Som síce v tomto laik, ale od kamaráta, čo to robí už viac rokov ( chodia k nemu zazobaní pracháči s Q7-čkami, Touaregmi a pod - u automatov je to citeľné ), mám nejaké info a moje poznatky ako laika sú:
- 1.9 TDI nemec sa dá čipnúť až na 170PS bez poškodenia a prídavných komponentov,
- robí sa to tak, že sa "vyčíta" SW a potom sa upraví alebo napáli nový s tým, že starý sa odzálohuje ( zvyčajne ten soft získajú od značkového servisu buď legálne ?? alebo načierno - veď načo máme kamarátov, ktorí sú takmer všade

),
- motor s turbom, ktorý riadi elektronika ( nie staré s vírivou predkomôrkou ) je výkonovo a konštrukčne stavaný s veľkou rezervou ( to neplatí napr o 1.4 HDI 90 PS u žabožrútov, kde je načipovaný už z fabriky, ale to je generácia najnovších HDI-čok od 2003 )
- kedysi nebol trend malej kubatúry s veľkým výkonom a nízkou spotrebou - vysoké náklady na vývoj ( pred cca 7-10 rokmi ), čo by malo za následok vysokú cenu takých áut a čipovať ( zvyšovať výkon motora ) nebola potreba ( aj politika ), a vývoj ide stále dopredu,
- napr. japonci vedeli konštrukciou valcov, piestov atd - urobiť kubatúru 1.5 s takým istým výkonom ako európan s kubatúrou 1.8
- údajne sa SW úpravou dosiahne optimálne dávkovanie ( určité množstvo v určitom čase a zvlášť u najnovších, kde je aj variabilné časovanie a predpríprava paliva ), bez potrebnej úpravy ( stretol som sa s tým, že bol origo v Citroene čipnutý motor 66kW na 85kW a to bez výmeny chladiča za väčší a iných úprav - chodilo to ako divá sviňa )
- podľa mňa má každý motor nejakú rezervu aj turbo ( samozrejme vždy je stanovená bezpečná hranica ) a je to hlavne o optimálnom dávkovaní pri optimálnom prepĺňaní - predpokladám, že sa zvýši tlak , ale pokiaľ s tým nejazdí úplné prasa, tak je to vpohode.
To sú moje poznatky ako laika, ak je záujem, zistím presne, ako to funguje :pij: