No asi nenapíšem nič prevratné, ale spisoval niečo podobné pre známeho, takže to tu môžem skopírovať:
1. majiteľ v ČR (SR), servisná knížka, kupovať po daždi ( hneď vidno či náhodou nezateká ) pozrieť sedačky ak sú ošúchané až predraté, určite má nad 200 tisíc km, ak je na tachu menej, už je to podozrivé. Palubka radá praská asi 20 cm od stĺpikov vpravo aj vľavo. Motory s turbom bývajú menej problémové. Pozrieť nejaké údaje o výmenách kvapalín a remeňov, pri kúpe si ich zapísať !. Pozrieť koróziu, najmä zadné lemy blatníkov, plech pod rezervou ( aj stav samotnej rezervy hodne napovie), plech pod gumou tesnenia na kufri, spodné vnútorné strany zadných dverí. Pozrieť "lícovanie" dverí a kapot mora, kufra. Pri skušobnej jazde auto trochu prehnať ( nesmie cukať pri akcelerácií, ale ani pri pustení plynu, auto musí ísť za plynom ). ABS musí fungovať ( po daždi sa dá skúsiť "flekovať" ak ABS funguje - neflekuje ak zaflekuje a ABS nesvieti asi je vypnutá kontrolka ABS

) . Pozrieť či nie sú "divne ojazdené gumy"( geometria ). Aj v lete (zime) naplno pustiť kúrenie ( klímu)

. Vyskúšať všetky čudlíky a páčky na funkčnosť . Auto v kabine nesmie smrdieť ( pleseň, výfuk, benzín atď.). Prejsť cez železničný prejazd alebo niečo podobné -> čapy, riadenie, môže to byť tvrdšie ale nesmú drnčať. Pozrieť originálne loga na sklách, ak sú menené, asi bolo auto buchnuté. ( jasné, že existujú aj iné dôvody pre výmenu, ale aj tak ). Auto by nemalo dymiť ( katalyzátor). Čím mladšie auto tým lepšie, ale hodne záleži na prevádzkovaní, niekedy aj dosť staré auto s veľa km, je v pohode. Pokiaľ možno, pozrieť viac podobných aut, až potom sa rozhodnúť. Ak som už nalomený na kúpu, ak sa to dá, navštíviť mechanika, čo sa o toto volvo staral.
Určite som ešte na niečo zabudol, ale v tom zozname pre kámoša už viac nemám:-) .
No a nakoniec, dokonalé auto neexistuje, t.j. vždy je to nakoniec kompromis a tak trochu lotéria. Asi by som pozeral 440,460Turbo, alebo TD r. 1993 ( po facelifte ) a mladšie.