hawkeye píše:Zdravim, mel bych nekolik otazek k samosvoru. Rejpaly upozornuju, ze jsem si tady vsechno co bylo napsano precetl (i neco malo jinde na webu) a nevim o tom technicky temer nic - takze me prosim nekamenujte za blbe dotazy

. Chci si to jen vyjasnit a naucit se s tim jezdit.
Mam prvni zimu 940 se samosvorem. Predtim jsem roky jezdil se zadohrabem a zima byla vzdy nic moc - betonovy blok nebo spolujezdci do kufru. I s plne nalozenym kombikem na horach byly problemy. Zdala se to ale dobra nabidka a taky proto, ze tam byl samosvor, jsem vstoupil opet do teze reky a mam zase zadohrab.
Ted pri prvnim poradnem snehu jsou to mel sanci trochu vyzkouset a zde jsou zkusenosti a otazky.
Pozorovni 1. - S prazdnym kufrem to (skoro) vubec nepomuze. I s citlivou praci se spojkou zadek plave. Je to normalni?
To je normální. Diferenciál je převod, který umožňuje rozdílnou rychlost otáčení kol a tím rozdělování hnací síly plynule od 0 % do 100 % na kterékoli z obou kol. Primárně je tam diferenciál proto, aby kola mohla mít rozdílnou rychlost v zatáčkách (vnitřní opisuje kratší oblouk, jede tedy pomaleji).
Standardní diferenciál přiděluje více síly na kolo, které jede rychleji (nebo má horší trakci). Z toho plyne, že může dojít na to, že jede-li jedno kolo po povrchu s dobrou adhezí a druhé po ledu (s minimální adhezí), přenese se 100 % výkonu na kolo s menší trakcí (na ledu) a auto se nerozjede, i když by ho kolo stojící na asfaltu rozpohybovat mohlo.
Samosvor nebo
diferenciál s omezeným prokluzem (což není totéž, ale rozdíl není podstatný pro téma diskuse) funguje tak, že nenechá výkon přenášený na kolo s větší trakcí klesnout pod určité procento. Tj. i když jedno kolo na ledě klouže, druhé na asfaltu dostane (dejme tomu) 20 % výkonu a auto se rozjede. Tolik rozjezd.
A teď ke
smyku: Dostává-li se auto se
std. diferenciálem do smyku zadní hnané nápravy, jedno z kol se odlehčí a vybije se na něm větší část výkonu, který potom chybí pro roztáčení kola s lepší trakcí, tj. účinek je podobný, jako kdyby ti "řídicí jednotka" ubrala plyn. Auto má tedy tendenci se spíše stabilizovat. Tolik výhoda std. diferáku. Na druhou stranu při jízdě do kopce můžeš dojet na to, že půlka zledovatělé silnice znamená smol pachol.
Oproti tomu
samosvor má tu vlastnost, že ve smyku nenechá odlehčené kolo úplně protočit, tímpádem se můžou utrhnout obě kola a nastává drift (To je vpodstatě důvod, proč má samosvor každé BMW M3 - lidi s tím chtěli blbnout a fabrika musela zařídit, aby bylo možné s tímto autem jezdit řízeným driftem. Kdyby tam samosvor nebyl, auto by se v půlce zatáčky z kouřícím odlehčeným kolem zastavilo.) Tolik nevýhoda samosvoru, proti které se dá bojovat citlivější prací na plynu nebo využíváním této vlastnosti = jízdou v řízeném přetáčivém smyku. Výhodou ale je, že nerovnoměrně kluzká silnice není problém.
hawkeye píše:
Pozorovani 2. - Pokud mam obe kola na stejnem povrchu (led nebo rozbredly snih), tak to opet (skoro) vubec nepomuze. Je to normalni?
Viz předchozí odstavec. Jedeš-li rovně a jsou-li obě kola na stejném povrchu, samosvor ti skoro nijak nepomůže, síly působící na jednotlivá kola jsou vyrovnané.
hawkeye píše:
Pozorovani 3. - Pri jizde krokem na morkem snehu to obcas cukne (je to i slyset) v zadni naprave. Je to sepnuti uzaverky?
To by mohlo být ono.
hawkeye píše:
Otazka 4. - Jak se s tim ma spravne jezdit? Jestli to jde popsat par vetami ...
Viz odstavec 1: Jízda v lehkém řízeném přetáčivém smyku nebo citlivá práce s plynem.
hawkeye píše:
Otazka 5. - Bude se to chovat podobne na mokre silnici jako ve snehu?
Viz 2.: Ano, ale na mokru jsou síly působící na kola větší, takže se to projeví při větším výkonu.
hawkeye píše:
Otazka 6. - Funguje to i na zpatecku?
Nenapadá mě, proč by nemělo...
hawkeye píše:
Diky za kazdy komentar i jakoukoliv radu.
Není zač
