Asi budu muset Vaše nadšení trochu zchladit

Asi 15 let se zabývám stavbou modelů rally aut v měřítku 1:24. Levnější jsou ze stříkaného plastu (Tamiya, Hasegawa), něco je z bílého kovu a pak je drahý resin. Zatímco cena u klasických plastových je (na českém trhu) od 600 - 1 500 Kč, bílý kov je někde kolem 2 000 a resiny vychází od 3 000 až po 9 000. Resin je specifický materiál, formy vydrží cca 100 - 150 kusovou sérii a pak se začínají rozpadat, takže takové modely jsou celkem raritní a proto i ta cena.
Pokud uvažujete o tom, že by Vám někdo vyrobil model na míru, tak na to rychle zapomeňte, resp. připravte si nemalou částku. Když to vemu v měřítku 1:24, materiál resin (nejvhodnější na malé série), tak výroba prvního kusu (masteru) se pohybuje kolem 10 000 Kč (v českých poměrech) a to se většinou jedná jen o kastli a podvozek. Většina menších výrobců to vyrábí podle fotek a podle základních rozměrů skutečné předlohy. Běžně se za master modelu s cca 100 díly bere kolem 20 - 30 000 Kč. Výroba forem je také celkem drahá, jen materiál na formu na kastli vychází kolem 2 500 Kč. Drobné díly se odlívají z bílého kovu (přesné složení neznám), větší z resinu. Výrobce začíná vydělávat zhruba poté, co prodá 75 % produkce - a to se ani kolikrát nestane. Pro představu dávám link na Lancii S4 od firmy Profil24, která stojí 150€
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=146&t=11547 A zapomeňte na to, že to poskládáte jako klasickou stavebnici. Je tam potřeba spousta úprav, tmelení, broušení, na dílech je spousta bublin, otřepů, nerovností atd. Práce s resinem je prostě sochařina. Pro představu, třeba formule od Studia27, které mají cca 50 dílů se pohybují kolem 300€.
Byl tu zmíněn Revell. Komunikativní jsou (to jsou ostatně všichni), jejich kvalita je ve stříkaných modelech (posuzuji auta) ze světových výrobců, proto jsou relativně levnější. Momentálně jsem v kontaktu s firmou Belkits (belkits.com), která začala dělat modelly rally aut (Peugeot 207 S2000 a nově Fiesta S2000 a Fiesta WRC). Používají 3D scanner, poté se podklady dodělávají v 3D programu, finální model je stříkaný plast, tak jak to dělá třeba Tamiya atd. Rámečky se odlívají v cca 400 až 600 kg vážících kovových formách, konkrétně na Peugeot byly použito 5 forem, výsledkem je toto
http://www.belkits.com/index.php?action=details&ref=BEL001. Odlévají to v Číně, kvůli levnějším nákladům. Model se prodává za 1 000 Kč, ale také se jich už 4 500 prodalo a předem se počítalo s takovým odbytem. Ale počáteční investice do výroby tohoto modelu se pohybovala kolem 1,5 milionu. U Fiesty se náklady na výrobu v podstatě prvního kusu dostaly k cca 2 milionům, protože cca 0,5 milionu se platí za licenci Fordu!!! Navíc se první odlitky musely poslat výrobci Fiesty, což je anglický M-Sport, který soutěžní tým v Mistrovství světa provozuje. Ti to asi 2 měsíce zkoumali, přeměřovali a až poté vydali souhlas s produkcí.
Že byste dneska něco jako model vydali bez vědomí výrobce je možné v nějaké malé, sběratelské sérii, která se nebude ofiko prodávat. Protože jakmile se to někde objeví na netu, chytnou se toho právníci automobilek, kteří se na toto zaměřují a máte před sebou neskutečné problémy. A to, že to dovedou, by mohli dosvědčit kluci, kteří si v ČR postavili repliky Fabie WRC na základě Fabia RS (možná jste někdy potkali na rally), včetně polepů. Jakmile se ty auta objevili na silnicích a v pár časopisech, tak se ozvali ze Škodovky a ze Shellu a hrozili jim milionový pokuty za zneužití značek. Naštěstí pro ně to skončilo "jen" sloupnutím nálepek. Tím chci říct, že dneska si výrobci tyto věci sakra dobře hlídají. Když si koupíte model od Tamiye, třeba Focus WRC nebo Ferrari, oba mají na krabici jasně uvedeno, že je to Licensed product, v případě Ferrari je tam hologram s logem Official Ferrari product. Částky, který zaplatila Tamiya za licence, byly obrovské.
Asi bude lepší, když se smíříte s tím, co se vyrábí sériově. Osobně jsem pár modelů na zakázku dělal, třeba předělané Mitsubishi EVO VIII pro jednu českou posádku v měřítku 1:18 vycházelo asi 5 000. Sice původní cena "obyčejného" modelu je třetinová, ale upravit to podle skutečné předlohy, nakreslit obtisky, odbarvit, nastříkat atd., to je hodin a hodin. A i tak si potom spočítáte, že Vás "zisk" na hodinu vyšel 50 Kč... Zkuste dneska říct studentovi, že mu nabídnete brigádu za 50 Kč na hodinu, tak vás s tím pošle víte kam... A když bych si na hodinu účtoval 200 Kč/hod, tak mě řeknou, že jsem se zbláznil a chci je okrást. A to nepočítám barvy, tmely atd...
Takže jestli někoho zlomíte, aby vám udělal malou sérii něčeho, co není, tak to považujte za obrovský úspěch... Knopp umí pěkné modely, ale podívejte se, co si v 1:18 za to umí říct
http://shop.foxtoys.cz/1-18-zavodni-auta/skoda/ Dáte to za model na zakázku?
Edit: AutoArt se dá sehnat od 700, novinky kolem 1 000, ale nesmíte to kupovat u nejdražšího prodejce u nás (foxtoys), ale na zahraničních shopech. Tyto modely se nakupují trochu jinak, je zde určitá komunita lidí, kteří 1:18 sbírají ve velkém a pak se dělají měsíčně hromadné objednávky, které obsahují třeba 50 modelů. Pak se dostanete na úplně jiné ceny než když si to půjdete koupit jednorázově. Třeba Citroen C4 WRC, který stál u Foxtoys 2 500 mě vyšel na nějakých 600 Kč a to to byla 14 dní horká novinka...
Sorry za dlouhý příspěvěk, ale aspoň jsem v tom udělal trochu jasno
