Volvo píše:TNN43-27-2004-01-22 Title: AW55-50 Adaptation Procedure.
The AW55-50 gearbox relies on adaptive data to properly adjust its shift pressure. This data is collected and memorized by the TCM and then used to adjust shift feel/quality. If the adaptation is not complete, it may result in:
- Shift Flare: Engine RPM increases during a shift. This symptom often feels like the car has temporarily lost drive or the transmission is slipping. It is usually the 2-3 upshift that flares the most.
- Harsh Down Shifts: Harshness felt during a coast-down shift (zero throttle downshift).
- Harsh Garage Shifts: Harshness when shifting P-D, N-D, P-R, or N-R while at a standstill.
- Harsh Neutral Control Engagement/Disengagement: After coming to a complete stop in Drive, with your foot on the brake the TCM waits 2 seconds and then disengages drive to reduce emissions and minimize idle vibrations. This disengagement is normally smooth and isn’t felt by the driver. If adaptation is not complete then a “thud” can be felt in the car 2 seconds after coming to a complete stop. When the brake pedal is released, the re-engagement of Drive should be relatively smooth. A harsh re-engagement can be felt if the adaptation is not complete. Neutral Control is present on all 2001 MY S60s and V70s. It is also present on nonturbo 2002 S60s and V70s produced before January 2002.
Po
výměně oleje v převodovce AW55-50 jsem ještě zajel k martinopelovi na vynulování počítadla oleje v převodovce. Při té příležitosti jsme se pokusili i o nápravu příležitostných "nepřesných" řazení, někdy mi převodovka tu a tam mírně 'vyjela' s otáčkami při řazení 2-3, po zahřátí oleje. Řazení D a R také nebylo nejhladší.
K tomu slouží tzv. "
adaptační procedura", kdy se pomocí diagnostiky převodovka uvede do režimu učení (smažou se adaptační data) a po zahřátí oleje je možné vyjet na divokou jízdu, kdy se za pomocí předepsaných postupů převodovka znovu naučí, jak správně a hladce řadit. VIDA tuto proceduru předepisuje po opravě či výměně převodovky, elektroniky, ale také
při výměně oleje!
Jezdili jsme určitě přes hodinu - ve stručnosti se vykonává asi následující:
1. rozjezd asi na 1/4 plynu (1400ot.), převodovka postupně řadí 1-2-3-4, pak je nutno zastavit.
2. rozjezd asi na 2/4 plynu (1800ot.), převodovka postupně řadí 1-2-3-4, pak je nutno zastavit.
3. rozjezd asi na 3/4 plynu (2500ot.), převodovka postupně řadí 1-2-3-4-5, pak je nutno zastavit.
Každý z těchto kroků se několikrát (mnohokrát!) opakuje až do úplné spokojenosti převodovky, ta ji indikuje bliknutím oranžového trojúhelníku při každém zařazení.
Dále se učí "down-shifting":
4. rozjed na 70km/h, na 5ku a velmi jemným brzděním až do úplného zastavení. Oranžová kontrolka opět indikuje úspěch.
Opět několikrát.
5. pak už jen při zastaveném autě se učí nejprve řazení R a pak D, obojí z neutrálu. Opět nesčetně krát.
(6. ti co mají Neutral-control, tak ještě učí tohle.)
Netuším, jestli se celá procedura dá nějak zkrátit, trvalo to na můj vkus docela moc dlouho - možná ale také proto, že z blikání není úplně jasné, zda-li ten či onen krok proběhl korektně - koukat se na provoz před/za autem, sledovat oranžovou kontrolku, poslouchat stupně a ještě se dívat, kde je možno zastavit, to není věru jednoduché. Byla to skutečně divoká jízda, protože za plného provozu na silnici I. třídy to fakt není žádný med.
Pokud by někdo znal přesněji, jak tuto proceduru zcela správně provést, či zda-li jsou tam nějaké triky, nechť se podělí. Už tímto někdo prošel?
Popis ve VIDA je fajn, ale přeci jen to není nějak ono. Např. jestli lze řazení na různých otáčkách (kroky 1-3) nějak kombinovat? Jak se -přesně- pozná, že už lze pokročit na krok 4, resp. 5?
Ale to hlavní: výsledek? Za těch jen několik desítek km se už žádné nepřesné řazení nevyskytlo, převodovka rozhodně řadí D i R velmi sametově, i řazení 2-3 i 3-4 je zatím super. Připomínám, že vehikl má najeto 300tkm (netuším, jestli se někdy dělal nějaký repas či výměna oleje, ale pochybuji - tekla z toho ropa jak bota). Budu dále sledovat a reportovat...
Pavel
P.S.
Marra zmiňuje nový "piston kit", pokud se nahrává nový SW. Nový SW tam nemám, starý funguje dobře...