Proc jsem byl na tamni stanici a ne na te, kam jezdim pravidelne a kde kontroluji jestli auto:
1)Brzdi
2)Neni shnile
3)nema prerazene stitky
Tedy dulezite veci a ne p*coviny????
Na tamni stanici proto, ze jsem byl na magistrate pres ulici vyjednat nejake papirovani a technickou jsem mel den propadlou. Po vyrizeni uradu jsem se tedy vydal na protejsi stk. Ani ve snu me nenapadlo, ze bych nemusel projit - auto je po generalce, nejake mouchy jsou - jako z tovarny to bohuzel zatim nemam, ale nic ohrozujiciho bezpecnost - brzdy udrzovane, motor po generalce atd..
Prichod technika - mam na devitce LPG, takze prisel s detektorem plynu, zacal ocuchavat fungl novou lpg nadrz a ventily, dokonce ventil uvnitr toroidu kontroloval zrcatkem na spejli - to uz mi hned bylo divny ze je to takovej hnidopich.
Dal jdeme pod kapotu. Kouka jak pul prdele z krovi na tu bestii pod haubnou (asi nikdy nevidel vetsi motor nez 1.3 a 1.9), pak vezme detektor plynu a peclive "ocucha" listu benzinovych vstrikovacu. To mi cukne koutek, ale drzim hubu..
Zaujmou ho moje klaksony - presto ze mu predvadim ze vydavaji souvisly harmonicky ton, zadnou melodii, porad ma kecy ze tam nemaj co delat. Vysvetluju ze puvodni nefungovaly a tyhle jsou 2x hlasitejsi. Porad mele svou ale drzim hubu.
Dalsi vec co se mu znelibi je chybejici nalepka LPG. Namitam ze jsem k tomu nejake dostal a ze je hned vylepim. Nalepim jednu zlutou na zadni sklo, jenze to se mu nelibi a pozaduje touto zlutou oznacit misto plneni - cili velkou zlutou ctvrt kruhovou nalepku s napisem LPG 5x10cm nalepit nad vicko nadrze - jak prekrasne. Lepim a drzim hubu.
Jedeme na tunel. Deda leze pod auto a kontroluje vule v cepech. Hrozne nadava ze to je teda desnej vrak, ze to ma vule v cepech a proc ze to neopravim. Rikam ze to mam objednany v Elitu ale nestihl jsem to vymenit nez mi propadla technicka - dily mi jeste nedorazily. Vule v cepech (navic nijak tragicka, proste to jen trochu mlati, auto nikam netahne ani pri brzdeni) prece neni nic zavaznyho, co by branilo bezpecnymu provozu, namitam na to. "Ale je" pritakava jeho kolega opodal. Zase drzim hubu, chci to uz mit jen za sebou.
Tady vam "tece olej proudem" povida mi dulezite ( bravo, IQ 20 - pozna o-l-e-j a umi to i vyhlaskovat).
Lezu pod auto do tunelu, koukam kde co - spodek je proste zasvinenej od oleje. Jednak jsem ho celej ublil, kdyz jsem menil olejovej filtr 14 dni zpatky, jednak mirne slzi gufero na klice smerem k prevodovce. Uz jsem ho menil, dokonce ho posunul mimo jeho vybehanou drazku na hrideli ale slzi porad. Ale tak, ze je proste jen ublitej spodek, pod autem nikdy neni louzicka.. Kterymu autu mirne neslzi olej? Ale zase drzim hubu a na vsechno se tvarim jako ze je buh a ma naprostou pravdu.
Jedeme na valce. Brzdy samozrejme ok vsechny 4. Pak ho zaujme muj analyzator lambdy, co mam vyvedenej na kabelu na pristrojovce (provizorne, trochu porad bojuju se serizenim smesi LPG). Zase ma reci co to je a ze "delam obludu z peknyho auta". Analyzatorem na dratech z palubky? Proc? Co je mu do toho, kdyz tam budu chtit mit neonovy trubice a ruzovej chlup, tak si ho tam dam.. Ale drzim hubu, nechci prece delat problemy.
Pak zatahne za rucni brzdu a prijde kamen urazu - leve kolo brzdi slabeji nez ma a prave jeste min nez leve (auto v kopci to ale udrzi - vyzkouseno..). Rikam ajaj, to dam do kupy to je jasny, ja ji moc nepouzivam, mam automatku to vite.
Jdeme zase pod kapotu a kontrolujeme svetla - leva predni mlhovka nesviti? Jsem debil, moje chyba (ta signalizace zarovek nezahrnuje mlhovky - kdo by to rekl?) A pravy predni blinkr na blatniku ( ten bocni nad kolem) ten taky neblika, ackoliv rytmus blikani je stejny jako nalevo kde sviti vsechny 3 zarovky? Nechapu, asi slabsi zarovkou, protoze kdyz rupne vepredu nebo vzadu, okamzite se do dozvite zmenou rytmu blikani. Rikam ze to hned prohodim, nenapadlo me ze budu mit popraskany zarovky aniz by mi to auto dalo vedet

To uz z odpovedi boha techniky v monterkach vsak tusim ze pujde do tuhyho, ze to ani menit nemusim..
Jdeme na potkavaci svetla. V kufru mam par tezsich veci a par hodin stani pred stk udelalo svoje - nivomaty si trochu lehly. Tudiz svitim vys nez mam do ty jejich serizovaci cocky.
Zase zacina mudrovat, tentokrat na tema ze "vsechny auta od 89' nahoru musej mit regulaci sklapeni svetel". Namitam ze je to ptakovina pokud to to auto nema z vyroby. Je z toho uplne vyplesklej a porad hleda regulaci. Opakuju ze to nema regulaci a nikdy nemelo a uvedomujic si spadlej kufr doplnuju, ze to ma tzv. nivomaty, coz je automaticka nivelace vysky na zadku. S uskleblem mi narizuje to nastartovat "jestli se to zvedne".
Ok, felicie nivomaty nemaj. Inu, jal jsem se mistnimu vsehomirovi vysvetlovat funkci zarizeni a tlumice zvaneho "nivomat". Nejspis me nepochopil, vynadal mi ze jsem prijel s nalozenym kufrem a v zaveru podotknul ze by to chtelo priste prijet a nechat to tu nastartovany, aby si to ten zadek "dofoukalo". Znovu opakuji zakladni princip nivomatu a vzdavam to, prenasim rec na vymenu zarovek - stale doufam, ze dostanu alespon mesicni znamku a pristi tyden jen prijedu ukazat vymenene tlumice s cepy a promazanou rucku.
Pak se hovor zacina stacet kolem velkeho technicaku, ktery je od roku 1991, kdy zde bylo auto prihlaseno mirne spatne vyplneny a 21 let a 4 mesice to tady nikomu nevadilo. Ne vsak kniratemu krali autotechniku. Vypisuje mi vsechny chyby a ze si s tim musim zajit na magistrat (jasne, aby opravili svouji 20 let starou chybu a jeste za to tem k*rvam prasivym zaplatit???!) jinak to pry nejde.
Ve velkem TP se mu nelibilo:
Chybi oznaceni prevodovky (aut/man)
Nema oznaceno "ano" u policka ABS.
Nema zapsano, ze je pohanena zadni naprava (kde je prosim toto pozadovano???!)
Misto spravneho motoru B280E je tam vepsano B28E.
To, ze je auto nastrikane grafitovou metalizou (rozumej SEDIVA) od vyroby a v technicaku ma napsano "Zelena metaliza", to ho zjevne nijak do oci nebije. Mozna ho zmatlo slovo "metaliza" precijen je to puvodem cizi obrat a treba se ho bal vyslovit neb si jeho vyznamem nebyl jisty.
Dale jsem prijel s taznym, ktere nemam napsano v TP, opet moje blbost ale nikomu to nikdy nevadilo - stitek to ma

Ale drzim hubu, moje vina.
Na zaver pred slavnostnim strhnutim me cervene nalepky si dukladne projizdel prilohu k montazi LPG, kde jsou pouze typova a seriova cisla (az 10 mistna) jednotlivych komponent systemu. Kazde cislo si polohlasne precetl a pokyval jako by je znal z hlavy a vedel o co jde. Zastavil se u polozky "multiventil", to si asi vybavoval jak otestoval na unik plynu benzinovou listu v domeni ze jde o neco takoveho, pak opet pokyval a prilohu vratil se slovy "aspon to mate v poradku"
(Nemam to v poradku, mistr Outrata v Brne to vyplnil spatne a napr. v kolonce "celkovy obsah zasobniku prostoru paliva" mam vepsano VINko. Protoze vsak totalne netusil co ktera vec znamena, tuto lest neprokoukl

Tak Pane mistr s knirem a sedivym vlasem - rekl bych ze v 50+ letech jako stk technik by jste mohl vedet o automobilech vic nez ja mlady smrkac. Jestli jste cekal uplatek, nebo ze si od vas necham doporucit levny odtah tak to ani omylem.
Auto ma nedostatky, ale rozhodne ne takove, ktere by nevyresila alespon mesicni STK a ktere by mi znemoznovaly jakkoliv ted s autem manipulovat a vyjet na silnici. Ac maji ma stk pravo kvuli slabsi rucni brzde znamku neudelit, je to dle meho zvlast u brzdy castecne brzdici a u auta s automatem cista svinarna.
Dorazil me jeho kolega podobneho veku pri predavani papiru na mou otazku "K cemu je vlastne dobra rucka na aute s automatkou" odpovedel nejdrive ze "K zabrzdeni v kopci prece!" Po mem vysmechu znejistel a dodal, ze kdybych na dalnici proslapnul brzdovy pedal, co bych asi delal. Na to uz jsem si jen zaklepal na celo a odkracel a hrde dojel az domu bez znamky.
Test pro vas ostatni - co asi udela rozjete auto, kdyz mu zatahnete rucni brzdu? Mala napoveda - americke filmy a rally auta opravdu nedisponuji beznymi seriovymi ruckami
