....jiné diesel, jiné benzín, jiné elektrika.
A protože téma je EV: Diskuse o elektroautech, tak si zde přiznejme, že BEV má svoje místo mezi auty. A přiznejme, že v mnoha směrech je jednička.

Všechna auta jsou "ovoce", spalováky jablka, BEV třeba třešně.

Navzdory tomu, že mi přišlo dočista líto řidičů "nákupních tašek", ploužících se po dálnici za kamiony, hodně jsem se posunul ve svém názoru poté co manželka kilometrovými poskoky utahala 1,6i v Oplovi. O jiném pohonu pro ni už nepřemýšlím. Dnes dává 30-35 tisíc Kč za rok za PHM. Až se plácnu přes kapsu a přivezu BEV bude dávat ročně necelou 1/20 (slovy jednu dvacetinu) za "pohonnou energii". Tak bude BEV za 10 roků splaceno. O dalších výdajích bych nechtěl moc uvažovat. Opel ji stál za poslední dva roky v servise 150tKč a motor je stále na odpis.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003

Pep
Offline
Uživatelský avatar
Sponzor fóra
Příspěvky: 444
Registrován: 6 roků 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: Korejský toustovač

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od Pep »

e.w.i.n.g.1 píše: 13 srp 2024 08:37 Takže je to tak, jak jsem si myslel. Je to nereálné a obyčejný pracující si takové auto stejně nikdy nepořídí. Navíc komu by se chtělo s tím jet na dovolenou třeba do hor nebo k moři tisic kilometrů daleko?
Čekat při dobíjení dlouho? A také se nedá věřit ukazateli dojezdu. Vemte si třeba na horách vám ukazuje vozidlo dojezd třeba 100 km a najednou někde zapadnete, snažíte se vyhrabat a najednou se dojezd
sníží na zlomek původní hodnoty? U benzínového vozidla stačí mít kanystr a palivo můžete dolít nebo vás může někdo vzít na pumpu, kde naberete palivo? Ale jak doplníte v horách palivo elektromobilu?
Jedině odtahovka a odtáhnout kvůli nabití.. Asi to nebude levná záležitost. Také topení, klimatizace, rádio, všechno jede u elektrovozidla z baterky.
Já chápu elektrovozidla jako do areálu větších podniků, na golfová hřiště, na rozvoz pizzy po blízkém okolí apod. Ale ne jako plnohodnotné vozidlo pro rodinu.
Navíc ta bezpečnost. Viděl jsem několik videozáznamů, jak to umí hořet. Nechtěl bych v tom sedět. Dokonce i baterie elektrokola zabila jednoho pána ve výtahu - vybuchla!
Nechal bych tomu volný průběh, ať si lidé sami vyberou - trh ať funguje a určí, kde se elektrovozidla uplatní. Hlavně ať se do toho nepletou úředníci a podobní blouznivci, kteří by chtěli diktovat
nějaké zákazy spalovacích motorů a protlačování a zvýhodňování elektrovozidel? Proč by se všichni pracující měli ze svých peněz (daní) skládat na dotaci boháčovi na elektroautomobil? Není to absurdní?
Spoustu nových elektro aut se umí nabít z 20 % na 80 % kolem 20 minut. To je tak akorát, aby se člověk protáhl, odskočil a dal kafe.

Dojezd, neviděl jsem u Tesly, nebo Kia a Hyundai, že by to kecalo.

Klimatizace je u elektroaut efektivnější, než u spalováků. Podobné se dá říct i o topení, pokud je auto vybaveno tepelným čerpadlem. Moderní spalováky zas tolik netopí. Na YT je video spalovák vs elektro, když uvíznou v blizzardu. Elektro auto vydrželo stejnou dobu vytápět kabinu jako spalovák.

Bezpečnost - to jako že spalováky nehoří? Čínská elektrokola a kolobežky bez kvalitního BMS je něco trochu jiného.

Úředníci se v minulosti pletli do spousty věci, třeba do prosazování dieselů. :)
Naposledy upravil(a) Pep dne 13 srp 2024 12:05, celkem upraveno 1 x.
_________________
Je: Obrázek KIA EV6 AWD GT-LINE MY2022
Bylo:

Obrázek S60 T5 MY2004
Obrázek S60 T6 AWD MY2011 Polestar Engineered Optimisation

nebel
Offline
Uživatelský avatar
Člen VK
Příspěvky: 1140
Registrován: 7 roků 7 měsíců
Bydliště: Ivančice
Vůz: 760 B280F + AW71 '89
Participant x 1

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od nebel »

Pep píše: 13 srp 2024 11:42 Klimatizace je u elektroaut efektivnější, než u spalováků. Podobné se dá říct i o topení, pokud je auto vybaveno tepelným čerpadlem. Moderní spalováky zas tolik netopí. Na YT je video spalovák vs elektro, když uvíznou v blizzardu. Elektro auto vydrželo stejnou dobu vytápět kabinu jako spalovák.
Přesně tak. V EV vypozorováno jen jednou když jsem byl spolujezdec. Ve Felicií (1.3MPI), Fábii (zkušenost mám s FI 1.2HTP a FIII 1.0MPI 44 i 55kW) apod. auty s pidimotůrky, kde motor na volnoběh netopí takřka vůbec, to topení je akorát ku zlosti a já v těch autech parádně promrzal. Jet 40 km po blbý noční je občas o hubu, takže je potřeba zastavit někde mimo silnici a dát si „dvacet“ tak na hodinku. D24 to bylo úplně jedno, B5244S2 to nějak snesla a v mnoha autech to nešlo bez promrznutí a promrzlý zas nemůžu usnout. Jet hromadnou nejde, protože doku*vená IDS JMK, škoda mluvit - některý části kraje jsou prostě naschvál bez slušného spojení, krajské propagandě navzdory.
Pep píše: 13 srp 2024 11:42 Spoustu nových elektro aut se umí nabýt z 20 % na 80 % kolem 20 minut. To je tak akorát, aby se člověk protáhl, odskočil a dal kafe.
Přesně, zvládnout dlouhý štreky bez přestávky mi nikdy pořádně nešlo, takže si stejně co 90-120minut stavím na 25min. Pak se zas jede o mnoho líp.
_________________
760 GLE, B280F + AW71, 105kW, 1989 (Šedivák)
760 GLE, B28A + M46, 95kW, 1983 (Andrej)
264 GLE, B27E + BW55, 109 kW, 1980 (Bublák)
Zil 130 CAS, 110kW, 1969

e.w.i.n.g.1
Offline
Příspěvky: 928
Registrován: 21 roků 1 měsíc
Bydliště: ČR
Vůz: Volvo 740

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od e.w.i.n.g.1 »

Jarda.JM píše: 13 srp 2024 10:33 Nerozporuji (páč taky patřím mezi "obyčejné lidi) pořizovací cenu. To je na dlouhé, neplodné diskuze.

Je ale také třeba vidět věci ze všech stran. Jiné využití má "pětilitrový" cabrio, jiné "pětimetrový" sedan, jiné motorová sekačka na trávu....jiné diesel, jiné benzín, jiné elektrika.
A protože téma je EV: Diskuse o elektroautech, tak si zde přiznejme, že BEV má svoje místo mezi auty. A přiznejme, že v mnoha směrech je jednička.

Všechna auta jsou "ovoce", spalováky jablka, BEV třeba třešně.

Navzdory tomu, že mi přišlo dočista líto řidičů "nákupních tašek", ploužících se po dálnici za kamiony, hodně jsem se posunul ve svém názoru poté co manželka kilometrovými poskoky utahala 1,6i v Oplovi. O jiném pohonu pro ni už nepřemýšlím. Dnes dává 30-35 tisíc Kč za rok za PHM. Až se plácnu přes kapsu a přivezu BEV bude dávat ročně necelou 1/20 (slovy jednu dvacetinu) za "pohonnou energii". Tak bude BEV za 10 roků splaceno. O dalších výdajích bych nechtěl moc uvažovat. Opel ji stál za poslední dva roky v servise 150tKč a motor je stále na odpis.
No právě ta pořizovací cena je důležitá. Proto jsem uvedl příklad z praxe pořízení ojetého luxusního vozu, který sloužil téměř 19 let bez problémů a bez velkých investic. Asi je nyní brzo chtít takové odpovědi. To se dozvíme za 15-20 let od uživatelů elektrovozidel, zda jim tak dlouho vydrželo a sloužilo a jake měli náklady. Pak se dá treba spocitat průměrný náklad na jeden kilometr.

Přidáno za 1 minuta 17 sekund:
Jarda.JM píše: 13 srp 2024 10:33 Nerozporuji (páč taky patřím mezi "obyčejné lidi) pořizovací cenu. To je na dlouhé, neplodné diskuze.

Je ale také třeba vidět věci ze všech stran. Jiné využití má "pětilitrový" cabrio, jiné "pětimetrový" sedan, jiné motorová sekačka na trávu....jiné diesel, jiné benzín, jiné elektrika.
A protože téma je EV: Diskuse o elektroautech, tak si zde přiznejme, že BEV má svoje místo mezi auty. A přiznejme, že v mnoha směrech je jednička.

Všechna auta jsou "ovoce", spalováky jablka, BEV třeba třešně.

Navzdory tomu, že mi přišlo dočista líto řidičů "nákupních tašek", ploužících se po dálnici za kamiony, hodně jsem se posunul ve svém názoru poté co manželka kilometrovými poskoky utahala 1,6i v Oplovi. O jiném pohonu pro ni už nepřemýšlím. Dnes dává 30-35 tisíc Kč za rok za PHM. Až se plácnu přes kapsu a přivezu BEV bude dávat ročně necelou 1/20 (slovy jednu dvacetinu) za "pohonnou energii". Tak bude BEV za 10 roků splaceno. O dalších výdajích bych nechtěl moc uvažovat. Opel ji stál za poslední dva roky v servise 150tKč a motor je stále na odpis.
Ještě se chci zeptat, co je to ten BEV?

nebel
Offline
Uživatelský avatar
Člen VK
Příspěvky: 1140
Registrován: 7 roků 7 měsíců
Bydliště: Ivančice
Vůz: 760 B280F + AW71 '89
Participant x 1

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od nebel »

e.w.i.n.g.1 píše: 13 srp 2024 22:39 Ještě se chci zeptat, co je to ten BEV?
První odkaz z googlu...
https://www.portalridice.cz/clanek/co-znamenaji-zkratky-bev-hev-a-phev
_________________
760 GLE, B280F + AW71, 105kW, 1989 (Šedivák)
760 GLE, B28A + M46, 95kW, 1983 (Andrej)
264 GLE, B27E + BW55, 109 kW, 1980 (Bublák)
Zil 130 CAS, 110kW, 1969

VB
Offline
Člen VK
Příspěvky: 675
Registrován: 21 roků 6 měsíců
Bydliště: Ústí nad Labem
Vůz: XC70, aut, D5, 165 kW, 2011, Sea Shell

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od VB »

Jarda.JM píše: 13 srp 2024 08:56 Pohled z druhé strany
Bosna jako taková je země, kde napočítáte nabíječky na prstech svých končetin, tak jsem hodně řešil dobíjení při kempování z obyčejných zásuvek, které dají max 3kW, když byly dobře naddimenzované.

Pravděpodobně bylo v kempu jeho BEV auto jediné.

Nabízí se otázka nabíjení BEV aut, kdyby jich ta bylo třeba 10 a všechna by se připojila na nabíjení :unknown:
_________________
XC70 D5 AWD (165 kW Polestar) 2011, automat, seashell metallic
C70 2,4i (125 kW) 2008, manual, celestial blue
bylo: S40 T4, 1999, automat

Warcz
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5739
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: V70 II 2,5T AWD AT

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od Warcz »

Mě přijde že se opakuji ty same argumety pořád dokola. Fakt mi sedi to přirovnani, když se řika, že nejlepši byl kuň protože mu stačila trava a voda. Člověk nemusel řešit tankovani.
_________________
Volvo V70 2,5T 154kW 2007 AT AWD, Spotřeba 12l/100km
Bylo: Polo 1,9SDI 47kW 2003 140000km, Spotřeba 4,71l/100km

labanos
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1666
Registrován: 11 roků 1 měsíc
Bydliště: Damboritz
Vůz: neVolva

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od labanos »

Samozřejmě, že by to hromadně nefungovalo pro jízdy po balkánu. Ale nemá cenu aplikovat použitelnost EV v ČR na dojíždění do práce na nějaké excesy cestovatelů.
Normální use case je, že mám, kde nabíjet a mám na to to prachy... Nainstalovat na barák FEV za skoro půl milionu, koupit a upravit Teslu za 1,5+ milionu a potom tvrdit, že nabíjím auto "zadarmo" je... zvláštní.
_________________
P5008 2.0HDi 110kw | TM3 SR+ 225kW |
Bylo: S40 D4192T3 85kW M56 '04 | C70 Coupé B5234T3 176kW M56 '02 | V40 D4192T3 85kW M56 '01 | S80II D5244T4 136kW TF-80SC '07 |
VIDA | DiagBox |

saabik
Offline
Příspěvky: 770
Registrován: 15 roků 10 měsíců
Bydliště: Kolín
Vůz: Alpina B3 Touring 2023

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od saabik »

Jarda.JM píše: 13 srp 2024 10:33 Dnes dává 30-35 tisíc Kč za rok za PHM. Až se plácnu přes kapsu a přivezu BEV bude dávat ročně necelou 1/20 (slovy jednu dvacetinu) za "pohonnou energii". Tak bude BEV za 10 roků splaceno. O dalších výdajích bych nechtěl moc uvažovat.
Já bych jen chtěl upozornit na to, že budoucí hodnota peněz a současná hodnota peněz jsou dva oddělené světy. Existuje něco, čemu se říká časová hodnota peněz. A možná by mnoho lidí překvapilo jakou hodnotu má třeba dnešní milion za 10 let...
_________________
Alpina B3 Touring
Toyota Yaris Hybrid 2017 Smart Selection

ms231
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 995
Registrován: 18 roků 9 měsíců
Bydliště: Praha západ
Vůz: V60 2018 T3
Bydliště: Praha západ

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od ms231 »

e.w.i.n.g.1 píše: 13 srp 2024 22:39 No právě ta pořizovací cena je důležitá. Proto jsem uvedl příklad z praxe pořízení ojetého luxusního vozu, který sloužil téměř 19 let bez problémů a bez velkých investic. Asi je nyní brzo chtít takové odpovědi. To se dozvíme za 15-20 let od uživatelů elektrovozidel, zda jim tak dlouho vydrželo a sloužilo a jake měli náklady. Pak se dá treba spocitat průměrný náklad na jeden kilometr.
Dokud budu mit moznost, budu se snazit udrzovat auto co nejnovejsi. Kazda soucastka se navrhuje s nejakym polocasem rozpadu. Jednou se to proste zacne sypat neudrzitelne. Kdyz jsem mel 15-20 let stare auto, mel jsem strach, ze me nedoveze (jezdili jsme delsi trasy a s miminem), tak jsem se o nej hodne staral (= drahy provoz). Nakonec nas jednou nedovezlo, venku pres 30+°C. No proste pecka.

Pak jsem koupil novou V60 pred sesti lety. Od te doby jen vymena zamku dveri asi za 8tKc. Jinak leju benzin a menim olej. Nestaram se, vzdy dojedu. Uspora casu - k nezaplaceni. Financne - podobne. Co jsem vrazil do auta predtim na dilech, to ted odepisuju z nakupky. (Ve skutecnosti v cislech cca o 20% vic, ale pred deseti lety mely penize o dost vetsi hodnotu nez o 20%).

Kdybych mel solare, jdu klidne do EV.
_________________
V60 MY18 112kW man, V70I 1999 2.5TDI 103kW man

yebat
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2053
Registrován: 11 roků 11 měsíců
Bydliště: Bechyně
Vůz: V40 1,9Di 85kW r.v 2001 D4192T3

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od yebat »

jo, udržovat starý auto je fajn, ale s Ovcí, co má přes 300, jsem byl u kámoše v servisu každou chvíli, co mám Kundaje, jezdím tam jenom na olej, přezouvání a dvakrát jsem měnil desky (+ jednou kotouče) to sice nemá nic společného s elektroautama, ale nějak to souvisí s předchozím příspěvkem.
_________________
je: Hyundai I40 1,7 CRDI 100kW, OI 1,9tdi 81kW, Fabia III 1,4 66kW, MGB 1,8 1974
ex: V40 1,9Di 85kW, GSF 600 N 57kW, Renault Chamade 1,8i 54kW, Opel astra F 1,6i 55kW, 307 1,6hdi 66kW

Warcz
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5739
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: V70 II 2,5T AWD AT

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od Warcz »

Já mam největší obavu s tím, že vyměním moje skoro 18 let staré Volvo za něco za mega a to mě někde nechá, nebo mi to někdo nabourá/odře. Takhle prostě člověk ví že má starý auto. Dává mu péči. Nikde mě nenechalo ( seknutou gumu neberu ) a když mam nový šrám z parkoviště tak no stress. Nemam havarijku, nemam krádež. Teď obnovuju POV, zvěř, živel, asistence za 6400,-. LPG jezdí za 1.7Kč/Km ( Celkové náklady s pořizovací cenou 6.3Kč/km ). Kufr, 4x4, automat, výkon. Tz až Volvo začne naznačovat že je čas můžeme se bavit o Tesle Y nebo jiném kočáru, ale teď je to úplný nesmysl jenom bych si pohoršil.
_________________
Volvo V70 2,5T 154kW 2007 AT AWD, Spotřeba 12l/100km
Bylo: Polo 1,9SDI 47kW 2003 140000km, Spotřeba 4,71l/100km

Jarda.JM
Offline
Příspěvky: 676
Registrován: 8 roků 7 měsíců
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od Jarda.JM »

Nic konkrétního, ale v tomto tématu cítím jistou averzi k BEV.
Taky nechci měnit dvacetiletou XC70 za el. nákupní tašku, ani za jedenapůlmiliónovou Teslu. Jenom vidím sklenici napůl plnou a ne napůl prázdnou.
Docela dobře si umím představit situaci kdy je jednoznačně lepší ropák, ale úplně stejně vidím, když za určitých podmínek na celé čáře vítězí elektřina.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003

python.p
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6183
Registrován: 8 roků 1 měsíc
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od python.p »

labanos píše: 13 srp 2024 07:21 Těmi servisními náklady si nejsem tak jistý. Pokud EV, tak auto v záruce. U ojetého bych se baterie ani tak nebal jak ostatních věci, potom když si člověk vytáhne černého Petra, tak to může být dražší než dýzl kombo (DPF, vstřiky, EGR, Turbo).
Výhody za mě jednoznačně jsou lokální smrad (celkem mě teď dost prudí jak každý nechává běžet svůj dýzl na parkovišti/ulici - v zimě aby se ohřál a v létě aby klimoval; na vesnici to necháji jen tak, vě městě musí někdo zůstat v autě, to musí být velmi zdravé i pro něho), další výhoda je právě ta klima než sednu do auta, výkon auta a reakce na plyn a ticho.

Zůstatková cena 15 let starého auta bude víceméně cena té baterie k recyklaci (což může být pořád rozumné).

Asi to chce pár let ještě počkat, než se zmenší baterie, ale celkem by mi dávalo smysl, kdyby automobilky nabízely přestavbu starších aut (u kterých to má smysl) na elektro. Tuším to tak i bylo u ve filmu Bod obnovy.
Stačí se podívat do inzerce a nechat se vyvést z omylu. :) Třeba Nissany Leaf, nebo Tesla Model S...
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

saabik
Offline
Příspěvky: 770
Registrován: 15 roků 10 měsíců
Bydliště: Kolín
Vůz: Alpina B3 Touring 2023

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od saabik »

Jarda.JM píše: 14 srp 2024 14:10 Nic konkrétního, ale v tomto tématu cítím jistou averzi k BEV.
Taky nechci měnit dvacetiletou XC70 za el. nákupní tašku, ani za jedenapůlmiliónovou Teslu. Jenom vidím sklenici napůl plnou a ne napůl prázdnou.
Docela dobře si umím představit situaci kdy je jednoznačně lepší ropák, ale úplně stejně vidím, když za určitých podmínek na celé čáře vítězí elektřina.
Možná zákon akce a reakce. Pokud totiž někdo někomu BEV nutí proti jeho vůli, dosáhne akorát toho, že reakce bude stejná, pouze s opačným znaménkem.
A vzhledem k tomu, že to nucení je s postupem času silnější, až bude úplné (za pár let), tak i ta reakce bude sílit. Pravda, ať si každý, kdo chce, koupí elektro. Ale ať existuje možnost volby. Ta tu ovšem nebude. :unknown:
_________________
Alpina B3 Touring
Toyota Yaris Hybrid 2017 Smart Selection

Jarda.JM
Offline
Příspěvky: 676
Registrován: 8 roků 7 měsíců
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od Jarda.JM »

Trochu OT
Ten tlak, obecně skoro na všechno, co si má člověk myslet, jak se chovat, co kupovat je ... :evil:
Většina lidí se s tím časem naučí žít. Co se mě osobně týče naučil jsem to ignorovat, dokonce místy reagovat (jak píšeš) "do protisměru".
Jak říká jeden postarší známý: "Jestliže to nejsi schopen změnit, tak se tím neužírej."
On tedy používá zaběhlý vulgarismus který začíná na "vy", pak je tam "s" a nakonec "er". :)
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 12922
Registrován: 14 roků 6 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od Urvanej »

Mě spíš napadá, jak všichni všechno přepočítávají na peníze, ale jen tak, jak se jim hodí.
Furt sem tahaji cenu za 1km. Když chci jezdit levně, tak mam maličký auto, nebo skutr. Když u toho chci vypadat, že na to mam, tak mam velký auto.
Stejně tak slovo úspora... když budeš vyhazovat odpadky z okna, tak ušetříš na popelnici.
Každý má tu hranici tolerance jinou. Někdo prostě nechce dělat bordel na zemi a tak si vyrábí elektřinu solárem a jezdí na ni do práce. Někdo chce být ještě zelenější, tak jezdí na kole. Každej máme něco, tak snažme necpat druhým svoji pravdu a normálně diskutovat. Ně že by to tu bylo nějak vyhrocený, ale občas mi tu lidi přijdou jak kafemlejnek.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Mirabilia
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1451
Registrován: 7 roků 6 měsíců
Bydliště: Prysk
Vůz: V70 II D5 MY 03, stage II, EGR off

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od Mirabilia »

saabik píše: 14 srp 2024 08:50
Jarda.JM píše: 13 srp 2024 10:33 Dnes dává 30-35 tisíc Kč za rok za PHM. Až se plácnu přes kapsu a přivezu BEV bude dávat ročně necelou 1/20 (slovy jednu dvacetinu) za "pohonnou energii". Tak bude BEV za 10 roků splaceno. O dalších výdajích bych nechtěl moc uvažovat.
Já bych jen chtěl upozornit na to, že budoucí hodnota peněz a současná hodnota peněz jsou dva oddělené světy. Existuje něco, čemu se říká časová hodnota peněz. A možná by mnoho lidí překvapilo jakou hodnotu má třeba dnešní milion za 10 let...
Jen pro zajímavost a zároveň názornost, protože právě u dolaru je zmíněný termín "časová hodnota peněz" velmi čitelný :oops:
1efad322b05e2ebcf8e43627d8e37537.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

python.p
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 6183
Registrován: 8 roků 1 měsíc
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70 D5 2008

EV: Diskuse o elektroautech

Příspěvek od python.p »

Nissan Leaf - 2010 - cena nového cca 1 milion - dnes se prodávájí za 150k s mrtvou baterkou a nebo za 250k s baterii nad 80% SOH. Tohle auto je taková bastlířská platforma, takže si člověk může vybrat jakou novou baterku tam dá. Od těch co tam mají být, až po větší, chlazený, atd... od 24kWh po 60kWh, takže se furt bavíme, že po 10 letech jsme na 1/3 ceny pořizovací +- autobus.

Tesla Model S - 2012 - cena nového 1,2 milionu - dnes se prodávají přes půl milonu, úplně hravě. Levnější nekoupíš, ani když budou mít vyběhanou baterii. :) Ono jich moc na prodej není, jak u nás tak v zahraničí, takže buď shořeli a nebo...

Ford Focus - 2011 - cena nového 800 000 Kč - teď kolem 300 000 Kč - baterie kolem 90% SOH. :)

VW eGolf - 2017 - cena nového 750 000 kč - dneska průměrně 400 000 kč - baterie jsem nedohledal.

A když už jsem to hledal, našel jsem i hezký graf jak "nepadají" ceny běžných spalováků. Jasný u nižších tříd ten pád nebude zas tak o moc menší. Moje XC70 kupovaná v roce 2017 (MY08) za 250 000 kč, dle pojištovny nová stála 1 350 000 kč (i kdyby stála jen milion...)
image.png
a ta tragická degradace baterie u Tesly třeba
tesla_battery_by_age_3.webp
PS: Ano u Leafu jsou baterky šrot, protože tam byla malá kapacita, rychlé nabíjení, žádné chlazení, atd... to už ty nové mají vymyšelené.

PS2: Mám rád stará auta, mám rád spalováky, ale to neznamená, že tady budu plácat něco o tom jak to budou neprodejný šroty, jak si to kdo nemůže dovolit, bla bla bla...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
MX-30 @ 145 eletrických poníku... než jim dojde šťáva...
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!

K prodeji (s bolestí u srdíčka) do dobrých rukou:
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
Fobie 1.2 HTP, 80tkm, po důchodci!

VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Zpět na „o všem možném :-)“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé