Vlastníme s40 1.8i (ford duratec HE), MTX75, rv.2006 vyše 14 rokov, nabehané 305tis, my z toho 270tis. Robíme si komplet servis doma.
Pre začiatok:
Vybranie poloosy (výmena stredového ložiska) s40 1.8i MTX75
Jemne upravený postup. Všetci na internete ju vyberajú aj so stiahnutím čapu ramena. Rovnako káže VIDA. Neni sme ale cvičené opice, aby sme robili veci podľa návodu


POSTUP :
Pritiahnúť motor s prevodovkou vľavo
Uvoľniť obímku ložiska (13 orech): ( uvoľnený šrób katu dotiahnutý

Uvolniť centrálny šrób poloosy v náboji (orech 13 alebo 14), vytočiť kolesa vpravo a vytiahnúť poloos.
Ložisko je neadekvátne predražené, kúpil som najlacnejšie - aj to za vyše 10E. Ak nevydrží -> zhodné priemery ma štandardizované 6009 2RS za 5E ZVL, prebrúsiť vonkajší krúžok do súdku nie je problém. Originál ma 4 prachovky, to sa však dá pekne nahradiť dorobenými plechovými z vonku. Ale minimálne u Volva sa nejedná o exponované miesto, čiže pravdepodobne aj bez by nemal byť problém, keby niekto chcel skúsiť. Dodatok : Original Imperium, zatiaľ okolo 15tkm vyzerá OK, z neznámych dôvodov dostupne iba ako diel pre Focusa.
Nefunkčná spínačka, steering lock OK.
Ak nefunguje niektorá z polôh kľúča ( auto neštartovalo kľúčom ) prípadne píše nejakú hlášku na prístrojovke ( už nepamätám ) pomohlo silno fúknuť cez otvor do spínačky. Bordel sa usadil na kontaktoch, kt. mali veľký prech. odpor a po prefúknutí sa prach dostal preč, následne sa dalo núdzovo auto použiť. Je vhodné spínačku rozobrať a poctivo vyčistiť kontakty "acetónom" a jemne prebrúsiť. Skoršie verzie majú len po jedenom kontakte, neskoršie už majú kontakty zdvojené - asi sa jednalo o bežne problémovú vec.
Rozdielny priemer čapu spodného ramena
Robili sa minimálne dve verzie - 18 a 21mm. V prípade potreby použitia 18 čapu a 21 diery stačí stočiť púzdro z 1.5 plechu (konštrukčná ocel). Overené 150tis kilometrami.
Núdzový režim , neťahá viac ako 2000 ot/min, 50km.h-1
1. prípad : stalo sa viackrát, nejakých 4-5 chýb ( vrátane chyby komunikácie ECM s BCM ) vo VIDE. Pravdepodobne zle zasunutý konektor MAP snímača alebo zlý MAP snímač. Blbý prístup. Auto ide fyzicky na 2 valce ( tuším stredné ), motor na voľnobehu škube.
2. prípad : škrtiaca klapka - zlý kontakt.
Zlá zapaľovacia cievka 1.8, 2.0
Prejavuje sa vynechávaním motora v zábere - z počiatku auto len jeme občas skubne, periodicita sa časom zvyšuje, pokojne až do takého štádia, že auto neche ísť 90 km.h-1 na 5. prevodovom stupni.
VIDA píše často hlúposti ako zlá sviečka a podobne, často aj na inom valci ako reálne.
1. POSTUP najjednoduchšej diagnostiky v čase keď auto škube :
Vyťahovať konektory od cievok ( za chodu ) a počúvať zmenu chodu motora, ak sa zmení výrazne, je pravdepodobne ok , ak málo alebo vôbec je určite zlá.
Doporučujem nosiť náhradné v kufri aj s 10 orechom a račňou, výmena na ceste zaberie 5 minút.
2. POSTUP ak 1. nedáva jasné výsledky ( skubanie je občasné )
1. Uvolniť 4 šróby M6(10 orech ) držiace cievky.
2. Vyťahovať cievky jednu po druhej a porovnávať dĺžku iskry proti kostre na motore, zlá zapáli len na kratšiu vzdialenosť.
3. POSTUP ak 1. ,2. nedáva jasné výsledky
1. Uvolniť 4 šróby M6(10 orech ) držiace cievky.
2. Merať odpor sekundára cievky ( medzi fajkou a jedným so vstupov na prívodnom konektore ). Mal by byť tušim okolo 7kΩ, ale všeobecne porovnávať medzi sebou. Zlý primár som ešte nezažil.
Vysoké otáčky na voľnobehu
Pravdepodobne netesnosť v saní - pravdepodobne prasknutá hadica odvetrania kľukovky. Potreba sňať celé sanie - robota na cca na 1 večer.
Postup hľadať pod heslom "ford duratec he pcv hose replacement"
Extrémna spotreba ( bežná jazda aj 13+l , rovnako aj na LPG )
Studený motor do cca. 2700 ot/min všetko OK na diag., po krátkej jazde predná lambda začala najprv padať ku 0.1V a potom ostro stúpať ku 0.9V a následne (nepochopiteľne podľa VIDY) skokovo na 4V, do vypnutia motoru kmitala binárne medzi 0V a 4V. Fyzickým meraním na lambde bola zmes extrémne chudobná
Výsledok - zlá lambda ( taká bola od kúpy !!! POZOR NA TO ). Pri určitej teplote prestala fungovať, po ochladení zasa OK. Pozitívna správa - teraz spoľahlivo funguje ako zadná lambda po naddĺžení prívodov. Tam začala zle ukazovať asi po 30s jazdy ~90 km.h-1 na 2. prevodovom stupni. Zatiaľ 10.000 km bez problému
Štartovanie priamo na LPG
Mnohé systémy ponúkajú "núdzovú" možnosť štartovania priamo na LPG. V prípade riadiacej jednotky AEB2001( typicky sa označenie nachádza na zadnej strane), ktorú používali rôzni taliánski výrobcovia ako samotné AEB, King, Zavolli, Tartarini(jednotka "no diagnosis"), DREAM, OMVL, EMERGAS, BIGAS atd. stačí pred štartovaním stlačiť prepínač plynu a držať ho počas štartovania, po štartovaní pustiť. Pri teplote nad 15˚C sa v pohode dá (bez trhania asfaltu) ísť ihneď bez spotreby benzínu. V mrazoch je možné naštartovať aj núdzovo, no motor treba najprv poriadne zohriať. Pravdepodobne to bude podobné aj pri iných riadiacich jednotkách, treba vyskúšať, keď nejde benzínové čerpadlo, je fajn dojsť domov. Návod na núdzové štartovanie s konkrétnou jednotkou býva aj v jej návode, ak sa ho podarí na nete nájsť.
Prasknutá palivová trubka
Palivová trubka medzi vstrekovacou lištou a potrubím od nádrže je zložená z tvrdej plastovej trubky, ktorá je vložená v "gumennej" hadici. Čosi cez 300tkm začal benzín striekať počas jazdy na okno. Skúmaním som odhalil, že táto trubka, hoc bola celistvá bola v mieste prechodov na rychlospojky úplne vyťahaná až začala aktívne tiecť. Problém je, že tento prechod je skrytý pod gumou, čiže jeho stav ťažko odhadnúť. Prechod je na fotke znázornený šípkami. Najjednoduchšie je asi až po prechod tú gumu opatrne orezať a skontrolovať. Predzvesťou je tiež zmäknutá gumemná hadica, pretože keď sa ten materiál napil benzínom ochvíľu úplne zmäkol a zväčšil svoj priemer. Trubku je možné nahradiť teflónovou alebo PTFE pneumatickou, po odrezaní starej teplovzdušnou pištoľou nahriať kovovú časť aj hadicu a vhodne navliecť. Treba natrénovať.
Rýchle odstavenie benzínového čerpadla
Vhodné pri predchádzajúcom prípade na dojazd. Na CEM (pred nohami spolujazdca) sú osadené dve relátka. Menšie - R15 spína čerpadlo - po jeho vybraní čerpadlo nejde a teda dá sa dôjsť domov aj bez funkčného benzínového systému .