Diesel vs. Benzin vs. LPG/CNG - argumenty
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 7
- Příspěvky: 551
- Registrován: 7 roků 5 měsíců
- Bydliště: MSK
- Vůz: S80 D5 MY2004
#1 Diesel vs. Benzin vs. LPG/CNG - argumenty
Vzhledem k probíhajícímu tématu o nákladech na kilometr a taky tomu, že je to časté téma, jsem dostal nápad založit toto vlákno. Berte to jako návrh na diskusi, protože jsem si všiml, že jsou zde zastánci obou názorů. Jen se ani jedna strana nikdy pořádně nevyjádřila a jen svůj názor konstatovala jako fakt, případně o jiném napsala, že je to blbost. Na obou stranách přitom lze najít osoby, jejichž názor lze respektovat. Prosím tedy tyto osoby o vysvětlení jejich postoje a ty, kteří jen opakují názor ostatních (ať už z jakékoli strany) o hlubší zamyšlení.
O co tedy jde? O základní odpověď pro všechny, kteří vybírají auto a nemají jasno jestli benzín či naftu. Typická odpověď, kterou najdete v každém takovém tématu je: "Nafta se ti nevyplatí, pokud nenajedeš XY kilometrů za rok." Stěžejní otázky tohoto vlákna na Vás všechny jsou: Opravdu to tak je/není? A proč? - Důležitá je hlavně druhá otázka, protože pořádně odůvodněné jsem to nikde neviděl.
Pro začátek bych diskusi ještě zkusil trošku rozvést pár body:
A) Odmyslíme-li základní náklady (tlumiče, brzdy, olej...), které jsou počítám shodné, tak v čem je diesel o tolik dražší na servis? Turbem mohou trpět počítám obě skupiny. DPF mají novější vozy, ale přesto jsou zavrhovány i ty starší bez nich. Co je u dieselu servis navíc jsou samosebou vstřiky a čerpadlo - ale zase - jak často takové díly odchází? Navíc benzín má předpokládám také některé své věci navíc (klapka, ...). A když bych to měl vzít do extrému, odložením rozdílu ze spotřeby mezi benzínem a dieselem by se ty případné náklady navíc pokryly a ještě by dost zbylo.
B) Proč je argument vždy vázán na km/rok? Platí snad, že diesel, který za rok najede 30 000 bude mít tak razantně rozdílné náklady oproti stejnému autu, co těch 30 000 najede za dva roky? Odmysleme teď dlouhé/krátké trasy, jelikož to se většinou v těch doporučeních "Pokud nenajedeš 30k ročně, na diesel nemysli", neřeší. A opět zde vynechejme náklady, které jsou u všech typů aut stejné.
C) Barákem nám z benzínu prošly jen motorky a karburátorové auta. Ostatní byly diesely. Pro příklad:
- Octavia II motor 2.0 TDI 125kw - od 0 do 250 000 - žádný typicky dieselový problém - dálnice a nájezd cca 70 000/rok
- Superb II motor 2.0 TDI 125 kw - od 0 do 150 000 - žádný typicky dieselový problém - dálnice a nájezd cca 70 000/rok
- Volvo C30 Motor 2.0d 100kw - od 0 aktuálně se blíží 200 000 - žádný typicky dieselový problém - především okolí města a město, couračky - nájezd cca 15 000/rok
Možná by se zde mohlo argumentovat, že to nejsou dostatečně ojeté auta. No jo, jenže nájezd toho vybíraného dieselu se u těch rad také neřeší. Stejně tak to, že auta byla od novoty a u ojetých nikdy nevíš. Což je sice pravda, ale platí to snad stejně tak pro benzín.
No trošku jsem se rozepsal, ale opravdu mě to zajímá Tak snad se to někomu bude chtít číst a dokonce i odpovědět
EDIT: Pro úplnost tématu přidáno i LPG+CNG
O co tedy jde? O základní odpověď pro všechny, kteří vybírají auto a nemají jasno jestli benzín či naftu. Typická odpověď, kterou najdete v každém takovém tématu je: "Nafta se ti nevyplatí, pokud nenajedeš XY kilometrů za rok." Stěžejní otázky tohoto vlákna na Vás všechny jsou: Opravdu to tak je/není? A proč? - Důležitá je hlavně druhá otázka, protože pořádně odůvodněné jsem to nikde neviděl.
Pro začátek bych diskusi ještě zkusil trošku rozvést pár body:
A) Odmyslíme-li základní náklady (tlumiče, brzdy, olej...), které jsou počítám shodné, tak v čem je diesel o tolik dražší na servis? Turbem mohou trpět počítám obě skupiny. DPF mají novější vozy, ale přesto jsou zavrhovány i ty starší bez nich. Co je u dieselu servis navíc jsou samosebou vstřiky a čerpadlo - ale zase - jak často takové díly odchází? Navíc benzín má předpokládám také některé své věci navíc (klapka, ...). A když bych to měl vzít do extrému, odložením rozdílu ze spotřeby mezi benzínem a dieselem by se ty případné náklady navíc pokryly a ještě by dost zbylo.
B) Proč je argument vždy vázán na km/rok? Platí snad, že diesel, který za rok najede 30 000 bude mít tak razantně rozdílné náklady oproti stejnému autu, co těch 30 000 najede za dva roky? Odmysleme teď dlouhé/krátké trasy, jelikož to se většinou v těch doporučeních "Pokud nenajedeš 30k ročně, na diesel nemysli", neřeší. A opět zde vynechejme náklady, které jsou u všech typů aut stejné.
C) Barákem nám z benzínu prošly jen motorky a karburátorové auta. Ostatní byly diesely. Pro příklad:
- Octavia II motor 2.0 TDI 125kw - od 0 do 250 000 - žádný typicky dieselový problém - dálnice a nájezd cca 70 000/rok
- Superb II motor 2.0 TDI 125 kw - od 0 do 150 000 - žádný typicky dieselový problém - dálnice a nájezd cca 70 000/rok
- Volvo C30 Motor 2.0d 100kw - od 0 aktuálně se blíží 200 000 - žádný typicky dieselový problém - především okolí města a město, couračky - nájezd cca 15 000/rok
Možná by se zde mohlo argumentovat, že to nejsou dostatečně ojeté auta. No jo, jenže nájezd toho vybíraného dieselu se u těch rad také neřeší. Stejně tak to, že auta byla od novoty a u ojetých nikdy nevíš. Což je sice pravda, ale platí to snad stejně tak pro benzín.
No trošku jsem se rozepsal, ale opravdu mě to zajímá Tak snad se to někomu bude chtít číst a dokonce i odpovědět
EDIT: Pro úplnost tématu přidáno i LPG+CNG
Naposledy upravil(a) Bakly dne 17 čer 2017 23:31, celkem upraveno 1 x.
_________________
S80 D5 120kW MY2004 - D5T5 Stage 2 147kW/470Nm
C30 2.0D 100kW MY2007
S80 D5 120kW MY2004 - D5T5 Stage 2 147kW/470Nm
C30 2.0D 100kW MY2007
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 5
- Příspěvky: 3363
- Registrován: 10 roků 3 měsíce
- Bydliště: Štěpánovice
- Vůz: V70 '97 B5254T@192PSI Black | 850 '95
#2 Diesel vs. Benzin - argumenty
mininalne mam vyhradu k tlumicum a brzdam. Diesel je vetsinou podstatne tezsi nez benzin. Tzn brzdy a tlumice dostavaji vetsi zatez. To same ulozeni. Mozna si to jen myslim, ale predpokladal bych to.
Tebou uvedene vozy kdyby meli problem tak je to doat smutne. Tve km.jsou v oohode. Pak se auto vetsinou proda dal nejakymu chudakovi co je rad ze ho koupul a vysype se do.nej. resi se tu auta okolo 300km a vys. Rekl bych. Jinak me to taky zajima.kam.se to dostane. Dobry napad.
Tebou uvedene vozy kdyby meli problem tak je to doat smutne. Tve km.jsou v oohode. Pak se auto vetsinou proda dal nejakymu chudakovi co je rad ze ho koupul a vysype se do.nej. resi se tu auta okolo 300km a vys. Rekl bych. Jinak me to taky zajima.kam.se to dostane. Dobry napad.
_________________
V70 '97 B5254T@192PSI Black - Vlk
850 `95 B5252S - Prezident
850 `96 B5252S WAGON A/T Webasto - Myslivec
850 '96 D5252T combi - Daisy
V70 '97 B5254T@192PSI Black - Vlk
850 `95 B5252S - Prezident
850 `96 B5252S WAGON A/T Webasto - Myslivec
850 '96 D5252T combi - Daisy
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 7
- Příspěvky: 551
- Registrován: 7 roků 5 měsíců
- Bydliště: MSK
- Vůz: S80 D5 MY2004
#3 Diesel vs. Benzin - argumenty
Zas jestli je to u těch brzd až takový rozdíl, aby to bylo vůbec zaznamenatelné :/ Hlavně v porovnání s dalšími vlivy, které na brzdy působí (brzdění motorem diesel vs. benzín, jízda brzda-plyn)
A u tlumičů taky. I pokud bys bral cenu do 10 000,- i s výměnou komplet všech tlumičů a to, že vydrží 50-100 000, tak ti to udělá náklady mezi 0.2 a 0.1 Koruny na km. A pokud by rozdíl benzín-nafta byl klidně i 20 %, což si myslím, že snad nebude, tak je to 0,04 - respektive 0,02 Kč/km.
Ale třeba počítám špatně Jsem otevřený změně názoru. Snad uvidíme, co na to ostatní.
A u tlumičů taky. I pokud bys bral cenu do 10 000,- i s výměnou komplet všech tlumičů a to, že vydrží 50-100 000, tak ti to udělá náklady mezi 0.2 a 0.1 Koruny na km. A pokud by rozdíl benzín-nafta byl klidně i 20 %, což si myslím, že snad nebude, tak je to 0,04 - respektive 0,02 Kč/km.
Ale třeba počítám špatně Jsem otevřený změně názoru. Snad uvidíme, co na to ostatní.
_________________
S80 D5 120kW MY2004 - D5T5 Stage 2 147kW/470Nm
C30 2.0D 100kW MY2007
S80 D5 120kW MY2004 - D5T5 Stage 2 147kW/470Nm
C30 2.0D 100kW MY2007
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 5
- Příspěvky: 3363
- Registrován: 10 roků 3 měsíce
- Bydliště: Štěpánovice
- Vůz: V70 '97 B5254T@192PSI Black | 850 '95
#4 Diesel vs. Benzin - argumenty
Prave ja taky nevim.jiste jakou to hraje roli. Jen me to napadlo ze by mohlo. Treba se pletu
_________________
V70 '97 B5254T@192PSI Black - Vlk
850 `95 B5252S - Prezident
850 `96 B5252S WAGON A/T Webasto - Myslivec
850 '96 D5252T combi - Daisy
V70 '97 B5254T@192PSI Black - Vlk
850 `95 B5252S - Prezident
850 `96 B5252S WAGON A/T Webasto - Myslivec
850 '96 D5252T combi - Daisy
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 5
- Příspěvky: 12089
- Registrován: 13 roků 5 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#5 Diesel vs. Benzin - argumenty
Malý nájezd většinou znamená větší couračky a delší jízdy za studena. To diesel má extrémně nerad. Proto se používá ten argument s ročním nájezdem. U ojetiny je to zase o tom, že vstřiky a čerpadlo, což může bejt klidně 50tKč a když je to 25% ceny auta, tak to už zabolí fest. A pokud máš malej nájezd, tak těch 50tKč naftou "zaplatíš" za daleko delší čas a hrozí, že už to zase mezitim budeš prodávat. Totéž kupní cena, nafty jsou o "dost" dražší a taky se ten rozdíl musí někde "zaplatit". Někdo najede tak málo, že by se mu nemusel zaplatit třeba i rozdíl na ceně STK
Ta úvaha je stejná jak s LPG, tam taky potřebuješ zaplatit tu investici + zvýšené náklady.
U tvých příkladů s novými auty si měl brát v úvahu pořízovací cenu auta s naftou i benzínem. I když tobě se to asi vyplatilo, tak určitě jsou lidi, který najedou míň a těch 70tKč rozdílu v pořizovací ceně a 20 v prodejní udělá 50tKč, který se zaplatí až po ujetí cca 70tKm. No a i rychlost, se kterou se ty peníze vrátí, je klíčová, protože v extrému se ti může stát, že pokud je neinvestuješ do dieselu, ale vhodně investuješ do fondů, vyděláš na fondech víc, než je rozdíl ve "spotřebě".
Cucám si ceny z prstu, ale jen předkládám další věci nutné ke vzetí do úvahy.
Většina lidí vidí jen spotřebu a proto je tu tolik dieselových aut, i když jejich pořízení v mnoha případech postrádá selský rozum z širšího pohledu.
Ta úvaha je stejná jak s LPG, tam taky potřebuješ zaplatit tu investici + zvýšené náklady.
U tvých příkladů s novými auty si měl brát v úvahu pořízovací cenu auta s naftou i benzínem. I když tobě se to asi vyplatilo, tak určitě jsou lidi, který najedou míň a těch 70tKč rozdílu v pořizovací ceně a 20 v prodejní udělá 50tKč, který se zaplatí až po ujetí cca 70tKm. No a i rychlost, se kterou se ty peníze vrátí, je klíčová, protože v extrému se ti může stát, že pokud je neinvestuješ do dieselu, ale vhodně investuješ do fondů, vyděláš na fondech víc, než je rozdíl ve "spotřebě".
Cucám si ceny z prstu, ale jen předkládám další věci nutné ke vzetí do úvahy.
Většina lidí vidí jen spotřebu a proto je tu tolik dieselových aut, i když jejich pořízení v mnoha případech postrádá selský rozum z širšího pohledu.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 8
- Příspěvky: 4954
- Registrován: 10 roků 4 měsíce
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
#6 Diesel vs. Benzin - argumenty
Za mě důvody pro benzín podle důležitosti:
1. Nafta při teplotách pod -25°C běžně zamrzá, takže auto je totálně nepojizdné.
2.Turba nafťáků často odcházejí - benzíny stejného objemu jezdí se srovnatelným výkonem bez turba anebo s turbem nízkotlakým.
3.Podstatně vyšší nároky na baterku - žhavení, podstatně vyšší proud pro startování z důvodu více jak trojnásobného kompresního poměru.
4.Kvalita u nás prodávané nafty nezaručuje dlouhý bezporuchový chod komponentů vstřikování u systému CR.
5. Nemožnost (nebo velmi omezená) použití alternativních paliv, která mohou provoz výrazně zlevnit.
6. Kurvítka typu filtr pevných částic.
1. Nafta při teplotách pod -25°C běžně zamrzá, takže auto je totálně nepojizdné.
2.Turba nafťáků často odcházejí - benzíny stejného objemu jezdí se srovnatelným výkonem bez turba anebo s turbem nízkotlakým.
3.Podstatně vyšší nároky na baterku - žhavení, podstatně vyšší proud pro startování z důvodu více jak trojnásobného kompresního poměru.
4.Kvalita u nás prodávané nafty nezaručuje dlouhý bezporuchový chod komponentů vstřikování u systému CR.
5. Nemožnost (nebo velmi omezená) použití alternativních paliv, která mohou provoz výrazně zlevnit.
6. Kurvítka typu filtr pevných částic.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 1220
- Registrován: 9 roků 11 měsíců
- Bydliště: Damboritz
- Vůz: S80 D5 '07
#7 Diesel vs. Benzin - argumenty
Nafta:
+ vyšší učinnost
+ starý nafťák je celkem blbuvzdorná věc
+ možnost koupit naftu bez Bureš aditiva
- rakovina
- váha
- složitost moderních náfťáku
Benzin:
+ váha
+ projev (s turbem i bez)
+ přijemný pocit, že z toho nelétají brikety
- benzin s bio
- většinu energie promění na teplo
- spotřeba když to má pořádně jet
(Opravte mě jestli se někde prodává benzin bez bio. Kde?)
+ vyšší učinnost
+ starý nafťák je celkem blbuvzdorná věc
+ možnost koupit naftu bez Bureš aditiva
- rakovina
- váha
- složitost moderních náfťáku
Benzin:
+ váha
+ projev (s turbem i bez)
+ přijemný pocit, že z toho nelétají brikety
- benzin s bio
- většinu energie promění na teplo
- spotřeba když to má pořádně jet
(Opravte mě jestli se někde prodává benzin bez bio. Kde?)
_________________
S80II D5244T4 136kW TF-80SC '07 | P5008 2.0HDi |
Bylo: S40 D4192T3 85kW M56 '04 | C70 Coupé B5234T3 176kW M56 '02 | V40 D4192T3 85kW M56 '01 |
VIDA | DiagBox |
S80II D5244T4 136kW TF-80SC '07 | P5008 2.0HDi |
Bylo: S40 D4192T3 85kW M56 '04 | C70 Coupé B5234T3 176kW M56 '02 | V40 D4192T3 85kW M56 '01 |
VIDA | DiagBox |
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 5
- Příspěvky: 12089
- Registrován: 13 roků 5 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#8 Diesel vs. Benzin - argumenty
Verva 100 byla ještě nedavno bez bio. Myslim, že to stále nezměnili a proto to tankuju.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 3000
- Registrován: 11 roků 8 měsíců
- Bydliště: Kralupy nad Vltavou
- Vůz: 945 98’ B230FK M90
#9 Diesel vs. Benzin - argumenty
dopis si k benzinulabanos píše:Nafta:
+ vyšší učinnost
+ starý nafťák je celkem blbuvzdorná věc
+ možnost koupit naftu bez Bureš aditiva
- rakovina
- váha
- složitost moderních náfťáku
Benzin:
+ váha
+ projev (s turbem i bez)
+ přijemný pocit, že z toho nelétají brikety
- benzin s bio
- většinu energie promění na teplo
- spotřeba když to má pořádně jet
(Opravte mě jestli se někde prodává benzin bez bio. Kde?)
- spotreba oleje u vybehanych motoru...
_________________
Je :945 B230FK,M90 STAGE ∞, 98';S80 B6324S ,TF-80SC, 07'
Bylo: V70 B5244T5 ,M66, 05';945 B200FT ,M90, 97';V70 D5244T2 ,M55,04'
Je :945 B230FK,M90 STAGE ∞, 98';S80 B6324S ,TF-80SC, 07'
Bylo: V70 B5244T5 ,M66, 05';945 B200FT ,M90, 97';V70 D5244T2 ,M55,04'
#10 Diesel vs. Benzin - argumenty
Tak to trochu vybalancujeme...
Benzin:
+ moznost koupit benzin bez Bures aditiva
+ mensi hlucnost a vibrace
+ benzinak je vcelku blbuvzdorny (a to muze byt o neco novejsi nez starsi diesel...)
- slozitost modernich benzinaku
... pokud je potreba benzin bez ethanolu, tak kupovat benzin s MTBE resp. s ETBE (bio II gen), ktere nemaji nevyhody ethanolu... u nas Naprikad Benzina Verva nebo OMV Carrera 100 (oba vyrabene v AT). Jinak bezne k dostani i jako N95 v AT, DE, NL....
Benzin:
+ moznost koupit benzin bez Bures aditiva
+ mensi hlucnost a vibrace
+ benzinak je vcelku blbuvzdorny (a to muze byt o neco novejsi nez starsi diesel...)
- slozitost modernich benzinaku
... pokud je potreba benzin bez ethanolu, tak kupovat benzin s MTBE resp. s ETBE (bio II gen), ktere nemaji nevyhody ethanolu... u nas Naprikad Benzina Verva nebo OMV Carrera 100 (oba vyrabene v AT). Jinak bezne k dostani i jako N95 v AT, DE, NL....
_________________
XC70 II Ocean Race/R B5244T3 ARD AUT 2002
MB W169 266.920 AUT 2005
BMW F800ST 2008
Romet Pony M301 1988
XC70 II Ocean Race/R B5244T3 ARD AUT 2002
MB W169 266.920 AUT 2005
BMW F800ST 2008
Romet Pony M301 1988
-
Offline
- Člen VK
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 5021
- Registrován: 12 roků 3 měsíce
- Bydliště: Bílovec
- Vůz: S90 T6 AWD POLESTAR
#11 Diesel vs. Benzin - argumenty
převážně se to týká těch přeplňovaných, protože u žádné atmosféry jsem to nezažil ani nikoho takového neznám.3m3 píše:dopis si k benzinulabanos píše:Nafta:
+ vyšší učinnost
+ starý nafťák je celkem blbuvzdorná věc
+ možnost koupit naftu bez Bureš aditiva
- rakovina
- váha
- složitost moderních náfťáku
Benzin:
+ váha
+ projev (s turbem i bez)
+ přijemný pocit, že z toho nelétají brikety
- benzin s bio
- většinu energie promění na teplo
- spotřeba když to má pořádně jet
(Opravte mě jestli se někde prodává benzin bez bio. Kde?)
- spotreba oleje u vybehanych motoru...
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 1220
- Registrován: 9 roků 11 měsíců
- Bydliště: Damboritz
- Vůz: S80 D5 '07
#12 Diesel vs. Benzin - argumenty
Souhlas, díky za info. Nicméně tyhle premiové značky ještě více prodražují provoz (pokud nejedu zrovna "fun mode").
_________________
S80II D5244T4 136kW TF-80SC '07 | P5008 2.0HDi |
Bylo: S40 D4192T3 85kW M56 '04 | C70 Coupé B5234T3 176kW M56 '02 | V40 D4192T3 85kW M56 '01 |
VIDA | DiagBox |
S80II D5244T4 136kW TF-80SC '07 | P5008 2.0HDi |
Bylo: S40 D4192T3 85kW M56 '04 | C70 Coupé B5234T3 176kW M56 '02 | V40 D4192T3 85kW M56 '01 |
VIDA | DiagBox |
#13 Diesel vs. Benzin - argumenty
- nafta: Kecy prudičů co mají benzíny
- nafta: Jak psal Romulusw, ty baterky odcházejí fakt častěji
- nafta: Hlučnější, méně komfortní
- nafta: Vzhledem k nízké kvalitě české nafty více smrdí
+ nafta: Nižší spotřeba při stejném výkonu, síle motoru a jeho využívání
Servis u TDI (mimo olej a filtry) byly jednou žhavící svíčky (ale i se dvěma funkčními z pěti to nastartovalo v -27°C v Itálii), nějaké čidlo nebo spínač na čerpadle (měnil Marra i se svíčkama) - když jsem s naloženým autem a vlekem dal plný knedlík, rozžhla se kontrolka motoru ale auto jelo stále bez problémů, pak časem sama zhasla. Na naftu vzatou v zahraničí se mi to nikdy nestalo. A třetí oprava byla výměna čerpadla za 5.500 Kč. Najeto přes půl milionu, koupeno s nájezdem 220.000 km. Průměrnou spotřebu mám s občasným ježděním s vlekem do 7 litrů.
- nafta: Jak psal Romulusw, ty baterky odcházejí fakt častěji
- nafta: Hlučnější, méně komfortní
- nafta: Vzhledem k nízké kvalitě české nafty více smrdí
+ nafta: Nižší spotřeba při stejném výkonu, síle motoru a jeho využívání
Servis u TDI (mimo olej a filtry) byly jednou žhavící svíčky (ale i se dvěma funkčními z pěti to nastartovalo v -27°C v Itálii), nějaké čidlo nebo spínač na čerpadle (měnil Marra i se svíčkama) - když jsem s naloženým autem a vlekem dal plný knedlík, rozžhla se kontrolka motoru ale auto jelo stále bez problémů, pak časem sama zhasla. Na naftu vzatou v zahraničí se mi to nikdy nestalo. A třetí oprava byla výměna čerpadla za 5.500 Kč. Najeto přes půl milionu, koupeno s nájezdem 220.000 km. Průměrnou spotřebu mám s občasným ježděním s vlekem do 7 litrů.
_________________
Bylo: bílá 440 1,9 TD
Je: modrá V70 I 2,5 TDI
Bylo: bílá 440 1,9 TD
Je: modrá V70 I 2,5 TDI
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 2432
- Registrován: 12 roků 3 měsíce
- Bydliště: Pacov / Jindřichův Hradec
- Vůz: V70 2,5T 2008 & V50 2,4i 2005
- x 1
#14 Diesel vs. Benzin - argumenty
[/quote]
převážně se to týká těch přeplňovaných, protože u žádné atmosféry jsem to nezažil ani nikoho takového neznám.[/quote]
Asi by jsi měl zavítat na Opel fórum
Třeba 1.6 16v v Astrách F,G (typicky) se měří spotřeba oleje na hektolitry/1000km a dle mých info i u Forda 1.8/92kW co se dával např. do C-maxů (motor je prý od Mazdy) to je taky pěkná olejnička.
Co bych viděl ještě jako plus pro nafty
- neodchází tolik výfuky - nechci mystifikovat, ale řekl bych že na mým tdi je snad ještě původní
- nemá takové výkyvy ve spotřebě klobouk/cihla a i na tahání bagáže/vleku je vhodnější.
převážně se to týká těch přeplňovaných, protože u žádné atmosféry jsem to nezažil ani nikoho takového neznám.[/quote]
Asi by jsi měl zavítat na Opel fórum
Třeba 1.6 16v v Astrách F,G (typicky) se měří spotřeba oleje na hektolitry/1000km a dle mých info i u Forda 1.8/92kW co se dával např. do C-maxů (motor je prý od Mazdy) to je taky pěkná olejnička.
Co bych viděl ještě jako plus pro nafty
- neodchází tolik výfuky - nechci mystifikovat, ale řekl bych že na mým tdi je snad ještě původní
- nemá takové výkyvy ve spotřebě klobouk/cihla a i na tahání bagáže/vleku je vhodnější.
_________________
V70 2,5T 12/08 - B5254T6, MT Stage2
V50 2.4i 12/05 - B5244S4, AT
EX: V50 T5, 850 T5, V70 TDi
VIDA a VolFCR v Jindřichově Hradci...
V70 2,5T 12/08 - B5254T6, MT Stage2
V50 2.4i 12/05 - B5244S4, AT
EX: V50 T5, 850 T5, V70 TDi
VIDA a VolFCR v Jindřichově Hradci...
-
Offline
- Sponzor fóra
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 9893
- Registrován: 15 roků 7 měsíců
- Bydliště: Dubí
- Vůz: XC70 P3 S80 P3
#15 Diesel vs. Benzin - argumenty
Kromě toho, co již zaznělo.
Diesel:
+ větší životnost diesel motoru - železa
+ při větší zátěži, menší spotřeba vůči benzínu
+ při větším výkonu, menší spotřeba vůči benzínu
+ častá přítomnost přídavného/nezávislého topení
- větší vibrace, dříve odcházejí silentbloky
Diesel:
+ větší životnost diesel motoru - železa
+ při větší zátěži, menší spotřeba vůči benzínu
+ při větším výkonu, menší spotřeba vůči benzínu
+ častá přítomnost přídavného/nezávislého topení
- větší vibrace, dříve odcházejí silentbloky
_________________
XC70 D5 151kw AWD, 2011, TF-80SC, +300tis km
S80 D5 151kw, 2011, TF-80SC, +410tis km
ex. V70 D5 120kw, S60 2.4i LPG, V70 D5 136kW AWD
XC70 D5 151kw AWD, 2011, TF-80SC, +300tis km
S80 D5 151kw, 2011, TF-80SC, +410tis km
ex. V70 D5 120kw, S60 2.4i LPG, V70 D5 136kW AWD
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 7
- Příspěvky: 551
- Registrován: 7 roků 5 měsíců
- Bydliště: MSK
- Vůz: S80 D5 MY2004
#16 Diesel vs. Benzin - argumenty
Tady můžu říct, že já jsem v okolí jedno měl Honda Civic kombi 1998 1.4 atmosféra, najeto 230 když šel tento rok do šrotu - poctivých. Žralo to 1l na 2-3 000. Používáno jako pracovní na hodně krátké trasy a téměř pořád plně naloženo.PINĎABC píše: převážně se to týká těch přeplňovaných, protože u žádné atmosféry jsem to nezažil ani nikoho takového neznám.
_________________
S80 D5 120kW MY2004 - D5T5 Stage 2 147kW/470Nm
C30 2.0D 100kW MY2007
S80 D5 120kW MY2004 - D5T5 Stage 2 147kW/470Nm
C30 2.0D 100kW MY2007
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 32
- Registrován: 11 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: S40 1.8 92 MY06 B4184S
#17 Diesel vs. Benzin - argumenty
převážně se to týká těch přeplňovaných, protože u žádné atmosféry jsem to nezažil ani nikoho takového neznám.[/quote]z-d-e-n-a píše:
Asi by jsi měl zavítat na Opel fórum
Třeba 1.6 16v v Astrách F,G (typicky) se měří spotřeba oleje na hektolitry/1000km a dle mých info i u Forda 1.8/92kW co se dával např. do C-maxů (motor je prý od Mazdy) to je taky pěkná olejnička.
Co bych viděl ještě jako plus pro nafty
- neodchází tolik výfuky - nechci mystifikovat, ale řekl bych že na mým tdi je snad ještě původní
- nemá takové výkyvy ve spotřebě klobouk/cihla a i na tahání bagáže/vleku je vhodnější.[/quote]
Muzu potvrdit.. Opet jsem neposlechl rady - nekupuj to - (S 40 II 1.8 92kw od Forda) a od vymeny, kterou jsme delali pred 7500km jsem tam nalil 5l oleje - dojejval jsem tedka 2,5l do pristi vymeny, menim po 10tkm (5w30). takze to vychazi 0,5l na 1000km.
Mam v planu se toho zbavovat a konecne si udelat radost petivalcem.
_________________
Bylo: Volvo V40 1.8 90Kw 00' B4184S2
Bylo: Volvo S40 1.8 92Kw MY06 B4184S
Je: Volvo V70 PIII 2.0D 100Kw MY09
Bylo: Volvo V40 1.8 90Kw 00' B4184S2
Bylo: Volvo S40 1.8 92Kw MY06 B4184S
Je: Volvo V70 PIII 2.0D 100Kw MY09
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 93
- Registrován: 11 roků 10 měsíců
- Bydliště: Brno / Liberec
- Vůz: V70 2008 D5 136kW
#18 Diesel vs. Benzin - argumenty
Já bych tu zmínil paradoxně nižší cenu dieslů starých tak 5-6 let, ačkoliv jejich pořizovací cena byla kolikrát i o 10% vyšší. Já když sháněl V70 III, tak bych klidně bral i benzín, ale s mým cenovým limitem prostě žádný benzín nebyl, zatímco diesly za tu dobu už najely kolem 200 tisíc km, a tak už se stihly zamortizovat.
_________________
V70 D5 136kW 2008, seashell metallic
byla V40 1.9D, 75kW 2002 Sport edition, takováhle modrá
V70 D5 136kW 2008, seashell metallic
byla V40 1.9D, 75kW 2002 Sport edition, takováhle modrá
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 5013
- Registrován: 6 roků 11 měsíců
- Bydliště: Blansko
- Vůz: XC70
- Kontaktovat uživatele:
#19 Diesel vs. Benzin - argumenty
Potvrzuji, Opel Astra F 2.0 16v 230k km a oleje podle jízdy, ale 1l/1000km nebyl problém...
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 432
- Registrován: 14 roků 3 měsíce
- Bydliště: Petržalka
- Vůz: S80II C30
- Bydliště: Bratislava
#20 Diesel vs. Benzin - argumenty
Tak to naserie, ja dolievam tak pol litra na cca 4000km. Co mi pride ako normalne, na to ze tam je 5W-30. Vraj je na to aj riesenie, aj som to sem niekam daval. Vsetci totiz riesia nasledky a pricina je uplne ina... aspon podla toho dotycneho, co pisal ten blog aj s navodom na riesenie.Muzu potvrdit.. Opet jsem neposlechl rady - nekupuj to - (S 40 II 1.8 92kw od Forda) a od vymeny, kterou jsme delali pred 7500km jsem tam nalil 5l oleje - dojejval jsem tedka 2,5l do pristi vymeny, menim po 10tkm (5w30). takze to vychazi 0,5l na 1000km.
Mam v planu se toho zbavovat a konecne si udelat radost petivalcem.
_________________
S80 D5244T4 Executive MY2009; C30 B4184S11 Summum MY2008
;
bolo: S80 D5 Momentum MY2008 136kW/185k [01/2010 - 10/2013]
S80 D5244T4 Executive MY2009; C30 B4184S11 Summum MY2008
;
bolo: S80 D5 Momentum MY2008 136kW/185k [01/2010 - 10/2013]
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 4
- Příspěvky: 371
- Registrován: 7 roků 7 měsíců
- Bydliště: Čavisov
- Vůz: V70 III D5 Polestar, C30 R-Design
#21 Diesel vs. Benzin - argumenty
Právě řeším úplně to stejné dilema jako asi dost lidí tu. Jde mi o druhé auto do rodiny a jak už jsem tu popisoval, ideálně bych C30. Vím, že kromě opěvované T5 a D5 jsou všechno fordy ale.
- u nafty s rozumným servisem a v podstatě zánovním autem ( nájezd do 50tis km ), má se člověk bát PSA platformy? mě vypekla u V50 až po 200tis km. tak dlouho by mi 30ka určitě nesloužila, jako druhé auto by bylo již dávno vyměněna za novější.
Jak tu bylo hned na začátku že Bakly neměl žádné "naftové" problémy, protože se jednalo o nové auta. Ty veškeré "radosti" pak příjdou na budoucího majitele kterým znova být nechci. Pokud by to bylo něco takto nového, tak by to jezdilo bez problému za 5 a jak by se přiblížila hranice kdy by něco hrozilo, tak by šlo z domu.
- na druhou stranu benzín. Třeba u T5 už máme rozdíl ve spotřebě 5 : 10l / 100. Vím že se tu srovnává nesrovnatelné ( zhnilej malej nafťák a velký benzínový turbo ). Ale pořád to je dvojnásobek. Jestli to ke klasické jízdě do práce, po nákupech, po městě a semtam si jít zablbnout za to stojí.
u ročního nájezdu 10 000km - podle většiny tak málo že nemá smysl přemýšlet o naftě bych to trošku rozpočítal právě na tuto generaci a 1,6D , 1,6i a T5. Ceny paliva vezmu na Benzině ve FM, kde tankuju většinou ( cena bez jejich Tank karty )
1,6i - 7,5l/100 N95 - 30,50kč - 10 000km = 22 875kč - 75% max ceny
2,4i - 9l100 N95 - 30,50 - 10 000km = 27 450Kč - 90% max ceny
1,6D - 5,5/100 Verva Diesel - 31,70 - 10 000km = 17 435Kč - 57% max ceny
T5 - 10/100 N95 - 30,50 - 10 000km = 30 500Kč - 100% max ceny
Ohledně nákladů na servis, tak jak se tu psaly baterky, tlumiče, rozvody atd, to beru všechno jako spotřebku. Jde mi o ty zásadní věci, co se může přihodit rozdílově.
U takto "nového" i když problémového motoru ( 1,6D ) ve vyšších nájezdech. Než se dostaneme na řekněmě 150 000km, tak v "kasičce" se spotřebou bude na servis 54 400kč oproti 1,6i Ford benzinu a oproti T5 130 650kč. T5 se bere jako etalon spolehlivosti a schopnosti, ale nemyslím si že by nafťák za ty roky na "naftovém" servisu stál těch 130k.
Z tohoto mi vyplývá, že když člověk hledá něco na cukačky po městě ve stáří do 5let a minimálním ověřeném nájezdu, tak může s klidným svědomým do blbo nafty. Protože i případný servis je "pokrytý". V podstatě bych si mohl dovolit buďto repas všech vstřiků nebo turba +čerpadla nebo neoriginální DPF . Ročně Při porovnání s menším benzínem už to taková výhra nebude. 2,4i nežere výrazně méně než T5, ale zase nemá turbo, takže o jeden případný problém méně.
- u nafty s rozumným servisem a v podstatě zánovním autem ( nájezd do 50tis km ), má se člověk bát PSA platformy? mě vypekla u V50 až po 200tis km. tak dlouho by mi 30ka určitě nesloužila, jako druhé auto by bylo již dávno vyměněna za novější.
Jak tu bylo hned na začátku že Bakly neměl žádné "naftové" problémy, protože se jednalo o nové auta. Ty veškeré "radosti" pak příjdou na budoucího majitele kterým znova být nechci. Pokud by to bylo něco takto nového, tak by to jezdilo bez problému za 5 a jak by se přiblížila hranice kdy by něco hrozilo, tak by šlo z domu.
- na druhou stranu benzín. Třeba u T5 už máme rozdíl ve spotřebě 5 : 10l / 100. Vím že se tu srovnává nesrovnatelné ( zhnilej malej nafťák a velký benzínový turbo ). Ale pořád to je dvojnásobek. Jestli to ke klasické jízdě do práce, po nákupech, po městě a semtam si jít zablbnout za to stojí.
u ročního nájezdu 10 000km - podle většiny tak málo že nemá smysl přemýšlet o naftě bych to trošku rozpočítal právě na tuto generaci a 1,6D , 1,6i a T5. Ceny paliva vezmu na Benzině ve FM, kde tankuju většinou ( cena bez jejich Tank karty )
1,6i - 7,5l/100 N95 - 30,50kč - 10 000km = 22 875kč - 75% max ceny
2,4i - 9l100 N95 - 30,50 - 10 000km = 27 450Kč - 90% max ceny
1,6D - 5,5/100 Verva Diesel - 31,70 - 10 000km = 17 435Kč - 57% max ceny
T5 - 10/100 N95 - 30,50 - 10 000km = 30 500Kč - 100% max ceny
Ohledně nákladů na servis, tak jak se tu psaly baterky, tlumiče, rozvody atd, to beru všechno jako spotřebku. Jde mi o ty zásadní věci, co se může přihodit rozdílově.
U takto "nového" i když problémového motoru ( 1,6D ) ve vyšších nájezdech. Než se dostaneme na řekněmě 150 000km, tak v "kasičce" se spotřebou bude na servis 54 400kč oproti 1,6i Ford benzinu a oproti T5 130 650kč. T5 se bere jako etalon spolehlivosti a schopnosti, ale nemyslím si že by nafťák za ty roky na "naftovém" servisu stál těch 130k.
Z tohoto mi vyplývá, že když člověk hledá něco na cukačky po městě ve stáří do 5let a minimálním ověřeném nájezdu, tak může s klidným svědomým do blbo nafty. Protože i případný servis je "pokrytý". V podstatě bych si mohl dovolit buďto repas všech vstřiků nebo turba +čerpadla nebo neoriginální DPF . Ročně Při porovnání s menším benzínem už to taková výhra nebude. 2,4i nežere výrazně méně než T5, ale zase nemá turbo, takže o jeden případný problém méně.
Naposledy upravil(a) Siggi dne 15 čer 2017 19:09, celkem upraveno 1 x.
_________________
V5O , V70 Polestar C30 R-Design, Galerie : https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=58961
http://www.radektrojan.cz/
V5O , V70 Polestar C30 R-Design, Galerie : https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=58961
http://www.radektrojan.cz/
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 13095
- Registrován: 14 roků 5 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
- x 1
#22 Diesel vs. Benzin - argumenty
Tohle je hezké srovnání.
Já naftu nikdy neměl. Bojím se u ní akorát jedné věci a to je ten zimní provoz. Prostě potřebuju auto, které bez problémů s palivem pojede za každého počasí.
Já naftu nikdy neměl. Bojím se u ní akorát jedné věci a to je ten zimní provoz. Prostě potřebuju auto, které bez problémů s palivem pojede za každého počasí.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 7
- Příspěvky: 551
- Registrován: 7 roků 5 měsíců
- Bydliště: MSK
- Vůz: S80 D5 MY2004
#23 Diesel vs. Benzin - argumenty
Siggi: To je pěkně napsáno
-------------
Co mi ještě nikdo nevysvětlil ale je, proč je argument, zda se nafta vyplatí vázán vždy na kilometry za rok.
Dva příklady, oba pro auto s nájezdem dejme tomu těch krizových 200 000:
1. Auto se kupuje s tím, že člověk jezdí často dálky a najede tak dejme tomu 50 000 km za rok. Je to přece Volvo, tak by mu mohlo těch 4 roky vydržet. Cílový nájezd tedy 400 000.
2. Auto kupuje člověk, který ho potřebuje na cesty do práce 30 km tam a 30 km zpět. To už se snad nedá počítat jako pro diesel nezdravá trasa (především když pro motor záleží především na časové délce jízdy a ne úsekové). Odhadem tedy 250*60km= 14 400 km ročně - to už je pořád nájezd, kdy se diesel ještě rozmlouvá. Auto ale vybírá s tím, že by chtěl, aby mu sloužilo dlouho. Dejme tomu těch 15 let. Cílový nájezd tedy velmi podobný - 416 000.
A teď mi povězte, v čem je pro dvojku ten diesel tak výrazně nákladnější, než pro jedničku? Oba budou řešit pravděpodobně stejné problémy, jeden bude rychleji šetřit, ale zase rychleji opravovat. Druhý naopak.
Navíc pokud mám také počítat s rozdílem spotřeby oproti tomu, když by si dvojka koupil benzín... Počítejme třeba 6l nafta, 10l benzín, ceny PHM dle příspěvku výše. To má za ty roky na servis navíc 243 376 Kč - to je přes 16 000/rok Takže si může čerpadla a vstřiky měnit celkem vesele.
-------------
Co mi ještě nikdo nevysvětlil ale je, proč je argument, zda se nafta vyplatí vázán vždy na kilometry za rok.
Dva příklady, oba pro auto s nájezdem dejme tomu těch krizových 200 000:
1. Auto se kupuje s tím, že člověk jezdí často dálky a najede tak dejme tomu 50 000 km za rok. Je to přece Volvo, tak by mu mohlo těch 4 roky vydržet. Cílový nájezd tedy 400 000.
2. Auto kupuje člověk, který ho potřebuje na cesty do práce 30 km tam a 30 km zpět. To už se snad nedá počítat jako pro diesel nezdravá trasa (především když pro motor záleží především na časové délce jízdy a ne úsekové). Odhadem tedy 250*60km= 14 400 km ročně - to už je pořád nájezd, kdy se diesel ještě rozmlouvá. Auto ale vybírá s tím, že by chtěl, aby mu sloužilo dlouho. Dejme tomu těch 15 let. Cílový nájezd tedy velmi podobný - 416 000.
A teď mi povězte, v čem je pro dvojku ten diesel tak výrazně nákladnější, než pro jedničku? Oba budou řešit pravděpodobně stejné problémy, jeden bude rychleji šetřit, ale zase rychleji opravovat. Druhý naopak.
Navíc pokud mám také počítat s rozdílem spotřeby oproti tomu, když by si dvojka koupil benzín... Počítejme třeba 6l nafta, 10l benzín, ceny PHM dle příspěvku výše. To má za ty roky na servis navíc 243 376 Kč - to je přes 16 000/rok Takže si může čerpadla a vstřiky měnit celkem vesele.
_________________
S80 D5 120kW MY2004 - D5T5 Stage 2 147kW/470Nm
C30 2.0D 100kW MY2007
S80 D5 120kW MY2004 - D5T5 Stage 2 147kW/470Nm
C30 2.0D 100kW MY2007
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 5143
- Registrován: 7 roků 6 měsíců
- Bydliště: Rakovník
- Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110
#24 Diesel vs. Benzin - argumenty
Ty jo, to jsem lil do Š120python.p píše:Potvrzuji, Opel Astra F 2.0 16v 230k km a oleje podle jízdy, ale 1l/1000km nebyl problém...
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 5013
- Registrován: 6 roků 11 měsíců
- Bydliště: Blansko
- Vůz: XC70
- Kontaktovat uživatele:
#25 Diesel vs. Benzin - argumenty
Tak do dnes jede jak střelená svině... Po aplikaci Liquid Moly pro staré motory a Valvoline MaxLife, či jak se to jmenovalo to půl roku nežralo, teda tak 2dcl, ale teď v létě to zase začalo, proto šla na druhou kolej
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 7 Odpovědi
- 479 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od pozorovatel1
-
- 3 Odpovědi
- 989 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od PeS
-
- 2 Odpovědi
- 794 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od mirekcafa
-
- 13 Odpovědi
- 3155 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Urvanej
-
- 0 Odpovědi
- 400 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od David avdily.cz