K tomuto :
"Na Tebou zmiňované autotroniky a diagnostiky Ti mohu uvést jen toliko, že závady na software se u značkových automobilek
řeší výměnami vadných softwarových jednotek. Tím se eliminuje rozdíl mezi specialisty z vývoje a výroby a opraváři, diagnostiky, autotroniky v poprodejním servisu. A zároveň je takto zákazník chráněn proti neautorizovanému přístupu do bezpečnostních systémů auta."
A na to můžu z celkem bohaté praxe říct, že automobilky se kterými spolupracuji tak nějak já se zuby nehty brání měnit cokoliv, co není potvrzeno jako vadné. Servis má většinou velikou snahu a vůli to nějak řešit, ale fabrika dělá co může, aby tyto požadavky odrážela. Volvo (alespoň nákladní) je ale do té míry lepší, že mají ve Švédsku technika, který se snaží navádět při málo známých / netypických / netabulkových poruchách lokální servis k možným řešením / opravám.
Vyjímkou výše popsaného chování fabriky vůči servisu/zákazníkovi jsou spotřební kusy dílů, které lze pak dále prodat. T.j. fabrika pošle na žádost lokálního servisu náhradní díl, jehož je alespoň nějaká spotřeba v čase. Vyzkouší se to, je vyvráceno, že by to bylo tím, díl zůstává na skladě lokálního servisu a pátrá se dál. Ten odložený díl je pak prodán někomu jinému, až přijde jeho čas.
Pokud se však jedná o specifickou věc, která nepodléhá obvyklé spotřebě a jedná se například o ECU motoru/vozidla, tak tam se fabrice vůůůůbec nechce to nějak proaktivně řešit a zkoušet.
Jeden za všechny (a ten mě udivuje hodně, protože to nejsou hloupí lidé - asi zde sehrál roli nějaký špatný mechanismus rozhodování v řetězci komunikace..nevím..) - hovořím o autě v operativním leasingu s předplaceným plným servisem :
- vysoká spotřeba oleje motoru okolo 1L/1000Km, ovšem těsně pod hranicí, kdy výrobce uznává nutnost jeho rozborky a řešení
- časté regenerace DPF - servis jsme upozornil, že nový stojí 450tisíc bez DPH, což oni vědí, ale chtěl jsem aby to v rozhovoru jasně zaznělo a my víme z praxe X kusů vozidel, že to souvisí přímo se s potřebou oleje
- servis toto ví také, fabrika odmítá rozebírat motor (tedy je to rozhodnutí značky jako takové, nikoliv dealera)
- auto kolabuje, DPF ucpaný, fabrika nařizuje výměnu a nechat dál jezdit
- auto po čase zase zkracuje intervaly regenerace, vyskakují chyby řízení motoru a spotřeba oleje konečně přesáhla hranici nutnou k rozborce. Překroužkování
- nový DPF je nicméně už načnutý asi měsíčním provozem se zvýšenou spotřebou oleje
Kdyby se motor rozebral hned, ušetřila by fabrika cca 500 000Kč.
Závěr pro mě samého v této věci je to, že Volvo zde v Evropě si může dovolit víc, než například na USA trhu (domněnka), kde síla zákazníka a právní prostředí a zvyklosti v Evropě nejsou takové, aby tady každý žaloval každého. Však i ta dieselgate přišla přeci z Ameriky. Domnívám se taky, že dokud tam nebude něco viditelně špatně, tak zakladatel tohoto vlákna se servisem prostě nepochodí. Leda že by byl opravdu velmi přesvědčivý, velmi průbojný a měl vskutku býčí povahu a chuť to rázně dotáhnout do zdárného konce. Pokud se pletu a servis se tím bude intenzivně zabývat a dořeší, budu rád.
Sučasně se ale obávám, že od zakladatele už odpověď nedostaneme.
