Aniž by bylo mým úmyslem "nachcat do mraveniště", dovolím si připojit následující komentář. Vyjdu-li z naší XC60 D5 158 kW rok 2012, doporučuje pro ni výrobce 0W30 A5/B5. U té je zde tolik diskutovaná hodnota HTHS definovaná jako minimálně 2,9 a maximálně 3,5 mPa.s při 150 °C. Je ověřeno a dokázáno, že u moderních motorů zvyšování HTHS nad hodnotu 3,5 už nepřináší žádné snížené opotřebení pohyblivých částí motoru, naopak zvyšuje tření, tím pádem i namáhání motoru a paradoxně u určitých dílů může způsobit větší opotřebení a údajně způsobuje i větší tvorbu karbonových usazenin. Další věc je, že když pojedu s "chrochtákem" jako je D5 podle předpisů po dálnici, budu někde do 3.000 otáček a kromě prvního pístního kroužku teplota vyšší než 150 °C velmi pravděpodobně nehrozí. Právě u pístních kroužků se projevuje nejvyšší vliv HTHS na opotřebení, ale zlomová hodnota v celém rozsahu otáček je 2,6, takže i minimálních 2,9 pro A5/B5 je v pohodě.
Do moderních olejů se "sníženou viskozitou" přidávají výrobci modifikátory tření na bázi molybdenu a tím kompenzují právě onu sníženou viskozitu.
Tady na tom fóru je krásné porovnání opotřebení různých částí motoru při různých hodnotách HTHS, dvou různých teplotách a různých otáčkách.
https://www.defender2.net/forum/post142546.html
Dle mého názoru je 0W30 A5/B5 pro D5 absolutně v pohodě, výrobce ví, co dělá a pro správné mazání a životnost motoru je mnohem důležitější včasná výměna oleje než experimentování s HTHS a viskozitou. Samozřejmě pro závodníky s nadupanými stroji je tomu jinak a je pro ně třeba jiných olejů...
Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 39
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 3 roky 6 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010
#777 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF
Díky za zajímavý příspěvek k zamyšlení
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 86
- Příspěvky: 5056
- Registrován: 7 roků
- Bydliště: Blansko
- Vůz: XC70
- Kontaktovat uživatele:
#778 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF
Tak on olej co se tady teď hodně používá má HTHS 3,7 což není podle mě extra zásadní.... Je to rozdíl 5,5%
Zatím co jiní co tady doporučují dlouhodobě olej naprosto nevhodný a to Mobil 1 5W50 zachránce všeho, má HTHS 4,2.
Takže s tebou souhlasím, argumenty samozřejmě beru, ale lehké překročení v řádu jednotek procent mě nějak netrápí, ale jdu to přečíst a nastudovat.
Zatím co jiní co tady doporučují dlouhodobě olej naprosto nevhodný a to Mobil 1 5W50 zachránce všeho, má HTHS 4,2.
Takže s tebou souhlasím, argumenty samozřejmě beru, ale lehké překročení v řádu jednotek procent mě nějak netrápí, ale jdu to přečíst a nastudovat.
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ Kde mám to křídlo?!
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...
VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 47
- Příspěvky: 313
- Registrován: 6 roků 3 měsíce
- Bydliště: praha
- Vůz: xc60 D5
#779 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF
zdarec tak jsem zase před výměnou (12tkm) a lehce špekuluju jestli dát zase ravenol vmp (rozhodně není špatnej) ale zaujal mě i ravenol REP - nezkoušel jste někdo?
https://files.ravenol.cz/tpkdjgh6dt17/TL%20RAVENOL%20REP%205W-30.pdf?download
https://files.ravenol.cz/tpkdjgh6dt17/TL%20RAVENOL%20REP%205W-30.pdf?download
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 2 Odpovědi
- 829 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od mirekcafa
-
- 1 Odpovědi
- 531 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od libor_m
-
- 24 Odpovědi
- 1794 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od motorpower
-
- 1 Odpovědi
- 645 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Petr.Chrpa
-
- 3 Odpovědi
- 1789 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od fíkkr