snímač polohy škrticí klapky se nachází vpředu. vpředu u motoru. konkrétně ho najdete tak, že pojedete prstem po takovým tlustým, černým, plastovým šlauchu od vzduchového filtru směrem k motoru a až to přestane být plastový a začne být hliníkový (přesněji zinko-hlíníková slitina), tak v tom hliníkovým je škrticí klapka a na ní zespodu je snímač. a kdyby někdo nevěděl, tak filtr je v takové hranaté krabici pod kapotou nad LP kolem - takový to, jak to máte každých 20t km měnit, ale protože na to ser...e, tak vám to žere o litr víc.

1. sundat plastový deklík nad škrticí klapkou a táhlem plynu (kříž. šroubovák - 1 samořezný šroubek)
2. povolit šroubovací SK pásky na výstupu ze vzduch. filtru, vstupu do sání a odvětrání kliky a vyjmout plastovou hadici sání (plochý šroubovák - 3x SK páska)
3. odmontovat hliníkový odlitek se škrticí klapkou (očkový klíč, trhák nebo malá gola 10mm - 4x šroub M6x50)
4. po odšroubování vyvléknout lanko plynu
5. odpojit konektor snímače
6. vyměnit snímač polohy (křížový šroubovák - 2x šroub M5)
montáž = opačný postup
časová náročnost - podle nasranosti v rukách cca 5-15 minut.
ps: jde to i s pokroucenýma rukama bez demontáže přívodní hadice vzduchu krátkým kříž. šroubovákem - povolit jen ten snímač. ale já jsem zvědavec a radši jsem to sundal celý. je to pohodlnější a přístupnější kvůli měření.
pro šťouraly a zvídavce typu McGywer dále uvádím:
funkčnost snímače polohy klapky je možno v domácích podmínkách otestovat následovně běžným ohm/voltmetrem:
než snímač odmontujete z příruby, změřte její odpor, jestli je skutečně v prd...i. ohmetr nasaďte na piny B-C (drážka nahoře- zleva A-B-C). při postupném otvírání klapky se musí plynule snižovat odpor. zavřená klapka - 2260 ohmů, plně otevřená - 1330 ohmů. klapka je v podstatě potenciometr, který je mechanicky spojen s hřídelí klapky a jejím otevíráním dochází k otáčení potenciometru a změně odporu. ten potenc. je vevnitř takový ten jezdec, co se posunuje po odporové vrstvě na plastové folii, takže se časem vydře. mně to při otevírání odpor zvětšovalo a asi po 1/4 začalo teprve snižovat. snižování ale musí být průběžné od plně zavřené do plně otevřené klapky. jinak počítač dostává nesmyslná data, motor při rozjezdu a přidání kucká atd...
další hodnotou by při zapnutém zapalování mělo být na konektoru bez připojeného snímače (na přívodu) mezi piny A - B zhruba 5V (+/- 3%).
po montáži nového snímače změřte napětí opět na těchto pinech, ale při zapojeném konektoru, (takže jsem naprosto zhovadile napíchl hrotama měřáku přívodní dráty), kdy při zavřené klapce by mělo být 0.7V a při plně otevřené 4.7V.
nakonec po výměně je dobré nechat na diagnostice vymazat chybový kód a zkontrolovat přesnost montáže. ty dva šroubky, které snímač drží, mají vůli asi 1mm, takže snímač jde proti hřídeli klapky mírně pootočit. doma to jde ale nastavit i tím měřákem tak, aby to prostě při zavřené klapce mělo těch 2260 ohmů.