Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

850 a novější modely řad C/S/V/XC
  • Autor
  • Zpráva
ren
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 20
Příspěvky: 757
Registrován: 3 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 D5 AWD 158 kW MY2012

#776 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ren »

Aniž by bylo mým úmyslem "nachcat do mraveniště", dovolím si připojit následující komentář. Vyjdu-li z naší XC60 D5 158 kW rok 2012, doporučuje pro ni výrobce 0W30 A5/B5. U té je zde tolik diskutovaná hodnota HTHS definovaná jako minimálně 2,9 a maximálně 3,5 mPa.s při 150 °C. Je ověřeno a dokázáno, že u moderních motorů zvyšování HTHS nad hodnotu 3,5 už nepřináší žádné snížené opotřebení pohyblivých částí motoru, naopak zvyšuje tření, tím pádem i namáhání motoru a paradoxně u určitých dílů může způsobit větší opotřebení a údajně způsobuje i větší tvorbu karbonových usazenin. Další věc je, že když pojedu s "chrochtákem" jako je D5 podle předpisů po dálnici, budu někde do 3.000 otáček a kromě prvního pístního kroužku teplota vyšší než 150 °C velmi pravděpodobně nehrozí. Právě u pístních kroužků se projevuje nejvyšší vliv HTHS na opotřebení, ale zlomová hodnota v celém rozsahu otáček je 2,6, takže i minimálních 2,9 pro A5/B5 je v pohodě.
Do moderních olejů se "sníženou viskozitou" přidávají výrobci modifikátory tření na bázi molybdenu a tím kompenzují právě onu sníženou viskozitu.
Tady na tom fóru je krásné porovnání opotřebení různých částí motoru při různých hodnotách HTHS, dvou různých teplotách a různých otáčkách.

https://www.defender2.net/forum/post142546.html

Dle mého názoru je 0W30 A5/B5 pro D5 absolutně v pohodě, výrobce ví, co dělá a pro správné mazání a životnost motoru je mnohem důležitější včasná výměna oleje než experimentování s HTHS a viskozitou. Samozřejmě pro závodníky s nadupanými stroji je tomu jinak a je pro ně třeba jiných olejů...

Offline
Příspěvků ve vlákně: 39
Příspěvky: 1017
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

#777 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Díky za zajímavý příspěvek k zamyšlení :good:

python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 86
Příspěvky: 5011
Registrován: 6 roků 11 měsíců
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70
Kontaktovat uživatele:

#778 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Tak on olej co se tady teď hodně používá má HTHS 3,7 což není podle mě extra zásadní.... Je to rozdíl 5,5% :)

Zatím co jiní co tady doporučují dlouhodobě olej naprosto nevhodný a to Mobil 1 5W50 zachránce všeho, má HTHS 4,2.

Takže s tebou souhlasím, argumenty samozřejmě beru, ale lehké překročení v řádu jednotek procent mě nějak netrápí, ale jdu to přečíst a nastudovat.
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „850 / 60 / 70 / 80 / 90 / XC - opravy“