Volvo KERS

...i nemožném! ALE JEN POKUD TO SOUVISÍ S VOLVEM!!! (potažmo evt. s jinými automobily)

VYKECAT SE MŮŽETE V LAMPÁRNĚ!!!
  • Autor
  • Zpráva
metju
Ověřený
Online
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 1464
Registrován: 15 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: 940, XC70

#1 Volvo KERS

Příspěvek od metju »

Švédská automobilka Volvo oznámila úspěšné dokončení testovacího programu systému KERS (Kinetic Energy Recovery System) v běžném provozu. Výsledky potvrzují, že je to lehké, levné a hospodárné řešení....

ČLÁNEK
_________________
V70R (184kW/350Nm) '99, automat, silver metallic
XC940 2,0t (100,6 kW/188,1 Nm) '97, manual, signal red
XC70 D5 AWD (169kW/480Nm) '12, automat, twilight bronze metallic, Polestar
Bylo: XC70 D5 AWD '08, automat, seashell metallic, V70 T5 '01, manual, black stone - S40 2,0T '03, manual, black sapphire met. - S60 2,4T '01, automat, polarctic pearl

GDPR_user

#2 Volvo KERS

Příspěvek od GDPR_user »

Další spolehlivé "kurvítko"

old.fashioned
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 817
Registrován: 16 roků
Bydliště: České Budějovice
Vůz: XC70, V50

#3 Volvo KERS

Příspěvek od old.fashioned »

to asi jo, ale teď jde, o to, za kolik, a kolik ušetří.
_________________
XC70, 2015, 2,4, D4 Polestar, 162 kW, AWD, Summum, automat
V50, 2004, 2,4i, 125 kW, Summum, manual
ex: XC90, 2004, 2,4, 120 kW, Summum, D5244T, automat
ex: V40, 1999, 1,8, 85 kW, B4184S, manual

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12089
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#4 Volvo KERS

Příspěvek od Urvanej »

Osobně si myslim, že by to mohla bejt super blbůstka pro městský vozidla a vzhledem k poměrně jednoduchý kontrukci i celkem spolehlivá. Otázkou je, jak se jim podaří efektivně zjišťovat, zda maji brzdit brzdy, nebo setrvák...
Nicméně tato technologie se běžně používá k ukládání energie ve statických zdrojích pro pokrývání "bordelu" v síti, či jako krátkodobé UPS než naběhnout dýzl agregáty při výpadku.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 1284
Registrován: 17 roků 6 měsíců
Bydliště: Litvínov
Vůz: Saab 9-3Aero,9-5Troll,9-5Aero,9000Aero
Bydliště: Litvínov

#5 Volvo KERS

Příspěvek od martines »

Urvanej píše: Nicméně tato technologie se běžně používá k ukládání energie ve statických zdrojích pro pokrývání "bordelu" v síti, či jako krátkodobé UPS než naběhnout dýzl agregáty při výpadku.
Můžeš víc rozepsat?Zajímá mě to.
_________________
Saab 9-3 Aero OG, Saab 9-3 Aero SS, Saab 9-3 Aero NG, Saab 9-5 Troll, Saab 9-3 Aero Cabrio V6, Saab 9000 Business edition, Saab 9-3 Aero OG

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12089
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#6 Volvo KERS

Příspěvek od Urvanej »

Klíčové slovo flywheel energy storage a jedeš co ti jen čas dovolí. Pokud bys narazil na nějakej článek co ti nepude sosnout zadara, tak dej vědět, možná ho budu umět.
Obecně ukládání energie do setrváků je velmi zajimavá technologie, protože je tam jen mechanika a má to hrozně rychlou reakci na jakoukoliv změnu. Nevýhodou jsou trochu větší ztráty, ať už vakuovánim komory se setrvákem, nebo na "nízkoztrátový" ložiska. BTW asi první větší "obor", kde se začali užívat rotační magnetický ložiska, to se pak setrvák umí točit i pár měsíců :-)
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

GDPR_user

#7 Volvo KERS

Příspěvek od GDPR_user »

Urvanej píše:Klíčové slovo flywheel energy storage a jedeš co ti jen čas dovolí. Pokud bys narazil na nějakej článek co ti nepude sosnout zadara, tak dej vědět, možná ho budu umět.
Obecně ukládání energie do setrváků je velmi zajimavá technologie, protože je tam jen mechanika a má to hrozně rychlou reakci na jakoukoliv změnu. Nevýhodou jsou trochu větší ztráty, ať už vakuovánim komory se setrvákem, nebo na "nízkoztrátový" ložiska. BTW asi první větší "obor", kde se začali užívat rotační magnetický ložiska, to se pak setrvák umí točit i pár měsíců :-)
Jen nechápu,jak může fungovat setrvačník,který bude mít 10kg u 100kg už bych to chápal

THOmasoj
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Sponzor fóra
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 837
Registrován: 14 roků
Bydliště: Týn nad Vltavou / Neznašov
Vůz: V60 T3 2.0 VEA 17'

#8 Volvo KERS

Příspěvek od THOmasoj »

martinopel píše:
Urvanej píše:Klíčové slovo flywheel energy storage a jedeš co ti jen čas dovolí. Pokud bys narazil na nějakej článek co ti nepude sosnout zadara, tak dej vědět, možná ho budu umět.
Obecně ukládání energie do setrváků je velmi zajimavá technologie, protože je tam jen mechanika a má to hrozně rychlou reakci na jakoukoliv změnu. Nevýhodou jsou trochu větší ztráty, ať už vakuovánim komory se setrvákem, nebo na "nízkoztrátový" ložiska. BTW asi první větší "obor", kde se začali užívat rotační magnetický ložiska, to se pak setrvák umí točit i pár měsíců :-)
Jen nechápu,jak může fungovat setrvačník,který bude mít 10kg u 100kg už bych to chápal
nízká hmotnost se dožene vysokýma otáčkama. Když to hóóóódně přeženu - setrvačník s hmotností 10kg a 50 000 otáček bude mít stejnou energii jako 100kg setrvačník s 500 otáčkama
_________________
██ Volvo V60 T3 | 2017 112kW, ██ Volvo S60 D5 | 2002 120kW
EX: Volvo V40 1.9TD | 1998 66kW

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12089
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#9 Volvo KERS

Příspěvek od Urvanej »

Se setrvákama to neni tak jednoduchý, kilovej setrvák s 1000 otáčkama může mít víc energie než 50ti kilovej se stejnejma otáčkama. Je to o rozložení hmotnosti, čim dál od středu rotace, tim víc energie je třeba na roztočení na stejný otáčky a tim víc jí pak může vydat. Ale odstředivá síla je svině, takže se dostáváš do konfliktu s tim, že už se materiál "neudrží" a rozletí se to. Takže proto to neni jednoduchý :-)
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

doktor
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 3224
Registrován: 15 roků 10 měsíců
Bydliště: Slaný, okr. Kladno
Vůz: SAAB 9-5 AERO 04, V70II R 04, C70 T5 98

#10 Volvo KERS

Příspěvek od doktor »

Jakože ti to na semaforu katapultuje tchýni ze zadní sedačky? :D
_________________
V70R II 2,5T AWD, manual, 220 KW,´04, SAAB 9-5 AERO 2.3T, B235R, manual, 184 kW, ´03, Volvo C70 2,0 T5, B5204T3, 166kW ´98, manual, ARD tuning stage 2, 195kW,
bylo Volvo 460 2.0, B20F manual, 80kW,´95, bylo Volvo V70 2.5 10V, B5252S automat, 106kW,´99, bylo Volvo 850 R, 2.3, B5234T5 automat, 176kW,´96, Volvo V70 T5 2.3, B5234T3, manual, 176kW, ´99,
Vstup do galerie ZDE

standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1740
Registrován: 19 roků 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#11 Volvo KERS

Příspěvek od standa »

A jak je vyřešený působení sil na osu setrvačníku při změnách směru/sklonu auta?
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12089
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#12 Volvo KERS

Příspěvek od Urvanej »

Standa: Vzhledem k rychlostem změn směru, kterých se v běžném autě dosahuje, nejspíš není zohlednění gyroskopického efektu nutné :-)
Ale nedivil bych se, kdyby tam byla elektronika, která při prasení nebude tuten bazmek vůbec aktivovat... :%)
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#13 Volvo KERS

Příspěvek od Lachtan »

Urvanej píše:Standa: Vzhledem k rychlostem změn směru, kterých se v běžném autě dosahuje, nejspíš není zohlednění gyroskopického efektu nutné :-)
Tak to máš teda sakra mylné informace - doporučuji si něco nastudovat o precesním pohybu.

Anebo si udělej jednoduchý pokus:

vem si kolo z jízdního kola
chytni jej před sebou pevně oběma rukama za náboj (hlavní osu otáčení)
ať ti někdo roztočí kolo (bohatě stačí rukou)
otoč roztočeným kolem podél kolmé osy (jako když zatáčíš řídítky)

A garantuju ti, že neudržíš to kolo v rovině - bude se ti snažit smotat ruce do vrtule 8)
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1740
Registrován: 19 roků 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#14 Volvo KERS

Příspěvek od standa »

:)
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12089
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#15 Volvo KERS

Příspěvek od Urvanej »

Lachtan: tohle samozřejmě vim ;-) Je ale třeba si uvědomit, že vliv má rychlost změny a rychlost otáčení (viz třeba Standovo video kdy přendavá kolo od motoru na provaz). Jak je to řešený u klikovky u auta, u letadel, tam je třeba známo, že výkruty na jednu stranu šly výrazně rychleji a lépe, ale tam to nebylo jen díky gyroskopu, a tam ty změny jsou ještě rychlejší než u auta atd...
Zkrátka muj osobní a výše prezentovaný názor je, že bude stačit uložení celýho mechanismu na silentblokách podobně jako je motor...

Jinak tebou zmíněný pokus lze v jednom udělat tak, že kolo chytíš za osu svisle a druhou pařátou ho rozhejbeš :-)
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „o všem možném :-)“