940 D24TIC-tikání ložiska: které by to mohlo být, co s tím

Pro sedmy a devítky
  • Autor
  • Zpráva
FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#1 940 D24TIC-tikání ložiska: které by to mohlo být, co s tím

Příspěvek od FrantaB »

Chci poprosit o pár hintů, než se do něčeho začnu vrtat:

Začalo mi tikat ložisko někde u spojky, buď spojkové nebo to na vstupu do převodovky (M90, ale na ložisko ve skříni nevěřím). Je možné že tikalo už dřív, jen se zvuk ztrácel ve cvakání vývěvy před vyčištěním. Je to takové to tiché tikavé cvakání/pískání, jako když ložisku dochází mazivo. Ozývá se jen při zařazeném kvaltu, na neutrál ne. Při sešlápnutí spojky, nebo lehoučkém odložení nohy na pedál to přestane, i když je motor v tahu a přitom se přítlačák určitě nepohnul ani o fous. A přestane to někdy i když v jízdě šťouchnu do spojky někam do třetiny dráhy a nechám ji sednout zpátky.

Proto mám za to, že zdrojem je spojkové ložisko. Spojka je 12 let stará, má najeto totéž co motor (210k), bere pořád krásně po celé dráze od podlahy až skoro nahoru. Spojka je hydraulická, pedál má v horní pozici (na konci šlapáku) asi 15mm mrtvolu-nebere ani do vratné pružiny, ani do spojky. Může to být zavzdušněním, odcházejícím těsněním, seřízením ramínka vidličky, seřízením pedálu-nebo je skoro sichr že je ložisko na cestě do věčných lovišť? Ať nerozebírám co není třeba rozebírat.


Díky!
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 12054
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#2 940 D24TIC-tikání ložiska: které by to mohlo být, co s t

Příspěvek od Urvanej »

Tohle je věštění z křišťálový koule, to asi uhodnout nepůjde.
Do možných příčin bych přidal ještě vymačkaný pružiny na lamele(parkování ve svahu na kvaltu).
Jedno velký štěstí M90 je, že po vyndání prachovky je tam lochna jako kráva kolem páky a lze se podívat, zda tam nejdou vidět někde špony/rezavý prach/opotřebení. Páka (vidlička) jde vyndat a vrátit bez demontáže převodovky a tim si udělat na pohled ještě víc místa. Endoskop je sakra velkou výhodou, (za 300 i s počtou od šikmovokejch).
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#3 940 D24TIC-tikání ložiska: které by to mohlo být, co s t

Příspěvek od FrantaB »

Tikání je frekvencí úměrné otáčkám, se zatížením motoru se nemění-takže jsem o pružinách ani neuvažoval. Auto je z Holandska, tam parkování na kvalt ve svahu fakt nehrozí, já jsem si ručku kvaltem pojistil jen párkrát. Navíc kdyby to byly pružiny, tak položení nohy na spojku (prostě z tlaku 0,000 na 0,00+, žádné šlapání) těžko bude mít vliv, zato by se tikání mělo měnit podle zatížení (což se neděje, resp. to jako řidič neregistruju). Pokud jsem si dobře všiml (zatím shora), táhlo k vidličce je štelovací. Takže se podívám dírou vidličky jestli tam nejsou špony a jestli to celé nedělá jen vidlička klepající v rytmu otáček potom, co se obložení po těch letech trochu sjelo a celá sestava si sedá trochu jinam než dřív.

Pokud má někdo další nápad, sem s ním
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#4 940 D24TIC-tikání ložiska: které by to mohlo být, co s t

Příspěvek od FrantaB »

Zvuk jsem postupně dostopoval k sestavě páka vystavování-spojkový váleček. Na čas stačilo pákou zarumplovat, ale pak se to znovu objevilo.
Nyní patrně vyřešeno-úplně suchý kulový čep, na kterém sedí páka vystavování spojky. Páka pak poskakovala a vrzala v rytmu otáček. Vyfouknout, stříknout zlehka vazelínou, rozcvičit-a zatím je ticho.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 12054
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#5 940 D24TIC-tikání ložiska: které by to mohlo být, co s t

Příspěvek od Urvanej »

:good: tam bych chybu asi nikdy nehledal
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Doktor 1
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 242
Registrován: 18 roků 5 měsíců
Bydliště: Radonice
Vůz: 744, B230E, 89 - Dalek
Kontaktovat uživatele:

#6 940 D24TIC-tikání ložiska: které by to mohlo být, co s t

Příspěvek od Doktor 1 »

Pokud tiká pravidelně - zjisti, jestli se kolem vozu v poslední době nemotal někdo s plnovousem, turbanem a tikajícím batohem =@
Pokud ano - utíkej Foreste :Bravo:
_________________
Doktor
740 GLT, 1989, B230E, manuál, tempomat, klima, po prvním majiteli, sedan stříbrná - heč - prostě Dalek (Doctor Who?)
S60 D5 120KW, 2003, manual, ....... modrá - to je Dalek!
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „700 / 900 - opravy“