Nestartuje..

Pro sedmy a devítky
  • Autor
  • Zpráva
standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 11
Příspěvky: 1735
Registrován: 19 roků 10 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#26

Příspěvek od standa »

Takže dnes jsem vzal dva digitální voltmetry (jeden obyčejnej a druhej s roszahy 3999, trueRMS, bargraf) a naměřil jsem:

- s autem se dva dny nejelo, napětí před nastartováním 12,62 V
- ujeto 10 km, volnoběh (všechny spotřebiče vypnuty) 14,19 až 14,22 V
- volnoběh, zapnuty světla (celkem asi 150W) 14,08 až 14,10 V
- za tři minuty po vypnutí motoru 12,85 V

Motor B2OOF (takže počítače, čerpadla, vstřikovače), volnoběh 775 ot./min, alternátor 70A, baterie 60 Ah pět let stará bezúdržbová zn. LANCIA (taková s tím "očičkem"), měřeno bylo na kontaktech baterie. Rozdíly mezi měřáky nezajímavé, oba byly uskladněny ve studené místnosti.

Na můj vkus až moc "čítankové" hodnoty. Nejvíc mě překvapilo, že altík má dostatek výkonu i na volnoběh při rozsvícených světlech, ve zvýšených otáčkách (cca 1500 ot.) byla napětí jen o 0,03 V vyšší.

Odpojení baterky za chodu motoru jsem nezkoušel, jednak se mě nechtělo vytahovat osciloskop a druhak zítra ráno odjíždíme slavit Silvestra a nerad bych, aby se vyplnily Jarkovy obavy... :)
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

jarek.krizan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Servisman
Příspěvků ve vlákně: 10
Příspěvky: 2434
Registrován: 17 roků 9 měsíců
Vůz: S80, 2,4
Bydliště: Zlín

#27

Příspěvek od jarek.krizan »

Zpět k Wickeymu Ještě mě napadlo že může být problém v baterii. Mezičlánkový zkrat, nebo přechodový odpor.
_________________
V 740 GL r.v.88 B230F, ZF224HP , bylo V 960 B6304, 150kW s vlaječkou
V S80 , B5244S V 850 B5204

standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 11
Příspěvky: 1735
Registrován: 19 roků 10 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#28

Příspěvek od standa »

Pánové, jelikož se v tomto vlákně nashromáždilo víc nepřesností než unesu, tak musím reagovat. Abych své teoretické informace nějak "vyfutroval", tak jsem provedl to, před čím Jarek varuje - odpojil jsem na kombíku za běhu motoru baterku. Co se přitom stalo se dovíte dále. Ale nejdřív trocha teorie:

Dejme tomu, že máme motor běžící na volnoběh. Od motoru je poháněn alternátor. V tomto režimu umí alternátor poskytnout při napětí 14,4 V dejme tomu 20 A. Pokud budeme odebírat z alternátoru proud 20 A nebo menší, bude napětí vždy 14,4 V. V tomto stavu jsou alternátorem napájeny veškeré spotřebiče a také se dobíjí baterie (baterie se nyní chová jako spotřebič). Pokud bude odběr větší než 20 A, tak se napětí zmenší a baterie se začne chovat jako zdroj a podílí se na napájení spotřebičů. Po přidání plynu se zvýší výkon alternátoru a napětí se opět dostane na 14,4 V. U aut se slabším alternátorem nebo dynamem je možné pozorovat, že na volnoběh světla pohasnou a po přidání plynu se zjasní. U starých aut (Moskvič, Varšava) se používal místo kontrolky dobíjení ampérmetr, který měl nulu uprostřed - doleva ukazoval velikost proudu z baterie a doprava do baterie. Na takovém ampérmetru bylo vidět, že proudy do baterie (dobíjení) nejsou nijak velké ( jednotky ampér).

Takže - co se stalo po odpojení baterky? Vůbec nic, napětí bylo obvyklých 14,10 V (i po přidání plynu) , volnoběh stabilní, světla neměnila jas, na osciloskopu (připojený na akumulátorové svorky) se objevila obálka usměrněného napětí alternátoru a jakýsi puls s vrcholem 16 V. Prostě od alternátoru byl odpojen jeden ze spotřebičů (i když má zvláštní vlastnosti) a odběr z alternátoru poklesl o pár ampér.

Jarku, pan Čech ve svém článku popisuje stav, kdy alternátor není vůbec zatížen, tehdy se mohou vyskytnout nebezpečné stavy (ovšem ani to není pravidlem, JardaS40 to zkoušel, třeba to popíše), ale já jsem vždy psal o zatíženém alternátoru. Dále mě překvapila Tvoje zmínka o alternátoru s proudovým omezovačem - nespletl sis to s dynamem? A Tvoje poslední teorie o závadě akumulátoru je taky špatná - kdyby byl zkratovaný článek, tak by se skoro nic nedělo (nikdy jsi na asfaltových bateriích nepřemosťoval článek?), kdyby měla baterie přechodový odpor, tak by Wickey po očištění kontaktů nenastartoval.

Závěr - pokud Wickey pozoroval pokles napětí během jízdy, není to jenom špatným kontaktem na baterii. Je možné, že byl špatný kontakt mezi akumulátorovou svorkou a kabely vedoucí do svorky a manipulací se svorkou se kontakt zlepšil.

Pozn. k obrázku: 1V/dílek, ss složka potlačena
Přílohy
PICT0052.JPG
PICT0052.JPG (95.68 KiB) Zobrazeno 1134 x
Naposledy upravil(a) standa dne 25 led 2007 07:44, celkem upraveno 1 x.
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

Jarda S40
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 7
Příspěvky: 1491
Registrován: 19 roků 1 měsíc
Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
Bydliště: Praha 9

#29

Příspěvek od Jarda S40 »

standa píše:Jarku, pan Čech ve svém článku popisuje stav, kdy alternátor není vůbec zatížen, tehdy se mohou vyskytnout nebezpečné stavy (ovšem ani to není pravidlem, JardaS40 to zkoušel, třeba to popíše
Ano, zkoušel jsem to a nic se nastalo, teda pokud nemyslím zvýšení napětí při plném buzení bez regulátoru asi na 16V tuším, již nepamatuju, ale lze to tu dohledat. S regulátorem stouplo napětí tuším asi na těch 14,4V. Každopádně se žádná katastrofa nekonala. Hledal jsem tedy příčinu, proč se o zvýšení napětí na stovky voltů a poškození alternátoru (samozřejmě při běhu bez zátěže) mluví a nakonec jsem v jedné starší, spíše staré knize našel popis zapojeni tzv. sériové rezonance. To je obvod, kde je v sérii s alternátorem zapojen kondenzátor, který se stále nabíjí a vybíjí a nakonec dosáhne napětí i proud v takovémto obvodě opravdu mezních hodnot, které by mohly porušit polovodiče. Nicméně se jednalo o alternátor bez usměrňovače a já si nejsem jist, zda je toto v praxi možné u usměrněného alternátoru. Podle mě ne, neboť diody brání vybíjení kondenzátoru do alternátoru a tím pádem k rezonanci dojít nemůže. Zažil jsem i v životě pár upadlých svorek B+ od alternátoru, ale nikdy se alternátor na základě tohoto neodporoučel. Nicméně, jak jsme se se Standou domluvili již minule, nedoporučuji tyto pokusy třetím osobám, které by na mě případně mohli požadovat nějaké náklady na opravu.

jarek.krizan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Servisman
Příspěvků ve vlákně: 10
Příspěvky: 2434
Registrován: 17 roků 9 měsíců
Vůz: S80, 2,4
Bydliště: Zlín

#30

Příspěvek od jarek.krizan »

standa píše:
Dále mě překvapila Tvoje zmínka o alternátoru s proudovým omezovačem - nespletl sis to s dynamem?
Alternátor s proudovým omezovačem Valeo FRZ 156759, taky jsem na to hleděl je to neobvyklé ale existuje.
_________________
V 740 GL r.v.88 B230F, ZF224HP , bylo V 960 B6304, 150kW s vlaječkou
V S80 , B5244S V 850 B5204

standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 11
Příspěvky: 1735
Registrován: 19 roků 10 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#31

Příspěvek od standa »

Jardo, dík za osvěžení paměti - teď si vybavuju, že tehdy jsem sýčkoval já (ohledně altíku úplně naprázdno) a Ty jsi mě vyváděl z omylu...

Jarku, altík valeo s omezovačem je TAK zvláštní, že ho strýček gůgl nezná. Mohl bys prosím poskytnout bližší informace?
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

jarek.krizan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Servisman
Příspěvků ve vlákně: 10
Příspěvky: 2434
Registrován: 17 roků 9 měsíců
Vůz: S80, 2,4
Bydliště: Zlín

#32

Příspěvek od jarek.krizan »

standa píše:Jardo, dík za osvěžení paměti - teď si vybavuju, že tehdy jsem sýčkoval já (ohledně altíku úplně naprázdno) a Ty jsi mě vyváděl z omylu...

Jarku, altík valeo s omezovačem je TAK zvláštní, že ho strýček gůgl nezná. Mohl bys prosím poskytnout bližší informace?
Já se s tím setkal jen na jednom autě a to Renault Avantime ( snad je to napsané správně ) Pak už na něm jen bylo klasicky 14,45 V; 95 A + výrobní číslo ale to jsem si nepsal. Setkal jsem se s tím náhodou, když se řešilo na něm zadní ložisko. regulátor vypadal divně ( trochu větší než obvykle ) navíc diodový blok a regulátor i s uhlíky byl jeden kus rozebratelný snad jen odstřižením. Ložiska s teflonovou klecí. Chlazení 2 ventilátory jeden ve předu uvnitř hliníkového obalu a druhý vzadu netypicky až pod plastovým krytem. Vzhledem k tomu, že jsme nechtěli při rozebírání něco zmršit tak dal šéf dotaz k fa. Valeo jak na to a od nich jsme se dověděli o tom zajímavém alternátoru ( proto jsem ho uvedl abych nevypadal jak trouba v domění že se s ním už určitě někdo setkal - stejně jsem si tak připadal, když jsem si četl další příspěvky ) . Alternátor spadá do nějakého programu Valea a Renaultu pod názvem : Innovating for every trade. ( Doufám že jsem to napsal správně, už je to nějaká doba.
_________________
V 740 GL r.v.88 B230F, ZF224HP , bylo V 960 B6304, 150kW s vlaječkou
V S80 , B5244S V 850 B5204

wickey
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 3745
Registrován: 19 roků 7 měsíců
Bydliště: Bratislava
Vůz: V70 D5 AWD, S60 D5, C70 T5 Cab, XC90 V8
Bydliště: Bratislava - Staré Mesto

#33

Příspěvek od wickey »

no tak to opet ozivim / ted zas s druhym autem :D - prvnimu opravdu pomohlo ocistit konektory (poradne)
dnes nastartuji 850, vse normal, pak prijeduy dom, nastartovani cislo 2 jiz s problemama - nechtelo chytnout, pak asi za 200 metru zdechlo a slus. Baterie vyndana, de se nabijet, namereno momentalne - po vyndani, pred nabijenim 12.34 V na kontaktech..
_________________
'01 C70 T5 cabrio - B5234T3, M56LK 176 kW #601 - signal red /// '06 V70 D5 AWD - D5244T4, M66 AWD 136 kW #459 - dawn blue pearl /// '06 S60 D5 - D5244T4, M66 136 kW #459 - dawn blue pearl
'08 XC90 V8 AWD Sport - B8444S, AWTF-80 SC 232 kW #612 - passion red /// '03 S60 T5 - B5234T3, AW55-50SN 184 kW #449 - mistral green metallic

ex: '84 760 GLE TD; '90 940 GLE; '96 850 2.5 20V; '91 440 1.8 K; '98 V70 R AWD; '97 850 R; '00 V70 R AWD, '87 740 GL, '97 850 GLE, '04 S60 R AWD, '98 V70 XC AWD Cross Country, '99 V70 XC AWD Cross Country, '99 S70 2.5 20V, '00 V70 XC AWD Cross Country, '04 XC90 2,5T AWD

standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 11
Příspěvky: 1735
Registrován: 19 roků 10 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#34

Příspěvek od standa »

Wickey, jseš elektrotechnickej mág, Coperfield je nula.

Dáme to dohromady, ty budeš někde poblíž mé dílny na zaparkovaných autech generovat takovéto závady a já je budu spravovat.

Vyděláme majlant 8)
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

wickey
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 3745
Registrován: 19 roků 7 měsíců
Bydliště: Bratislava
Vůz: V70 D5 AWD, S60 D5, C70 T5 Cab, XC90 V8
Bydliště: Bratislava - Staré Mesto

#35

Příspěvek od wickey »

pst 8) ted po nekolikahodinovem nabijeni ukazuje na baterce 13,04, pri zapojene nabijecce kolem 13,6-13,7..

Som z toho volaky zmateny.. :?

(a uznavam, elektro patri mezi me nejslabsi stranky - jinymi slovy, prd tomu rozumim..)
_________________
'01 C70 T5 cabrio - B5234T3, M56LK 176 kW #601 - signal red /// '06 V70 D5 AWD - D5244T4, M66 AWD 136 kW #459 - dawn blue pearl /// '06 S60 D5 - D5244T4, M66 136 kW #459 - dawn blue pearl
'08 XC90 V8 AWD Sport - B8444S, AWTF-80 SC 232 kW #612 - passion red /// '03 S60 T5 - B5234T3, AW55-50SN 184 kW #449 - mistral green metallic

ex: '84 760 GLE TD; '90 940 GLE; '96 850 2.5 20V; '91 440 1.8 K; '98 V70 R AWD; '97 850 R; '00 V70 R AWD, '87 740 GL, '97 850 GLE, '04 S60 R AWD, '98 V70 XC AWD Cross Country, '99 V70 XC AWD Cross Country, '99 S70 2.5 20V, '00 V70 XC AWD Cross Country, '04 XC90 2,5T AWD

standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 11
Příspěvky: 1735
Registrován: 19 roků 10 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#36

Příspěvek od standa »

funkční baterie MUSÍ vykazovat při nabíjení funkční nabíječkou po několika hodinách nabíjení napětí nejmíň 15,0 V

má ta tvoje oslabovačka nějakej budík nebo tak? nahoď foto...
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

wickey
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 3745
Registrován: 19 roků 7 měsíců
Bydliště: Bratislava
Vůz: V70 D5 AWD, S60 D5, C70 T5 Cab, XC90 V8
Bydliště: Bratislava - Staré Mesto

#37

Příspěvek od wickey »

oslabovacka mi ukazovala na zacatku nabijeni odber 3A, pak to pozvolne kleslo az na nula. Dnes rano - po cele noci nabijeni ukazovalo na baterce na nabijecce 14,4V a na baterce po odpojeni z nabijeni je 13,4-13,5V ..

Otazka - muzu tohle dat do auta a vydat se zitra na zkousku? - potrebuju dojet a ne tlacit, nebo mam jit radsi busem?
_________________
'01 C70 T5 cabrio - B5234T3, M56LK 176 kW #601 - signal red /// '06 V70 D5 AWD - D5244T4, M66 AWD 136 kW #459 - dawn blue pearl /// '06 S60 D5 - D5244T4, M66 136 kW #459 - dawn blue pearl
'08 XC90 V8 AWD Sport - B8444S, AWTF-80 SC 232 kW #612 - passion red /// '03 S60 T5 - B5234T3, AW55-50SN 184 kW #449 - mistral green metallic

ex: '84 760 GLE TD; '90 940 GLE; '96 850 2.5 20V; '91 440 1.8 K; '98 V70 R AWD; '97 850 R; '00 V70 R AWD, '87 740 GL, '97 850 GLE, '04 S60 R AWD, '98 V70 XC AWD Cross Country, '99 V70 XC AWD Cross Country, '99 S70 2.5 20V, '00 V70 XC AWD Cross Country, '04 XC90 2,5T AWD

standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 11
Příspěvky: 1735
Registrován: 19 roků 10 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#38

Příspěvek od standa »

Coperfielde, několik výchozích tezí (podpořených miliony uživatelů aut, tisícovkami konstruktérů, učitelů, opravářů a mojí maličkostí :roll: ):

1) po úspěšném nastartování motoru je baterka vlastně k ničemu. v autě se veze, protože je někdy potřeba znovu nastartovat i mimo domov. čili když motor ráno naskočí a dobíjení je ok, pak se může vyrazit na zkoušku

2) normální nabíječka nepřestává nabíjet baterku při 14,4V, ale pokračuje proudem cca 2 A v nabíjení až do tzv. konečných znaků nabití, což je např. napětí 15,5V (měřeno na baterii připojené k nabíječce). jestli ty náhodou nepoužíváš místo nabíječky takovej ten akumulátorový kondicioneur, který se nechává připojený na baterce fut (přes zimu neježděný veterán, v dubnu přijdeš do garáže a jistě nastartuješ)

Fakt nechápu, co se u tebe děje za nepřístojnosti...
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

Jarda S40
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 7
Příspěvky: 1491
Registrován: 19 roků 1 měsíc
Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
Bydliště: Praha 9

#39

Příspěvek od Jarda S40 »

Bohužel napětí baterie při nabíjení nevypovídá téměř nic o jejím stavu, k tomu je třeba měřit napětí při zatížení. Viz třeba známý hrotový voltmetr s odporem, který je nyní naprd, neb nejsou přístupny kontakty jednotlivých článků jako dřív. Takže spíše náhradní metoda - dát do auta, rozsvítit co se dá a měřit. Taky je dobré zkusit při rozsvíceném "co se dá" klakson. Pokud silně zatroubí, je baterka OK, pokuď jenom zakňourá, je baterka KO. Naopak vyšší napětí na nabíječce dříve dosahují baterky staré, s nevratnou sulfatací desek. Dříve pokud se v autě jelo, svítilo a třeba vyhřívalo okno, tak alternátor při nízkých otáčkách nestíhal vykrýt potřebu proudu a akumulátor ten chybějící dodával, aby se po rozjezdu zase naopak dobíjel. Přesto kontrolka dobíjení nesvítila. Nevím, jak to mají nyní alternátory bosch ve Volvech, určitě mají větší výkon, ale je možné, že při volnoběhu také nestíhají dobíjet. Třeba ve Feldě to tak bylo, nestíhal. Takže jediným východiskem je měřit a měřit, měřit baterku a měřit dobíjení a to nejen napětí, ale i proud a pokud možno ve více rozsazích otáček. Jinak mít jistotu nebudeš. Čisté kontakty jsou samozřejmostí, ale dost opomíjenou. A to nejen na aku, ale i na alternátoru a startéru.

wickey
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 3745
Registrován: 19 roků 7 měsíců
Bydliště: Bratislava
Vůz: V70 D5 AWD, S60 D5, C70 T5 Cab, XC90 V8
Bydliště: Bratislava - Staré Mesto

#40

Příspěvek od wickey »

no tak jsem vsechno vycistit, baterii nalozil a vypada, ze to jede :D - najezdil jsem tady par km po okoli s prerusovanim - nastartoval nekolikart atd. vypada bejt vse ok, ale budu pro jistotu vozit kabely a lano..

Jeste jeden dotaz - jak se odpaji a zapaji baterie? myslim jestli nejdriv + nebo - a zpetne???
(vim,z e je pozde a uz jsem to udelal, ale chci vedet do budoucna, jestli se to musi v postupu, nebo je to sumak)
Sorry, ze jsem takova elektro-lama :roll: :roll:
_________________
'01 C70 T5 cabrio - B5234T3, M56LK 176 kW #601 - signal red /// '06 V70 D5 AWD - D5244T4, M66 AWD 136 kW #459 - dawn blue pearl /// '06 S60 D5 - D5244T4, M66 136 kW #459 - dawn blue pearl
'08 XC90 V8 AWD Sport - B8444S, AWTF-80 SC 232 kW #612 - passion red /// '03 S60 T5 - B5234T3, AW55-50SN 184 kW #449 - mistral green metallic

ex: '84 760 GLE TD; '90 940 GLE; '96 850 2.5 20V; '91 440 1.8 K; '98 V70 R AWD; '97 850 R; '00 V70 R AWD, '87 740 GL, '97 850 GLE, '04 S60 R AWD, '98 V70 XC AWD Cross Country, '99 V70 XC AWD Cross Country, '99 S70 2.5 20V, '00 V70 XC AWD Cross Country, '04 XC90 2,5T AWD

standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 11
Příspěvky: 1735
Registrován: 19 roků 10 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#41

Příspěvek od standa »

ganzegál
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

GDPR_user

#42

Příspěvek od GDPR_user »

wickey píše:no tak jsem vsechno vycistit, baterii nalozil a vypada, ze to jede :D - najezdil jsem tady par km po okoli s prerusovanim - nastartoval nekolikart atd. vypada bejt vse ok, ale budu pro jistotu vozit kabely a lano..

Jeste jeden dotaz - jak se odpaji a zapaji baterie? myslim jestli nejdriv + nebo - a zpetne???
(vim,z e je pozde a uz jsem to udelal, ale chci vedet do budoucna, jestli se to musi v postupu, nebo je to sumak)
Sorry, ze jsem takova elektro-lama :roll: :roll:
Doporučuji nejdříve - pol,protože pokud pak škrtneš klíčem na plusu o karoserii nic se nestane.

standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 11
Příspěvky: 1735
Registrován: 19 roků 10 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#43

Příspěvek od standa »

to zajiskření je kontrola dobře utaženého mímus pólu :twisted:
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

Offline
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 275
Registrován: 17 roků 9 měsíců
Vůz: Volva
Bydliště: Havlíčkův Brod

#44

Příspěvek od Fery »

Nacpi tam někam voltmetr z volva nebo třeba ze žigula. Budeš vědět i během jízdy co se vlastně děje ...
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „700 / 900 - opravy“