Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

850 a novější modely řad C/S/V/XC
  • Autor
  • Zpráva
Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Cvakání v rejdu

Příspěvek od Munga »

No někdy i milimetry na kroužek i centimetry na délku...Takže by to mělo pasovat bez výměny gufera i na délku ...Mě tohle nešlo na rozum :D . Nemás tip co vzít za značku, výrobce?

Přidáno za 5 minut 9 sekund:
melcz píše: 19 čer 2024 13:57 Já na svou S60 dával SKF, ale ještě nemám tolik najeto, abych dal reference. Měnil jsem kvůli vibracím.
Jj dík sem příspěvek přehlédl. Rozměrově ti to sedělo a kvalita pohledově?

melcz
Offline
Příspěvky: 124
Registrován: 16 roků 4 měsíce
Bydliště: Vitín (České Budějovice)
Vůz: S60 T5

Cvakání v rejdu

Příspěvek od melcz »

Rozměry seděly, nechával jsem to dělat v servisu. Kvalitu nedokážu posoudit, pohledově dobré, dával jsem na doporučení mechanika.
_________________
Volvo S60, 2.4 T5, B5244T5, 2006
bylo: Renault Laguna 1.8, 1995

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Cvakání v rejdu

Příspěvek od Munga »

Dík

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Cvakání v rejdu - poloosy

Příspěvek od Munga »

Tak jsem vyndal levou poloosu - teda fakt to nechtělo ven a odvezl jsem ke Glogarovi na repas.
Měl jsem podezření na vnitřní kloub, ale dle něj vše ok což jsem nechtěl slyšet - lupání nejspíš tisícihran, ale vibrace a bouchání v rejdu při zátěži pořád nevím. Prý demontovat a zkouknout delší poloosu, často tam odchází ložisko (to pomocné) údajně zatuhne.

1 ) Úplně se mi to vyndávat nechce po tom jak tahle krátká nešla. Je tam něco ke zničení při demontáži? Vyteče něco? Co to pomocné ložisko - mám šanci ho zkontrolovat bez demontáže poloosy?

2) Ta levá byla v převodovce naprosto suchá tak namazáním převodákem před montáží nic nezkazím ne?

3) Zalepit tisícihran - jakým loclite a hlavně když zalepím půjde to pak i vyndat když bude potřeba což možná bude?

Začal bych tím zalepením tisícihranu jestli se něco změní tak prosím čím zalepit a jestli pak demontuji : šup napište :D

Edit : nenašel jsem tu ucelenější téma kolem poloos na P3 tak jsem změnil název vlákna a klidně to sem házejte ať jsou informace pohromadě i pro ostatní.

raolsa
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 14254
Registrován: 15 roků 6 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
Participant x 1

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od raolsa »

Tisícihran určitě nelepit, to pak už nikdo nerozdělá!!!
Pravá poloosa jde ven lépe než levá, není v převodovce zacvaklá, ale jen nasunutá.
_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Munga »

Aha. Toho jsem se přesně bál, ale na foru se to tu občas píše. Nechám to tedy jak je. Dík

ksw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1003
Registrován: 16 roků 11 měsíců
Bydliště: Olomouc city a okolí
Vůz: R design 2018 V60 D4
Bydliště: Olomouc city a okolí

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od ksw »

@ Munga
no, já bych napřed zkusil místo origo Volvo šroubu na dotažení poloosy šroub M10 **o pevnosti 12,9
a dotáhnout momentem do těch 83 Nm. Pokud je na tisícihranu vůle při zasunutí do náboje kola, tak jsem to řešil malým kouskem,
který jsem odlomil ze žiletky, případně je broušením natvaroval a pak dotáhl šroubem (nebo matkou Kappa) max.sílou, kterou mohu na šroub dle tabulek použít. Jen pro info, na kappě byl utahovací moment 340 Nm, tam jsem to tak silně nedotahoval.
** ten průměr šroubu nevím kolik je, jen odhaduji . . .
jedná se o tento šroub předpokládám:
ttps://www.youtube.com/watch?v=lHWEURIEHFM
p.s. také jsedm jezdil na poloosách s nájezdem 200 tkm a více a tam mi volnější klouby prostě nevadily, klaplo to jen při záběru a při běžné jízdě nerušilo, nesmíš tomu dávat plný tah do zatáčky, tam jsem lupání slyšel, při normál jízdě né
obrazek.png
a ten šroub si musíš objednat ve speciálce prodejně na šrouby a rozměr i pevnost jim zadat
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
bylo-nebylo: skoda, Trabant, Dacia 1300, Lada 1300, Fiat Croma turbo i.e., Lancia k 2.0t 162 kw, Ford, CLK,
je LR Evoque, sen a představu dalšího vozu mám, ale garáž je malá :(

raolsa
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 14254
Registrován: 15 roků 6 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
Participant x 1

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od raolsa »

Šroub se dotahuje na 35Nm a 90°. Nevím kolik to ve výsledku je Nm, ale to je asi jedno. Pokud už jednou v tisícihranu vůle je, tak krom lepidla nic nepomůže. A když se použije lepidlo, tak chudák mechanik, co by to měl jednou rozebírat. To je pak na vyhození těhlice i s poloosou.
_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920

ksw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1003
Registrován: 16 roků 11 měsíců
Bydliště: Olomouc city a okolí
Vůz: R design 2018 V60 D4
Bydliště: Olomouc city a okolí

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od ksw »

tady máš uvedeny utahovací momenty pro Freelander a zamodřen pro matici předního náboje, proč myslíš, že ten utahovací moment
je řádově vyšší než u volva?
obrazek.png
Přidáno za 14 minut 45 sekund:
to co se tady nabízí jako originál, je dle mne máslo - hřebíková ocel, a záměrně v údajích neuvádějí pevnostní třídu, čili bych to obešel, tak jak jsem uvedl výše
https://www.saabtuning.parts/index.php?cl=details&anid=1020667
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
bylo-nebylo: skoda, Trabant, Dacia 1300, Lada 1300, Fiat Croma turbo i.e., Lancia k 2.0t 162 kw, Ford, CLK,
je LR Evoque, sen a představu dalšího vozu mám, ale garáž je malá :(

raolsa
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 14254
Registrován: 15 roků 6 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
Participant x 1

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od raolsa »

Ten utahovací moment je jiný, protože je jiná konstrukce ložiska. U Freelandera matka poloosy zároveň stahuje ložisko a vytváří tím jeho vůli, u Volva nic takového není a šroub "jenom" drží poloosu v náboji. Proto je tam tak malý utahovací moment.
_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920

ksw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1003
Registrován: 16 roků 11 měsíců
Bydliště: Olomouc city a okolí
Vůz: R design 2018 V60 D4
Bydliště: Olomouc city a okolí

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od ksw »

no a když se zvětší utahovací moment, je to špatně?
_________________
bylo-nebylo: skoda, Trabant, Dacia 1300, Lada 1300, Fiat Croma turbo i.e., Lancia k 2.0t 162 kw, Ford, CLK,
je LR Evoque, sen a představu dalšího vozu mám, ale garáž je malá :(

Vapik
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 3308
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Praha - Opava
Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Vapik »

Je to cele složitější a na dlouhé povídání nic méně moment nebo malý moment + úhel je jen cesta k osove sile. Pokud chceš dlouhodobě na mnoha kusech dosahovat přesnou osovou sílu tak je jediná cesta malý moment který zaručí vymezení osovych vůli a pak úhel který zajistí osovou sílu (pohyb po nakloněné rovině). Pokud mas jen moment výslednou osovou sílu ovlivňuje tření pod hlavou a tření v závitu a ty jsou ovlivněny mnoha faktory, povrchová úprava dílů, mazání, konzervační látky atd. Takže strojarsky ideální je moment + úhel případně jen moment na novych parech s předem definovaným stavem. Chtěl jsem tím jen říct, ze 30nm +90stupnu nemusí být nutne méně než rovných 400Nm. Záleží na okolnostech.
Každopádně pro Mungu zvýšený moment není dlouhodobě řešení pouze v krátkém horizontu kdy se část síly která by jinak způsobila cvaknuti rozloží ve zvýšeném sevření pod hlavou. Každopádně ani automatické použití šroubu s vyšší třídou pevnosti nemusí fungovat protože šroub musí částečně použit a to vyšší třída pevnosti při zachování dotahovaciho postupu pro nižší třídu nebude fungovat. Další problém je ze šrouby se už v Evropě prakticky nevyrabeji a recca fabory wurth a další podobní nakupuji kde se dá kvalita je velmi kolísava. Máme proto vytypovane místa u kterých se provádí kontrolní měření a upravuje se postup dotahovani prakticky pro každou varku šroubu/matic a podlozek.

ksw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1003
Registrován: 16 roků 11 měsíců
Bydliště: Olomouc city a okolí
Vůz: R design 2018 V60 D4
Bydliště: Olomouc city a okolí

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od ksw »

no, neříkám, že nemáš pravdu, nicméně pokud bychom chtěli bezchybný chod, tak koupit jedině novou poloosu a náboj k tomu a hlavně originál, kde budou do sebe zapadající části vymezeny na tisícinu, jelikož chceme nějaké kačky ušetřit, tak jak jsem psal výše
vysokopevnostní šroub a vůli na stávajícím spojení řešit vložením pásků (nutno vyzkoušet tloušťku)
Já to takto dříve řešil a zadařilo se, ba naopak z aftermarketu mi chodily součástky i s vůli 0,1 mm a tam jsem si vypomáhal silou žiletky a šlo to.

https://eichlercompany.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pasy_a_planzety.pdf
_________________
bylo-nebylo: skoda, Trabant, Dacia 1300, Lada 1300, Fiat Croma turbo i.e., Lancia k 2.0t 162 kw, Ford, CLK,
je LR Evoque, sen a představu dalšího vozu mám, ale garáž je malá :(

Vapik
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 3308
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Praha - Opava
Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Vapik »

Věřím, že ta žiletka pomůže, to dává smysl.
Já jsem to spíše psal protože obecně je třeba se zamyslet nad tím co a jak dotahuju než jen slepé důvěře v manuál, což jsi evidentně udělal a fungovalo ti to. Já taky nejdu cestou vše nové a origo, ale taková ta zlatá střední cesta po zvážení okolností.
Pro představu posílám variabilitu osové síly v závislosti na výrobci šroubů a případném použití DC utahovačky AtlasCopco a ručního momenťáku. Měřeno na statisticky vyznamném počtu vzorků v laboratorních podmínkách, papirově je všechen spojovací materiál stejné jakosti, je to vlastně hodně zjednodušený porovnávací smithův diagram, ten dávám úplně dolů. Pokud to je nezajímavé tak to klidně promažte :-)
image.png
image.png
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

ksw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1003
Registrován: 16 roků 11 měsíců
Bydliště: Olomouc city a okolí
Vůz: R design 2018 V60 D4
Bydliště: Olomouc city a okolí

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od ksw »

IMAG0246.jpg
nejel jsem dle manuálu, ale dle svýho selského rozumu, napřed kdysi staniol, což je jak známo k ničemu, a pak jsem hledal vhodnou
ocel, ta "neuhne" a s citem naklepnout, pokud bych dal větší kousek žiletky, tak bych to někdy těžce demontoval, lepidlo jsem nepoužíval . . .
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
bylo-nebylo: skoda, Trabant, Dacia 1300, Lada 1300, Fiat Croma turbo i.e., Lancia k 2.0t 162 kw, Ford, CLK,
je LR Evoque, sen a představu dalšího vozu mám, ale garáž je malá :(

Romulusw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5576
Registrován: 11 roků 5 měsíců
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Romulusw »

Zeptám se jako lama, ale kam jako přijde ta žiletka? A jakou vůli má vymezit?

Mezi nábojem a axiální plochou poloosy, respektive čelní plochou vnějšího kloubu?

Tod2
Offline
Příspěvky: 3477
Registrován: 9 roků 11 měsíců
Bydliště: Kroměříž
Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Tod2 »

řekl bych že vůli na zubech...
_________________
D5T5 ST2, egr off + dongle
Obrázek VIN YV1TS796961433633

Romulusw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5576
Registrován: 11 roků 5 měsíců
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Romulusw »

Představa, že v zubech tisícihranu je vůle na nějaký " plech" mě děsí. Po nedávné zkušenosti, kdy jsem musel zuby na poloose propilovávat trojhranným pilníkem, abych tam nový náboj vůbec dostal, mi to připadá jako naprosto nemožné.

ksw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1003
Registrován: 16 roků 11 měsíců
Bydliště: Olomouc city a okolí
Vůz: R design 2018 V60 D4
Bydliště: Olomouc city a okolí

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od ksw »

@ Romulusw
však i mne děsí, že koupíš nový náboj a nepasuje dle originálu (viz ten tvůj) a proto je nutno se přizpůsobit,
někdy je větší vůle, někdy žádná a pak je nutno brousit, prostě nějak co nejlevněji to vyřešit :beer:
na těch mých fotkách to je snad vidět, ten čep stabilizátoru do kosti také měl jít tak akorát narazit a dle fota vidíš,
že žiletka 0,1 mm musela být použita po obvodu což je minimálně 0,2 mm.
_________________
bylo-nebylo: skoda, Trabant, Dacia 1300, Lada 1300, Fiat Croma turbo i.e., Lancia k 2.0t 162 kw, Ford, CLK,
je LR Evoque, sen a představu dalšího vozu mám, ale garáž je malá :(

Romulusw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5576
Registrován: 11 roků 5 měsíců
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Romulusw »

Ono u mně to bylo způsobeno tím, že zuby byly plné rzi z původního náboje. V podstatě jsem jen vyškrábal bordel ze zubů a pak to tam vjelo jako víno bez jakékoliv radiální vůle.

Náboj byl SKF a sedělo to přesně.

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Munga »

@ksw : Občasné lupnutí bych tak neřešil, ale někdy to i zabouchá při větším zatížení v malé rychlosti. Teď už to vypadá na poloosu, jenže dle Glogara je levá ok tak jsem ji dal zpět(holt musím věřit chlapíkovi co reapase homokinetáku dělá léta , no s klepajícím tlumičem mi všichni mechoši také říkaly že je dobrý a nebyl..
Tisícihran i ložisko opticky ok a nevím kam by byl prostor vymezit to kouskem žiletky i když to může dobře fungovat. Možná jsem nepochopil dostatečně kam to nacpat.
Prý místo toho poddimenzovaného šroubu dávají šroub z golfa . Ten je pořádnej..
Holt vytáhnu ke kontrole i pravou poloosu s ložiskem a když ok tak už vůbec nevím...

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Munga »

ksw píše: 25 čer 2024 23:10 no, neříkám, že nemáš pravdu, nicméně pokud bychom chtěli bezchybný chod, tak koupit jedině novou poloosu a náboj k tomu a hlavně originál, kde budou do sebe zapadající části vymezeny na tisícinu, jelikož chceme nějaké kačky ušetřit, tak jak jsem psal výše
vysokopevnostní šroub a vůli na stávajícím spojení řešit vložením pásků (nutno vyzkoušet tloušťku)
Já to takto dříve řešil a zadařilo se, ba naopak z aftermarketu mi chodily součástky i s vůli 0,1 mm a tam jsem si vypomáhal silou žiletky a šlo to.

https://eichlercompany.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pasy_a_planzety.pdf
Zkusím ten šroub 12,9 pevnost ,ale vůle na žiletku tam není. Prakticky žádnou vůli nikde nemám a vše vypadá opticky i s montpákou pěkně. S žiletkou pracuješ předpokládám v origo stavu - sem si říkal kdybych ji vyžíhal tak by byla lépe tvarovatelná,ale to by zase ztratila tvrdost.
Není to špatný nápad - to by mne fakt nenapadlo.
I při střídání D a R na brzdě není vidět pohyb tak to tisícihran zřejmě nebude. Proběhl jsem to znovu s montpákou a silenty také ok. Na poloosách když je auto na kolech žádná vůle. Fakt nevím.. Ložisko na delší poloose zkusím leda s demontáží poloosy, ale to by snad hučelo za jízdy ne?

ksw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1003
Registrován: 16 roků 11 měsíců
Bydliště: Olomouc city a okolí
Vůz: R design 2018 V60 D4
Bydliště: Olomouc city a okolí

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od ksw »

řešení je na Tobě, myšlenku jsem Ti podal . . .
vůle na tisícihranu - měl by jít suvně při zasunování a v závěru ztuha, tak aby jsi si při zpětném uvolnění pomohl údery kladiva
_________________
bylo-nebylo: skoda, Trabant, Dacia 1300, Lada 1300, Fiat Croma turbo i.e., Lancia k 2.0t 162 kw, Ford, CLK,
je LR Evoque, sen a představu dalšího vozu mám, ale garáž je malá :(

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Munga »

Ano tak nějak to je. Nechám to zkouknout mechoše Možná se na něco už moc upnul a něco jiného mi uniká..

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2213
Registrován: 6 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Cvakání v rejdu - poloosy a vše kolem

Příspěvek od Munga »

Před mechanikem se závada neprojevila nicméně našel prakticky jen minimální vůli na kardanu. Dle něj je velká pravděpodobnost (dle příznaků) možnost načaté úhlovky (projev v zatáčce v zatížení jako špatná poloosa).
Údajně když se připojí haldex tak se zatíží úhlovka a z ní jde klepání do auta, volantu..
Podívám se jestli mi neutekl olej a jak vypadá každopádně o tomhle jsem neslyšl - všude jen tisícihran..
Je tenhle scénář reálný?
Při studeném autě se mi to prakticky neděje ale když je zahřátý pohon tak ano. To by pro tuto variantu trochu hrálo, ale fakt nevím co si myslet a jak to zjistit..

Zpět na „850 / 60 / 70 / 80 / 90 / XC - opravy“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé