Výfuk

jak si doma vyladit motor apod.
  • Autor
  • Zpráva
mekky
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 382
Registrován: 11 roků 9 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: C70 T5 98´

#1 Výfuk

Příspěvek od mekky »

Malá technická otázka , z hlediska výkonu u přeplňovaných motorů : zda jsou lepší laďené výfuky nebo prostě trubka od motoru až do zadu .

Jak je mi známo (nevím zda je to jen pověst a báje ) motor potřebuje jaký si protitlak což tvoří tlumiče a katalyzátory
Ale co je na tom pravdy ?
_________________
Je:C70 T5 B5234T3 man 98´- K24(1,5 bar),E85
Je: VW Golf II 1.6D (brzo bude motor 1.6TD a nějaké kw a nm navíc)
Bylo:S60 T5 184kW Aut. 3" Custom Exhaust , LPG-Lovato

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12054
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#2 Výfuk

Příspěvek od Urvanej »

Protitlak je třeba u dvoutaktu, 4taktu se nejlíp dýchá, když jde všechno co nejrychleji pryč.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 136
Registrován: 16 roků 7 měsíců
Bydliště: Praha 9, Letnany
Kontaktovat uživatele:

#3 Výfuk

Příspěvek od JardaS »

Urvanej píše:Protitlak je třeba u dvoutaktu, 4taktu se nejlíp dýchá, když jde všechno co nejrychleji pryč.
Opravdu to tak je?
proc si tedy ladici vyfuku rikaji takovy hrozny palky? Akrapovic apod.
To by pak mohl svarit kazdy trouba a mel bych vykon o 30kW nahoru - to se mi nezda.
_________________
XC90 B5
S90

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 287
Registrován: 14 roků 8 měsíců
Vůz: S60 2.5T 04
Bydliště: Ostrava

#4 Výfuk

Příspěvek od Makronis »

Kdyby jsi sundal svody a nechal to jen tak, tak se bude směs částečně dostávat ze spalovacího prostoru ven, neboť nebude žádný protitlak, který tomuto nechtěnému vyplachování zabraňuje. Když vygooglíš věci ohledně výfuků, celé se to bude motat kolem ideálního "výplachu", neboli toho jak zajistti aby spaliny byly dobře odváděny a přitom nedocházelo k nasávání nové směsi do výfukového potrubí, což je kumšt, neboť motor funguje ve velkem rozsahu otáček a tak by bylo potřeba mít ten tlak proměnlivý. Někdo vykoumal komůrky umístěné hnedka za výfukovými ventily, které měly různé velikosti a jelikož spaliny v potrubí pulsují (jdou nejdou jdou nejdou) podle otáček motoru, nějakým způsobem to naladil každou tu komůrku pro jisté spektrum otáček.

Jinak u turbomotorů je turbo, které samo o sobě dává dostatečný protitlak. Zase opačný jev je ten, když je potrubí moc přiškrceno a spaliny zůstávají v komoře.

Tohlecto zmáknout, to je to pravé ladění výfuků.

Neukamenujte mě za značnou zjednodušenost :)
_________________
Volvo... automobily s duší.
S60 12/2003 2,5T B5254T2 M56 370kKm black and white.

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12054
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#5 Výfuk

Příspěvek od Urvanej »

Lze u vhodně zvolených výfuků doladit tzv. turboefekt na atmosférickém motoru, kdy se využívá právě pulzace jak sání, tak výfuku k tomu, aby se motor plnil/vyplachoval co nejlépe a nejefektivněji. Bohužel toto funguje jen v omezeném spektru otáček.
Závodní výfuky nemají přepážkové tlumiče, ale absorpční, tzn. děravá trubka původního průměru obklopená vatou, která tlumí pulzy a tím i hluk z výfuku aby nedocházelo ke zpětným odrazům od kolen a jiných ohybů.

A opravdu, když si svaří každý trouba doma 4taktní výfuk, tak pokud mu nevadí randál a nebojí se pomahačů, který ho rádi pošlou na jeho náklady na STK, tak si opravdu pomůže.

No a Akrapovič, Yošimura a podobný ladiči musí přijít na to, jak to udělat, aby to jelo a neřvalo zároveň, proto to stojí takovej ranec.

Ale to co sem napsal je moc jednoduchý na to, aby to byla 100% pravda. Dá se po netu najít spousta návodů, diplomek či bakalářek na počítání výfuků. Stejně ale platí, čim menší odpor je spalinám na cestě ven kladen, tím líp, u turbomotorů to platí 10x.

Makronis: čemu řikáš směs??? To co píšeš platí pro dvoutakt. Jak chceš dostat směs vzduch/benzin do výfuku u ventilovýho motoru???
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 287
Registrován: 14 roků 8 měsíců
Vůz: S60 2.5T 04
Bydliště: Ostrava

#6 Výfuk

Příspěvek od Makronis »

Vcelku jednoduše, po výfuku následuje sání a pokud se nemýlím, tak ventily pro sání se začnou otevírat ještě než se výfukový úplně zavře. Předpokládám že u motorů s VVT tomu bude jinak.
_________________
Volvo... automobily s duší.
S60 12/2003 2,5T B5254T2 M56 370kKm black and white.

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12054
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#7 Výfuk

Příspěvek od Urvanej »

OK, to překrytí je tam vždycky, protože ty spaliny vtáhnou čerstvou směs a opravdu ji i trocha uteče do výfuku, ale opravdu mizivý množství. Ale to už se fakt dostaneš někam k těm výpočtum pomocí vzorečků na půl stránky :-)
Kvůli překryvu ventilů je třeba vhodnější karburátorová vačka, protože toho sice víc utíká, ale víc se toho vyfoukne/nasaje u motorů, který se dělali jak se vstřikem tak ještě s karburátorem. (u vstřikování toto bude omezeno kvůli emisím)

BTW: k tomu je hezký videjko:
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 287
Registrován: 14 roků 8 měsíců
Vůz: S60 2.5T 04
Bydliště: Ostrava

#8 Výfuk

Příspěvek od Makronis »

Videjko mi nejede, jsem v práci :x tak kuknu pak. Máš samozřejmě pravdu že se jedná o mizivé množství, jenže je to nekoliktisíckrát za minutu a to je myslím to, co udělá i nějaký ten koník. Ke zvýšení výkonu je více jednodužších cest s lepším výsledkem (pokud teda není výfuk navržený úplně na píp)

Kdo má rád hromadu teorie, na jednom foru měli tento odkaz https://www.mjauto.cz/newdocs/motor/kap1.htm
Co se týče toho výfuku, tak doporučuji číst od devátého odstavce odspoda, je tam toho hromada o jevech o kterých se tu bavíme. Ale věřím ,že to bude hodně zajímavé celé, hodlám is to přečíst :)

Jinak co jsem narazil tak třeba motorkáři (myslím s čtyřtaktníma mašinama) zkoušeli jezdit bez výfuku a lepší jim to vůbec nepřipadalo, kromě toho že se zvýšil výkon v počtu nasraných důchodců na jeden kilometr :D

Takže za mě bych to řekl asi takhle:
1. určitě výfuk
2. může být i rovná trubka, ale musí mít jistou délku a průměr dle pekelných výpočtů :%)
_________________
Volvo... automobily s duší.
S60 12/2003 2,5T B5254T2 M56 370kKm black and white.

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12054
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#9 Výfuk

Příspěvek od Urvanej »

Při experimentech bez výfuku (jen svody na karburátoru 1,6l) jsem zjistil, že to táhne uplně ukrutně odspoda. Pak (nad 2500 už nic) :-)
Pri komplet potrubí se velice projevil první tlumič, který jsem vyřadil z činnosti (pajcr skrz), to pak bylo výrazně lepší v celém spektru. Naopak zadní tlumič mi připadal že má vliv pouze na zvuk. Tim celé mé testování zhaslo.
Soused se u načipovaného PD trápil s teplotou spalin, která lezla přes 800. Po výrobě vlastního "výfuku" (nerez potrubí od turba až za auto s jedním absorbčním tlumičem vlastní výroby) teplota spadla o cca 100°C dolu a celkově motor šel víc ocpoda. Vliv na hlučnost minimální.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 287
Registrován: 14 roků 8 měsíců
Vůz: S60 2.5T 04
Bydliště: Ostrava

#10 Výfuk

Příspěvek od Makronis »

Jak píšeš, ti co to zkoušeli na motorkách tak taky psali, že to jelo od spodu ale pak prostě nic no.
Joo, se někdo má že může takhle experimentovat :good:
_________________
Volvo... automobily s duší.
S60 12/2003 2,5T B5254T2 M56 370kKm black and white.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 136
Registrován: 16 roků 7 měsíců
Bydliště: Praha 9, Letnany
Kontaktovat uživatele:

#11 Výfuk

Příspěvek od JardaS »

Vlastni zkusenost - jen trubka je nejlevnejsi a vysledek neni - nenasel jsem ho.
Chce to opravdu spocitany vyfuk za ty hrozny prachy aby to melo efekt.
Mluvim o motoru s 2ks turba
_________________
XC90 B5
S90

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12054
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#12 Výfuk

Příspěvek od Urvanej »

Ja netvrdil nejlepsi, ale lepsi nez original skrceny vyfuky a za tim si stojim.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 4156
Registrován: 18 roků 3 měsíce
Bydliště: R.I.P.
Vůz: ---
Bydliště: Jindřichův Hradec

#13 Výfuk

Příspěvek od dali »

Hlavní průser u holý trubky je u motorů bez turba. Když je ta trubka příliš krátká, tak to že neni žádnej protitlak způsobí, že to začne skrz kroužky tahat olej do vejfuku. Kámoš takhle kdysi během 2000km s krátkým přímým vejfukem bez kontroly hladiny oleje oddělal Fireblada. U motorů s turbem to problém neni. Spočítanej vejfuk funguje nejlíp, ale zase holá trubka funguje líp než ucpanej a sesypanej kat a jak už tu bylo napsáno určitě to sníží EMP a EGT u namáhaných motorů, nejen chipem, ale třeba i taháním něčeho těžkýho nebo honěním po dálnici..

GDPR_user

#14 Výfuk

Příspěvek od GDPR_user »

Urvanej píše:Ja netvrdil nejlepsi, ale lepsi nez original skrceny vyfuky a za tim si stojim.
nějak bez diakritiky nechápu jestli myslíš škrcený nebo skrčený

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 563
Registrován: 15 roků 9 měsíců
Vůz: tak třeba trabant
Bydliště: frydlant nad ostravici

#15 Výfuk

Příspěvek od scoff »

vlastni skusenost kdyz mi ustrelil vyfuk u priruby jeste pred pletencem tak to byl dost slusny rachot ale auto jezdilo jak strela okamzite jak se slaplo a turboefekt byl brutalni nicmene maximalni rychlost stouto nezadanou upravou nez jsem dojel domu byla cca 130 pak už to byl tak brutalni hluk ze se to nedalo
:D
_________________
M.B. R500 amg
V70II D5 7mist:-D
bylo V40 t4
S40 t4
S80 t6
S80 D5
V70II AWD 2,5 LPG

GDPR_user

#16 Výfuk

Příspěvek od GDPR_user »

scoff píše:vlastni skusenost kdyz mi ustrelil vyfuk u priruby jeste pred pletencem tak to byl dost slusny rachot ale auto jezdilo jak strela okamzite jak se slaplo a turboefekt byl brutalni nicmene maximalni rychlost stouto nezadanou upravou nez jsem dojel domu byla cca 130 pak už to byl tak brutalni hluk ze se to nedalo
:D
blbost

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 136
Registrován: 16 roků 7 měsíců
Bydliště: Praha 9, Letnany
Kontaktovat uživatele:

#17 Výfuk

Příspěvek od JardaS »

martinopel píše:
scoff píše:vlastni skusenost kdyz mi ustrelil vyfuk u priruby jeste pred pletencem tak to byl dost slusny rachot ale auto jezdilo jak strela okamzite jak se slaplo a turboefekt byl brutalni nicmene maximalni rychlost stouto nezadanou upravou nez jsem dojel domu byla cca 130 pak už to byl tak brutalni hluk ze se to nedalo
:D
blbost
stojim za Tebou, bez vyfuku ci jenom s trubkou to je fakt mizerny. Nicmene to rve jak krava a clovek ma pocit z toho revu ze to fakt uhani.
_________________
XC90 B5
S90

GDPR_user

#18 Výfuk

Příspěvek od GDPR_user »

JardaS píše: stojim za Tebou, bez vyfuku ci jenom s trubkou to je fakt mizerny. Nicmene to rve jak krava a clovek ma pocit z toho revu ze to fakt uhani.
Přesně!!
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „Jak co vyladit???“