Otázka, na kterou neznám odpověď

...i nemožném! ALE JEN POKUD TO SOUVISÍ S VOLVEM!!! (potažmo evt. s jinými automobily)

VYKECAT SE MŮŽETE V LAMPÁRNĚ!!!
  • Autor
  • Zpráva
jirkaTDI
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 972
Registrován: 6 roků 5 měsíců
Bydliště: Uhříněves
Vůz: V70 II D5 120kw 2004

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od jirkaTDI »

Majkl1 píše: včera, 19:22 Jezdím kolem Stříteže. Přesněji přes Polnou. V čem je Lavička jiný, než ostatní?
Protože je nejlepší :D je pečlivý, chápe souvislosti, rozumí tomu. Tedy nesrovnatelné s většinou jiných míst, kde geometrii berou obvykle jen jako doplněk k pneuservisu/autoservisu apod. Navíc je paradoxně i nejlevnější.

Tomas78
Offline
Příspěvky: 2090
Registrován: 5 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Tomas78 »

Urvanej píše: včera, 14:16 Ad tvé ADD Tome, to je třeba u mě jedinej důvod, proč mám stále volvo, protože se tu vždy najde někdo ochotnej poradit a pomoci. Zkusil jsem řešit něco i jinde, ale dopracoval jsem to tak, že se na nevolvo auta stejně ptám lidí odsud :lol:
Úplně přesně, a tady se ví leccos i nejenom kolem aut :thumbup: :)

Přidáno za 30 minut 32 sekund:
@Majkl: Trošku taky přispěju :) Těch důvodů, může být více, včetně pneu, jak píše Kuba

Obecně u aut s "vytahaným" podvozkem to na běžné silnici skloněné doprava (opravdu) lehce táhne doprava a volant je malinko doleva. A naopak, krásně je to cítit na dálnici když je nějaká výstavba a jede se v protisměru. Vlastně to je i to, jak si lidé stěžují, že mají po geometrii volant doleva (proto si ho pro sebe šteluju lehce doprava :D )

Pokud někde něco nepřibržďuje apod. tak sbíhavostí se táhnutí nevyřeší. Směr auta (táhnutí) určuje zadek. Ono vlastně na P3 se dá seřídit akorát vepředu sbíhavost (tyčky) a vzadu sbíhavost a směr na excentrech. Jestli máš pochybnosti, tak si vyznač na prahu u zadních dveřích místo stejný na obou stranách, hoď si delší vodováhu přes kolo a změř si vzdálenost vodováhy k prahu. Na rychlou orientaci to stačí, protože to nastavení (Trust Angle) má poměrně širokou toleranci a kdyby to bylo blbě, tak to uvidíš.

Já osobně taky preferuju spíše do sbíhava. Jednak to leckdy odstraní takové ty různé podivně se objevující a mizející mini-vibrace a na předku pak trošku otupí volant (mám to radši než janka) A ten zadek je zase na to citlivý ohledně sjíždění pneu, sjíždějí se často vnitřky. Teď to mám na hraně sbíhavosti, takže ten zadek je trošku "jedovatější", ale jel jsem v kolegově nové XC90 a chová se to stejně, tak jsem to nechal. Pneu vzadu mám sjeté naprosto předpisově.

POZOR: samozřejmě co píšu platí pro případ, že tam není nějaká závada na podvozku (nadměrně vytahaný silentbloky). Chce to ho projít a podívat se.

PS: je to z TJ někdy z 2015, nevím, jestli je ještě něco novějšího, ale nečekám moc změn. Dá se to sehnat na netu pod TJ 19674

Sbíhavost je zde:
image.png
a Směr (Trust Angle) zde:
image.png
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

raolsa
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 14751
Registrován: 16 roků
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
Participant x 1

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od raolsa »

Marně dumám jestli mi to dělá i na zimákách 16", nebo jenom na těch letních 18". Ještě jsem totiž na zimních nejel dostatečně dlouhou rovinku abych to poznal. :D
Pravá letní přední je totiž sjetá z venku skoro na dráty. Nevím už jestli byla sjetá už před geometrií. Každopádně letní 18" sada je na vyhození a příští léto budu jezdit na skoro nových 16". Tak doufám, že se mi nesjede ta pravá přední zase. Geometrii jsem si dělal na laseru sám, takže je perfektní.
_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920

Majkl1
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 778
Registrován: 5 roků
Bydliště: Ždírec nad Doubravou
Vůz: XC70 D3 AWD manuál (D5244T17)

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Majkl1 »

Tomas78 píše: dnes, 09:40
Obecně u aut s "vytahaným" podvozkem to na běžné silnici skloněné doprava (opravdu) lehce táhne doprava a volant je malinko doleva. A naopak, krásně je to cítit na dálnici když je nějaká výstavba a jede se v protisměru. Vlastně to je i to, jak si lidé stěžují, že mají po geometrii volant doleva (proto si ho pro sebe šteluju lehce doprava :D )
Však jsem už psal, že když jedu v protisměru, tak to netáhne doleva, ale jede rovně nebo taky doprava, ale méně. Proto to tipuju na jízdní osu zadních kol a to i přesto, že dle výpisu z mašiny je to v zeleném - ale jen těsně o jednu úhlovou vteřinu. Asi zkusím ten výše navrhovaný "geoservis" u Jihlavy. Nicméně si myslím, že mě kvůli vyrezlým excentrům pošle k šípku (servisu), takže asi až na jaře přijde vyřezání zadních ramen.
Předek mám komplet nový, vzadu jsem dával jen silentbloky hlavního ramene.
Vlastně, když nad tím dumám, tak ještě nikdy v životě mi na žádné geometrii nechtěli a neudělali seřízení zadní nápravy. Jen jednou na passatovi a urvali všechny excentry. Takže to chápu.
_________________
audi A4 B6 quattro Avant, ex. XC70 D5 136kw AWD AT 2008, ex. VW passat (B5,5) 4motion, ex. VW passat (B5) syncro, ex. VW passat (B5) Variant, ex. VW passat (B4), ex. Ford orion 1,6i, ex. Ford Orion 1,6D, ex. Mitsubishi Pajero 2,5TD, ex. VAZ 2101, ex. Ford escort 1,1, ex. Škoda 105L :-)

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 13261
Registrován: 15 roků
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Urvanej »

Majkle jinak bacha, silnice se dneska dělaji tak, že nejvyšší bod je střed a na obě strany to je doprava z kopce. Tzn. zkus si někde přejet do protisměru, jestli ti to nebude táhnout zase doleva :-D
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Tomas78
Offline
Příspěvky: 2090
Registrován: 5 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Tomas78 »

Tak na tom výpisu z geo je vidět, že to máš na jednu stranu, byť je to v toleranci:
image.png
Klidně to lehoulinké táhnutí dělat může, akorát nevím kam je + a kam minus -. Vem tu vodováhu, jak jsem psal výše, na prahu už tohle pár mm udělá, je to rychlá kontrola "For Free". Zkus na ty excentry nejdřív tohle, mají to za pár kaček a fakt fakt to funguje, než přistoupíš k invazivnějším metodám ;-)

https://k2.com.pl/produkty/k2-vulcan-500-ml

Pokud není zarostlý šroub v silentbloku, ale jestli si měnil silentbloky hlavního ramene, tak předpokládám nedávno.

Ale upřímně, pokud to táhne jen malinko a jsou dobře sjetý gumy, asi bych to nechal být. I když to seřídíš přesně, tak stejně (jak píše Urvanej) to na nakloněný silnici poznáš (už ty auta něco mají za sebou).
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 13261
Registrován: 15 roků
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Urvanej »

To je tak absurdně malý číslo, že to nemáš šanci poznat, pokud nemáš 10mm vysokou gumu. Na tech jeho balonech, to tímhle být nemůže.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Majkl1
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 778
Registrován: 5 roků
Bydliště: Ždírec nad Doubravou
Vůz: XC70 D3 AWD manuál (D5244T17)

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Majkl1 »

Urvanej píše: dnes, 11:02 Majkle jinak bacha, silnice se dneska dělaji tak, že nejvyšší bod je střed a na obě strany to je doprava z kopce. Tzn. zkus si někde přejet do protisměru, jestli ti to nebude táhnout zase doleva :-D
Vždyť jsem už 2x psal, že v protisměru to jede rovně nebo také doprava, ale méně. :D Mám najeto už hodně přes jedno mega km, takže tyhle věci znám a je to to první, co zkusím, když to někam táhne do strany. Vlastně druhé. Jako první sáhnu na kola a brzdiče, zda není některý teplejší, než druhý. Pak změřím tlaky pneu.

Tu sbíhavost orientačně dělám očním testem. Přední kola dám rovně a pak koukám podél pneu ve středu kola, kam směřuje vůči zadnímu/přednímu. Defakto je to to samé, jako s vodováhou s laserem, jen bez vodováhy a laseru :D Takto seřizuji na hrubo sbíhavost po výměně čepů apod. a většinou jsem podle geometrie v toleranci. Samozřejmě si předem spočítám, kam by ta osa měla směřovat na tom druhém kole. Sice trocha počtů s geometrie, ale pořád jen učivo základní školy. :)
Pokud je zadní náprava OK, vždy mám potom volant rovně. A pokud ne, mohu předpokládat, že zadní náprava není OK.
_________________
audi A4 B6 quattro Avant, ex. XC70 D5 136kw AWD AT 2008, ex. VW passat (B5,5) 4motion, ex. VW passat (B5) syncro, ex. VW passat (B5) Variant, ex. VW passat (B4), ex. Ford orion 1,6i, ex. Ford Orion 1,6D, ex. Mitsubishi Pajero 2,5TD, ex. VAZ 2101, ex. Ford escort 1,1, ex. Škoda 105L :-)

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 13261
Registrován: 15 roků
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Urvanej »

Vím, četl jsem to, ale spíš jestli si nemyslel protisměr jako jízdu z druhý strany, zpátky, páč to si nepomůžeš. :-D
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Majkl1
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 778
Registrován: 5 roků
Bydliště: Ždírec nad Doubravou
Vůz: XC70 D3 AWD manuál (D5244T17)

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Majkl1 »

Jako chápu, že doba je taková, jaká je a "inteligenty" s dvaartřicátým pohlavím a jinou verbeží se to hemží čím dál tím víc, ale já se mezi ně nepočítám. Nicméně chápu, že otázka byla na místě :D
_________________
audi A4 B6 quattro Avant, ex. XC70 D5 136kw AWD AT 2008, ex. VW passat (B5,5) 4motion, ex. VW passat (B5) syncro, ex. VW passat (B5) Variant, ex. VW passat (B4), ex. Ford orion 1,6i, ex. Ford Orion 1,6D, ex. Mitsubishi Pajero 2,5TD, ex. VAZ 2101, ex. Ford escort 1,1, ex. Škoda 105L :-)

Tomas78
Offline
Příspěvky: 2090
Registrován: 5 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Tomas78 »

Urvanej píše: dnes, 11:16 To je tak absurdně malý číslo, že to nemáš šanci poznat, pokud nemáš 10mm vysokou gumu. Na tech jeho balonech, to tímhle být nemůže.
Nevím jestli to bylo myšleno na můj komentář výše. Nemám teď s sebou přepočet (ale je to i na webu), ale u maximální sbíhavosti 0.4° se pohybuješ v sbíhavosti myslím kolem 4-5 mm na obvodu kola. U toho Trust Angle bude tak maximální odchylka na obvodu kola tipuju na polovině. No a když to vyneseš dlouhou vodováhou, tak už nějaký mm uvidíš. Nechci se hádat o každý mm, ale touhle metodou během 2 minut vidíš, jestli nějaké kolo zásadně neustřelí.

Já se s geo docela natrápil, tak jsem si trošku vyvinul "svůj kontrolní postup" :) A upřímně po zkušenostech ze servisů (pane máte to v zeleným) kontrola neuškodí. Fakt málokdo tomu opravdu rozumí (já se nepovažuju za odborníka). Jinak když na sbíhavost použiješ Toe-In-Plate (plech), tak na té vzdálenosti nějakých 500 mm jsi na max sbíhavosti kolem 2-3mm. Vím, že je to velmi kontroverzní postup, ale (v nouzi) to funguje :)

PS: a samozřejmě kontrolní jízda ukáže (táhnutí, teplé vnitřní / vnější hrany pneu, drncání na příčných nerovnostech).

Majkl1
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 778
Registrován: 5 roků
Bydliště: Ždírec nad Doubravou
Vůz: XC70 D3 AWD manuál (D5244T17)

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Majkl1 »

Proto si tu osu "prodlužuju až k druhé nápravě a tam už to udělá centimetry (od min do max.). Vodováha s laserem je velmi účinná a "srozumitelná", jen se to neobejde bez předchozích výpočtů. Ale určitě jsou na to nějaké kalkulátory nebo si jde takový udělat třeba v Excelu. Dá se pak tak měřit se slušnou přesností. Jen je to podmíněno tím, že rozchod kol ve skutečnosti by měl odpovídat rozchodu tabulkovému (přední mívají jiný než zadní - to pak nelze lícovat přední se zadním) a nesmí být hnutá kastle. Kamarád mechanik má geošku, kde mi to ukáže rozchod a rozvor na každé straně auta. Tak si to zapíšu a příště už můžu geometřit doma sám :)
_________________
audi A4 B6 quattro Avant, ex. XC70 D5 136kw AWD AT 2008, ex. VW passat (B5,5) 4motion, ex. VW passat (B5) syncro, ex. VW passat (B5) Variant, ex. VW passat (B4), ex. Ford orion 1,6i, ex. Ford Orion 1,6D, ex. Mitsubishi Pajero 2,5TD, ex. VAZ 2101, ex. Ford escort 1,1, ex. Škoda 105L :-)

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 13261
Registrován: 15 roků
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Urvanej »

Hele když si najdeš někde na webu provázkovou metodu, tak jsi v suchu. Jen je potřeba pamatovat na to, že rozchod náprav není stejný (většinou).
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Majkl1
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 778
Registrován: 5 roků
Bydliště: Ždírec nad Doubravou
Vůz: XC70 D3 AWD manuál (D5244T17)

Otázka, na kterou neznám odpověď

Příspěvek od Majkl1 »

S provázkem je velké "sra.í". Ta zednická laserovka s jedním-dvěma "pavoukama" je instalace otázkou půl minuty. Jen tu vodováhu dávat pootočenou o 90° (naležato).
_________________
audi A4 B6 quattro Avant, ex. XC70 D5 136kw AWD AT 2008, ex. VW passat (B5,5) 4motion, ex. VW passat (B5) syncro, ex. VW passat (B5) Variant, ex. VW passat (B4), ex. Ford orion 1,6i, ex. Ford Orion 1,6D, ex. Mitsubishi Pajero 2,5TD, ex. VAZ 2101, ex. Ford escort 1,1, ex. Škoda 105L :-)

Zpět na „o všem možném :-)“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: capo111, jergus.balaz, Sadam