není zase o tolik složitější než výměna oleje v motoru. Celé mi to trvalo (poprvé v životě) asi 2 hodiny i s projižďkou.
Co je k tomu potřeba:
alespoň 15l správného (!) oleje ve specifikaci JWS3309 (vyrábí jej Mobil nebo Valvoline), nebo originál Volvo (PN 1161640 @ 4l). Dextron III není vhodný. Já měl Valvoline Max Life ATF (sehnal jsem za 205Kč/l), originál Volvo stojí (podle ceníku asi 420Kč/l ve 4l balení). Dále trychtýř na nalévání přes měrku. Olej se nalévá výhradně přes měrku, žádným velkým šroubem, jinak si koledujete o to, že převodovka už nezařadí trojku a je z toho repas za balík.

Ten mám z IPD USA: T6064 - http://www.ipdusa.com/products/4885/t6064-transmission-fluid-funnel
Pak průhlednou hadici, sadu O-kroužků a náhradní pojistku:

Rovněž z IPD USA: T7072 - http://www.ipdusa.com/products/4808/t7072-automatic-transmission-flush-hose-kit
Kanystr na zachytávání oleje, ideální je 5l poloprůhledný kanystr od ostřikovací kapaliny s ryskami po 1l (ty tam jsou, nebo je viditelně označte a ocejchujte).
Nějaké hadry a možná nádobu na odkapávající olej (používám starý plech do trouby).
Postup:
1. zahřejte olej na provozní teplotu - 10km jízda mi stačila.
2. odmontujeme spodní plastový kryt motoru (kdo ho ještě má), asi 6 vrutů hlava 12mm
3. dále spodní plastový kryt chladičů - po krajích jsou dvě malé krytky na 2x Torx T20 a pak dva vruty s hlavou 10mm (kousek nad mlhovkami, pomohlo odpojit přívody k mlhovkám pro lepší přístup). Tento menší kryt pak ještě drží dvěmi plastovými pojistkami zespodu nárazníku.
4. zmáčknout zelenou pojistku a uvolnit spodní hadici, co vede do chladiče. Vyteče asi 0.2l oleje. POZOR: může být horký! Na tuto uvolněnou hadici (resp. na kovovou koncovku) nasadíte průhlednou hadici: druhý konec do zmíněného kanystru (zajistit, ať nevypadne, ale nebude tam velký tlak): 5. do měrky umístit trychtýř: 6. nastartovat, páka stále v poloze P a začne vytékat převodový olej, vytéká celkem pomalu, nechte vypustit 2l, trvá to možná 20-40 sekund. Pak zastavte motor.
7. dolít 2l nového oleje, jde to celkem snadno, olej byl při 20°C dosti řídký (tekutý), a má krásnou malinovou barvu.
body 6.+7. opakovat, dokud nepoteče z převodovky čistý olej. To by mělo být údajně po výměně cca. 12-14l.
V mém případě to bylo po asi 14l a pak už tekla celkem přijatelně čistá kapalina, na začátku to byl olej černý jak bota (pochybuji, že to někdo někdy měnil). Ale olej nebyl cítit po spáleném. Kdybych měl více oleje, asi bych měnil ještě dál. 8. odstraňte trychtýř, vraťte měrku a nasaďte novou pojistku a O-kroužky na hadici, nainstalujte hadici zpět do chladiče.
9. otřete zbytky oleje a nastartujte. Jestli nikde nic neteče, je možné uskutečnit testovací jízdu a zahřát celou převodovku. 10-15km je OK.
10. následuje kontrola hladiny oleje (pokud jste nalili tolik, kolik jste vylili, měla by hladina být OK). Hladina se kontroluje při nastartovaném motoru, v poloze P (před tím zařaďte D), na rovině. Měrka je u T5 poměrně nešikovně skryta, hrozí popálení o blok motoru nebo useknutí prstu od sahary

Hladina má být za normální provozní teploty mezi horními ryskami MIN a MAX (u nápisu HOT). Měrka tvrdí, že rozdíl hladin mezi ryskami MIN a MAX činí 0.25l.
Zřejmě jsem měl vysokou hladinu už před výměnou, musel jsem ještě odpustit asi 3/4l oleje (ale to by se vám nemělo stát)
11. ještě jednou zkontrolujeme případné úniky oleje a namontujeme zpět oba kryty.
12. naplánujeme další pravidelnou výměnu oleje, odborníci tvrdí po 40-80tkm, dle stylu jízdy.
13. asi by měla nastat ještě nějaká operace se software, ale tu jsem zatím neprovedl, nemám nic v dosahu.
Tento postup čerpá z originál instrukcí od IPD USA: PI-290 http://www.ipdusa.com/files/product/137/PI-290-TRANSMISSION-FLUSH-KIT-INSTRUCTIONS.PDF
také z SK verze: http://www.volvoklub.sk/viewtopic.php?f=33&t=1976 a mnohých dalších zdrojů.
Pavel
P.S. Před výměnou jsem ještě aplikoval zázračný přípravek Trans Tune (http://www.ipdusa.com/products/5974/43-0012-seafoam-trans-tune-16oz-can), tak teprve uvidím, jestli tohle celé i s výměnou oleje a usazením správné hladiny bude mít nějaký vliv. Dosud jsem pozoroval nejisté řazení trojky při plně zahřáté převodovce.
