ke konci roku 2014 jsem koupil S60 MY2005 Bi-Fuel LPG. Hodně těžko se o tom shánějí informace a věnoval jsem dost času ladění plynu tak aby fungoval jak má. Myslím že je dobré moje výsledky bádání někde zveřejnit abych snad někomu dalšímu pomohl. Popisuju tady LPG verzi používanou v S60/V70 Bi-Fuel a myslím že je to stejné pro roky 2001-2008 (facelift nehraje roli, mám už plastová světla). Doplňuji že jsem měl už 3 auta na LPG.
Auto mělo najeto 190.000 a několik měsíců stálo, než mi padlo do oka (rozuměj zlevnilo)

1) Specifika provedení v Bi-Fuel Volvu:
- Palivoměr na palubce je pro LPG. Měření benzinu ukazuje palubní počítač. Pokud se jede na benzin, tak se automaticky objeví na palubáku stav benzinu. Nádrž pro Benzin je 32 litrů, je na to 8 dílků po 4 literch.
- knoflík "petrol" na přepínání paliva má opačnou logiku kontrolky než dodělávané plyny: Benzin = svítí trvale, LPG/studený motor = bliká dokud nejsou splněny podmínky pro přepnutí a zatím jede na benzin, LPG = nesvítí vůbec.
- Systém LPG nemá žádnou řídící jednotku, vše je řízeno jednotkou motoru. V reduktoru kde se ohřívá plyn a ani v rozdělovači plynu není žádné teplotní čidlo a dodnes je mi záhadou jak měří že už je reduktor dost teplý...
- Používá se systém Koltec-Necam, ale pozor, je to modifikace a ne všechny díly jsou stejné s tehdy dostupnou instalací (např. v Opel autech je to standardní montáž).
- Při pátrání jsem zjistil že i v CNG verzi je použit také Koltec-Necam.
2) Nádrž:
- určitě je potřeba počítat s tím, že původní nádrž je po 10ti letech prošlá. Neměl jsem čas to zkoumat při koupi. Nádrž je atypická a lze ji koupit pouze ve Volvu za cenu skoro 33.000.- Jde o to že má multiventil a všechny připojení z boku (z čela lahve). Havel Plyn Studenec mi ale dokázal osadit dnes běžnou nádrž italskou (65L) s přípojkami na dlouhé straně (klasika u nás). Trochu se řezal krycí plast pod autem, ale bez problémů.
- další problém je s měřením. Pokud se odpojí originál měřidlo v nádrži (nelze použít s italskou nádrží) systém nepřepne na plyn, protože si myslí že v nádrži není plyn. Dočasně lze vyžešit zapojením odporu 100ohm, který také ukáže na palubce v palivoměru nějakou hodnotu. Pak systém přepíná.
- trval jsem na tom aby auto ukazovalo stav nádrže. Opět Havel plyn Studenec - dokázali upravit italský měřící budík (ten co je na nádrži na magnet) pro rozsah 0-300ohm, stálo to 1500kč a auto ukazuje dobře. Je tam samozřejme nelineární průběh meření (palivo ubývá různě rychle), ale to je dané konstrukcí plováku a znám to z dodělávaných instalací (nevadí mi).
3) Rozdělovač plynu:
- U plynaře mě hned vyděsili tím, že je často problém s rozdělovačem plynu (vede do něj 5 hadic od válců a je za větrákem sahary přidělán na motoru), je v tom krokový motorek, který časem zlobí.... (tato informace mě později stála dost peněz). A celkově o tom systému mluvili jako o starém..
- Měl jsem problémy s tím že auto chcípalo na plyn a byla díra při přechodu z volnoběhu do otáček a vlastně se na to nedalo pořádně jezdit - při dojíždění na křižovatku často neudrželo volnoběh a chcíplo (čištěním klapky jsem začal - pomohlo na benzin ale ne na plyn). První jsem tedy začal čistit rozdělovač. Během doby jsem se už solidně zdokonalil ve vyndavání krokového motorku a dále v celém systému... Moc jsem o to nestál, ale nebylo zbytí. Takže jsem čistil rozdělovač - nic extra špinavého nebo plného takového toho "LPG slizu" se tam neobjevilo.. Problémy stále stejné.
- jako další krok jsem objednal sadu pro repasi rozdělovače i reduktoru, bylo to originál. Udělal jsem repasi rozdělovače a opět žádný pokrok.
- Dokonce jsem přeložil návod z holandštiny pro pracovní postup, protože jen podle obrázků to bylo na mě moc silná káva


- Dále jsem objednal nový krokový motorek s představou že to musí být ono.. Tenhle krokáč stojí ve volvu 18000kč. Sehnal jsem to nějak přes 10000 v originálním provedení v Polsku (kontakty níže). Alternativy se nedělají, protože Volvo osazuje silnější motorky než byly tehdy běžné... Nepomohl...
- Poslední co zbylo byla keramika ve které běhá pístek co reguluje tlak. To se dá koupit ve fedor auto. Měl jsem ji lehce poškrábanou a tak jsem si vsugeroval že to musí být ono

- hezky jsem se naučil rozebírání a skládání a začal se věnovat reduktoru. Poslední části systému, která zbyla:
4) Reduktor / výparník LPG:
- je tam typ Necam Mega bez otvoru pro teploměr.
- nejlepší vyndání je s celou konzolí na které drží, vyndá se hezky i s elektroventilem pro kapalnou fázi a malým filtříkem. Vše jsem si objednal v Polsku (repasní sada + filtřík + filtr plynné fáze).
- Začal jsem podle návodu a sešlo se mi jich více.. Občas se lišily.. a jednu podstatnou část ani jeden neobsahoval - můžeme pokud bude zájem rozebrat níže..
- Repase byla prvním posunem vpřed a měl jsem u ní začít.. Ale chybami se člověk učí. Staré membrány byly úplně tvrdé a hlavně oblast kde přitéká kapalný plyn byla dost "zadehtovaná". Vše jsem vyčistil a sesadil a od té doby auto už nechcípalo při dojezdu na křižovatku.
- Pořád ale byla díra v tahu z volnoběhu do otáček a to i na tempomat.
- Už se s tím ale dalo jet se spotřebou kolem 9l a to mě potěšilo - stejně brala V40/1.8 85kw s moderním LPG systémem.
5) Seřízení reduktoru:
- tomuhle je potřeba věnovat velkou pozornost. Pokud budete chtít být taky "Koltec gold specialist" jako já, musíte koupit vhodný tlakoměr a vybastlit připojení. Je to jednoduché - tlakoměr na kterém změříte tlak 1.4-1.5 Bar a taky 0,95 Bar. Stál asi 400.- ve speciálce na hydrauliku. k němu hadice z železářství a pro připojení lze použít s úspěchem výpušťák brzd(nebo spojky?) na škodovku (asi favorit/felicia) o závitu M6 (na klíč 7) - koupil jsem za 20kč v autodílně. Vím, přeplatil jsem ale měl pro mě cenu zlata..
- návody říkají, že je potřeba ohřátý motor přepnout na plyn (s odpojenou hadičkou podtlaku) a počkat 20 vteřin než se ustálí chod... Nojo ale naše milá Volví jednotka to po 30 vteřinách hodí spátky na benzin a hodí žlutou poruchu motoru... Takže je potřeba pracovat rychle a aspoň na hrubo tlak nastavit i na několik nahození motoru.. Když už motor tolik nekolísá, tak lze ladit tlak na přesno. Skutečně je potřeba ladit co nejpřesněji a dát tomu čas. Toto jsem při prvním seřizování nedodržel a pak neměl seřízeno přesně.. Ale nakonec jsem se díry v tahu zbavil (!)

6) Ostatní:
- jediné v čem jsem se nevrtal je měděné vedení pod autem. Vůbec netuším jeho stav. Jinak vše ostatní lze pořešit v motoru a klasická mýdlová voda pomůže odhalit kde plyn utíká. Není potřeba se toho nijak moc bát.
7) Kontakty bez kterých se "Koltec gold specialist" neobejde:
http://www.holenderskielpg-sklep.pl/
Zásadní zdroj dílů. Je to v Jelení Hoře, takže je možné si i dojet osobně. Obchod provozuje Marek Skwarek

http://www.fedorauto.cz/koltec-necam-teleflex-gfi
Český prodejce, vše o něco dražší než v Polsku. Mají tam keramiku do rozdělovače, tu jsem jinde nenašel.
http://sklep-lpg.com/clientcatalogue/tree.aspx?id=1&level=3&c0=000005&c1=000006&c2=000032&c3=0000000041
Tenhle obchod jsem nepoužil.
http://koltec.implesite.pl/
http://www.kuk.biz.pl/
p. Kubiec si přivydělává prodejem informací o opravách. Od něj pochází informace že krokové motorky nejsou záměnné s běžným ( a o mnoho levnějším) typem.
http://havel-plyn.cz/
Servis kde mi osadili běžnou nádrž místo originální a upravili měření tak aby odpovídalo ukazateli v palubce.
http://gera.cz/
Servis kde se specializují na holanďany, ale s Volvem jsem tam nebyl. Přisli mi velmi drazí. Kdybych ale měl doporučit někomu kam s Bi-Fuelem, tak bych odkazoval tam. Ne kazdý se v tom chce hrabat půl roku metodou pokus omyl...

Závěrem:
- Nervů to stálo dost a peněz taky. Kdybych to celé nechal na začátku vyhodit a namontaovat nějaký systém s 5ti vstřikovači a jednotkou, asi by to bylo lepší. Ale takhle zas funguje měření v palubce a originál knoflík.
- Je to moje druhé auto s továrním plynem a obě byly problematické (první byl Citroen Xantia 98). Příště bych už nechal dát nový plyn.
- Po všech opravách to teď jede pěkně, výkon nepoznám BA/LPG, spotřeba kolem těch 9 litrů (nejsem pirát silnic) mi na takový velký motor vyhovuje.
- Neumím říct jestli je lepší koupit takto ojeté auto s motorem na plyn (B5244 SG2) nebo obyčejné benzínové a osadit současný LPG systém (B5244). Uklidňuju se tím že můj motor je na plyn stavěný a měl by vydržet celkový nájezd kolem 500tis km, tak jako to umí benzíny s provozem jen na benzin.
Dokumenty k opravám mohu poslat na požádání. Pro fórum jsou soubory moc velké.
Tak hodně štěstí!
Z.