Měl jsem dnes v dílně zakázečku - oživit světla pro denní svícení u volva 480.
Po prostudování schemat jsem zjistil, že dráty jsou natažený z výroby, spínač světel je taktéž připraven, pouze je potřeba upravit objímky pro instalaci dvouvláknové žárovky a propojit cosi s čímsi v relátkové centrále.
Funguje to následovně: po zapnutí zapalování (spínač světel v pozici 0) se rozsvítí 21W vlákna v předních pozičkách a podsvícení palubního počítače naplno - JINAK NIC. Po přepnutí na parkovačky se přepnou vlákna v pozičkách na 5W a rozsvítí se koncová světla a podsvícení všech budíků - pokud je reostatem nastaven menší jas než maximální, poslušně pohasne i podsvícení počítače. Problémy s žárovkou 21/5W vs. 21/4W, se spínačem světel nebo s kontrolkou prasklé žárovky nenastal (bodejť by nastal, když to žádnej BULB FAILURE DETECTOR pro přední světla nemá )
Závěry:
1. Doufám, že i u nás se pod pojmem světla pro denní svícení rozumí svícení bílým světlem dopředu bez koncových světel.
2. V pojistkové skříňce je pojistka označená DAY RUNNING, v návodech na použití je o světlech pro denní svícení zmínka, ve schematech je to zakresleno a úprava objímek je neozbrojeným pohledem nezjistitelná. Už fakt nevím, s čím by mohli poliši dělat potíže.
Světla pro denní svícení ve 480 i jinde
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Příspěvky: 1761
- Registrován: 20 roků 5 měsíců
- Bydliště: Brno
- Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
- x 1
Světla pro denní svícení ve 480 i jinde
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8
-
Offline
- Člen VK
- Příspěvky: 5066
- Registrován: 21 roků
- Bydliště: České Budějovice
- Vůz: V70 D5, 03, man, lah. zelená
Světla pro denní svícení ve 480 i jinde
Zákon praví toto:standa píše:
Závěry:
1. Doufám, že i u nás se pod pojmem světla pro denní svícení rozumí svícení bílým světlem dopředu bez koncových světel.
Osvětlení vozidel
§ 32
(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. 2)odkaz na Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.
(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.
Konec citace.
Z toho vyplývá že musí svítit i zadní obrysovky. Možná se ale pletu.
odkaz - zvláštní předpis:
2) Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění vyhlášky č. 100/2003 Sb.
Tento zákon zatím nemám
_________________
V70II D5, 2003 / V850 2,5TDi, '96, použita na orgány
V70II D5, 2003 / V850 2,5TDi, '96, použita na orgány
-
Offline
- Příspěvky: 1863
- Registrován: 18 roků 6 měsíců
- Bydliště: Tábor
- Vůz: V240
- Bydliště: Tábor
Koukám, že za chvíli již nebude 480tka bez světel upravených pro denní svícení.
Standa: mě svítí přístrojovka po otočení klíčku i bez rozsvícených světel a myslím, že je tomu tak u každé 480.
Honza: pokud je vozidlo vybaveno světly pro denní svícení nebo jsou dodatečně namontovány, pak musí svítit jen tyto světla a to automatisky po otoční klíčku (nastartování). Tyto světla nesmí být použita za snížené viditelnosti (někdo je doporučuje také spíše pro použití ve městě).
Pro namontování platí:
V následujícím textu uvádíme vybrané požadavky na umístění z předpisu EHK/OSN č. 48 (základní) na denní svítilny:
počet - dvě na přídi vozidla
na šířku - max. 400 mm od bočního obrysu vozidla a nejméně 600 mm mezi sebou (u vozidel s šířkou menší než 1300mm může být 400 mm)
na výšku - od 250 mm do 1500 mm nad vozovkou.
K elektrickému zapojení denních svítilen připomínáme zejména, že jejich zapojení zajistí plnění následujících podmínek:
svítí samostatně bez obrysových světel,
automaticky se zapínají s polohou "klíčku" pro běh motoru a zhasnou po vypnutí motoru,
povinně se automaticky vypínají při rozsvícení světlometů
kontrolka je nepovinná.
Z výše předepsaných požadavků na montáž vyplývá, že se automaticky rozsvítí bez dalších světel či svítilen.
Upozorňujeme, že hodnocení předepsaného umístění a zapojení dle předpisu EHK/OSN č. 48 je odborná záležitost, která není určena k individuálnímu posouzení. Doporučujeme proto odbornou montáž a kontrolu ve zkušební stanici (vybrané STK) nebo v pověřené zkušebně (ÚSMD Praha nebo TÜV ÚVMV Praha).
Po dodatečném namontování denních svítilen nejde o přestavbu vozidla ani o změnu technických údajů v registru či TP.
Zápis se tedy žádný neprovádí obdobně jako u mlhových svítilen.
Výše uvedeným způsobem namontované svítilny tedy zjevně plní současné požadavky §32 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. v posledním platném znění.
Informace poskytla:
Jaroslava Belatková
sekretariát ředitele odboru schvalování vozidel a předpisů
Ministerstvo dopravy České republiky
Standa: mě svítí přístrojovka po otočení klíčku i bez rozsvícených světel a myslím, že je tomu tak u každé 480.
Honza: pokud je vozidlo vybaveno světly pro denní svícení nebo jsou dodatečně namontovány, pak musí svítit jen tyto světla a to automatisky po otoční klíčku (nastartování). Tyto světla nesmí být použita za snížené viditelnosti (někdo je doporučuje také spíše pro použití ve městě).
Pro namontování platí:
V následujícím textu uvádíme vybrané požadavky na umístění z předpisu EHK/OSN č. 48 (základní) na denní svítilny:
počet - dvě na přídi vozidla
na šířku - max. 400 mm od bočního obrysu vozidla a nejméně 600 mm mezi sebou (u vozidel s šířkou menší než 1300mm může být 400 mm)
na výšku - od 250 mm do 1500 mm nad vozovkou.
K elektrickému zapojení denních svítilen připomínáme zejména, že jejich zapojení zajistí plnění následujících podmínek:
svítí samostatně bez obrysových světel,
automaticky se zapínají s polohou "klíčku" pro běh motoru a zhasnou po vypnutí motoru,
povinně se automaticky vypínají při rozsvícení světlometů
kontrolka je nepovinná.
Z výše předepsaných požadavků na montáž vyplývá, že se automaticky rozsvítí bez dalších světel či svítilen.
Upozorňujeme, že hodnocení předepsaného umístění a zapojení dle předpisu EHK/OSN č. 48 je odborná záležitost, která není určena k individuálnímu posouzení. Doporučujeme proto odbornou montáž a kontrolu ve zkušební stanici (vybrané STK) nebo v pověřené zkušebně (ÚSMD Praha nebo TÜV ÚVMV Praha).
Po dodatečném namontování denních svítilen nejde o přestavbu vozidla ani o změnu technických údajů v registru či TP.
Zápis se tedy žádný neprovádí obdobně jako u mlhových svítilen.
Výše uvedeným způsobem namontované svítilny tedy zjevně plní současné požadavky §32 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. v posledním platném znění.
Informace poskytla:
Jaroslava Belatková
sekretariát ředitele odboru schvalování vozidel a předpisů
Ministerstvo dopravy České republiky
_________________
Volvo 240 D24 r.v. 1992
Volvo 240 D24 r.v. 1992
-
Offline
- Příspěvky: 345
- Registrován: 20 roků 5 měsíců
- Bydliště: Pardubice
Poooooooomoc mne to sviti obracene. Zapnu klicek sviti parkovacka, prepinac do polohy 1 - sviti denni svetla, poloha dva vyklopi se, ale zustanou svitit denni. To uz je doce odber ne?
_________________
je: Volvo V50 Summum s Audiem*:0), Volvo 850 T5 f kombíku a automatu, MG TF Trophy 160 Edition 85 let, poř. číslo 273
bylo: bylo: 850 T-5R (nejemocionálnější Volvo všech dob),Volvo 480 Turbo, 1992, Ďáblík (zůstane navždy nejkrásnější), 850 T-5, 155 kW, Blue Lady, Volvo 340 DL, Chrochtík, Fiat 128A, služební - Octavia III 110 kW TDi, Škoda Yeti 1,8 TSi, Octavia II 1,8 TSi, Superb Combi 125 kW TDi, Rapid a Spacebeack 1,6 TDi,
je: Volvo V50 Summum s Audiem*:0), Volvo 850 T5 f kombíku a automatu, MG TF Trophy 160 Edition 85 let, poř. číslo 273
bylo: bylo: 850 T-5R (nejemocionálnější Volvo všech dob),Volvo 480 Turbo, 1992, Ďáblík (zůstane navždy nejkrásnější), 850 T-5, 155 kW, Blue Lady, Volvo 340 DL, Chrochtík, Fiat 128A, služební - Octavia III 110 kW TDi, Škoda Yeti 1,8 TSi, Octavia II 1,8 TSi, Superb Combi 125 kW TDi, Rapid a Spacebeack 1,6 TDi,
-
Offline
- Příspěvky: 169
- Registrován: 17 roků 11 měsíců
- Vůz: SAAB 9000
- Bydliště: Praha 4
Světla pro denní svícení ve 480 i jinde
To "propojit cosi s čímsi v relátkové centrále" je dost neurčitý. Mohl bys to trošku upřesnit? Blíží se mi prázdniny, tak bych to chtěl udělat a tohle je jedinej bod, u kterýho si nejsem jistej. Díky.standa píše: Po prostudování schemat jsem zjistil, že dráty jsou natažený z výroby, spínač světel je taktéž připraven, pouze je potřeba upravit objímky pro instalaci dvouvláknové žárovky a propojit cosi s čímsi v relátkové centrále.
_________________
Je: Saab 9000CS, 2,3T, 1996
Bylo: V480ES, 1987
Je: Saab 9000CS, 2,3T, 1996
Bylo: V480ES, 1987
-
Offline
- Příspěvky: 1761
- Registrován: 20 roků 5 měsíců
- Bydliště: Brno
- Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
- x 1
-
Offline
- Příspěvky: 169
- Registrován: 17 roků 11 měsíců
- Vůz: SAAB 9000
- Bydliště: Praha 4
Dovolte, abych přidal svojí dnešní zkušenost:
Vyjížděl jsem ze školy a asi po 50-100 metrech, mě zastavili policajti. V tu chvíli jsem ještě zkrátka neměl rozsvíceno - to uznávám, rozsvícím ze zvyku později. Policajt (trochu nabroušenej) si ode mě nechal vyjmenovat všechny světla, co na autě jsou (měl problém s výrazem "obrysová", podle něj bylo správně "parkovací"... ) a já jsem s klidem uznal, že jsem prostě nesvítil. Několik minut vyplňoval ten blok a já jsem se ho mezitím vyptával.
Co se týče světel pro denní svícení, tak podle něj (řikal, že "si myslí") musí svítit i na zádi vozu! Pokud by svítilo těch 21W na místě těch parkovaček-obrysovek, tak říkal, že on by to uznal, ale že nemůže zaručit, že to uznají i ostatní kolegové... Takže jediná možnost, jak se 100% vyhnout problémům s policií je buď koupená sada přídavných světel pro denní svícení, nebo mít rozsvícený potkávačky (tzn. vyklopený, tzn. to, čemu se bráním)...
A ještě se mi rozbil spínač brzdových světel... Měl jsem dneska špatnej den...
Náklady:
200,- pokuta, 10minut
100,- spínač brzdovek u Elitu, 30minut oprava
Vyjížděl jsem ze školy a asi po 50-100 metrech, mě zastavili policajti. V tu chvíli jsem ještě zkrátka neměl rozsvíceno - to uznávám, rozsvícím ze zvyku později. Policajt (trochu nabroušenej) si ode mě nechal vyjmenovat všechny světla, co na autě jsou (měl problém s výrazem "obrysová", podle něj bylo správně "parkovací"... ) a já jsem s klidem uznal, že jsem prostě nesvítil. Několik minut vyplňoval ten blok a já jsem se ho mezitím vyptával.
Co se týče světel pro denní svícení, tak podle něj (řikal, že "si myslí") musí svítit i na zádi vozu! Pokud by svítilo těch 21W na místě těch parkovaček-obrysovek, tak říkal, že on by to uznal, ale že nemůže zaručit, že to uznají i ostatní kolegové... Takže jediná možnost, jak se 100% vyhnout problémům s policií je buď koupená sada přídavných světel pro denní svícení, nebo mít rozsvícený potkávačky (tzn. vyklopený, tzn. to, čemu se bráním)...
A ještě se mi rozbil spínač brzdových světel... Měl jsem dneska špatnej den...
Náklady:
200,- pokuta, 10minut
100,- spínač brzdovek u Elitu, 30minut oprava
Naposledy upravil(a) FTN dne 15 bře 2007 18:00, celkem upraveno 1 x.
_________________
Je: Saab 9000CS, 2,3T, 1996
Bylo: V480ES, 1987
Je: Saab 9000CS, 2,3T, 1996
Bylo: V480ES, 1987
-
Offline
- Příspěvky: 1761
- Registrován: 20 roků 5 měsíců
- Bydliště: Brno
- Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
- x 1
LukášM píše: ...V následujícím textu uvádíme vybrané požadavky na umístění z předpisu EHK/OSN č. 48 (základní) na denní svítilny:
...svítí samostatně bez obrysových světel,
...Z výše předepsaných požadavků na montáž vyplývá, že se automaticky rozsvítí bez dalších světel či svítilen.
Informace poskytla:
Jaroslava Belatková
sekretariát ředitele odboru schvalování vozidel a předpisů
Ministerstvo dopravy České republiky
Jestli Jarka nedělá na ministerstvu jenom kafe, tak je poliš hňup.
...ale dobrosrdečnej hňup, protože ti dal jen dvě kilča
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8
-
Offline
- Příspěvky: 169
- Registrován: 17 roků 11 měsíců
- Vůz: SAAB 9000
- Bydliště: Praha 4
-
Offline
- Příspěvky: 221
- Registrován: 20 roků 2 měsíce
- Bydliště: Praha 5
-
Offline
- Příspěvky: 169
- Registrován: 17 roků 11 měsíců
- Vůz: SAAB 9000
- Bydliště: Praha 4
-
Offline
- Příspěvky: 221
- Registrován: 20 roků 2 měsíce
- Bydliště: Praha 5
-
Offline
- Příspěvky: 345
- Registrován: 20 roků 5 měsíců
- Bydliště: Pardubice
No tutove tuzer . Pac by ti mel sebrat bodika a dat ti 1 litr.
_________________
je: Volvo V50 Summum s Audiem*:0), Volvo 850 T5 f kombíku a automatu, MG TF Trophy 160 Edition 85 let, poř. číslo 273
bylo: bylo: 850 T-5R (nejemocionálnější Volvo všech dob),Volvo 480 Turbo, 1992, Ďáblík (zůstane navždy nejkrásnější), 850 T-5, 155 kW, Blue Lady, Volvo 340 DL, Chrochtík, Fiat 128A, služební - Octavia III 110 kW TDi, Škoda Yeti 1,8 TSi, Octavia II 1,8 TSi, Superb Combi 125 kW TDi, Rapid a Spacebeack 1,6 TDi,
je: Volvo V50 Summum s Audiem*:0), Volvo 850 T5 f kombíku a automatu, MG TF Trophy 160 Edition 85 let, poř. číslo 273
bylo: bylo: 850 T-5R (nejemocionálnější Volvo všech dob),Volvo 480 Turbo, 1992, Ďáblík (zůstane navždy nejkrásnější), 850 T-5, 155 kW, Blue Lady, Volvo 340 DL, Chrochtík, Fiat 128A, služební - Octavia III 110 kW TDi, Škoda Yeti 1,8 TSi, Octavia II 1,8 TSi, Superb Combi 125 kW TDi, Rapid a Spacebeack 1,6 TDi,
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé