XC90 D5244T4 - výměna hlavy, těsnění, hydroštely, vahadla...

850 a novější modely řad C/S/V/XC
  • Autor
  • Zpráva
Offline
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 24
Registrován: 1 rok 10 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: V70 D5204T7 2.0 15'

#1 XC90 D5244T4 - výměna hlavy, těsnění, hydroštely, vahadla...

Příspěvek od pelany »

Už to bude skoro rok, co jsme doma rozšířili vozový park o první Volvo - XC90. Auto bylo za z mého pohledu slušné peníze, takže mě neodradilo ani několik drobností jako například klepající zvuk od motoru a převodovky, který se ozýval na volnoběh, nebo třeba na můj vkus až příliš sáknoucí olej kolem ventilového víka motoru. Motor běžel pěkně, převodovka řadila krásně.

Po příjezdu domů se samozřejmě vyrojila další část nedostatků a ukázalo se, že je auto částečně napadeno kutilem domácím. :evil: Ale nic hrozného, co by se nedalo snadno opravit. Klepající zvuk způsoboval děravý podtlakový silentblok motoru, tak jsme rovnou vyměnili všechny, všechno bylo v pořádku. Co se týče sáknoucího oleje z víka, tak jsem zjistil, že olej bude unikat nejspíše i skrze systém vířivých klapek a co víc, tak že je vypadlé táhlo, které bylo myslím i naprasklé a vypadávalo neustále. Bylo jasné, že je potřeba klapky vyměnit.

Po rozebrání jsme zjistili, že nánosy té hmoty složené ze sazí a oleje nejsou úplně největší (v porovnání s tím, co jsem třeba viděl v nějakých videích oprav apod.) nicméně se snažím by byl výsledek mojí práce co možná nejdokonalejší a vyčistit kanálky bez toho, aby to napadalo do válce je nereálné, tak jsme hlavu sundali. Při prvotním ohledání se ukázalo, že má prasklinu. :o Po umytí z toho nejhoršího se prasklin ukázalo více, bylo tedy nutné vyřešit, co s tím. Po krátkém hledání, co s tím jsem se rozhodl obrátit na Davida Patočku mimo „recenzí“ i kvůli tomu, že jsem z Prahy a mám to kousek. Vzal jsem tedy hlavu a vyrazil s ní v domnění, že se praskliny opraví a hlava se vrátí zpět. Bohužel, realita byla horší – takovéto praskliny prý ani nemá cenu řešit, nicméně po otočení jsem se dozvěděl, že hlava má prasklinu i z druhé strany, která naopak vadí a která bohužel opravit nejde. :unknown: Bude tedy třeba hlava jiná.

Kromě toho mi ještě poradil – když už je to takhle rozebrané – dát písty ven a kouknout i na kroužky. Při čištění se mi podařilo 2. kroužek, který je z nějakého jiného materiálu, než ten první a stírací trošku poškodit, až jsem nejdříve myslel, že to tam už bylo, tak jsem zjistil, že ne, protože je to vyžrané následkem čištění. Stírací kroužky měly ale poškozené pružiny v místě mezery kroužku, takže to na výměnu stejně bylo. Zároveň byly vidět mírné otlaky na kompresních. Píst měl na sobě Mahle, objednal jsem tedy také Mahle s tím, že to bude nejspíš i originál. Po přeměření a porovnání se ukázalo, že původní už za sebou něco měly, takže to nebyla zbytečná práce.

Teď bude ale třeba pokračovat v druhé a složitější fázi kompletace, se vším si nejsme úplně jistí a byl bych moc rád, kdyby se tu našla nějaká dobrá duše a pomohla k tomu, aby bylo na světě o jedno nepojízdné Volvo méně… :cry:

Co se hlavy týče, pochopil jsem správně, že se ty oblouky-klemy-domečky na vačku běžně prohazují (mezi hlavami) navzájem?

Měřili jsme rovinnost bloku, vycházelo to cca 0,03 - 0,04 mm, je to dostačující? Bohužel, v dokumentaci jsem tenhle údaj nikde nenašel, jen v nějakých obecných (a asi i historických) příručkách. Našel jsem ale video od Ajusy ( ), kde uvádí 0,05, zdá se to tedy OK.

Pak mám trochu dilema s tloušťkou těsnění. Při měření přesahu pístu jsme naměřili:
1. 0,34 / 0,41 mm
2. 0,37 / 0,38 mm
3. 0,39 / 0,41 mm
4. 0,40 / 0,44 mm
5. 0,40 / 0,44 mm
Piston height over gasket surface.PNG
Piston height over gasket surface.PNG (7.96 KiB) Zobrazeno 1019 x
Pokud vezmu dle manuálu největší hodnotu, kterou je 0,44 mm, vychází to dle tabulky na nejtenčí těsnění, tedy s jedním otvorem. Co ale nedovedu pochopit je fakt, že z továrny tam bylo těsnění se 3 otvory. Co mám tedy zvolit? Udělali jsme něco blbě, nebo to bylo z továrny špatně? Složení motoru nějaké mouchy mělo, tak by mě to nepřekvapilo, stejně tak by mě nepřekvapilo, že by byla chyba v dokumentaci. Mimochodem, hodnoty se podobají tomu, co naměřili ve videu výše.

Kromě tloušťky, jaké výrobce těsnění a šroubů (ne)brát?

Dále, co je dobré dát nové? V manuálu uvádí snad pouze matky na svody a nové šrouby na spojení DPF-turbo.

Šrouby na ty oblouky-klemy-domečky můžou být původní?

Dále, co se vahadel/hydroštelů týče, tak hydroštěly nové, to je jasné. Vahadla, jak jsem pochopil, se asi většinou mění také, nicméně je to potřeba a jaký to má důvod? V manuálu to myslím není, stejně tak jsem se obecně setkal s tím, že se nemění. A když to vezmu selským rozumem, tak kdyby se daly i nové ventily, tak ano, protože tamty byly „zaběhané“ do sebe, ale pokud ne? A opět, jakého výrobce (ne)brát?

Pokud jste to dočetli až sem a znáte odpovědi na moje zdlouhavé (relativně) hloupé dotazy, budu Vám moc vděčný za jejich zodpovězení. :oops: Předem díky! (A malé varování – v případě úspěchu pak asi přijde další várka ruku v ruce s tím, jak bude skládání pokračovat). :lol:
_________________
V70 D5204T7 2.0 15'
XC90 D5244T4 2.4 11'

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 308
Registrován: 12 roků 10 měsíců
Bydliště: Kroměříž
Vůz: Volvo 850 2.0 T B5204T

#2 XC90 D5244T4 - výměna hlavy, těsnění, hydroštely, vahadla...

Příspěvek od AxE_26 »

Co se hlavy týče, pochopil jsem správně, že se ty oblouky-klemy-domečky na vačku běžně prohazují (mezi hlavami) navzájem? Ne nezaměnují se. Měli by mít na sobě čísla.

Měřili jsme rovinnost bloku, vycházelo to cca 0,03 - 0,04 mm, je to dostačující? Blok ven a nechat ho srovnat, popřípadě zaškrabat na autě, ale musí to dělat někdo kdo to umí. Neptej se mě proč. Pokud nechceš, dej tam nějaký těsnění, zavři to a postav to do prvního bazaru který potkáš.

Šrouby na ty oblouky-klemy-domečky můžou být původní? Ano

Kromě tloušťky, jaké výrobce těsnění a šroubů (ne)brát? Pokud jsou chechtáky, tak originál. Pokud ne, můžeš volit Victor Reinz, Elring.

Dále, co je dobré dát nové? V manuálu uvádí snad pouze matky na svody a nové šrouby na spojení DPF-turbo. Šrouby na dotažení palice (buď origo, nebo Victor Reinz, Elring se natahuje na dříku šroubu, blato materiál), všechny gufera, těsnění pod výfukové svody, dál těsnění pod vakuovku, no prostě všude kde je těsnění tak vyměnit.

Dále, co se vahadel/hydroštelů týče, tak hydroštěly nové, to je jasné. Vahadla, jak jsem pochopil, se asi většinou mění také, nicméně je to potřeba a jaký to má důvod? V manuálu to myslím není, stejně tak jsem se obecně setkal s tím, že se nemění. A když to vezmu selským rozumem, tak kdyby se daly i nové ventily, tak ano, protože tamty byly „zaběhané“ do sebe, ale pokud ne? A opět, jakého výrobce (ne)brát?
Vahadla a hydry zásadně nové, značka klidně INA (v origo krabici je též ina). Hydroštely bývají zabetonované takže nefunkční, a díky nefunkčním hydrám jdou sr.. i vahadla. Takže vyměnit. Dál nové klapky, těsnění pod ventil dekl atd.

Když měníš pístní kroužky, válce vypadají jak '? Honování je ? Nebo válce jsou na některých místech jako zrcadlo, nebo ve válci je vyjetý schod ? Popřípadě jaká je na válci ovalita ?

Offline
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 24
Registrován: 1 rok 10 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: V70 D5204T7 2.0 15'

#3 XC90 D5244T4 - výměna hlavy, těsnění, hydroštely, vahadla...

Příspěvek od pelany »

Díky za rychlou reakci a vyčerpávající odpovědi :good: I když ne vždy úplně potěšující :D
Co se hlavy týče, pochopil jsem správně, že se ty oblouky-klemy-domečky na vačku běžně prohazují (mezi hlavami) navzájem? Ne nezaměnují se. Měli by mít na sobě čísla.
Nemyslel jsem v rámci hlavy, tam je to číslované, to je jasné, ale v případě, že koupím hlavu jinou, bez oblouků, jestli tam mohu použít ty svoje?
Měřili jsme rovinnost bloku, vycházelo to cca 0,03 - 0,04 mm, je to dostačující? Blok ven a nechat ho srovnat, popřípadě zaškrabat na autě, ale musí to dělat někdo kdo to umí. Neptej se mě proč. Pokud nechceš, dej tam nějaký těsnění, zavři to a postav to do prvního bazaru který potkáš.
Nějaké doporučení na někoho kdo to umí, prosím? :oops: A je v dostupnosti Prahy?
Kromě tloušťky, jaké výrobce těsnění a šroubů (ne)brát? Pokud jsou chechtáky, tak originál. Pokud ne, můžeš volit Victor Reinz, Elring.
Jasně, nejde o to za každou cenu ušetřit, ale třeba v případě, že by to byla jen drahá krabička, jako u těch INA, jak píšeš, tak je to škoda... 8)
Dále, co je dobré dát nové? V manuálu uvádí snad pouze matky na svody a nové šrouby na spojení DPF-turbo. Šrouby na dotažení palice (buď origo, nebo Victor Reinz, Elring se natahuje na dříku šroubu, blato materiál), všechny gufera, těsnění pod výfukové svody, dál těsnění pod vakuovku, no prostě všude kde je těsnění tak vyměnit.
Těsnění jsou jasné, to není o čem. Teď jsem si ještě pročítal Tvoje příspěvky a narazil jsem na jeden, ve kterém jsi psal, že Ti ulítly šrouby na hlavu ze Skandixu. Po výměně kroužků přišly na kliku nové ze Skandixu. Je dobrý nápad je tam tedy nechat? :(
Když měníš pístní kroužky, válce vypadají jak '? Honování je ? Nebo válce jsou na některých místech jako zrcadlo, nebo ve válci je vyjetý schod ? Popřípadě jaká je na válci ovalita ?
Honování je, takže by mě ani nenapadlo to nějak více řešit :roll:
_________________
V70 D5204T7 2.0 15'
XC90 D5244T4 2.4 11'

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 308
Registrován: 12 roků 10 měsíců
Bydliště: Kroměříž
Vůz: Volvo 850 2.0 T B5204T

#4 XC90 D5244T4 - výměna hlavy, těsnění, hydroštely, vahadla...

Příspěvek od AxE_26 »

Nemyslel jsem v rámci hlavy, tam je to číslované, to je jasné, ale v případě, že koupím hlavu jinou, bez oblouků, jestli tam mohu použít ty svoje?
Nemůžeš, je to vždycky jeden celek, pokud to přehodíš dojde k zadírání vačky.
Nikdy se nepovede domečky vyvrtat přesně na tisicíny milimetru aby měli na každé hlavě stejné rozměry.
Prostě každá hlava má svoje domky a nelze je zaměnit.
Pokud je zaměnit musíš z druhé hlavy, tak budeš muset sehnat někoho kdo ti to proměří dutinoměrem, plus průměr vačky a přesně na vačku ti vybrousí domky aby se vačka mohla bez problemů otáčet.


Nějaké doporučení na někoho kdo to umí, prosím? :oops: A je v dostupnosti Prahy?
Jedině můžeš kontaktovat Davida Patočku v T6R ten o někom určitě ví.

Když máš venku písty tak můžeš a nemusíš měnit šrouby na ojnicích, většinou se šrouby nemění. Pokud máš prachy možnost sehnat origo nové šrouby doporučuji vyměnit.
V případě že máš z bloku vytaženou klikovou hřídel, tak o šroubech platí to stejné co u ojnic, ale většinou se nechávají původní šrouby. (vše je otázka peněz)

Pokud bazíruješ nad šroubama které drží hlavu, je to úplně jedno jestli je objednáš ve skandixu nebo kdekoliv na cz eshopu, protože skandix pokud má v nabídce šrouby které jsou jako náhrada ORIGO šroubů tak ti pošlou právě Elringy které mají na hlavě šroubu vytištěno BUFO 10.9.
Takže buď kup origo, nebo Victor Reinz.


Honování je, takže by mě ani nenapadlo to nějak více řešit

Honování je jedna věc, hrubost válce je druhá věc a ovalita válce je třetí věc. Pokud má válec ovál, což určitě má za ty roky, tak je zbytečné cokoliv kroužkovat.
Dál potřebuješ hrubost válce a honování po celé ploše válce, protože potřebuješ něco co zabrousí pístní kroužky aby začali těsnit a na to slouží honování.
A každopádně máš koupený kroužky které mají na sobě tvrdochrom, což tyto kroužky jsou určené do perfektně vybroušených válců bez ovality, protože tyto kroužky si do vyjetého válce kde je ovalita si prostě nesednou ani po 60 000km.
Takže po překroužkování je dost možný že ten motor pojede hůř než před opravou a bude chlastat olej. Netvrdím že bude brát 10l oleje na 10 000km, ale prostě spotřeba tam bude.


Pokud budeš kupovat druhou hlavu, tak jí prostě kup kompletní. A dál když do toho auta ty prachy dáš, tak už to udělej pořádně i s blokem ať se k tomu nemusíš nikdy vracet.
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „850 / 60 / 70 / 80 / 90 / XC - opravy“