Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Pro sedmy a devítky
  • Autor
  • Zpráva
e.w.i.n.g.1
Offline
Příspěvky: 928
Registrován: 21 roků 1 měsíc
Bydliště: ČR
Vůz: Volvo 740

Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Příspěvek od e.w.i.n.g.1 »

Chci se zeptat, zda nevíte, jestli na internetu je někde video s návodem, jak vyměnit zadní brzdové destičky na Volvu S90?
Našel jsem na Youtube pouze video, jak pán mění destičky na Volvu 240, ale jak jsem zjistil po sundání kola, tak na S90-tce
je to úplně jinak a vůbec netuším, jak ty brzdové destičky z tama vytáhnout. Raději se ptám, zda to je náročnější operace a jestli
nebude lepší to svěřit pro jistotu někomu, kdo už to dělal? Na té 240-tce to vypadalo docela jednoduše. Pán vyklepal takové tyčinky, co zajišťují ty brzdové destičky a takový plíšek z tama oddělal a pak pohýbal šrubovákem s destičkama a vytahl je. Tady u tohoto auta vůbec nevím, jak je vydělat. Raději se zeptám, jestli to někdo z vás už někdy dělal, případně pokud byste věděli, kde na internetu je video s návodem, tak, prosím, pošlete.

Děkuji

Sergej
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2618
Registrován: 18 roků 2 měsíce
Vůz: V960, B6304F, 1992
Bydliště: Piešťany/Praha

Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Příspěvek od Sergej »

e.w.i.n.g.1 píše:Chci se zeptat, zda nevíte, jestli na internetu je někde video s návodem, jak vyměnit zadní brzdové destičky na Volvu S90?
Našel jsem na Youtube pouze video, jak pán mění destičky na Volvu 240, ale jak jsem zjistil po sundání kola, tak na S90-tce
je to úplně jinak a vůbec netuším, jak ty brzdové destičky z tama vytáhnout. Raději se ptám, zda to je náročnější operace a jestli
nebude lepší to svěřit pro jistotu někomu, kdo už to dělal? Na té 240-tce to vypadalo docela jednoduše. Pán vyklepal takové tyčinky, co zajišťují ty brzdové destičky a takový plíšek z tama oddělal a pak pohýbal šrubovákem s destičkama a vytahl je. Tady u tohoto auta vůbec nevím, jak je vydělat. Raději se zeptám, jestli to někdo z vás už někdy dělal, případně pokud byste věděli, kde na internetu je video s návodem, tak, prosím, pošlete.

Děkuji
Predne si uz robil ? ak hej je to presne rovnake.
Odsrobovat spodny srob (alebo aj vrchny), a dohora vyklopit strmen, mozno bude treba pouzit gumove kladivko. Potom dosticky jednoducho vytiahnes, zatlacis piestik dovnutra, naprikad velkymi blitzkami (tam je vhodne mat strmen uplne odsrobovany), ocistis od prachu a zmontujes naspat. Je tiez dobre piestik niekolko krat zatlacit a nasledne vypumpovat slapanim na pedal von (pozor aby nevyskocil) aby sa rozhybal. Samozrejme skontrolovat stav prachoviek a volu/lahkost chodu na capoch ulozenia strmena.
Tot vsio...
_________________
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx

e.w.i.n.g.1
Offline
Příspěvky: 928
Registrován: 21 roků 1 měsíc
Bydliště: ČR
Vůz: Volvo 740

Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Příspěvek od e.w.i.n.g.1 »

Děkuji za rady. Včil už je tma, tak zkusím příště. Dneska jsem se věnoval místo brzd autorádiu... Zjistil jsem, že destičky můžou ještě pár set kilometrů počkat... je na nich kolem 3 mm ještě... ale už by to chtělo vyměnit.

Hektolitr
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 120
Registrován: 11 roků 2 měsíce
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo 945 B200FT M90 MY97
Bydliště: Semily

Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Příspěvek od Hektolitr »

Vím že už je to devět let starý dotaz, ale zrovna teď to asi čeká mně, protože potřebuju s autem za týden jet na dovolenou, do té doby mi to nikdo neopraví a podle zvuku jsou destičky úplně pryč.

Nevím jestli to na S90 bude stejně jako na 940, ale snad jo. Na youtube jsem toho našel haldy v angličtině:
https://www.youtube.com/results?search_query=brake+pads+volvo+940
_________________
Volvo 945 | B230FK Turbo Kit Plus 126kW | M90 | MY'96 - rv'95 | modrozelená metla | VIN: YV1 945 81 1 T 1 ... |<br>
Volvo 945 | B200FT 114kW | M90 | MY'97 - rv'96 | modrá | VIN: YV1 945 21 1 V 1 ... |

e.w.i.n.g.1
Offline
Příspěvky: 928
Registrován: 21 roků 1 měsíc
Bydliště: ČR
Vůz: Volvo 740

Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Příspěvek od e.w.i.n.g.1 »


FrantaB
Offline
Příspěvky: 768
Registrován: 10 roků 4 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Příspěvek od FrantaB »

Jestli je máš sjeté úplně, tak v tom třmenu nikdo nebyl hodně dlouho a stálo by za to sundat ho a vyčistit.
Takže k ruce drátěný kartáč, "dláto" na orýpání vrstev nakorodovaného otěru, sprej na uvolňování rzi, lepenku nebo tenký plast abys tím přikryl pístky a jejich manžety, až budeš drbat vnitřní stranu hřbetu třmenu. Na zadních třmenech budeš na "jehly" na kterých destičky visí potřebovat vyražeč, průměr 3 a 4 podle orezlosti brzdiče-kup si je oba, nebo celou sadu Stanley, stojí to za každou korunu zvlášť v případě že jsou jehly zarezlé víc. Opravdu to nechceš improvizovat hřebíkem, i dřík 8.8 šroubu může být měkký a nadělat víc škody než užitku.
Pokud máš destičky TRW, tak měj po ruce vrtačku a ostrý pilník, protože budeš nejspíš propilovávat díry v destičce...

Na předních třmenech opatrně shrň prachovky čepů a koukni co je pod nimi-nejspíš budou v pouzdrech přirezlé, takže z prachovek vyšťourej volnou rez, kam se dostaneš tam odrbej mosazným "kartáčkem na zuby", bez milosti prolej uvolňovačem rzi a počítej s tím že do brzd polezeš ještě jednou na výměnu čepů, pouzder a prachovek. Pokud ty díly nemáš v ruce (s jistotou že je to na verzi třmenu co je na autě), tak do toho přes víkend kdy nic nekoupíš a před dovolenou nerýpej, jen to prolej. Pokud nejsou čepy v pouzdrech zarezlé úplně natvrdo, ale "jen" drhnou, tak si to chvíli poradí. Ale úplná rozborka znamená bezpodmínečně nutnost repase, jinak je to o hubu, nebo v lepším případě zkroucení kotoučů.

Držák předního třmenu má dvě verze šroubů: Imbus 10 nebo torx, nevím jestli 50 nebo 55 (prostě ten který opsanou kružnicí odpovídá inbusu 10, ten druhý je menší o asi 0,7 mm), tak se předem podívej co tam máš-chceš na to nástrčnou hlavici na 1/2" golu.
A pokud budeš sundavat zadní třmen, měj po ruce prodlužovák aspoň 200 dlouhý, protože pro utažení horního šroubu ho budeš prostrkávat pružinou nad ramenem.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru

Hektolitr
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 120
Registrován: 11 roků 2 měsíce
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo 945 B200FT M90 MY97
Bydliště: Semily

Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Příspěvek od Hektolitr »

FrantaB -> Děkuju za Tvůj čas, tohle je naprosto vyčerpávající návod. Zřetelně z toho vidím, že před dovolenou to nezvládnu, tohle nehodnotím jako práci na jedno odpoledne.

Stav těch brzd je takovej, že zvenku jsou kotouče úplně rezavý a nebrzdí to vůbec. Zevnitř kotouče to brzdí, teda aspoň na LZ kole, ale podle zvuku je destička odbroušená a brzdí to tělem té destičky. Auto nejmíň dva roky stálo a teď jsem s ním najel asi 3.000 km (pak začla ta brzda šramotit)

Tak si říkám, a když čtu ty všechny komplikace co píšeš, jestli nevyměnit rovnou všechno, kotouče, destičky i třmeny... Sada třmenů stojí kolem 3.500 a spíš bych asi poslal ty staré někam na repas, jestli něco takovýho existuje... Co myslíš?
_________________
Volvo 945 | B230FK Turbo Kit Plus 126kW | M90 | MY'96 - rv'95 | modrozelená metla | VIN: YV1 945 81 1 T 1 ... |<br>
Volvo 945 | B200FT 114kW | M90 | MY'97 - rv'96 | modrá | VIN: YV1 945 21 1 V 1 ... |

FrantaB
Offline
Příspěvky: 768
Registrován: 10 roků 4 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Příspěvek od FrantaB »

Jestli to 2 roky stálo (nedejbože na trávě) a po 3k km se utrhlo obložení z nosiče destičky, tak to bude fakt na výměnu komplet-počítám celou dobu že je řeč i o předních brzdách.

Zkontroluj stav hadiček-pokud nejsou nakřapané, tak aspoň tak. Zkontroluj jestli přední brzdič plave/aspoň trochu se hýbe na čepech-pokud je to dotvrda a nemáš nové brzdiče, tak to za víkend nedáš, ani kdybys měl za zády frézku a soustruh (odvrtával jsem zarezlé čepy z pouzder na jiném autě, tak vím co to obnáší).
Pokud máš možnost mít zítra brzo ráno v ruce sadu brzdičů, máš otevřené očkové klíče 11 a 14 na šroubení brzdových hadic a trubiček (žádný rebrandovaný měkký čajna šmuk) (bez nich to ani nezkoušej), komplet kotouče, desky a pakny na ručku, kozy nebo jiný způsob jak mít v luftě aspoň jednu celou nápravu (líp obě), tak to za víkend stihneš. Budou to při výchozím stavu dva dlouhý dny (klidně 10+ hodin za den), ale pokud půjdou nové třmeny, tak si spoustu problémů a času ušetříš. Tolik že by se to dalo i za (dlooouhý) den, kdybys s těmi brzdami měl už osobní zkušenost.

Na pakny ručky existuje štelovací přední rozpěrka: QUICK BRAKE 102 53 020, pokud stíháš třmeny, tak tohle snad taky. Ušetří to spoustu času teď i v budoucnu, rozeber a stříkni měděným sprejem, nech uschnout, slož a pak teprve montuj.
K ruce měj 1-2 aku a adaptéry 1/4 hex na 3/8 a 1/2 golu, ideálně dva od každého. Fest to zrychluje práci, hlavně když to kvůli drbání se s orezlostí musíš 5x rozebrat a zase složit.
Budeš potřebovat 3 sloupky podložek s dírou 14+, které dají na výšku 5+ mm a na ně podložku s dírou 12+, abys měl přes co přitáhnout nové kotouče až budeš měřit házivost.
Na to potřebuješ magnetický stojánek na hodinky s Noga ramenem (to s centrálním stavěním a kulovým kloubem už na kostce) aspoň 280 nebo klasiku s příčným ramenem 320+, jinak na zadku nedosáhneš na kotouč z nejbližšího místa kam se dá magnetická kostka cvaknout (blíž jsou prolisy a zátky do nosníku a horního zavěšení tlumiče).

Rozvírák paken ručky-ta věc na konci příčného bowdenu-musí být v obou čepech hýbací, bezpodmínečně-takže si za popelníkem ze zadní strany tunelu povol bowden od ručky co to dá, ať ti to za ten příčný bowden netahá. Rozpěráky buď připravený nahřát PB hořákem (lidsky, žádné žíhání, nebo náběhy do slámova, o modré, šedé a červených ani nemluvě) a nešetři uvolňovačem. Toho si přitom co tě čeká připrav dvě pixly (prostě 1/2 litru a víc, ať nemusíš šetřit).
Plus hadičku na odvzdušnění, flašku co jde pověsit a 2-2,5 litru DOT-4 na proplach a naplnění.
A samozřejmě veškerý podpůrný spotřebák-plechy pod destičky, pružinky na destičky, jehly, pružiny a pérové držáky paken ručky... nešetři a ber ATE, pokud vím je to pro Girling OEM a nemuset se s tím drbat je k nezaplacení.

A začni tím, že všechno co budeš (nebo bys mohl) rozebírat okartáčuj od hlíny a rzi, prostříkni uvolňovačem a tam odkud to stéká pryč dej kus utěrky a prostříkni znova. Na všech kolech. Pak teprve začni rozebírat.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru

Hektolitr
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 120
Registrován: 11 roků 2 měsíce
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo 945 B200FT M90 MY97
Bydliště: Semily

Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Příspěvek od Hektolitr »

Myslím že auto stálo převážnou dobu na betoně. Přední brzdy brzděj, kotouče jsou zvenku stříbrný, z rubu nevím. Jak jsou na tom destičky, netuším. Auto coby celek brzdí, je potřeba vcelku dost šlapat, když sednu do manželčinýho Tourana, tak si při prvním sešlápnutí rozbiju hlavu o čelní sklo. Nejhlasitější šramocení od zadních brzd jde, když nemám nohu na brzdě, furt to dře, to se za mnou otáčí celá ulice. Divný je, že kotouč není vůbec zahřátej. Jo, ještě si vybavuju, že po prvním měsíci bezproblémovýho provozu začaly brzdy pískat jako když zastavuje starej vlak, což se mi celkem líbilo :-) Pak to pískat přestalo a začaly tyhle dřecí zvuky.

No, vidím to tak, že teď s tím ještě odjedu dovolenou (potřebuju odjet 400 km do Polska a za týden 400 km zpět), pak hodím auto na špalky a budu se v tom po kouskách vrtat, páč mám nepříjemnej pocit, že v servisu bych se za tohle nedoplatil.
Před dvěma týdny to vzdal alternátor, tak jsem zvědavej, co na mně po takových dvou letech uložení na povětrnosti ještě vybafne, nějaké tipy...?
Děkuju za informace, už sjíždím ty instruktážní videa, všecko to tam je, v každým videu něco :-)
_________________
Volvo 945 | B230FK Turbo Kit Plus 126kW | M90 | MY'96 - rv'95 | modrozelená metla | VIN: YV1 945 81 1 T 1 ... |<br>
Volvo 945 | B200FT 114kW | M90 | MY'97 - rv'96 | modrá | VIN: YV1 945 21 1 V 1 ... |

FrantaB
Offline
Příspěvky: 768
Registrován: 10 roků 4 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

Volvo S90 - výměna brzdových destiček

Příspěvek od FrantaB »

Takže sjeté/utržené obložení zadních desek. Kotouč bude samá rýha, takže KO. Zadní desky, pakny ručky, kotouče, rozpěrka-viz výše. Nemá smysl snažit se něco zachovat, starými paknami nový buben přiorveš a bude se to extra blbě seřizovat. I když to bude špatný, tak se to dá zvládnout za den.
Jestli na to musíš celkem šlapat, tak to značí zarezlé čepy v pouzdrech na předku. Aspoň vysypat bordel zpod prachovek a prostříknout.

Zkontroluj výfuk, hlavně koleno nad nápravou. Hmatem a důkladně. Tyčky stabilizátoru a ufa, aby se ti v půli cesty nevydrolily (nebo si vezmi vercajk, protože jdou vyměnit na krajnici).
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru

Zpět na „700 / 900 - opravy“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé