Tak jsem v práci a je čas odpovědět
Pokud tě mrzí, že jsi prošvihl sraz v Kletečné, můžeš zítra vyrazit na sraz na Slovensko. Povážská Teplá 5.7. - 7.7.
https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=61&t=69021 Nebo si počkej na podzimní sraz na Želivce, 20.9. - 22.9.:
https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=15&t=67837
Hovoříš o tom, že vyloženě AWD nepotřebuješ, pak je zbytečné o něm uvažovat. AWD mírně zvýší spotřebu, řekněme cca litr, zhorší dynamiku (poznáš to, když se svezeš ve FWD a AWD) a pokud je potřeba servis AWD, tak holt za něj platíš, což se ti u FWD stát nemůže, že
Co se týče servisu AWD, tak 100% uděláš:
- výměna náplní a filtrů (plácnu 3 - 5 tisíc)
Pokud tě potká potřeba servisovat AWD, pak nejčastěji:
- úhlovka (cenu ať někdo doplní)
Méně často:
- uložení kardanu (já dělal zadní silentbloky uložení diferenciálu) = 7 000 kč
- vyvážení kardanu (cca 5 000 Kč)
- oprava jednotky diferenciálu (může se do ní dostat vlhkost a zoxidovat - lze vyřešit samodoma přemístěním pod zadní sedadla do sucha)
Píšeš však, že jezdíte na louky a do lesa - sice po sjízdných komunikacích, ale jezdíte. Teď sedláš Citroën C5, který si přizvedneš dle potřeby. V tvém případě bych šel jednoznačně do vyšší XC70 a holt jako bonus budeš mít AWD (buď jako dobrého pomocníka, či černého Petra). Ona V70 není moc vysoká, má dlouhý hlavně přední převis a jakýkoli malý zhup či nájezd je problém a budeš se strachovat o přední nárazník a vanu. Nestojí to za to.
Takže model bychom měli vyřešený =
ber XC70
K motorizaci. Tvůj profil trasy je:
- v pracovní dny cukačky po městě 7 km tam, 7 km zpět
- ve čtvrtek 21 km tam a 21 km zpět
- o víkendu desítky km až 250 km
Nafty bych se nebál. Já měl stejný profil u mé V70 II D5 AWD a za 3 roky žádný problém s motorem. Přes týden budeš sice poskakovat, ale o víkendu auto protáhneš a saze když tak vyženeš, případně bude-li auto s DPF, tak i DPF vypálíš. Jen to chce o víkendu nejet celou dobu na klobouka, ale užít si vyšších otáček a dynamiky.
U nafty můžeš řešit:
- zanesené saní + EGR (vyčistíš jednou a máš klid)
- špatné vstřiky (buď ultrazvuk, přípravky nebo repase - reapse či dobré jetě vstřiky kolem 3 000 kč/kus)
- občas váha vzduchu
- občas prasklý intercooler
- zřídka turbo
- bude-li DPF a vířivé klapky, může při špatném zacházení s autem zazlobit
Benzín v plynu proč ne, budeš jezdit za náklady jako u nafty. Jen musíš mít štěstí na dobrou zástavbu LPG, seřízení a údržbu. Musíš si prostě někoho dobrého v okolí najít.
U benzínu můžeš řešit:
- odvětrávání klikovky (vyčistíš jednou a máš klid)
- zanesená škrtící klapka (zde pozor na Magnety Mareli či jak se tomu nadává)
- bude-li turbo, může tě čekat turbo
- benzíny většinou více papají olej
- u LPG mohou být zaklepané ventily
Co se týče spotřeby, tak se studenou naftou budeš jezdit po městě kolem 10 l. Se studeným benzínem kolem 12-14 l. Až se obě auta zahřejou (u benzínu tedy přepnutí na plyn), tak budeš na tom cenově stejně.
Já jezdil občas s benzínovou 2,4T s LPG. V létě to přepínalo snad do 500 m, v zimě cca 1-2 km.
U LPG se doporučuje např. v zimě před vypnutím motoru přepnout na benzín (např. 15 sec) - co jsem slyšel, tak aby nebylo ve vstřikách LPG a snadno auto startovalo.
Takže motorizaci máme vyřešenou =
vezmi D5 či benzín dle aktuální nabídky a stavu
Pokud chceš nejspolehlivější motorizaci v naftě, bude to asi D5 120 kw bez DPF. Ale já bych se D5 136 kw s DPF nebál, když budeš dávat autu prostor zregenerovat DPF. Aut s D bude v nabídce nejvíce.
Pokud chceš nejspolehlivější motorizaci v benzínu, bdue to 2,4i atmosféra 125 kw - ale ta se do XC70 nedávala. Takže v XC70 ti nezbývá nic jiného než 2,4 T 147 kw či novější 2,5T 154 kw. Žravé je to stejně jak T5 (ta se ale zase do XC70 nedávala), méně to jede, ale jiná volba není. Pro nejzajímavější motorizaci atmo 3,2 bys musel až do XC70 III.
Co se týče nákladovosti servisu. Jako ano, bude to dražší, já moc porovnávat nemohu, nic jiného než Volvo jsem neměl. Jsou komponenty, které jsou levnější než na Octavii, jsou komponenty stejně drahé a jsou komponenty extrémně dražší. Levné jako servis Toyoty Yaris to nebude.
Já třeba za ujetých 52 000 km a vlastnictví 3 a 3/4 roku proinvestoval v opravách na V70 II D5 AWD celkem 88 000 kč (tedy náklad 1,65 CZK/km). A to do toho nepočítám přezutí, pneu, dovybavení vozu, pojištění, tankování, chip (to by bylo za 4,45 kč/km). Výpis servisu máš zde:
https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=96&t=38575&start=100#p518104 či zde
https://www.spritmonitor.de/en/cost_analysis/637956.html
U V70 I 2,5D jsem najel 37 600 km za 4 roky. Opravy mne stály 36 000 kč, tedy 1 kč/km.
U C30 2,4i jsem zatím najel 10 300 km mne za 1 a 1/4 roku stály opravy 57 000 kč, tedy 5,40 kč/km.
Hodnocení u mne:
- čím starší auto, tím levnější servis
- neplatí, že pokud máš najeto 120 000 km, budou opravy levnější jak u auta s 290 000 km (ale těžko se to porovnává, ono cena práce a dílů dnes a v roce 2012 byla trochu jinde - tipnu -20%???)
- neplatí, že diesel je na servis dražší jak benzín
- platí, že benzín žere výrazně více jak diesel
Tak snad ti to v rozhodování nějak pomůže.
EDIT: no ty voe, 52 minut práce
