Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

...i nemožném! ALE JEN POKUD TO SOUVISÍ S VOLVEM!!! (potažmo evt. s jinými automobily)

VYKECAT SE MŮŽETE V LAMPÁRNĚ!!!
  • Autor
  • Zpráva
standa
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1789
Registrován: 21 roků 1 měsíc
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od standa »

V sousedním vlákně ( https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=9&t=2666&start=12625 ) se nakousla technikálie na téma napětí a potenciál. Dovolte mi, abych některá prohlášení, která v debatě zazněla, doplnil a/nebo opravil:

1. Vše, co je spojeno se zemí (uzemněno), má vždy 0 voltů - jinak řečeno nulový potenciál. Tedy i pražské koleje a glajzy ve štatlu. Koleje spojené se zemí nemohou ublížit, leda kdyby nás při odchodu z hospody praštily do hlavy...

2. Aby mohla šalina jezdit, musí být v její troleji vůči zemi (koleji) nějaké napětí. Když máme napětí, může téct proud. Je lhostejné, jestli je v troleji kladné nebo záporné stejnosměrné napětí vůči zemi. Proto také píšeme, že v troleji mají pražáci +600Vss a brňáci -600Vss. Záporné napětí v troleji má své výhody, jak bylo krásně popsáno (ze stejného důvodu měla některá auta na kostře vozu kladný pól baterie). Taky bychom mohli mí v troleji střídavé napětí (čili rychle se střídající kladné a záporné napětí vůči zemi), ale to je jiná písnička.

3. Termín "mínus" je ve významu zemnění nebo třeba kostry automobilu velmi nepřesný a zavádějící. Na baterii sice máme "+" a "-", ale zde jsou tyto symboly použity ve významu kladný a záporný potenciál/pól. Když totiž spojíme dvě baterie do serie, tak obdržíme tři různé potenciály a podle toho, který z potenciálů spojíme se zemí, je můžeme popsat jako 0V, +12V, +24V nebo -12V, 0V, +12V, případně -24V, -12V, 0V.

Konec hodiny, přestávka. Příště si vás, chuligáni, vyzkouším :D
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

penek
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2889
Registrován: 12 roků 2 měsíce
Bydliště: Český Brod
Vůz: 240 GL 1987

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od penek »

Tyve esli mě strašný Standa z tohohle příště tasí, tak jsem v preli... :D
_________________
volvo 240 GL 1987 B230F CIHLA
citroën berlingo 2003 1.6 16V CITRUS
kia ceed sw 2020 1.6crdi REJŽE

Keine Panik auf der Titanic!!!

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 12914
Registrován: 14 roků 6 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Urvanej »

Penek: To dáš vo přestávku uplně kůl a ještě začiluješ.
Je od tebe Staníku moc pěkné, že se staráš, aby i západní zabedněnci dostali patřičné vzdělání :good: :-)
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Werscajk
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 419
Registrován: 6 roků 5 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: V70 T6 2008, V70 T5 2002

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Werscajk »

Domácí úkol nebude, pančeli?
_________________
V70 T6 (B6304T2) AWD - AT - 2008 - 450.000+ km [GALERIE]
V70 T5 (B5234T3) FWD - AT - 2002 - 330.000+ km
"T6 je úžasný stroj. Prý se dokáže rozjet i na 300km/h... na jednu nádrž!!"

penek
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2889
Registrován: 12 roků 2 měsíce
Bydliště: Český Brod
Vůz: 240 GL 1987

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od penek »

No eště ho tady štengruj, tyve... Esli (ani letos) z tý phyziky neprolezu, tak mě Kájina zahluší... :D
_________________
volvo 240 GL 1987 B230F CIHLA
citroën berlingo 2003 1.6 16V CITRUS
kia ceed sw 2020 1.6crdi REJŽE

Keine Panik auf der Titanic!!!

Warcz
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5729
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: V70 II 2,5T AWD AT

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Warcz »

Tak když na to máme samostatné vlákno tak to taky trochu rozvedu.

Většinou když jdete venku tak vidíte dráty. Bývají většinou 3, někdy 6 a někdy více. V přenosové soustavě se použivají varianty 3,6,9,12 a uplně nahoře zemnící vodiče. Ty slouží k ochraně před úderem blesku, nebo k útěku za hranice. Zemnící lano poznáte tak, že nemá izolátor ( Je spojené se zemí ).
Někdy vznikají i takové šilenosti:
image.png
Proč o tom ale mluvím. Když máte elektrárnu tak tam pracuje generátor a ten vyrábí elektřinu. Energie jde do transformátoru, potom do drátů, potom zase transformátoru, transformátoru a zásuvky.

Zapojení může být do hvězdy a do trojuhelníku. A tady nastává zrada. U zapojení do hvězdy je to jasné. Střed je uzemněný. Ale co u trojúhelníku, jak to je se zemí ?
image.png
Nijak prostě tam není. Co to znamená ? Když nám spadne takový vodič na zem "nic se nestane". Tedy není to uplně nic. Vodiče jsou totiž jako velké kondenzártory, kde na jedné straně jsou dráty a na druhé zem. Takové vedení je nabité a pádem vodiče se tyto proudy vybíjejí:
image.png
Aby se tohle eliminovalo tak se v rozvodnách používá "metody přizemnění postižené fáze (tzv. shunting)". Co to znamená. Spadne nám vodič č1 na zem, tak v rozvodně spojíme postiženou fázi se zemí. Cituji
"Tato metoda slouží k omezení zbytkového proudu, a tím k eliminaci rizika úrazu krokovým či dotykovým napětím během doby do odstranění příčiny poruchy. Po sepnutí spínače přizemnění se vytvoří paralelní cesta k poruchovému proudu a proud se přerozdělí v poměru impedancí mezi místo poruchy a místo přizemnění postižené fáze. Ve většině případů je odpor vytvořeného vodivého spojení mnohem menší než odpor v místě poruchy, dojde k přenesení poruchového proudu z místa poruchy do místa přizemnění v napájecí rozvodně."

V příštím díle si vysvětlíme Svazkové vodiče ( a jejich kamarády Skiny), Krokové napětí a Transpozici vedení
image.png
image.png
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Volvo V70 2,5T 154kW 2007 AT AWD, Spotřeba 12l/100km
Bylo: Polo 1,9SDI 47kW 2003 140000km, Spotřeba 4,71l/100km

raolsa
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 14265
Registrován: 15 roků 6 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
Participant x 1

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od raolsa »

Jako dočetl jsem to až sem, ale vůbec nevím o čem jsem to četl. :D
Já tak doma zapojit zásuvku, schodišťák, nebo 3f motor. Ale tím končím. :ROFL:
_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920

smolda
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1164
Registrován: 12 roků 6 měsíců
Bydliště: Turnov
Vůz: 745 TIC

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od smolda »

Super, pěkná elektroosvěta pro mne sice žádná novinka, ale rád jsem si to přečetl a těším se s čím kdo přijde dále díky

Sup
Offline
Příspěvky: 589
Registrován: 6 roků 2 měsíce
Bydliště: Děčín / Hamburk
Vůz: O3 RS EA888

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Sup »

Přijdu ze školen,í kde máme tohle v němčině, tedy co se týká troleje u železnice, ale mám v tom pořád stejný bordel, i když to je v češtině. :-D

Warcz
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5729
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: V70 II 2,5T AWD AT

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Warcz »

Železnici jsme brali většinou okrajově. Možná bych našel ještě staré sešity. Nadhoď co zajímavého řešíte. Třeba poradím, nebo se něco naučím.
_________________
Volvo V70 2,5T 154kW 2007 AT AWD, Spotřeba 12l/100km
Bylo: Polo 1,9SDI 47kW 2003 140000km, Spotřeba 4,71l/100km

Rapid Brno
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 81
Registrován: 18 roků 6 měsíců
Bydliště: Kostice
Vůz: Xc90 2005 d5 Chip 146kW
Bydliště: Kostice

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Rapid Brno »

standa píše: 09 pro 2020 15:24 V sousedním vlákně ( https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=9&t=2666&start=12625 ) se nakousla technikálie na téma napětí a potenciál. Dovolte mi, abych některá prohlášení, která v debatě zazněla, doplnil a/nebo opravil:

1. Vše, co je spojeno se zemí (uzemněno), má vždy 0 voltů - jinak řečeno nulový potenciál. Tedy i pražské koleje a glajzy ve štatlu. Koleje spojené se zemí nemohou ublížit, leda kdyby nás při odchodu z hospody praštily do hlavy...

2. Aby mohla šalina jezdit, musí být v její troleji vůči zemi (koleji) nějaké napětí. Když máme napětí, může téct proud. Je lhostejné, jestli je v troleji kladné nebo záporné stejnosměrné napětí vůči zemi. Proto také píšeme, že v troleji mají pražáci +600Vss a brňáci -600Vss. Záporné napětí v troleji má své výhody, jak bylo krásně popsáno (ze stejného důvodu měla některá auta na kostře vozu kladný pól baterie). Taky bychom mohli mí v troleji střídavé napětí (čili rychle se střídající kladné a záporné napětí vůči zemi), ale to je jiná písnička.



Konec hodiny, přestávka. Příště si vás, chuligáni, vyzkouším :D
at.1 ne vše co je uzemněno má 0 voltů, pokud se potkají dvě země a dotknou se může být pěkné vzrůšo,ale to jsme spíš na dráze 3kV a 27kV. kde k tomu nebívá daleko, když to projektant a následně firma která se někam cpe a neumí podělá.
at2 ne vždy je - v troleji výhoda , je to sice dle dle fyziákních zákonů dobře, ale musí se víc hlídat kolejové zpětné vedení jinak ti pak do plynu teče i polovina odebíraného proudu viděl jsem na vlst. oči.

a kdo je zde z dopravy a elektrikář jakýkoli?
_________________
je XC90 D5 2005 modrá magic
byla V70 II 2,5T LPG 2005 zlatá Mazlík II
bylo V40 1,8 1998 LPG Mazlík
revize elektro - nn/VN, UTZ, VTZ, MO

Warcz
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5729
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: V70 II 2,5T AWD AT

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Warcz »

Ad 1 - to se spíše dostáváme ke krokovému napětí ne ? Že země má taky nějaký odpor a vznikají zde úbytky napětí, takže když potom projíždí ten vlak a není to kvalitně uzemněno a ta zem není dostatečně vodivá tak se dějí divné věci a pokud se takhle potkají dvě soustavy tak je problém.
ad 2 - "kolejové zpětné vedení jinak ti pak do plynu teče i polovina odebíraného proudu" tohle moc nechápu. Co myslíš slovem plyn ? :-)
_________________
Volvo V70 2,5T 154kW 2007 AT AWD, Spotřeba 12l/100km
Bylo: Polo 1,9SDI 47kW 2003 140000km, Spotřeba 4,71l/100km

Romulusw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5580
Registrován: 11 roků 5 měsíců
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Romulusw »

Kontrolní otázka soudruzi, co způsobuje, že proud z generátoru (třeba ve vodní elektrárně) teče do sítě, pod stejným napětím (bez napěťového spádu) a ne naopak?

Warcz
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5729
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: V70 II 2,5T AWD AT

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Warcz »

Jako že proč jednou motor vyrábí elektřinu a podruhé ji použivá pro čerpání ( Například Dlouhé Stráně ) ?

zjednodušeně: Jsou to podle mě otáčky. Všechny synchronní generátory/motory se točí frekvencí sítě 50hz = 3000otáček. Když přidáme bude energie téct z elektrárny pryč. když ubereme bude nám téct zpátky. Je to jak s autem a brždění motorem, akorát tam elektřinu neuložíme.

Doma asi synchronní motor nemáte. Bude to asynchronní :-)
_________________
Volvo V70 2,5T 154kW 2007 AT AWD, Spotřeba 12l/100km
Bylo: Polo 1,9SDI 47kW 2003 140000km, Spotřeba 4,71l/100km

Rapid Brno
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 81
Registrován: 18 roků 6 měsíců
Bydliště: Kostice
Vůz: Xc90 2005 d5 Chip 146kW
Bydliště: Kostice

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Rapid Brno »

Warcz píše: 09 pro 2020 18:56 Ad 1 - to se spíše dostáváme ke krokovému napětí ne ? Že země má taky nějaký odpor a vznikají zde úbytky napětí, takže když potom projíždí ten vlak a není to kvalitně uzemněno a ta zem není dostatečně vodivá tak se dějí divné věci a pokud se takhle potkají dvě soustavy tak je problém.
ad 2 - "kolejové zpětné vedení jinak ti pak do plynu teče i polovina odebíraného proudu" tohle moc nechápu. Co myslíš slovem plyn ? :-)
ad1 když máš třeba ve stanici vícero uzemnění které ti čsn předepisují a někdo je poplete do stanou se ksobě i když nemají a každé je najiném potenciálu a dojde k vyrovnání tk tak máš třeba 67V 150A
ad2. plynové potrubí a ochranu před bludnými proudy třeba EPD- polarizovanou drenáž

kde děláš?
_________________
je XC90 D5 2005 modrá magic
byla V70 II 2,5T LPG 2005 zlatá Mazlík II
bylo V40 1,8 1998 LPG Mazlík
revize elektro - nn/VN, UTZ, VTZ, MO

Romulusw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5580
Registrován: 11 roků 5 měsíců
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Romulusw »

Jednička s * :good: může za to frekvence (jen malý rozdíl a co to udělá, že?)

Warcz
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5729
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: V70 II 2,5T AWD AT

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Warcz »

Rapid Brno píše: 09 pro 2020 19:04 kde děláš?
10 let jsem studoval elektro a pak jsem šel dělat IT :-) Pořád je to takový koníček.
Romulusw píše: 09 pro 2020 19:06 Jednička s * :good: může za to frekvence (jen malý rozdíl a co to udělá, že?)
Byla to hodně častá otázka "Jak zvýšit činný výkon a jak jalový výkon?" u zkoušek. Spousta "študovaných" z toho vyletěla pro nepochopení. Ale zase uměli toho spočítat hrozně moc. To mě počty nikdy nešli. Ja to musel logicky chápat :-)

Zajimavost. Znáte Rotační kompenzátor ?
image.png
Foto dul Lazy

je to motor který odebírá činný výkon a vrací do sítě jalový. Na to potřebujete znát "na cívce jako na dívce" a podobné poučky pro pochopení. ale to už jsem hodně daleko od baterky v autě :-)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Volvo V70 2,5T 154kW 2007 AT AWD, Spotřeba 12l/100km
Bylo: Polo 1,9SDI 47kW 2003 140000km, Spotřeba 4,71l/100km

Rapid Brno
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 81
Registrován: 18 roků 6 měsíců
Bydliště: Kostice
Vůz: Xc90 2005 d5 Chip 146kW
Bydliště: Kostice

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Rapid Brno »

měli ho i Sokolnicích
_________________
je XC90 D5 2005 modrá magic
byla V70 II 2,5T LPG 2005 zlatá Mazlík II
bylo V40 1,8 1998 LPG Mazlík
revize elektro - nn/VN, UTZ, VTZ, MO

voltony
Offline
Příspěvky: 186
Registrován: 16 roků 5 měsíců
Bydliště: pralesy u Brna
Vůz: Eska s trojkoleckem

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od voltony »

Á já si ten zvětšovač účiníku představoval velikostně jako cirkulárku a on je to barák.
Měli jsme to semestr, dostal jsem zápočet a tzv. padesátku. Doma mi to sebrali, hodili do koše a nakázali, ať se k ničemu co vypadá jako drát ani nepřibližuju.
Takže jsem stále naživu a můžu se tomu divit.
_________________
Cca 20x Volvo

Warcz
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5729
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: V70 II 2,5T AWD AT

Šalina, glajzy, volty, plusy a mínusy

Příspěvek od Warcz »

Ještě doplním pohled o patro níže:
image.png
image.png
Celé to je na pružinách. je to vlastně velký setrvačník ( Přebuzený synchronní motor ). Dělalo to hrozný kravál a jemně vibrovalo, což na šachtě je problém. Otec vyprávěl, že přijeli z VŠB a spočítali kolik se má kam doplnit závaží pro vyvážení. Akorát se sekli v jednotkách tak pry se to roztřepalo tak, že myslel že to vyskočí tím oknem :-)

Jinak to bylo jak ve filmu Akumulátor:
image.png
Klasická rozvodna, takže jako děcko jsem si užil. Na Škole mě to taky bavilo, ale poslední rok na výšce jsem si říkal, že IT bude lepší protože když tam udělám chybu tak nikoho nezabiju + lepší peníze a kancelář :-)

a dáme si anketní otázku bez Google
Kdo ví jaký je rozdíl mezi Vypínačem, Odpínačem, Úsečníkem, Odpojovačem ? :-)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Volvo V70 2,5T 154kW 2007 AT AWD, Spotřeba 12l/100km
Bylo: Polo 1,9SDI 47kW 2003 140000km, Spotřeba 4,71l/100km

Zpět na „o všem možném :-)“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé