Mozna ve volvu spominali vsechny xc60, nejen benzin, jen jsem neposlouchal...A netusis, proc se to stavalo?Ykka píše:Vzorný popis řešení.
Na prvních XC60 se to stávalo a býval vypálený pin až v jednotce CEM. Týkalo se to i dieselů.
Palivová pumpa XC90 V8
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Příspěvky: 576
- Registrován: 10 roků 10 měsíců
- Bydliště: Hodonín
- Vůz: xc90 2008 3.2
Palivová pumpa XC90 V8
-
Offline
- Příspěvky: 347
- Registrován: 17 roků 9 měsíců
- Bydliště: Pohjola
Palivová pumpa XC90 V8
Údajně dali výkonnější čerpadlo a piny už taky dávno nejsou měděný.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13069
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Palivová pumpa XC90 V8
Tak jen pro info, XC90 V8 od Pavla skončila u mě a právě se stalo co? Ano, správně, umřela palivová pumpa... 
Takže do nádrže polezu znova... nemáte někdo v archivu pinout toho konektoru na modulu čerpadla? Já už ho proměřoval a testoval, ale teď už to nemůžu najít.

Takže do nádrže polezu znova... nemáte někdo v archivu pinout toho konektoru na modulu čerpadla? Já už ho proměřoval a testoval, ale teď už to nemůžu najít.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 5894
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Rakovník
- Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110
Palivová pumpa XC90 V8
Mrkni sem , jsou tam všechna schémata. Jen se musíš pronikat na úvod a vybrat vůz.
https://old.clubvolvo.ru/EWD/Rus/39152132/index_39152132.html
https://old.clubvolvo.ru/EWD/Rus/39152132/index_39152132.html
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13069
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Palivová pumpa XC90 V8
Jakube díky, ale jsem marnej, rusky neumim ani koukat a překladač moc nefunguje. Ale budu se s tim ještě prát.
EDIT: Tak možná mam, TP 3998202.
EDIT2: viz pikčr
EDIT: Tak možná mam, TP 3998202.
EDIT2: viz pikčr
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 5894
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Rakovník
- Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110
Palivová pumpa XC90 V8
Já jsem taky ruštiny neznalý, ale překladač celé stránky na google funguje výborně.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13069
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Palivová pumpa XC90 V8
Mě to parchant odmítl přeložit. Ale to nevadí, anglická verze je super. Ještě jednou děkuji za navedení. 

_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13069
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Palivová pumpa XC90 V8
Mno, chvíli mi to trvalo, než jsme se k tomu dostal.
Takže rozborka, proměření plováků, abych zjistil, že v obou nádržích je stejně benzínu.
Tak jsem zapojil na 12V tlakový čerpadlo, to mělo divnej zvuk. Tak jsem zapojil přečerpávací, to mělo měnící se zvuk. Tak jsem ho nechal chvíli běžet. Zapojil jsem zpátky konektor a auto naskočilo.
V klidu jsem dojel 20km pro plnou.
Takže bordel se opakuje, v náhodných intervalech ucpává přečerpávací trysky a jelikož běží po sepnutí krátce, tak už nepřečerpá tolik, aby auto mohlo chytit.
Mno, takže buď
a) koupim celej modul novej, vyčistim nádrž a budu mít snad klid,
b) vyvedu si konektor na čerpadlo ven, aby až to zase bude nemocný, tak jsem nemusel rozebírat celej interiér,
c) nebudu nikdy parkovat levou stranou z kopce.
Takže rozborka, proměření plováků, abych zjistil, že v obou nádržích je stejně benzínu.
Tak jsem zapojil na 12V tlakový čerpadlo, to mělo divnej zvuk. Tak jsem zapojil přečerpávací, to mělo měnící se zvuk. Tak jsem ho nechal chvíli běžet. Zapojil jsem zpátky konektor a auto naskočilo.
V klidu jsem dojel 20km pro plnou.
Takže bordel se opakuje, v náhodných intervalech ucpává přečerpávací trysky a jelikož běží po sepnutí krátce, tak už nepřečerpá tolik, aby auto mohlo chytit.
Mno, takže buď
a) koupim celej modul novej, vyčistim nádrž a budu mít snad klid,
b) vyvedu si konektor na čerpadlo ven, aby až to zase bude nemocný, tak jsem nemusel rozebírat celej interiér,
c) nebudu nikdy parkovat levou stranou z kopce.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 5894
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Rakovník
- Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110
Palivová pumpa XC90 V8
Co to tak pročítám, tak se jí Pavel asi zbavil v pravý čas. 

-
Offline
- Příspěvky: 26
- Registrován: 2 roky 5 měsíců
- Bydliště: Martin
- Vůz: XC90 3.2
Palivová pumpa XC90 V8
Po prečítaní vlákna sa chcem uistiť či som správne pochopil fungovanie palivového systému v benzín motoroch XC90. Nádrž je nejak rozdelená na dve časti - pravú a ľavú. Čerpacia jednotka má v sebe 2 čerpadielka. Jedno prečerpáva benzín z ľavej strany do toho koša čerpacej jednotky na pravej strane a druhé čerpadielko tlačí benzín do palivovej lišty na motore. Tie dve polky nádrže sú výškovo nejak fyzicky oddelené a môže tam byť odlišná výška hladiny alebo sú to ako spojené nádoby? Keď sa tankuje benzín, tak ide len do jednej polovice nádrže? Čím čerpacia jednotka ťahá palivo z ľavej polovice? Z obrázkov vizerá hadica na čerp. jednotke ako slučka, nemá voľný koniec. Reguláciu tlaku paliva v časti pred motorom riadi PEM otáčkami čerpadielka? Je tam aj nejaká spätná klapka aby benzín nepadal späť do nádrže?
Mám totiž problém, že po vypnutí motora ostáva v pal. lište vyšší tlak a potom mi nechce štartovať (XC90 3.2 2007 LPG), ale keď tlak odpustím ventilčekom na lište tak štartuje. Rovnako sa to správa po jazde na LPG aj na benzín. Aj keď som odstavil LPG systém tak to robilo rovnako, z čoho usudzujem že LPG systém na vine nebude.
Mám totiž problém, že po vypnutí motora ostáva v pal. lište vyšší tlak a potom mi nechce štartovať (XC90 3.2 2007 LPG), ale keď tlak odpustím ventilčekom na lište tak štartuje. Rovnako sa to správa po jazde na LPG aj na benzín. Aj keď som odstavil LPG systém tak to robilo rovnako, z čoho usudzujem že LPG systém na vine nebude.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13069
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Palivová pumpa XC90 V8
Nádrž by byla bývala rovná, kdyby se inženýři nerozhodli pod ní vést kardan a výfuk. Takže je ve dně průhyb nahoru. A když se dostaneš pod cca čtvrtinu, třetinu, tak už to musí přečerpávat (ale běží to furt). Hadice je smyčka ve který jsou 2 fixírky, jedna pod košem a druhá v levý půlce na dně, tušim v jednom kuse s plovákem.
Vysokotlaký čerpadlo dává dopředu a to, že po chcípnutí to drží tlak, je normální. Podle mě se ti normálně blbě nastavuje směs, protože LPG v tom dělá bordel. Kdybych hledal viníka, kouknu na korekce vstřiků, který budou na 90% uplně rozhozený.
Tzn. plynař a poladit, nebo si plyn podle diagnostiky polaď sám. Prostě na chod na benzín i na plyn musí být korekce na vstřikách +- stejný.
Neexistuje metoda, jak to nastavit napoprvý přesně, protože každý auto je jiný a jediný, jak to udělat dobře, je ladit za chodu, na což firmy nemaji čas a zákazníci nechtějí platit ten čas, kterej stojí peníze.
Vysokotlaký čerpadlo dává dopředu a to, že po chcípnutí to drží tlak, je normální. Podle mě se ti normálně blbě nastavuje směs, protože LPG v tom dělá bordel. Kdybych hledal viníka, kouknu na korekce vstřiků, který budou na 90% uplně rozhozený.
Tzn. plynař a poladit, nebo si plyn podle diagnostiky polaď sám. Prostě na chod na benzín i na plyn musí být korekce na vstřikách +- stejný.
Neexistuje metoda, jak to nastavit napoprvý přesně, protože každý auto je jiný a jediný, jak to udělat dobře, je ladit za chodu, na což firmy nemaji čas a zákazníci nechtějí platit ten čas, kterej stojí peníze.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 26
- Registrován: 2 roky 5 měsíců
- Bydliště: Martin
- Vůz: XC90 3.2
Palivová pumpa XC90 V8
Čiže problém nehľadať v benzín. palivovej sústave. Ale prečo keď klesne tlak na lište (buď prirodzene ochladením alebo ho manuálne odpustím) už motor normálne naštartuje? A prečo to robí aj keď odstavim LPG vytiahnutím poistky? Aj vtedy RJ LPG ovplyvňuje vstreky benzínu? Keď pozerám na tlak v lište počas štartovania vôbec neklesá akoby neotvaralo vstreky. Sú nejak pri tom vyššom tlaku blokované?
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13069
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Palivová pumpa XC90 V8
To všechno se teoreticky stát může, nicméně křišťálovou kouli mam v opravně 
Jak jsem psal, diagnostika a kontrola live dat.

Jak jsem psal, diagnostika a kontrola live dat.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 2609
- Registrován: 17 roků 2 měsíce
- Bydliště: Poodří
- Vůz: V90CC-T6/P*/740/940
Palivová pumpa XC90 V8
Popsal jsi to asi prakticky celé správně. Zpětná klapka tam (pokud vím) není.misatenko píše: 16 led 2025 13:18 Po prečítaní vlákna sa chcem uistiť či som správne pochopil fungovanie palivového systému v benzín motoroch XC90. Nádrž je nejak rozdelená na dve časti - pravú a ľavú. Čerpacia jednotka má v sebe 2 čerpadielka. Jedno prečerpáva benzín z ľavej strany do toho koša čerpacej jednotky na pravej strane a druhé čerpadielko tlačí benzín do palivovej lišty na motore. Tie dve polky nádrže sú výškovo nejak fyzicky oddelené a môže tam byť odlišná výška hladiny alebo sú to ako spojené nádoby? Keď sa tankuje benzín, tak ide len do jednej polovice nádrže? Čím čerpacia jednotka ťahá palivo z ľavej polovice? Z obrázkov vizerá hadica na čerp. jednotke ako slučka, nemá voľný koniec. Reguláciu tlaku paliva v časti pred motorom riadi PEM otáčkami čerpadielka? Je tam aj nejaká spätná klapka aby benzín nepadal späť do nádrže?
Mám totiž problém, že po vypnutí motora ostáva v pal. lište vyšší tlak a potom mi nechce štartovať (XC90 3.2 2007 LPG), ale keď tlak odpustím ventilčekom na lište tak štartuje. Rovnako sa to správa po jazde na LPG aj na benzín. Aj keď som odstavil LPG systém tak to robilo rovnako, z čoho usudzujem že LPG systém na vine nebude.
A nastavit korekce LPG někdy nemusí být úplně udělatelné. Typicky jednotky Bosch měly jednu (long-term) korekční hodnotu. Ale Denso na to šlo jinak a pro různé režimy chodu motorů mají těch korekčních hodnot více. A "naladit" jedno LPG někdy téměř nelze. Proto LPG nebývá u 5-cyl. turbo motorů (typicky jednotka Bosch) tak problematické jako u 5-cyl. atmo, V8, 3.2 (to jsou Densa).
.. a ano: fakt bych zkusil nějaký čas jezdit na benzín, možná na začátku pokusu jednotku "zinicializovat" diagnostikou, resp. aspoň v ní smazat DTC.
/PL
_________________
.::. V90CC T6 2018 .::. P*2 2021 .::. 940 Polar 1994 .::. 740 Turbo 1988 .::.
Repase/klonování/párování elektroniky VOLVO - DIM / ICM / ECM / CEM / DEM / SAS & Optimalizace motoru
Start nezávislého topení z telefonu, vzdálená diagnostika: VDD - https://d5t5.com/article/vdash-vdd-dongle
https://D5T5.com https://d5t5.com/helpdesk
Specializovaný Volvo servis - CarDiag.info
.::. V90CC T6 2018 .::. P*2 2021 .::. 940 Polar 1994 .::. 740 Turbo 1988 .::.
Repase/klonování/párování elektroniky VOLVO - DIM / ICM / ECM / CEM / DEM / SAS & Optimalizace motoru
Start nezávislého topení z telefonu, vzdálená diagnostika: VDD - https://d5t5.com/article/vdash-vdd-dongle
https://D5T5.com https://d5t5.com/helpdesk
Specializovaný Volvo servis - CarDiag.info
-
Offline
- Příspěvky: 26
- Registrován: 2 roky 5 měsíců
- Bydliště: Martin
- Vůz: XC90 3.2
Palivová pumpa XC90 V8
Ešte predsa len. Jeden servisák mi vravel, že v tej čerpacej jednotke je regulačný ventil. Keď ste niekto rozoberali tú čerpaciu jednotku, nevšimli ste si tam niečo také? či už v tom koši, alebo niekde na hadiciach?
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13069
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Palivová pumpa XC90 V8
Neni. Otázka je, co si někdo pod pojmem regulační ventil umí představit...
Jsou tam dva cosi, co vypadá divně a to jsou fixírky, který přečerpávají ze dna obou nádrží do koše k čerpadlu do motoru. Jeden na spodku koše a druhý na hadici v druhý půlce.

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 26
- Registrován: 2 roky 5 měsíců
- Bydliště: Martin
- Vůz: XC90 3.2
Palivová pumpa XC90 V8
Tak potom môj známy asi myslel čerpadlo z iných motorov. A čo potom po vypnutí motora drží tlak benzínu v hadičkach medzi čerpadlom a railom? Samotné čerpadlo? Zo spodku auta na hadičkach nič nie je. Iba obyčajný palivovy filter.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13069
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Palivová pumpa XC90 V8
V hlavě tohodle nesmyslu je myslim zpětný ventil, aby čerpadlo nemuselo po startu vždy tlakovat celou soustavu.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 26
- Registrován: 2 roky 5 měsíců
- Bydliště: Martin
- Vůz: XC90 3.2
Palivová pumpa XC90 V8
No nič, keď bude vonku teplejšie asi sa na to čerpadlo pozriem.
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: Vojtech Veskrna