Registroval jsem se na toto fórum, neboť jsem se - asi omylem - stal čerstvým vlastníkem S70 ve stavu "hrobníkovi z lopaty" - auto v rozkladu, které chátralo poslední dva roky nepoužívané v Plzni na ulici mi učarovalo odstínem laku (tedy toho, co z něj zbylo), když se objevil na mém domovském diskusním fóru (skoda-virt.cz)příspěvek, zda by se jej někdo neujal třeba za deset tisíc...
...neodolal jsem.
Měl jsem v úmyslu pořídit něco, čeho mi nebude líto v zimě, když jsou nasolené silnice (moje 130LPG, byť poměrně dobře ošetřená, ubývá před očima). I když původně jsem spíše pokukoval po Saabech - z Volví produkce se mi líbily jen ty staré "krabice" - nakonec tato náhoda dopomohla k tomu, že teď mám Volvo.
Na auto jsem se byl nejdřív podívat, ale mělo vybitý akumulátor a zrovna byl šílenej slejvák, ale u auta za 10 tisíc jsem moc nehleděl na stav, na propadlou technickou, stačilo mi, aby nebyla kastle na zametení na lopatku, že to mělo LPG (montované 2016), tažné a taky prodejcovo ujištění, že auto před dvěma lety normálně jezdilo...
Pak se to trochu táhlo s převodem (majitel je pracovně dosti vytížen, bydlí v Praze, auto v Plzni a na Evidenčku měl zajet jeho bratr s tím, že pak pojedeme z Prahy s prodejcem do Plzně a na úřadě převedeme, poté s autem po vlastní ose dojedu domů (bydlím kousek jižně od Prahy)...
To tak nějak i proběhlo, z auta jsem v Plzni ještě demontoval nějaké blbosti a vrátil (už bývalému) majiteli - čínská SPDS, moderní rádio (dostal jsem k vozu originál kazetové Volvo rádio, ale prý nefungovalo), nějakou kabeláž ke kameře a navigaci a věci, co se kde válely v interiéru a v kufru).
Pak nadešel okamžik pravdy - připojit baterku a start.
Auto sice nevybuchlo, ale jelo " na tři" (ve skutečnosti jelo na 4 válce, ale my škodováci máme trochu jiné názvosloví ), občas se na volnoběh přidal i pátý válec. Zajímavé, že výhradně na volnoběh a nikoli v otáčkách...
Tedy jsem se rozjel. Bál jsem se automatu (s vozem s automatem jsem jezdil jen před lety v USA a několik krizovek se tehdy naskytlo - včetně dvou "vyšlápnutí spojky" při dojíždění do křižovatky) a hlavně brzd (brzdné plochy kotoučů nebyly po dvou letech stání na ulici pod rzí vidět), ale po krátké projížďce tam a zpět ulicí, kdy se zdálo, že se možná cestou nezabiju, jsem se vydal po okreskách domů.
Cesta to byla na téměř tři hodiny (90 km ), auto na 4 válce jelo o trochu méně svižně, než má 130L, vibrace motoru se moc nelíbily převodovce, takže při rozjezdech "kopala", Když nevibroval autem motor, nebo převodovka, vibrovaly zrezlé brzdy (snažil jsem se je cestou co nejvíc obrzdit, ale nebylo moc příležitostí), celou cestu svítila kontrolka ABS/TRACS OFF (jednou na pár vteřin zhasla) a příšerné pazvuky se ozývaly zpoza přístrojového panelu...
Ale dojel jsem domů a od té doby na auto není skoro žádný čas (jsem teď furt v práci), takže po nocích s čelovkou pomalu rozebírám auto do šrotu...
...no, zatím snad ne - i když prvotní účel auta byl "spotřebák", tak zjevně neumím mít takový přístup k sebevětšímu vraku a mám tendenci mu věnovat nejlepší péči, která je v mých možnostech (kolegové škodováci mne mají za blázna, že jsem pořídil další krám, ve kterém se budu víc vrtat, než jezdit, ale jiný už asi nebudu... ).
Dostal jsem na škodováckém fóru doporučení se registrovat sem a také odkazy na různou literaturu a DIY videa, takže první, co jsem řešil, bylo propájení jednotky ABS, teď mám rozebraný interier a provádím očistu, včera jsem vyndal palubku a lepím utrhané úchyty (spousta plastů se mi doslova sype pod rukama ) , na tom autě je minimum věcí, které jsou v pořádku, ale na druhou stranu nic, co by bylo "úplně v pr..." - tedy pokud bych se držel toho, že to má být "spotřebák" a neřešil detaily. Jenže mne ty detaily nedají spát...
Takže otázka, kterou jsem položil v názvu tohoto tématu - je to vůbec reálné toto auto provozovat s co nejnižšími náklady? Myslel jsem, že toho budou plná vrakoviště (auta kolem 25 let věku jsou na cenovém dně), ale tady u nás na vrakovišti ani jedno Volvo (když nepočítám nějaké SUV - možná XC90, v modelech se nevyznám, shořelé po C sloupek) a ani v inzerci na netu nic moc a když, tak (pro mne) za nesmysl.
Chtěl bych auto postupně vylepšovat, ale má původní představa, že třeba plastové díly interiéru, světla, blinkry, drobnosti kolem motoru atd. seženu za půl darma, byla asi mimo...?
Fůru věcí jsem schopen nějak zbastlit a přejít, že plechařina a estetika interiéru nejsou dokonalé, ale vše musí fungovat, aby mne to nestresovalo...
Prvotní teď bude zprovoznit motor, aby jel na všechny válce a pak brzdy atd, aby to prošlo technickou a pak budu možná ladit ostatní věci, ale zdá se mi, že bych potřeboval druhý vůz na díly nebo věrnostní kartu na Volvo vrakoviště...
...doufám, že tady mezi fandy bude pár lidí, kteří mají doma nasysleno a jsou ochotni "pustit chlup" - v mnohých případech nepotřebuju nové dokonalé díly, stačí mi "aspoň lepší", než momentálně mám.
Jinak auto je S70 1997 s nejslabším atmosférickým motorem (93kW) a automatickou převodovkou.
Fotka, kde jsem viděl auto poprvé a "zamiloval se": https://img.skoda-virt.cz/forum_upload/2022/08/17/7_608_171343__2022-08-17_12-12-28_33.jpg
a ještě odkaz na fotky od původního majitele (nevím, jak dlouho tam budou): https://onedrive.live.com/?authkey=%21AjZSB6f%5FhtxJ3Cw&id=59E28421901CA935%216134&cid=59E28421901CA935