
TEORIE
Je několik možností, proč turbo plive olej. Turbo má dvě sekce a to kompresorovou a turbínovou. Kompresorová část je ta, kudy turbo saje vzduch, který stlačí a pošle do motoru. Turbínová je ta, kam vstupují výfukové plyny, které roztáčí turbo. Obě tyto sekce jsou těsněny kovovými kroužky podobné pístním kroužkům, tzn. není to těsnění v pravém slova smyslu a i při perfektní kondici těchto kroužků může skrz ně olej v jistých případech protéct ven.
První případ je opotřebování kroužků a celkové opotřebování vnitřních futer, to je na výměnu a tak to mám já.
Druhý případ je přiucpaný odtok: uprostřed proudí olej - nahoře je vstup a dole odtok. Olejové cesty musí být perfektně průchozí - pokud bude přicpaná přívodní trubka, tak se turbo nebude správně mazat. Pokud bude přicpaná odtoková trubka, tak se v turbu bude hromadit olej a turbo ho vytlačí ven přes těsnící kroužky. Základ je ten, že olej musí rychleji odtékat než přitékat, jinak ho turbo prostě vyplive ven. V tomto případě je naprosto nutné pravidelně měnit olej a filtr, jedině tak budou i olejové cesty čisté a plně průchozí.
Třetí možností je motorový problém - pokud motor tlakuje skrz olej, tak olej z turba nestačí odtékat neboť jej motor tlačí zpátky a tím pádem je vypliván zase ven skrz kroužky.
Já se budu věnovat problému prvnímu a to jest opotřebování vnitřních částí.
HLEDÁNÍ DÍLŮ
Je několik možností jak opravit vnitřek. Průměrně zručný volvista by si s tím měl hravě poradit. Lze zakoupit opravnou sadu obsahující drobné vnitřní díly - turbo je pak nutno celé rozdělat, díly vyměnit a zase složit. Já jsem šel cestou sehnání celého středového uzlu, budu mít vše nové a nemusím to vůbec rozdělávat. Přehodím jen ty krajové části turba.
Nejprve je však nutno nalézt správnou sadu a k tomu potřebujeme číslo našeho turba, které lze nalézt na jeho štítku. Já jej mám na kompresorové straně, velice pohodlně jej lze vyfotit telefonem aniž bych musel cokoliv demontovat. Našel jsem šikovný a velmi rozsáhlý katalog, v kterém lze najít správné turbo a jsou u něj všemožná čísla dílů.
KATALOG na tomto odkazu
Moje turbo je Garrett TBO349, po chvíli hledání v katalogu jsem se dostal ke všem potřebným číslům a vytáhl si odtud i číslo CHRA, což je celý středový uzel. To je vlastně celý střed turba obsahující celou osu včetně lopatek a domku, takže pak už bylo jen otázkou sehnání tohoto uzlu a objednání.
Neberte toto jako reklamu, ale jako radu. Našel jsem stránky pana Římánka https://www.pmnd.cz/. Zavolal jsem mu, zeptal se ho a on po mně chtěl číslo turba. To jsem mu poslal a on mi za chvíli volal, že má celý středový uzel a bude stát 2900 Kč včetně DPH.
Takže tak.
OPRAVA OPRAVNOU SADOU
Tuto opravu dělat nakonec nebudu, ač jsem původně chtěl a z toho důvodu jsem našel tato dvě videa, kde je celý postup krásně ukázán.
První část: https://www.youtube.com/watch?v=_iNZK4jeRSI
Druhá část: https://www.youtube.com/watch?v=Y2t9g6huUL4
Z videa je vše naprosto zřejmé a pokud se rozhodnete pro celý nový uzel, tak je to ještě jednodušší

Rozhodně je důležité si označit rýsovací jehlou polohy částí turba vůči sobě, protože jakmile jej povolíte, tak jde celé otáčet. Lze to samozřejmě i bez označení, ale při zpětném skládání je potřeba turbo vrazit zpátky do auta a nechat si povolené šrouby, které pak ve správné poloze utáhneme. Ovšem pak je zase nutno turbo vyndat a šrouby po celém obvodu pořádně utáhnout, takže proto je lepší mít rysky.
PŘÍPRAVNÉ A PODRUŽNÉ ČINNOSTI
Já jsem šel cestou sundání sání a svodů, neb jsem je potřeboval přetěsnit a vyčistit. Je nutné si sehnat nějaká těsnění.
1) těsnění sání - je v kuse, číslo dílu 3507033
2) těsnění pod svody - jsou to jednotlivé kusy, je jich potřeba 6 a číslo dílu je 8677056
3) těsnění na přírubu výfuku - spoj turbo-výfuk, číslo dílu 1328695
4) těsnění na odtok oleje - číslo dílu 470993
5) těsnění přívodu oleje - číslo 957175
Prý lze sundat turbo i bez demontáže svodů, já ale sundal všechno. Takže sání dolů, svody dolů, turbo ven.
Pak je více než vhodné vše vyčistit. Kromě všech trubek a hadic a sání a svodů jsem ještě vyndal intercooler a celý jej propláchl benzínem. Je důležité mít celou cestu vzduchu čistou. Intercooler by se měl čistit pravidelně.
Samozřejmostí je důkladná inspekce všech dílů. Vše by mělo být v perfektním stavu. Trochu váhám, jestli neobjednám nový hadice od BSR, nicméně teď je nepotřebuju neb staré fungují, ale asi časem objednám. Sada silikonových stojí 4500 Kč.
Pokračování příště, možná udělám i nějaký fotky a pak je doplním do textu
