
O co tedy jde? O základní odpověď pro všechny, kteří vybírají auto a nemají jasno jestli benzín či naftu. Typická odpověď, kterou najdete v každém takovém tématu je: "Nafta se ti nevyplatí, pokud nenajedeš XY kilometrů za rok." Stěžejní otázky tohoto vlákna na Vás všechny jsou: Opravdu to tak je/není? A proč? - Důležitá je hlavně druhá otázka, protože pořádně odůvodněné jsem to nikde neviděl.
Pro začátek bych diskusi ještě zkusil trošku rozvést pár body:
A) Odmyslíme-li základní náklady (tlumiče, brzdy, olej...), které jsou počítám shodné, tak v čem je diesel o tolik dražší na servis? Turbem mohou trpět počítám obě skupiny. DPF mají novější vozy, ale přesto jsou zavrhovány i ty starší bez nich. Co je u dieselu servis navíc jsou samosebou vstřiky a čerpadlo - ale zase - jak často takové díly odchází? Navíc benzín má předpokládám také některé své věci navíc (klapka, ...). A když bych to měl vzít do extrému, odložením rozdílu ze spotřeby mezi benzínem a dieselem by se ty případné náklady navíc pokryly a ještě by dost zbylo.
B) Proč je argument vždy vázán na km/rok? Platí snad, že diesel, který za rok najede 30 000 bude mít tak razantně rozdílné náklady oproti stejnému autu, co těch 30 000 najede za dva roky? Odmysleme teď dlouhé/krátké trasy, jelikož to se většinou v těch doporučeních "Pokud nenajedeš 30k ročně, na diesel nemysli", neřeší. A opět zde vynechejme náklady, které jsou u všech typů aut stejné.
C) Barákem nám z benzínu prošly jen motorky a karburátorové auta. Ostatní byly diesely. Pro příklad:
- Octavia II motor 2.0 TDI 125kw - od 0 do 250 000 - žádný typicky dieselový problém - dálnice a nájezd cca 70 000/rok
- Superb II motor 2.0 TDI 125 kw - od 0 do 150 000 - žádný typicky dieselový problém - dálnice a nájezd cca 70 000/rok
- Volvo C30 Motor 2.0d 100kw - od 0 aktuálně se blíží 200 000 - žádný typicky dieselový problém - především okolí města a město, couračky - nájezd cca 15 000/rok
Možná by se zde mohlo argumentovat, že to nejsou dostatečně ojeté auta. No jo, jenže nájezd toho vybíraného dieselu se u těch rad také neřeší. Stejně tak to, že auta byla od novoty a u ojetých nikdy nevíš. Což je sice pravda, ale platí to snad stejně tak pro benzín.
No trošku jsem se rozepsal, ale opravdu mě to zajímá


EDIT: Pro úplnost tématu přidáno i LPG+CNG