Co to muze byt? Ted jdu prekontrolovat ukostreni hlavnich dratu. Co muze odejit tak,z e jeden den startuje a pak jiz prd?..

Nevím jestli to může souviset, máš zcela jiný motor, ale u mě to bylo vyzkratováním drátů ve svazku... Izolace ztvrdla a rozpadla se a dráty si pak mezi sebou náhodně vytvořily přestupní stanice pro elektrony... Marra říkal, že byla celkem klika, že jsem neshořel...wickey píše:940 - domu jsem dojel s blikajicim xenonem - malo napeti. na druhy den jsem jiz nenastartoval - starter se jednou ledva prevalil. dal jsem nabit baterii (zvlastni - ma asi 4 mesice + alternator repas pred 4 mesici take) - na dalsi den odpojim nabijeni, du nastartovat - nic - jen problikavali a klikali kontrolky - jednou se to tak chovalo, kdyz jsem nemel poradne dotahnute konektory - tak jsem vycistil knektory atd a porad nic. Po promereni baterie ukazuje 13,neco V..
Co to muze byt? Ted jdu prekontrolovat ukostreni hlavnich dratu. Co muze odejit tak,z e jeden den startuje a pak jiz prd?..
A co si představuješ pod takovým pojmem konektor?? Myslíš kontakty na baterii (takové velké silné) nebo někde jinde? Já jenom že už je to podruhé a asi to bude trochu typické, tak abych eventuelně věděl.wickey píše:sypu si popel na hlavu - po opetovnem dokonalem vycisteni konektoru vse jede- takze reseni zcela zdarma
Neradoval bych se předčasněwickey píše:jjj kontakty na baterii - zbezne ocisteni evidentne nepomohlo. Oskrabani na cisty kov ano
To by ses možná divil co dokáže přechodový odpor na kontaktech baterie. Samozřejmě očistit do kovového lesku nejen kontakty na baterii, ale i svorky které na ně nasazuješ. Silikonová vazelína hodně pomůže proti další oxidaci.standa píše:Neradoval bych se předčasněwickey píše:jjj kontakty na baterii - zbezne ocisteni evidentne nepomohlo. Oskrabani na cisty kov ano.
Pokud by byl problém jen v kontaktu k baterii, tak by během jízdy neklesalo napětí a xenony by neblikaly...
Nechci do toho kecat,ale já mám po nastartování také cca 13,5V teprve když vypnu spotřebiče tak napětí stoupne na 14,2Vstanda píše:Vaklkontakt na baterce nemůže způsobit kolísání (nebo trvalé snížení) napětí generované alternátorem, za podmínek, že je altík nabuzen (asi jo, když wickey normálně nastartoval) a když je odběr v normálu (světla, motor, blinkry, trochu větrák)
Můžeš si to zkusit -nastartuj, zapni světla a odpoj baterku. Volnoběh bude možná nestabilní, ale nad 1200 otáček se bude auto chovat zcela standardně, t.j. 14,4V.
Moje rýpavá poznámka směřovala na wickeyho, aby si raději bral do auta kulicha a prachy na odtahovku nebo taxíka...![]()
wickey: nabitá baterie naprázdno má 11,6 až 12,4 voltu a pokud je nastartovanej motor a otáčky nad 1000, tak 14,0 až 14,5 voltu. Těch "13 a něco" je špatně
Napětí v síti závisí na mnoha faktorech, nejdůležitější jsou výkon alternátoru a velikost odběru. Takže napětí v síti můžeš porovnávat jen u vozidel které mají stejné podmínky ( stejný alternátor a stejný ampérový odběr )martinopel píše:Nechci do toho kecat,ale já mám po nastartování také cca 13,5V teprve když vypnu spotřebiče tak napětí stoupne na 14,2Vstanda píše:Vaklkontakt na baterce nemůže způsobit kolísání (nebo trvalé snížení) napětí generované alternátorem, za podmínek, že je altík nabuzen (asi jo, když wickey normálně nastartoval) a když je odběr v normálu (světla, motor, blinkry, trochu větrák)
Můžeš si to zkusit -nastartuj, zapni světla a odpoj baterku. Volnoběh bude možná nestabilní, ale nad 1200 otáček se bude auto chovat zcela standardně, t.j. 14,4V.
jarek.k - Odpojit baterku za chodu motoru může jen finanční sebevrah - rozhodně nedoporučuji - při odpojení vzniká napěťová špička, která dá obvodům v jednotkách řádně zabrat. Před měsícem jsem řešil zrovna jednu ( odpálený stabilizátor napětí ) u člověka, který přesně takovou blbost udělal. Regulátoru v alternátoru chvíli trvá než na rozdíl zareaguje, nemluvě o tom jak se silně hřeje při takovém pokusu.
Moje rýpavá poznámka směřovala na wickeyho, aby si raději bral do auta kulicha a prachy na odtahovku nebo taxíka...![]()
wickey: nabitá baterie naprázdno má 11,6 až 12,4 voltu a pokud je nastartovanej motor a otáčky nad 1000, tak 14,0 až 14,5 voltu. Těch "13 a něco" je špatně
Omyl - pokud je odběr menší nebo roven (okamžitému) výkonu alternátoru, pak je výstupní napětí přesně 14,2 V. Proč by tam regulátor jinak byl?jarek.krizan píše:
Napětí v síti závisí na mnoha faktorech, nejdůležitější jsou výkon alternátoru a velikost odběru. Takže napětí v síti můžeš porovnávat jen u vozidel které mají stejné podmínky ( stejný alternátor a stejný ampérový odběr )
no ja nevim ale dodneska jsem si myslel ze automobily maji spotrebice napajene z autobaterie, ktera se nasledne dobiji z alternatoru nebo dynama?standa píše:Omyl - pokud je odběr menší nebo roven (okamžitému) výkonu alternátoru, pak je výstupní napětí přesně 14,2 V. Proč by tam regulátor jinak byl?jarek.krizan píše:
Napětí v síti závisí na mnoha faktorech, nejdůležitější jsou výkon alternátoru a velikost odběru. Takže napětí v síti můžeš porovnávat jen u vozidel které mají stejné podmínky ( stejný alternátor a stejný ampérový odběr )
ad odpojení baterky - napsal jsem zapni světla, altík je zatížený, takže o odpojení baterky ani neví.
Trochu jsem ti odpověděl, co jsem věděl. Těch 14,2 je opravdu daných, méně je málo, viz definice plného nabití článku Pb akumulátoru. I když je to napětí nabitého akumulátoru, nemusíš ho mít po kratší jízdě 100% dobitej nebo máš zapnuté spotřebiče a alternátor nestíhá. Pak by to bylo možné.Bubuss píše: no ja nevim ale dodneska jsem si myslel ze automobily maji spotrebice napajene z autobaterie, ktera se nasledne dobiji z alternatoru nebo dynama?
Takze bud sem blbej ja, nebo sou volva jediny auta ktery jedou z alternatoru a nebo to je kec?
Bereš si to osobně poznámkama o své inteligenci. Spíš si to představ jako dva paralelně zapojené zdroje s daným vnitřním odporem a různým napětím. Zjednodušeně řečeno, spotřebiče napájí ten z nich, který má zrovna větší napětí. Složitě řečeno to musíš spočítat kolik který podle třeba Kirchhofových zákonů nebo jinou metodou, asi je znáš. Ale každopádně to nefunguje tak, že by spotřebiče napájela baterie a ta se teprve poté nabila z alternátoru.
Prechodovy odpor na kontaktech baterie totiz dokaze divy a i me poblikavaly svetla a vubec auto se chovalo divne.
Zajimavy bylo ze jsem ho normalne natocil, na baterce bylo 12V, alternator byl v poradku a svetla stejne pohasinala.
Bylo to proto ze ten prechodak pri startu kdy je obrovsky odber, tak se ten odpor zahral a jakoby tam nebyl ale pri vlastni jizde kdy ten odber uz nebyl tak obrovskej pusobil jako odpor a diky tomu se baterie vubec nedobijela.
Takze pokud jsou spravne osetrene kontakty vubec bych to neresil. Pomatlat to vodni vazelinou nebo grafitkou a bude klid.
S tema napetima to taky neni tak jak tu pises.
Ja treba kdyz jedu mam napeti 13,8V. Toto napeti mam ale i na baterce klidne i 2-3 hodiny po vypnuti motoru.
Toto si nedovedu vysvětlit, teda těch 13,8 za jízdy ano, i když bych tam raději viděl víc. Takhle je podle mě neustále málo nabitej akumulátor. Otázka je, jaké měřící přístroje používáš. Ale že zůstanou na akumulátoru i 3 hodiny po jízdě, to ne.
Tech 13a neco rozhodne spatne neni.
A jestli je 14.2 nakej etalon kteryho se drzis tak ja mam presne 13.8.
To co jsi popsal je přesně ta teorie co se učí na některých učilištích, jenže toto funguje za optimálních podmínek. Jestli můžeš tak si něco vyzkoušej, vem alternátor s regulací jen napěťovou ( těch je nejvíc ) a s regulací napěťovou a proudovou. Dej je na zkušební stolici a simuluj při různých otáčkách a zatížení odpojení baterie. Pokud máš na stolici vícekanálový osciloskop, možná se budeš hodně divit. Regulátor je jen primitivní polovodič reagující na napětí hlavního vinutí regulací napětí budícího vinutí. Není to zrovna ideální vazba a tak proto aby nemohl nastat jojo efekt ( regulátor je schválně konstruován na mírné spoždění aby nereagoval na takové věci jako jikření a odskakování uhlíků apod.) tak je v obvodu akumulátor, který špičky pokrývá teda spíš pohltí. Ale celý rozdíl mezi teorií ( laboratorní nebo jen vypočítanou na ideální podmínky ) a praxí je na dlouhé povídání.standa píše:Omyl - pokud je odběr menší nebo roven (okamžitému) výkonu alternátoru, pak je výstupní napětí přesně 14,2 V. Proč by tam regulátor jinak byl?jarek.krizan píše:
Napětí v síti závisí na mnoha faktorech, nejdůležitější jsou výkon alternátoru a velikost odběru. Takže napětí v síti můžeš porovnávat jen u vozidel které mají stejné podmínky ( stejný alternátor a stejný ampérový odběr )
ad odpojení baterky - napsal jsem zapni světla, altík je zatížený, takže o odpojení baterky ani neví.
Plně souhlasím, taky doporučuji přečíst. Je tam srozumitelně napsáno prakticky to co jsem tu napsal já ale ne moc srozumitelně - mělo to být stručné ale nějak divně to vyšlo.VanThomas píše:Tohodle člověka už jinde doporučoval Jardas40 http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=380 působí dojmem, že ví o čem píše... Proč nezačít trochou teorie
Ono je člověče plno věcí, které prakticky známe a víme, ale neumíme srozumitelně popsat. Teda tak, aby neznalý nebo i znalý pochopiljarek.krizan píše:Plně souhlasím, taky doporučuji přečíst. Je tam srozumitelně napsáno prakticky to co jsem tu napsal já ale ne moc srozumitelně - mělo to být stručné ale nějak divně to vyšlo.VanThomas píše:Tohodle člověka už jinde doporučoval Jardas40 http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=380 působí dojmem, že ví o čem píše... Proč nezačít trochou teorie
To jako aby se z tvého auta nestala automaticky dvojka? Jinak si jojo efekt neumím vysvětlit...jarek.krizan píše:
...ideální vazba a tak proto aby nemohl nastat jojo efekt
Asi tak při odpojení baterie, prudce vyskočí napětí ( hezky vysvětleno v tom článku jak je tu odkaz ) , regulátor se ho snaží snížit, ale tím se sníží i budící napětí, a než stihne zareagovat na rychlejší pokles než na jaký je nastaven vznikne krátkodobě podpětí, které se zas snaží dorovnat tak skočí výš než je zdrávo, neboť se současně zvyší budící napětí. Vzhledem k tomu že je baterie odpojená, nemá co tyto špičky vyrovnávat. Do toho ještě nestabilní odběr a kolísání sítě jako spínání ventilátoru, blinkry apod. Nejlépe je to poznat na osciloskopu když ho nastavíš po 0.5 nebo 0.25 sekundy. V každé jednotce je nainstalován stabilizátor napětí, ale žádný dlouho nevydrží takové šoky - na to nejsou konstruované. Jarda S 40 to trefil přesně nejlépe se to vysvětluje " pér huba"tnemec píše:To jako aby se z tvého auta nestala automaticky dvojka? Jinak si jojo efekt neumím vysvětlit...jarek.krizan píše:
...ideální vazba a tak proto aby nemohl nastat jojo efekt![]()
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé