Na etalonu podtlaky ovládají především governor řídící přidání nafty podle tlaku který dává turbo. Možná i něco dalšího, ale dva mikroswitche na kulise plynu na pumpě a dva asi switche u levého podběhu mi svým významem a funkcí zůstávají zcela skryty, i když očekávám, že jedna z těch věcí řeší rozsvícení kontrolky "turbo".
Hadičky podtlaku jsou dvoje-tenké ohebné plastové trubičky a klasická gumová hadička.
Trubičky jsou OK, jsou odolné až běda. Asi jediný problém může být s tím, pokud motor plival olej-pak vypláchnout. A gumové "fajfky" u bloku i na koncích musí sedět a nebýt rozpraskané. Fajfky z benzínových motorů počítají s baňatějším hadičníkem, takže s těsností je to při výměně taktak.
Gumové hadičky-vyměnit všechny, vnitřek 3,5 nebo 4mm a zvenku lépe 9 než 8mm, origo spony jinak sotva drží.
Překontrolujte a vrtejte se do toho, pokud:
-motor najednou nestartuje na první otáčce a zkraje zastudena si bíle plivne, nebo chvíli bíle kouří, ale jinak to nikdy neudělá
-teď v létě se motor zahřeje na volnoběh na místě za asi 6 minut chodu vodu tak, že je teploměr klasicky v půlce
-na zvednutí otáček nezatíženého motoru při řazení potřebujete cokoliv víc než dotyk plynu. Pokud potřebujete do 3200ot a potřebujete 1/6 dráhy pedálu, je něco špatně s hadičkami
-auto nedrží rychlost při konstantním plynu když se cesta z roviny pozvolně vyhoupne do soupání do asi tak 8%
-při uvolnění plynu při konstantní rychlosti na 5 okolo 90km/h na rovině se motor ještě okamžik chová, jako že táhne a pak začne brzdit
-rozjíždíte se do kopce, zařadíte dvojku která sedne někam k 2000-2100 ot a na plný plyn za autem není vidět, dokud se otáčky nevyhoupnou přes 2,6k
-po jízdě s konstantním plynem rovina-kopec-rovina auto na horní rovině nezrychluje
-jezdíte 90-100 a spotřeba nesleze pod 7, spíš se drží nad 7,5
-máte dojem že turboetalon nikdy nejel, nejede a nepojede
-máte dojem, že se u něj musí do plynu vždycky šlapat
-Máte turboetalon se všemi serepetičkami okolo a vůbec netušíte, o čem tady ten blbec píše
Jinak malá poznámka ke gumovým hadičkám a zejména formulaci "vyměnit všechny". Je to oblíbené téma u benzíňáků, nicméně všechny poučky platí i tady. "Vyměnit všechny" znamená, že na motoru nezůstane žádná (ani jedna) hadička, která tam byla před započetím vyměňovací operace. Pro inženýry to znamená, že množina původních hadiček je prázdná. Pro programátory by to mohlo být něco jako All.[VacuHoses_(original)].dev=Null.
Pro zbylé pochybovače a zkoumače "tahle vypadá furt jako nová"-vyměň je kurva všechny!!! Stojí to asi padesát korun a vyřeší to další drbání se s tím.

Proč to:
Než zabere turbo, je v sání furt trošku podtlak oproti okolí, což je do cca. 2850 ot, i když menší než u atmosféry. Takže když jde do hadiček vzduch zvenku, jsou do 2,85k ot. v governoru pumpy takové poměry, jako by turbo už něco tlačilo a řídící jehla je nastavená na větší průtok-což při tom reálně nižším znamená nižší tlak na vstřiku a velké kapky. To nese už úplně zdechlou reakci na plyn a velké, mastné saze-přilepené v turbu, v katalyzátoru... Neprospívá to.
Pod plným plynem je pak tlak v sání o málo menší, než by odpovídalo otáčkám, rozprášení paliva je sice OK, ale s chudou směsí.
Takhle jsem to vypozoroval, pokud k tomu někdo něco máte, sem s tím.