Nefunkční klima v nízkých otáčkách

850 a novější modely řad C/S/V/XC
  • Autor
  • Zpráva
Petr 91
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 45
Registrován: 2 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: V70 3.2 FWD MY2012

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Petr 91 »

Ahoj. Prosím o radu. Když je auto zahřáté a otáčky jsou nízké (což při jízdě s 3.2 jsou), často mi přestane chladit klima. V tu chvíli z ní leze vlažný a lehce "železitě" nasmrádlý "vzduch". Zvýšení otáček motoru vždy během pár vteřin pomůže k nahození chlazení. Ne vždy to ale je možné a už jsem bohužel zažil i velmi nebezpečnou situaci v dešti s náhlým zamlžením skla, kdy odmrazovací ofuk neudělal vůbec nic. Začíná mě to frustrovat a než se zeptám na pár vašich dotazů a tip na servis – jen bych chtěl říct, že:

- klimakompresor, kladky i řemen jsou měněné v 02/2025 – vše nové
- plnění klimy proběhlo se zjištěním nižšího tlaku ve (zřejmě) vysokotlakém okruhu s tím, že ideál je >10 bar, ale já mám kolem 8 bar
- kabinový filtr a desinfekci jsem dělal v 05/2025

Mé dotazy jsou:
1) Proč má systém problém až po výměně kompresoru? Původní kompresor sice vydával děsivé zvuky, ale chladil/vysušoval sklo vždy, když bylo potřeba.
2) Mohl by to být vadný expanzní ventil?
3) Může to být málo chladiva nebo jeho únik, když byl nízký tlak v systému zjištěn již při plnění? Navíc auto stále chladí (je pravdou, že se jev děje pocitově čím dál častěji, ovšem kdy jindy, než v létě tohle nejčastěji člověk vnímá?..)
4) Může to být spojka kompresoru, když je nový? Navíc proč by mělo pomoct zvýšení otáček sepnutí spojky?
5) Kde v Praze (ideálně např. Stodůlky, Řepy, Břevnov, Zličín a blízké okolí) byste mi někdo doporučil kvalitní klima autoservis?
6) Mohlo by to být něco jiného? A proč?

Děkuji všem za konstruktivní reakce. :good:
_________________
V70 3.2, MY12, 179kW, FWD, Summum, 8,90 l /100km
ex: V50 2.0D, MY08, 100kW, Momentum, 6,15 l/100km

raolsa
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 14414
Registrován: 15 roků 8 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
Participant x 1

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od raolsa »

Já jenom dodám, že kompresor se dával Nissens, měnil se u mě a plnilo se to v Praze. :unknown:
_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920

Jakub Svoboda
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5933
Registrován: 8 roků 9 měsíců
Bydliště: Rakovník
Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Jakub Svoboda »

A nenacpali ti tam ještě náhodou nálož oleje při plnění v plné dávce 150ml? Pokud jo, tak to tam máš jistě 2x a pak to může blbnout.
Více jistě doplní Uřvanej
_________________
XC70 MY2010 D5 169kW Polestar
V60 MY2018 D3 110kW

Petr 91
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 45
Registrován: 2 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: V70 3.2 FWD MY2012

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Petr 91 »

Díky za doplnění, Radku.

To Jakub: Podle faktury při odsátí chladiva je na výpisu "odsátý použitý olej 4 g" a při plnění chladiva "vstřikovaný nový olej 5 g". Dvakrát jsem říkal, že nový kompresor v sobě olej má. Tak snad ne. Plnilo se to v AV díly.
_________________
V70 3.2, MY12, 179kW, FWD, Summum, 8,90 l /100km
ex: V50 2.0D, MY08, 100kW, Momentum, 6,15 l/100km

Jakub Svoboda
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5933
Registrován: 8 roků 9 měsíců
Bydliště: Rakovník
Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Jakub Svoboda »

5g je ok..
_________________
XC70 MY2010 D5 169kW Polestar
V60 MY2018 D3 110kW

PetrXC70
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5773
Registrován: 6 roků 5 měsíců
Bydliště: Kamenice
Vůz: XC 70 2.4D 2010
Bydliště: Praha východ

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od PetrXC70 »

A ten ventil to způsobovat nemůže? Mě tam utíkalo chladivo, teď jak je novej tak to chladí až tak, že musim ubírat na větráku...
_________________
XC70 2010 151kw/420NM

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 13132
Registrován: 14 roků 8 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Urvanej »

Pokud tlačí málo, protože na vysokotlaku má být určitě 15+bar, 8 je hrozně málo, tak to může být:
vadný kompresor i když je nový
blbě fungující spojka, mohla se pokazit
ucpaný TXV, expanzní ventil, který nepropouští dost, aby měl kompresor co nasávat
Já osobně bych dojel do jakýhokoliv klimaservisu a nechal si změřit OBA!!! tlaky za chodu klimatizace, protože z toho se lze potom nasměrovat, co je špatně. Ale potřebuješ dvoje hodnoty, lehký decentí chlazení a pak plný pecky. Bude to poletovat, ale dobrej maník u váhy bude vědět, kdy fotit.
Muj osobní favorit je přicpané TXV.
šemátko pro ujasnění, jak to v autě vypadá
image.png
Weng, Chien-Lun & Kau, Lih-Jen. (2019). Design and Implementation of a Low-Energy-Consumption Air-Conditioning Control System for Smart Vehicle. Journal of Healthcare Engineering. 2019. 1-14. 10.1155/2019/3858560.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Petr 91
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 45
Registrován: 2 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: V70 3.2 FWD MY2012

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Petr 91 »

Paráda. Hned jsem chytřejší. :) Děkuju za vysvětlení, návod a tipy.
Doufám příští týden bude čas s tím někam zajet. Až budu vědět více, dám vědět.
_________________
V70 3.2, MY12, 179kW, FWD, Summum, 8,90 l /100km
ex: V50 2.0D, MY08, 100kW, Momentum, 6,15 l/100km

Petr 91
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 45
Registrován: 2 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: V70 3.2 FWD MY2012

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Petr 91 »

Takže trošku delší update:

Dnes auto vyzvednuto ze servisu. Do té doby několik telefonátů s technikem (zájem servisu vědět maximum informací). Popsal jsem průběžně vše, co jsem považoval za důležité, ovšem nic zásadního nad rámec původního mailu (podobný tomuto vláknu). Dnes při posledním telefonátu ovšem zazněla ta nejhorší věta, a sice, že za celou pozorovací dobu se tuto problémovou situaci nepovedlo vyvolat. (níže se dostanu k vyústění situace)

Co mi však mj. do této doby řekli, tak, že: únik nepotvrzen, tlaky v normě (vyšší okruh prý 10-12 bar), expanzní ventil prý také OK (ale prý snad lehce namrzá, pokud si pamatuju dobře), provedena kontrola a kalibrace klapek (podezření na špatnou distribuci a míchání (?) vzduchu), kontrola elektroinstalace. Vše ale testováno prý několik hodin na volnoběh, žádná zkušební jízda. Vyjeta asi osmina nádrže. :D Prý to mám vyzkoušet a jezdit a případně s tím přijet. Sedl jsem do auta (které bylo zahřáté od dnešních testů), najel jsem do křižovatky a nastalo zděšení, neboť klima od startu foukala stále jaksi vlažný, ale hlavně nečerstvý vzduch. Chvíli jsem stál na místě, přemýšlel, jestli jsem debil - nastavil jsem nižší teplotu. Vyšší teplotu. Chvíli čekal a nechtěl tomu věřit. Vím, že nahřátá palubovka může zkreslit pocit chlazení, ale zas takové vedro dnes nebylo. Tak jsem protočil motor, klima se během okamžiku chytla, začala chladit jak o život a já po pár vteřinách toho hořkého pocitu odjel. Bylo mi z toho zle. Jel jsem radši domů.

Z domu jsem napsal slušný e-mail do servisu, že problém setrvává a že chci vyměnit expanzní ventil na počkání. Během chvíle telefonát ze servisu, ať s tím určitě přijedu, třeba hned, a že se na to podíváme znova a ať zkusím tu situaci cestou vyvolat. Souhlasil jsem. A bylo mi jasné, že to může být průser. A já blázen.

Cestou do servisu (3 km) nastala situace asi třikrát. Dojedu tam, vypnu motor, jdu se ohlásit. Zapnu motor (ideální situace), ale klima chladí jak zběsilá. Geniální. Technik mi dal do výdechu klimatizace teploměr (ten ukázal 8 stupňů), tak prý ať to zkusím vyvolat jakkoli znova, že máme čas. Došlo mi, že se musím projet a "závadu dovézt". Projel jsem se po dvoře, najednou jsem ucítil onen ne-vzduch. Taplota začala růst. Dojedu zpátky a teplota při stejném nastavení (AUTO 22 stupňů) se zastavila u 18 stupňů. Vzduch jak v ... , ale pocit čirého zadostiučinění. Zavolal jsem technika. Ukázal mu nastavení panelu, teplotu, kvalitu "vzduchu", chvíli jsme u toho stáli, šlápl jsem na plyn a během pár okamžiků teplota spadla opět pod 10 stupňů. A klima chladila.

Technik prošel motorový prostor, uznal, že tohle asi opravdu může dělat expanzní ventil nebo eventuálně jakési čidlo (viditelné přímo na kompresoru), teoreticky i kompresor samotný, ale že Nissens je reálně dobrá volba. Omluvil se, že to pro nedostatek zaměstnanců nemohli zkušebně projet (posuzovali vše pouze na volnoběh, protože i jaksi logicky vycházeli z toho, že nízké otáčky to přece způsobují). Nabídli mi, že to můžou vyměnit, že platit budu pouze práci a ventil, nikoli diagnostiku, odsátí a plnění, a že se uvidí. Bohužel, z důvodu dovolené to jsou schopni udělat nejdříve v září, protože to prý zabere 2 dny a oni mají za týden začátek dovolených. No tak či tak, ohromně mi spravilo náladu, že jsem to dokázal dokázat. :D Ale bylo mi z toho úzko, protože tu větu o nenasimulování situace jsem slyšel od různých servisů už tolikrát.. A ta bezmoc se bohužel při každé platbě jen prohlubuje. Ale ano - objektivně samozřejmě i zde na tom servis práci odvedl a kontrolu asi taky. Jen já jsem potřeboval to nějak "zpracovat".

Trochu off - ale myslíte, že je reálné, že by mi nějaký servis udělal výměnu expanzního ventilu na počkání? Bohužel, nemůžu teď auto nechat x dní v servise. I tohle byl trochu risk vůči situaci, kterou mám. Tak s tím buď počkám do září a nebo nevím.

Jeden point z toho však mám - přijde mi, že to opětovné naplnění chladiva na maximum ten problém způsobuje možná více. Nevím, zda je to možné, ale napadá mě, zda to nemůže být důvodem, že tento problém začal právě po výměně klimakompresoru (=plnění). Do té doby, byť s hlučným kompresorem, jsem chladil vždy a první plnění za mého vlastnictví se stalo až po výměně kompresoru.

Hezký den všem.
_________________
V70 3.2, MY12, 179kW, FWD, Summum, 8,90 l /100km
ex: V50 2.0D, MY08, 100kW, Momentum, 6,15 l/100km

PetrXC70
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5773
Registrován: 6 roků 5 měsíců
Bydliště: Kamenice
Vůz: XC 70 2.4D 2010
Bydliště: Praha východ

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od PetrXC70 »

Na počkání asi jo, ale bude to delší... Zas tak supr přístup k tomu neni... A vypustit a napustit klimu taky něco času zabere...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
XC70 2010 151kw/420NM

Jakub Svoboda
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5933
Registrován: 8 roků 9 měsíců
Bydliště: Rakovník
Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Jakub Svoboda »

2dny??? No tak max 2 hodiny i plněním. A ať nežeru, tak 4max.Ventil doslova čumí zde. Přístup je vpoho, u Petra vadí tlumení. Ten zelený štítek.
20240127_133326.jpg
A pokud to předtím bylo ok, tak jiste nebylo chladivo na 100% = mensi tlaky. A pritom vyssi napln lepe chladi v tropech.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
XC70 MY2010 D5 169kW Polestar
V60 MY2018 D3 110kW

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 13132
Registrován: 14 roků 8 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Urvanej »

Jakube čoveče s tim množstvím si nejsem jistý. Velmi mlhavě si vybavuju, že jsme to snad i počítal před drahně lety a výkon klimy v závislosti na množství chladiva vypadá skoro jako gausovka. Ale na rychlo to nemůžu najít a už si taky pamatuju houby.
Jinak mi ještě napadlo, že podobné chování může mít i čidlo zamrzání. Takovej bobeček/tyčinka hnedka za výparníkem, který vypíná klimu pokud cítí, že je teplota vzduchu pod 2°C (většinou), kvůli omezení namrzání výparníku. Nicméně to by neřešilo prošlápnutí.
Za mě si furt trvám na přidřeném nebo přicpaném TXV, který, pokud auto vrčí na volnoběh v klidu dělá to co má, ale jak mu zvedneš průtok zvýšením otáček, dostane se někam, odkud se mu blbě vrací a přidře se v otevřeném stavu a už řádně neexpanduje, proto ten nízký tlak za kompresorem.
image.png
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

lkopcansky
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 517
Registrován: 10 roků 11 měsíců
Bydliště: SK - BA
Vůz: Volvo XC60 D4 AT Summum-E MY2015

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od lkopcansky »

A čo tak štrajkujúci klima panel na pristojovke?
_________________
XC60 D4 VEA AT8 Summum MY15 Mobil Obrázek
EX S60 D3 AT6 Summum MY12 Ravenol Obrázek
XC60 D3 VEA AT8 Dynamic MY17 Castrol - mamka
EX S60 2,4i Premium MY04 Mobil

raolsa
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 14414
Registrován: 15 roků 8 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
Participant x 1

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od raolsa »

Kdyby stávkoval panel, tak proč by pomohlo zvýšení otáček motoru?
_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920

Petr 91
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 45
Registrován: 2 roky 9 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: V70 3.2 FWD MY2012

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Petr 91 »

Malý nevýznamný update:

Vypozoroval jsem, že překonání 2000 otáček bezpečně stačí, aby klima chladila. Automat při normální jízdě u 3.2 řadí strašně brzo, takže většinu tras teď jezdím na sekvenční režim a dokud jedu - docela s tím funguju. Samozřejmě řešit se to bude, ale jak jsem psal výše - nejdříve v září, má-li to být levné.

Jinak nevím, zda je to tím doplněním chladiva na max ("gausovka" výše) nebo jen vedrem, ale děje se to teď asi nejvíc, co jsem kdy zažil - pokud tedy nastanou ony kritické podmínky.

Pak dám určitě zas vědět..
Mějte se hezky a děkuju za vaše minulé i budoucí příspěvky.
_________________
V70 3.2, MY12, 179kW, FWD, Summum, 8,90 l /100km
ex: V50 2.0D, MY08, 100kW, Momentum, 6,15 l/100km

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 13132
Registrován: 14 roků 8 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40

Nefunkční klima v nízkých otáčkách

Příspěvek od Urvanej »

Jesi chceš poradit malej hack, tak z boku je šroubek, tak ten zkus zašroubovat tak o půl otáčky max. Je to předepnutí regulačního členu. Je ze strany spolujezdce. Akorát je to nějakej dementní mosaznej dvouděrovej bazmek. Mohlo by to začít pak dřív, než na 2000ot.
Jinak cena je litr za TXV a pak cena za odsátí a vrácení, to bude tak další litr. A litr za výměnu, ale musí být rychlý, jinak musíš vyměnit i vysoušeč, ten je za 500.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Zpět na „850 / 60 / 70 / 80 / 90 / XC - opravy“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot]