zas som sa nechal inspirovat internetom a tak si vravim,ze to skusim.
tento krat pojde o vzpery/vyztuhy- upper strut braces, lower strut braces and strut braces (nazvite si ich ako chcete). urcite ste o nich poculipripadne videli a mozno ich uz niekto mate, no obvykle OEM produkty su uz velmi zriedkave. vystuze sa zvykli objavovat rozne, no najcastejsie na modeloch 242 GT, 264 a 262, potom urcite boli samozrejmostou na zavodnych specialoch od Volvo R- racing division. ale inac sa daju zohnat od roznych vyrobcov v roznych prevedeniach a farbach,no smozrejme za nemale peniaze.nakolko ja na to teraz nemam financne prostriedky, rozhodol som sa ,ze si ich urobim sam doma. inac mate na vyber: vystuze si kupit,doma urobit,alebo sa na to vys*rat a jazdit tak ako doteraz..

potrebny material: vodarenska trubka najlepsie pozinkovana-primer cca 2cm max 3cm! (alebo pasovina 3-4mm na spodne vyztuhy)
2x sroby+matice na 13 kluc pre vsetky dlzka tak 2-3cm, 2x sroby+matice na 10 kluc, 2x sroby na 12 kluc 2-3cm dlzka. ak budete chciet mozte aj podlozky pouzit, ja som pouzil.
naradie: vrtacka, uhlova bruska, sada klucov, zverak a velke(5kg) kladivo. pozor na prsty, hlavu proste na vsetko

zacnime vyztuhou ktora ide(z lava do prava) nad motorom.
odmerate si aku dlzku potrebujete,(u mna 93cm ) teda od srobu po srob. nezabudnite nechat nejaku rezervu,lebo tuto vzperu bude treba aj poohybat aby sa nedostala do kontaktu z motorom. potom si uz len odrezte spravnu dlzku z tej pozink. trubky, nasledne budete musiet velkym kladivom sklepat konce uplne na plocho, casto prirovnavajte aby vasa robota nevysla na zmar. konce bude treba vo zveraku ohnut smerom hore tak aby dobre dosadli na tu danu plochu, nezabudnite aj celu tych primerat a v bode kde by mohol nastat kontak s beziacim motorom tyc ohnite tiez smerom hore. nasledne staci uz len na SPRAVNYCH miestach navrtat diery a osadit tyc. na uchytenie tyce mozte pouzit matice ktore uz su na tych sroboch ktore vam tam trcia von hotovo! P.S: pred tym nez tyc osadite je dobre dodat tam aj nejaku podlozku nech mate naozaj istotu, ze tyc sa nedostane do kontaktu s motorom. ja som preto pridal este jednu tu poloblukovu podlozku (vid foto)
nasleduje vrchna vystuz
na tu tiez pouzijeme pozinkovanu tyc (priemer 2cm) zvlast pri tychto vzperach je velmi dolezite caste prirovnavanie a premeranie,lebo sa moze stat ze bud zle ohnete tyc alebo dieru vyvrtate na nespravnom mieste a uz to nemusi dobre pasovat.
takze zas si treba odmerat aku dlhu tyc budeme potrebovat. ( u mna bola 46cm) odrezat a ide sa na to primerat a podla miesta dosadania tyc na koncoch sklepat UPLNE na plocho, nasleduje ohybanie koncov vo zveraku az pokial sa vam nebude zdat ze tyc spravne dosada. navrtat dierky a osadit. na jednom konci mozte pouzit matice ktore uz su na srobe a na druhom konci budete potrebovat srob na 12 klub. ja som dal podlozky pred tym nez som vzperu osadil.
spodna vystuz
namerat a odrezat tyc ( u mna 43cm), pod autom si skontrolujte dierky kde tyc uchytite.. dierky uz su tam takze nebude treba nic dorabat. mozno budu zanesene tou gumou,alebo blatom, spinou atd..
zas konce sklepat a prirovnavat, klepat a prirovnavat aby Vam tyc spavne dosadala. nasledne si to prirovnajte aj k dierkam a dobre ich oznacte aby ste spravne navrtali dieru. nuz a potom uz len namontovat. ja som pouzil 2x 13-tkovy srob+ matice a podlozky, 2x 10-tkovy srob atd..
vyrobene vystuze hlavne tie, ktore budu na spodku auta je dobre natriet farbou hammerite/alkyton alebo proste nejak osetrit(2-3 vrstvy)i ked su pozinkovane,no v mieste rezu a tam kde ste klepali kladivom mozu zacat hrdzaviet. ja som svoje natrel alkytonom, no vystuze ktore su v motorovom priestore zrejme budu vystavene vysokym teplotam takze este neviem povedat ako zareaguje nater. necham na Vas cim to osetrite. pridam aj fotky aby ste videli a pochopili..
vysledky ktore som pocitil: takze po montazi vsetkych vystuh a po vymene zadneho stabilizatora za hrubsi( z 1,6cm na 1,9cm) sa auto chova na ceste ovela stabilnejsie a tuhsie najma co sa tyka naklanania v zakrutach, ci uz pri vyssich/nizsich rychlostiach, celkova ovladanie sa mi zda byt tiez viac presne co sa moze zist pri nahlych prudkych (neocakavanych ) manevroch. auto akoby lepsie sedi na ceste a celkovo sa rychlejsia jazda stava komfortnejsou a hlavne stabilitu je citit aj ak idete na zlych cestach. dalsia vec ktoru som si naozaj vsimol je ze auto sa uz tolko nenaklana dopredu pri prudsom brzdeni.. a to su len po domacky vyrobene vystuhy, takze je dost mozne ze ak si zakupite vystuhy ktore budu zrejme lepsie zhotovene tak aj vysledky budu o to viac poznat.
no pre uplnu dokonalost by mi este bolo treba vymenit tlmice, pruziny,puzdra a ese hrubsie stabilizatory aj do predu a do zadu..
dufam,ze tento navod bude aspon niekomu uzitocny. a myslim,ze sa da aplikovat aj na radu 700