Čištění klimatizace

  • Autor
  • Zpráva
Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2052
Registrován: 5 roků 6 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Čištění klimatizace

Příspěvek od Munga »

Co 5% ajatin - ten také koroduje? Podle použití by měl být hodnej na materiál.

ttoommaasseekk
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1674
Registrován: 16 roků 5 měsíců
Bydliště: Kousek za Prahou, na východ.
Vůz: Karkulka

Čištění klimatizace

Příspěvek od ttoommaasseekk »

Co ozón?
_________________
Karkulka V60 CC T5 AWD MY 2018, POLESTAR
Již jsem se rozloučil s V40 2.0T E85, Padík - V50 T5 AWD + BSR + IPD HD TCV

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 12374
Registrován: 14 roků
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

Čištění klimatizace

Příspěvek od Urvanej »

Hele nevim co ajatin, ale ozon je zlej.
Jinak ty přípravky výše cca 2x zrychlovaly korozi, takže asi relativně v pohodě.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

ttoommaasseekk
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1674
Registrován: 16 roků 5 měsíců
Bydliště: Kousek za Prahou, na východ.
Vůz: Karkulka

Čištění klimatizace

Příspěvek od ttoommaasseekk »

Urvanej píše:Hele nevim co ajatin, ale ozon je zlej.
Jinak ty přípravky výše cca 2x zrychlovaly korozi, takže asi relativně v pohodě.
Co to znamená, že "ozón je zlej"?
_________________
Karkulka V60 CC T5 AWD MY 2018, POLESTAR
Již jsem se rozloučil s V40 2.0T E85, Padík - V50 T5 AWD + BSR + IPD HD TCV

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 12374
Registrován: 14 roků
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

Čištění klimatizace

Příspěvek od Urvanej »

S čímkoliv přijde do styku, to likviduje. Mechanismus štěpení a radikálová reakce O* se nechá dohledat. Prostě vysoce reaktivní a proto by měl zůstat v horních vrstvách atmosféry. Ale před prodejem auta je to ideální, pachy to odstraní dokonale.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2052
Registrován: 5 roků 6 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Čištění klimatizace

Příspěvek od Munga »

Ajatin by neměl být korozivní když se používá na desinfekci citlivých přístrojů ne?

Jarda.JM
Offline
Příspěvky: 596
Registrován: 8 roků
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

Čištění klimatizace

Příspěvek od Jarda.JM »

Pořídil jsem si generátor ozónu pro dezinfekci obytných prostor.

Trochu oživím toto téma, protože se v něm o dezinfekci ozónem dost mluví. Ovšem od dohadů, polopravd až po naprosté nesmysly. Podobně souvisí i s tematem Plíseň v interiéru

Nejsem ani prodejce, ani výrobce a nemám žádný osobní prospěch z propagace generátorů ozónu. Pouze chci uvést na pravou míru základní info a zároveň doufám v oživení diskuze o ozónové dezinfekci nejen klimatizací a interiéru vozidel, ale obecně vnitřních prostor.

Takže několik zásadních informací:
Ozón O3 je velice dobrou alternativou pro dezinfekci. Ozon jako nejsilnější dostupný oxidant působí na bakterie a viry mimořádně účinně. Neexistuje žádný virus či bakterie, které by odolaly ozónu. Je to mnohem účinnější metoda než použití chloru. Koncentrace ozónu od 0.4 ppm se ukázala dostatečná pro zabití všech bakterií, virů, plísní a hub.

Potřebná doba působení od 30sec do 30min u těch nejodolnějších druhů.

Lidský čich je schopen rozeznat přítomnost ozónu ve vzduchu již při velmi nízkých koncentracích a to již od 10 µg/m3
Při delším pobytu v místech se zvýšenou koncentrací ozónu (nad 350 µg/m3) se dostavuje pálení očí, v nosu a v krku, v některých případech i tlak na hrudi, kašel a bolest hlavy.
Při koncentracích ozónu vyšších než 1100 µg/m3 jsou silně drážděny oči a horní cesty dýchací, dostavují se bolesti hlavy.
Koncentrace vyšší než cca 2200 µg/m3 způsobí během několika minut silné dráždění sliznice dýchacích cest, bronchospasmatické stavy a kašel.
Koncentrace nad 21000 µg/m3 mají v závislosti na době expozice za následek bezvědomí, krvácení z plic a posléze smrt.
Vysoká koncentrace může také způsobit oxidaci citlivých materiálů.

Proto je třeba brát vážně doporučení na vytvořené koncentrace při dezinfekci. Nemá význam používat výrazně vyšších, než doporučených koncetrací, ani zbytečně natahovat dobu působení.

Komerční generátory ozónu vytvoří za hodinu množství ozónu od jednotek do desítek gramů.

Zprůměruji-li doporučení dostupná z různých návodů, tak generátor s výkonem 10g ozónu za hodinu je vhodný pro místnost cca 100m3 při době působení 1 hodina. Takže cca 1g ozónu pro 10m3. Někde se objevují hodnoty 1g na 10m2, což nejspíše vyplývá z nedůsledného opisování a nerozlišování objemu a obsahu (plochy).

Poločas rozpadu ozónu je 30 minut.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003

Munga
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2052
Registrován: 5 roků 6 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

Čištění klimatizace

Příspěvek od Munga »

O ozonu se traduje že po něm degraduje interier auta - je to tedy pravda a jestli ano tak jak moc?

Jarda.JM
Offline
Příspěvky: 596
Registrován: 8 roků
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

Čištění klimatizace

Příspěvek od Jarda.JM »

hledal jsem, hledal, ale nacházím buď jen obecné informace typu:
- Jelikož je ozon silné oxidační činidlo, může při vyšší koncentraci poškozovat povrchy náchylné ke korozi, nebo urychlovat degradaci plastů a výrobků z gumy. Takové předměty z místnosti raději odneste, stejně jako předměty vyšší či umělecké hodnoty. Případně je bezpečně zakryjte.
Zde: https://www.ozonove-generatory.cz/Jak-funguje-generator-ozonu/ včetně tabulky materiálů a jejich odolnosti

nebo naopak vysoce odborné texty z kterých nejsem zrovna chytrý...

stačí napsat gůglovi: "ozón a degradace materiálů" a vypadne z něj leccos
https://www.google.com/search?q=oz%C3%B3n+a+degradace+materi%C3%A1l%C5%AF&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

Např. v Diplomové práci se na str. 20 píše:
2.2 Reakce polymerů s ozonem
Ozon velmi rychle napadá především nenasycené polymery, jako jsou zejména kaučuky či pryže, protože jejich dvojná vazba snadno reaguje s ozonem. U nenasycených polymerů, které jsou vystaveny působení ozonu, dochází ke štěpení řetězce nebo zesítění.

Poměrně pomaleji ozon reaguje s nasycenými polymery. Nasycené uhlovodíkové polymery jsou proti působení ozonu při zemské koncentraci povrchu poměrně odolné. U nasycených polymerů vyvolává ozon podobnou degradaci jako kyslík, ale s rozdílem, že degradace probíhá rychleji.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 12374
Registrován: 14 roků
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

Čištění klimatizace

Příspěvek od Urvanej »

Je potřeba vzít v úvahu, cos tu sám nezmínil, že "poločas rozpadu" hraje i v tvůj neprospěch u dezinfekce. Tzn. pokud generátor spustíš, tak část generovaného ozonu se rozpadne sama a spousta se ho spotřebuje "útokem" na materiály. Takže kolikrát ani nedosáhneš v autě funkční koncentrace z důvodů výše popsaných + přímá ventilace s okolím tím, jak musíš mít zaplou vnitřní cirkulaci, která podle tvaru a "stáří" systému taky netěsní na 100%.
Taky v příspěvku kombinuješ jednotky, který se těžko převádí jedna na druhou, ppm vs. g/m3. Většinou tohle lidi dělaji z důvodů nepochopení, omylem, nebo úmyslně, aby zastřeli co tím vlastně říkají.
Abych dodal kontext tvému textu, tak pro ozon ve vzduchu zhruba platí, že 0,4 ppm = 0,8 mg/m3 = 800 µm/m3.
Desinfekci klimatizace nepoužívám, protože mi nikde nezasmrádá, takže zkušenosti nemám, jen jsem chtěl dovysvětlit věci, které podle mě zůstali v jinak pěkném shrnutí, nevyřčené.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Jarda.JM
Offline
Příspěvky: 596
Registrován: 8 roků
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

Čištění klimatizace

Příspěvek od Jarda.JM »

Prodávám jak jsem "koupil". Proto jsou informace poněkud neučesané.
Chtěl jsem pro začátek shrnout jenom základní údaje a vlastnosti, bez nějakých vědeckých rozborů na které se sám necítím.
Účelem bylo vyvolat diskuzi, najít zkušenosti i názory.

Zatím marně hledám nějaké přesnější pokyny k používání, kdy na jedné straně budou bezpečně zničené nežádoucí organismy atd. a zároveň to přežije interiér. Návod typu zapněte přístroj s výkonem 10g/hod. na 1 hodinu v prostoru 100m2 a o kus dál se píše na 100m3 mě zatím stále neuspokojuje.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003

videoice
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 110
Registrován: 3 měsíce
Bydliště: Praha Dejvice
Vůz: Volvo V70 II 2.4D 2007

Čištění klimatizace

Příspěvek od videoice »

V autě mám takovou sladkou vůni. Tipuji že je mix stromečku (ten byl a voní z kastlíku uprostřed) a cigaretového kouře (našel jsem 2 nedopalky pod sedačkou). Tepování sedaček ten jemný ale nepříjemný zápach nezlikvidovalo.

Aktuálně mám možnost si půjčit generátor s výkonem 10 g ozónu / hod.

Auto má odhadem uvnitř rozměry 2x1x4 m, tedy 8 m^3. Vzhledem k poločasu rozpadu okolo 40 minut se tedy dá dosáhnout koncentrace okolo 800 mg / m^3.

Zajímá mě zda ozón tyhle těžko likvidovatelné pachy opravdu umí zničit a jak je to reálně s degradací plastů.

Na internetu se člověk dočte že ozón spolehlivě ničí organické zápachy a že silně degraduje plasty a ocel, ale nikde moc nemluví o koncentracích v autě. Zajímala by mě reálná zkušenost.

labanos
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1497
Registrován: 10 roků 6 měsíců
Bydliště: Damboritz
Vůz: S80 D5 '07

Čištění klimatizace

Příspěvek od labanos »

Změřené to nijak nemám, ale do "nových" aut teď dávám tohle https://www.oriondomacipotreby.cz/pohlcovac-pachu-do-lednice-duo-120-g-832377
_________________
S80II D5244T4 136kW TF-80SC '07 | P5008 2.0HDi |
Bylo: S40 D4192T3 85kW M56 '04 | C70 Coupé B5234T3 176kW M56 '02 | V40 D4192T3 85kW M56 '01 |
VIDA | DiagBox |

Jarda.JM
Offline
Příspěvky: 596
Registrován: 8 roků
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

Čištění klimatizace

Příspěvek od Jarda.JM »

videoice píše: 26 lis 2024 00:29 Auto má odhadem uvnitř rozměry 2x1x4 m, tedy 8 m^3. Vzhledem k poločasu rozpadu okolo 40 minut se tedy dá dosáhnout koncentrace okolo 800 mg / m^3.
Zajímá mě zda ozón tyhle těžko likvidovatelné pachy opravdu umí zničit a jak je to reálně s degradací plastů.
Zajímala by mě reálná zkušenost.
Po dvouleté zkušenosti s generátorem ozónu...
V autě jsem nezkoušel.
Používám k dezinfekci ložnice. V létě i několikrát měsíčně. Pachy (možná je to jen můj dojem*) umí docela slušně poslat k šípku.
Degradaci plastů si už vůbec nedovolím odhadnout. Ale TV a ostatní předměty v ložnici jsou bez viditelných následků.

Optimální koncentrace bude těžká otázka.** Můj přístroj údajně umí 48g/hod. Ložnice má cca 33m3. Dobu chodu nastavuji dle subjektivně vnímané potřeby od pěti do patnácti minut. Pak nechám cca hodinu působit a následně intenzivně větrám několik hodin.

*Po několikahodinovém větrání těžko posoudit, jestli pach odnesl průvan, nebo ozón. Když se objeví nevůně, postup zopakuji s vyšší dávkou. Konečný výsledek si dovoluji označit za uspokojivý.

**Zde stojí , že prokazatekně dezinfekční účinky jsou při 13 mg ozónu na 1 m3 vzduchu (7ppm)...
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003

Zpět na „C30 / S40 / V40 / V50“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé