Myslel jsem si že pokud u stejného typu auta (např. XC90) jsou možné různé velikosti disku (18''až 22''), je to v praxi tak, že čím větší průměr disku, tím menší výška pneumatiky, což znamená že u 18''disku bude pneu nejtlustší a při 22''nejtenčí, aby byla vždy zachována stejná velikost kola a jeho obvod - což je zásadní například pro tachometr, ujetou vzdálenost, rychlost apod. A je to obecně vidět i na pohled: menší disk - tlustší pneu vs. frajerské 30''kola a tloušťka pneu 1 cm apod
Ovšem z této tabulky a daných parametrů pneu a kola by vyplývalo že např. obvod kola při použití 18''disků a 22''disků (s předepsanými parametry pneumatik) se bude lišit o cca 35 cm. Což by za předpokladu že počet ujetých km se měří počtem otáček kola dávalo rozdíl na 100 km 21 km. To by pak ale nějak nedávalo smysl ? Co si o tom myslíte ?
Nevím jaké má rozměry kol a pneu nová XC90-ka ale třeba u mých aut V70, V40, 460-ka to sedí tak jak má ale třeba pokud u tvojí káry dáš jiné lišící se rozměry půjde to nějak ocejchovat - pomocí diag. změnit
Ivo108 píše:Myslel jsem si že pokud u stejného typu auta (např. XC90) jsou možné různé velikosti disku (18''až 22''), je to v praxi tak, že čím větší průměr disku, tím menší výška pneumatiky, což znamená že u 18''disku bude pneu nejtlustší a při 22''nejtenčí, aby byla vždy zachována stejná velikost kola a jeho obvod - což je zásadní například pro tachometr, ujetou vzdálenost, rychlost apod. A je to obecně vidět i na pohled: menší disk - tlustší pneu vs. frajerské 30''kola a tloušťka pneu 1 cm apod
Ovšem z této tabulky a daných parametrů pneu a kola by vyplývalo že např. obvod kola při použití 18''disků a 22''disků (s předepsanými parametry pneumatik) se bude lišit o cca 35 cm. Což by za předpokladu že počet ujetých km se měří počtem otáček kola dávalo rozdíl na 100 km 21 km. To by pak ale nějak nedávalo smysl ? Co si o tom myslíte ?
Myslím, že ses sekl o desetinnou čárku .
Představ si rozdíl 35cm na obvodu co by to musela být za obluda.
Takový rozdíl by jsi měl při porovnání např. 16 a 20 (21) kol při použití stejného profilu pneu.
Ne, nesekl, správný rozdíl je ale 20 cm (zapomněl jsem že profil 21''a 22''kol je 40). Čili při jedné otáčce kola ujede podle této tabulky kolo 22''o 20 cm více a ted když to počítám správně , tak při stejném počtu otáček kola na 100 km (45 000) ujede 22''kolo o cca 9 km více, což není úplně málo. A pokud tachometr (rychlost a počet najetých km) vychází z otáček kol, pak jsou tyto informace dost nepřesné. Pokud je ovšem tato tabulka a úvaha správná, což si nejsem jistý.
na první XC90 byly 235/65/18, to by s tim celkem zahýbalo.
Pak je taky otázka, zda, když je auto prošpikovaný elektronikou, se nějak samo nekalibruje podle GPS, protože to je nejpřesnější údaj o rychlosti, kterej můžeš získat.
EDIT: 235/60/18, a 235/65/17, sem to pomotal.
Som riesil nieco podobne v praci ale pri kamionoch. Zavislost rychlosti a prejdenej vziadelonosti na opotrebeni pneu. Z merani na 30 autach som zistil ze.
Pri novej pneu ktora ma vysku dezenu cca 15-16 mm, po zjazdeni na 5-6 mm ukazuje tacho 85 kmh ale realne to je 82kmh. No pre nas a vodicov dolezitejsi udaj je ze na 12 000 km ( mesacny najazd ) to spravilo rozdiel 384 km navyse a papierovo vyratalo nizsiu potrebu ( take iste mnozstvo nafty rozratane na vysse pocet km )
Ked som dal ociachovat tacho pri strednej zivotnosti pneu tak na 15mm vzorku to prv kradlo km a ked sa blizil k 5 mm km pridavalo, celkovo to potom vyslo presnejsie.
AK su v specifikacii vozidla predpisane pneu napr 205/50 r16 a alternativne 195/60 r15 tak obvod bude 1,9184 m. No pri pouziti pneu ktore niesu v tabulke alternatívnych napr 205/55r16, obvod 1,9844 m to na 100 km uberie 3,3 km, pretoze tak ja nastaveny tacho. Zaujimave ze pri awd verzii je tacho nastavene na iny rozmer pneu. Osobne tak mam na S70tke a nevadi mi to, akurat na stk budem musiet prehodit povodne kola.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________ S70 2,5 D 2000, 510 000 km
V70 Tdi 4fun, 300 000
XC90 D5, 2006 290 000 km
S60 D5 2002
ex XC90 3,2 2010 170 000 km
ex V70 D5 2004, 283 000 km
Ivo108 píše:Ne, nesekl, správný rozdíl je ale 20 cm (zapomněl jsem že profil 21''a 22''kol je 40). Čili při jedné otáčce kola ujede podle této tabulky kolo 22''o 20 cm více a ted když to počítám správně , tak při stejném počtu otáček kola na 100 km (45 000) ujede 22''kolo o cca 9 km více, což není úplně málo. A pokud tachometr (rychlost a počet najetých km) vychází z otáček kol, pak jsou tyto informace dost nepřesné. Pokud je ovšem tato tabulka a úvaha správná, což si nejsem jistý.
Tak v tom případě nechápu volvo proč doporučuje tak nesmyslné rozměry.
Reálnější by to bylo např. takto viz obr. (rozdíl pouhé 4 cm což je podobné jako rozdíl mezi novými a sjetými pneu)
A copak máš napsáno v techničáku? Když tam dáš něco nepovoleného a něco se šustne v kombinaci se šťouravým policajtem a pojišťovákem, tak to bude drahý.
A vyplývá z toho tedy to, co byla moje původní úvaha, že všechna ta kola (od 18''do 22'') jsou defacto úplně stejně velká a mění se jen poměr kovu a gumy ?
Ivo108 píše:A vyplývá z toho tedy to, co byla moje původní úvaha, že všechna ta kola (od 18''do 22'') jsou defacto úplně stejně velká a mění se jen poměr kovu a gumy ?
Jinak, rozdil v centimetrech je obecně nevypovidajici musis ho vzdy vztahovat k celkovemu obvodu kola, tzn centimetr u 13" je neco jinehi nez centimetr obvodu 22", tebe z te tabulky zajima udaj rozdilu v %, to je onen rozdíl.
Ve tvem pripade je to 1,64% takze tachometr bude ve 100km/h udavat o 1,64 jinou hodnotu bud 98,36 nebo 101,64, zalezi ktera hodnota je výchozí (puvodni kola) nicmene rozdil bude znatelny jen vuci zemi, pokud auto nesrovnava tachometr s gps vubec o tom neví.
Co je ovšem potom zajímavé je diskuse z FB, kde je uvedeno: "19 cos měl a 20 měli skoro stejnou výšku gumy - 124 x 129mm, jestli dobře počítam" Ale když je tedy (podle toho kalkulátoru) výška gumy stejná, ale průměr kola jiný (19 vs 20), tak potom ty kola nemůžou být stejně velké a 20'' bude v tomto případě celkově větší ?
Už sem se opravil s těma rozměrama, k 235 gumám na 18tkách.
Nechápu co řešíš. Pokud obuješ malý kola, bude to vypadat blbě. Pokud obuješ moc velký, bude ti to dřít.
Obecně jsou povolený rozměry, který maji odchylku řádově kolem procenta až dvou na obvodu.
Daleko větší rozdíl dělá nová vs. sjetá guma, jak psal kamov.
Vypocitej nebo zmer polomer ci prumer, dopocitej obvod kola a rozdil v procentech ti ukaze realny rozdíl převodu. Vzhledem k tomu ze me na origo fabrickych kolech tachometr kecal o 12-14% tak bych to neresil, ted mam jiny rozmer nez je v tp a ukazuje to +- % přesně. Stejne nic nevymyslis 20 nechces a tak das ty mensi co mas v papirech.
Buď rád, že ti tam ti disky alespoň pasovaly. Osobně znám člověka, který si koupil nový Mercedes V a na zimu že si koupí z letních 18" 16". Tak si je koupil, ale nešly nasadit kvůli brzdičům. Rozměr disků souhlasil s techničákem. Tak se na to šel zeptal do MB a až tam zjistili, že 16" tam vůbec nemají být napsané.
Spongebob píše:Buď rád, že ti tam ti disky alespoň pasovaly. Osobně znám člověka, který si koupil nový Mercedes V a na zimu že si koupí z letních 18" 16". Tak si je koupil, ale nešly nasadit kvůli brzdičům. Rozměr disků souhlasil s techničákem. Tak se na to šel zeptal do MB a až tam zjistili, že 16" tam vůbec nemají být napsané.