Odpojování baterky při svařování, proč?
- Autor
- Zpráva
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 12914
- Registrován: 14 roků 6 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Odpojování baterky při svařování, proč?
Z principu chápu, že je potřeba mít při svařování "kostru" co nejblíže svařovanému místu, aby se při těch velkejch proudech netoulalo napětí, kde nemá.
Přijde mi logičtější tu baterku nechat zapojenou, protože je schopna trochu filtrovat špičky napětí a případný kmity. Ale obecná pravda tvrdí odpojovat, aby se nepoškodila elektronika auta... já té logice z elektrickýho hlediska nerozumím, čím tomu zapojená baterie škodí?
Přijde mi logičtější tu baterku nechat zapojenou, protože je schopna trochu filtrovat špičky napětí a případný kmity. Ale obecná pravda tvrdí odpojovat, aby se nepoškodila elektronika auta... já té logice z elektrickýho hlediska nerozumím, čím tomu zapojená baterie škodí?
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 217
- Registrován: 5 roků 4 měsíce
- Bydliště: Ostrava
- Vůz: V70 I., 2.5 TDi, 00'
Odpojování baterky při svařování, proč?
Urcite nejaky fundovany elektrikar odpovi.... Nicmene taky zalezi, cim svarujes. U "elektrodove" svarecky je napeti naprazdno klidne 80-90V. Takze tam by mohlo dojit k indukovani napeti a kuprikladu i nejakou "blizkou" citlivou elektroniku (nejakou ridici jednotku cehokoliv) odpalit. U MIG/MAG je to riziko nizsi. Dale asi bude dobre brat v potaz mozny vznik prechodoveho odporu. A v neposledni rade moznost dotyku elektrodou "zivych" casti elektroinstalace. Jinak u starsich, mene vykonnych alternatoru je dobre odpojit i ten. Diody u novejsich zvladnou klidne radove 100A, ale u treba starsich "slabych" altiku by to mohlo znamenat jejich konec.
_________________
V70 l, 2,5TDI "Mobydick"
Vida v Ostravě k dispozici.
V70 l, 2,5TDI "Mobydick"
Vida v Ostravě k dispozici.
-
Offline
- Příspěvky: 676
- Registrován: 8 roků 7 měsíců
- Bydliště: Brno - Hodonín
- Vůz: XC70 D5 AWD 2003
Odpojování baterky při svařování, proč?
Tak jsem tomu dal půlhodinku gůglení a NIC.
Mně osobně jako "elektrikáři" přijde celkem logická rada, pohlídat kam dávám kostru. Proud tekoucí kam nemá může způsobit malér.
Odpojit baterku? Syn má nějakou tu Mazdu a po vybití či odpojení baterky jede na plaťáku do servisu, páč imobilizér ho nepustí ani do auta.
V odpojení baterky nevidím žádnou logiku. U aut bez elektroniky bych viděl jako logické odpojit baterku a + spojit na kostru. Tím se jakékoliv naindukované napětí nemůže projevit. Otázka je kolik se toho může naidukovat a jestli to není tak jen trochu poseroutský názor.
Baterka naopak díky velmi nízkému vnitřnímu odporu by měla dokázat případně naindukované napětí "zfiltrovat" (čti pohltit)
U altíku snad to zkratování diod, nebo raději odpojení altíku, má jistou logiku. Pokud by se naidukovalo dostatečné napětí v závěrném směru mohou se diody prorazit.*
Polovina toho co jsem vygůglil říká: "Vařím, odpojování neřeším a funguje to." Ostatní spíše straší stylem JPP.
* Jednou z věcí která by snad mohla být problémová je indukování ze svařovacích kabelů. Zejména potom u starých typů svářeček používajících pouze rozptylový transformátor, kde špičky napětí a proudu při zapalování oblouku jsou hodně vysoké.

Mně osobně jako "elektrikáři" přijde celkem logická rada, pohlídat kam dávám kostru. Proud tekoucí kam nemá může způsobit malér.
Odpojit baterku? Syn má nějakou tu Mazdu a po vybití či odpojení baterky jede na plaťáku do servisu, páč imobilizér ho nepustí ani do auta.
V odpojení baterky nevidím žádnou logiku. U aut bez elektroniky bych viděl jako logické odpojit baterku a + spojit na kostru. Tím se jakékoliv naindukované napětí nemůže projevit. Otázka je kolik se toho může naidukovat a jestli to není tak jen trochu poseroutský názor.
Baterka naopak díky velmi nízkému vnitřnímu odporu by měla dokázat případně naindukované napětí "zfiltrovat" (čti pohltit)
U altíku snad to zkratování diod, nebo raději odpojení altíku, má jistou logiku. Pokud by se naidukovalo dostatečné napětí v závěrném směru mohou se diody prorazit.*
Polovina toho co jsem vygůglil říká: "Vařím, odpojování neřeším a funguje to." Ostatní spíše straší stylem JPP.
* Jednou z věcí která by snad mohla být problémová je indukování ze svařovacích kabelů. Zejména potom u starých typů svářeček používajících pouze rozptylový transformátor, kde špičky napětí a proudu při zapalování oblouku jsou hodně vysoké.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003
-
Offline
- Radní
- Příspěvky: 8181
- Registrován: 13 roků 5 měsíců
- Bydliště: Praha a Zápraží
- Vůz: V70XC & 2x 240
x 2
Odpojování baterky při svařování, proč?
Zajímavé téma, budu ho sledovat. Nicméně pokud jsem na autě potřeboval v minulosti něco svařit, tak se baterie vždy odpojovala.
_________________
Petr Marek ~ GSM: 603793424 ~ 739643618 ~ mail: p_marek@email.cz ~ Rajče ~ Galerie
Seveřan ~ Volvo V70XC 2,4T AWD ~ '01 ~ +384400 km ~ ARD tuning stage 2 ~ 227,2 HP ~ 308,8 Nm
Strawberry Basket ~ Volkswagen Golf Cabrio 1,6 ~ '99 ~ 140000 km ~ druhé auto (nejen) na léto
Zyklon B ~ Volvo 240 GLE ~ '93 ~ +500000 km ~ B230F ~ M47 ~ LPG
Diplomat s klimou ~ Volvo 240 GL ~ '90 ~ 200000 km ~ B230F ~ AW71
Petr Marek ~ GSM: 603793424 ~ 739643618 ~ mail: p_marek@email.cz ~ Rajče ~ Galerie
Seveřan ~ Volvo V70XC 2,4T AWD ~ '01 ~ +384400 km ~ ARD tuning stage 2 ~ 227,2 HP ~ 308,8 Nm
Strawberry Basket ~ Volkswagen Golf Cabrio 1,6 ~ '99 ~ 140000 km ~ druhé auto (nejen) na léto
Zyklon B ~ Volvo 240 GLE ~ '93 ~ +500000 km ~ B230F ~ M47 ~ LPG
Diplomat s klimou ~ Volvo 240 GL ~ '90 ~ 200000 km ~ B230F ~ AW71
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 12914
- Registrován: 14 roků 6 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Odpojování baterky při svařování, proč?
Díky hoši... mě to právě zajímalo z toho elektrikářskýho hlediska, protože "se to musí odpojit" ví každej kdo někdy slyšel o svařování, ale proč, to jsem zatim z nikoho nedostal 

_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 3316
- Registrován: 10 roků 10 měsíců
- Bydliště: Praha - Opava
- Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005
Odpojování baterky při svařování, proč?
Já teda na svých autech spíš neodpojuju, ale pokud je to auto cizí tak odpojuju, abych byl na straně bezpečnosti.
-
Offline
- Člen VK
- Příspěvky: 957
- Registrován: 13 roků 5 měsíců
- Bydliště: Buštěhrad
- Vůz: 945 D24TIC 94
Odpojování baterky při svařování, proč?
Odpojování jsem slýchával v souvislosti se starým systémem, kde se používalo dynamo... Tak snad nám to tu rozštípne někdo znalý 

_________________
945, D24TIC, rv. 1994 1995
360 GLS, B200K, rv. 1985
945, D24TIC, rv. 1994 1995
360 GLS, B200K, rv. 1985
-
Offline
- Příspěvky: 741
- Registrován: 5 roků 6 měsíců
- Bydliště: Orlické hory
- Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp
Odpojování baterky při svařování, proč?
Baterku neodpojovat - urovnává napěťové špičky. Dělá se i ochrana která se připojí na baterku.
,ale odpojit kabel od alternátoru pro možnost proražení usměrňovacích diod v altiku .Protipól svářečky samozřejmě co nejblíže elektrodě.Třeba někdo o tom ví více tak poopraví a doplní
,ale odpojit kabel od alternátoru pro možnost proražení usměrňovacích diod v altiku .Protipól svářečky samozřejmě co nejblíže elektrodě.Třeba někdo o tom ví více tak poopraví a doplní

_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k
-
Offline
- Příspěvky: 807
- Registrován: 10 roků 4 měsíce
- Bydliště: Milevsko
- Vůz: S60 2.4T5 ARD, 940 B230FT
Odpojování baterky při svařování, proč?
Já jsem vařil TIGem na autě mockrát. Při odpojené i neodpojené bat. CEM ku jsem proudem poškodil jen jednou(zato totálně). Nebylo to zapojenou baterkou(ta byla odpojená), ale tím, že nám upadlo uzemnění a proud šel naplno do výfuku a pak dál-do celýho auta. Z toho vyplývá, že daLší Level v bezpečném sváření, je úplně odpojit 2 hlavní jednotky(auta-CEM a motoru-ECU) : CEM odpojit konektory a ECU vyndat z patice. Pak jsou na řadě další-lacinější věci jako altík atd...ale ta výměna mojí zničený CEMky + přeprogramování za to neodpojení opravdu nestála(vyšlo to pak asi na 4.000,-).
_________________
Bylo: Volvo 245 DL r.1974
Bylo: Volvo V70II 2.4i BSR https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=70614
Nyní: Volvo S60 I 2.4 T5 r. 2005 290 kW https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=96&t=69548
Nyní: Volvo 940 Turbo r. 1990 B230FT https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=78321
Bylo: Volvo 245 DL r.1974
Bylo: Volvo V70II 2.4i BSR https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=70614
Nyní: Volvo S60 I 2.4 T5 r. 2005 290 kW https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=96&t=69548
Nyní: Volvo 940 Turbo r. 1990 B230FT https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=78321
-
Offline
- Příspěvky: 1337
- Registrován: 17 roků 1 měsíc
- Bydliště: Tábor
- Vůz: V60
Odpojování baterky při svařování, proč?
Podle me je to spojene s tim, ze by bylo vhodne odpojit alternator a ten se druhou stranou dratu drive odpojil prave odpojenim baterky. Dneska uz vetsinou alternator nevede rovnou na plus kontakt, ale kamsi do “rozvodnice” a tak to ztraci smysl, odpojit baterku. Odpojit alternator ale smysl stale neztraci.
Mimochodem, varil jsem Citroen Xsara Picasso oba prahy, cca 30x10 dira, pro predstavu delky svareni, alternator to nedal a ano, baterka zustala zapojena. Okazite pri odjezdu hlaska nizke napeti, do te doby auto fungovalo v pohode. Tedy vliv na diody to mit muze a znovu opakuju, to je dle meho ten duvod.
Mimochodem, varil jsem Citroen Xsara Picasso oba prahy, cca 30x10 dira, pro predstavu delky svareni, alternator to nedal a ano, baterka zustala zapojena. Okazite pri odjezdu hlaska nizke napeti, do te doby auto fungovalo v pohode. Tedy vliv na diody to mit muze a znovu opakuju, to je dle meho ten duvod.
_________________
V60 D4
V60 D4
-
Offline
- Příspěvky: 5583
- Registrován: 11 roků 5 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Odpojování baterky při svařování, proč?
1. svařovat s co nejkratší kostrou
2. neodpojovat baterku
3. pokud je baterka odpojena, "šlusnout" kontakty, aby se vyrovnaly potenciály
2. neodpojovat baterku
3. pokud je baterka odpojena, "šlusnout" kontakty, aby se vyrovnaly potenciály
-
Offline
- Příspěvky: 1337
- Registrován: 17 roků 1 měsíc
- Bydliště: Tábor
- Vůz: V60
Odpojování baterky při svařování, proč?
Kostril jsem primo na prahu, 10cm od svaru, baterka zapojena, podminky 1 a 2 jsem splnil a presto diody papalala.
_________________
V60 D4
V60 D4
-
Offline
- Příspěvky: 5583
- Registrován: 11 roků 5 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Odpojování baterky při svařování, proč?
Co to bylo za svářečku?
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5080
- Registrován: 19 roků 9 měsíců
- Bydliště: PRG
Odpojování baterky při svařování, proč?
A nebo vařit autogenem 

_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 1337
- Registrován: 17 roků 1 měsíc
- Bydliště: Tábor
- Vůz: V60
Odpojování baterky při svařování, proč?
Modrepeklo 190 z roku 2008, jeste ty lepsi kusy nez dnes, na 400V.
_________________
V60 D4
V60 D4
-
Offline
- Příspěvky: 5583
- Registrován: 11 roků 5 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Odpojování baterky při svařování, proč?
To je invertor, nebo trafo s tlumivkou?
-
Offline
- Příspěvky: 1337
- Registrován: 17 roků 1 měsíc
- Bydliště: Tábor
- Vůz: V60
-
Offline
- Příspěvky: 676
- Registrován: 8 roků 7 měsíců
- Bydliště: Brno - Hodonín
- Vůz: XC70 D5 AWD 2003
Odpojování baterky při svařování, proč?
Tak toto mi nějak hlava nebere. Jestliže "uzemněním" je myšlen druhý pól od svářečky, pak proud netekl. Neměl kudy.kishmick píše: 11 bře 2022 16:19 .... upadlo uzemnění a proud šel naplno do výfuku a pak dál-do celýho auta....
Snad jedině by problém vzniknul při přechodovém jevu. T.j. v okamžiku kdy se proud začne přerušovat, svářečka se snaží udržet oblouk a napětí se zvyšuje... jenže toto se děje defacto i při svařování.
Při svařování obloukem zcela určitě vznikají jevy podobné úderu blesku, samozřejmě v nepoměrně menším měřítku. Blesk se taky může "vyřádit" na sousedově hromosvodu a přesto můžete přijít o televizi, či jiný přístroj. Elektromagnetická indukce je pěkná mrcha. Hrál si s ní pan Tesla. Ten by mohl vyprávět.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé