skreči píše:pokud dává nabíječka víc může určitě odpálit elektroniku.
Pokud (vadná) nabíječka dává více (Voltů), tak může maximálně uvařit baterku. Tomu říkáme
přebíjení.
Ačkoli v (před)poslední platformě P3 (V60/XC60/S60II/S80II/V/XC70III) už CEMka chytře řídí nabíjení tak, že tu a tam krátkodobě nabíjí za jízdy i 15V, baterka malinko vaří. Ale to je chtěná a cíleně vyvolaná obnova baterky (reconditioning).
Elektronika v autě musí ustát trvalé napětí 24V, špičkově (různé kV překmity, indukce vyvolané zapínáním indukčních zátěží, atp.) pak ještě výrazně více.
Jak již zde bylo uvedeno: nabíječka, která má více (Ampérů) autu rozhodně neublíží, má jen "silnější" přísun energie, t.j. je schopná dobít baterku za kratší čas. Představte si proud elektrický podobný třeba proudu vody. Čerpadlem s vyšším průtokem napustíte bazén také rychleji (samozřejmě tomu musí být přizpůsoben průřez hadic = vodičů).
Nabíjení příliš vysokým proudem do nějaké velmi malé baterky ji teoreticky může také uvařit (opět ta teplota). Pokud se ale bavíme o aku v rozsahu 50-100Ah a nabíjení proudem 5-15A, tak něco takového nehrozí. Toto je totiž běžný provozní stav (při dobíjení alternátorem).
--->
Při nabíjení aku je třeba dbát zásadně na:
- teplotu baterie (dlouhodobé přehřívání aku nesvědčí)
- s tím souvisí odvod plynů (tuším, že je vyvíjí vodík) - většina Volv má u baterky hadičku na odvod plynů ven z kabiny. Dovolím si ale pochybovat, že je u všech aut a) zapojená, b) průchozí, c) že majitel vždy ví, na co tam je. Proto se také má u každého dobíjení aku dbát na odvod plynů, teoreticky si lze představit situaci, kdy se aku dobíjí/přebíjí. Odcházející plyny se nahromadí v kabině a pak stačí
T.j. klidně odbíjejte v autě (např. C-Tek dodává i takový pidikablík pro snadné připojení nabíječky).
Ale dbejte na včasné ukončení nabíjení ("chytré" nabíječky by měly samy)
a zajistěte odvětrání plynů.
Pavel
P.S. Asi mám životní smůlu: z toho švédského pokladu jsem byl nadšený až do prvního měsíce po záruce, kdy se navždy odporoučela. Oprava je za cenu nové. Ale to může být prostě chyba kusu. Stejně tak mi pod 2,5 letech odešla Exide Premium, byť ji stále ještě chválím. Též smůla = chyba kusu. Záruku to přežilo a to jde.
