Vstřikovací čerpadlo
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Příspěvky: 17
- Registrován: 15 roků 4 měsíce
- Bydliště: Vysočina
Vstřikovací čerpadlo
Jaký typ čerpadla je na obrázku? (doufám, že je aspoň z Volva)?
Co podstatného na něm chybí?
Kam zapojit šipkou označené části?
Nemáte nějaké materiály k tomuto čerpadlu?
Tohle rozhodně nemá bejt nějakej znalostní kvíz. Jedná se o moje čerpadlo z D24TIC a píšu to sem, protože by mě celkem zajímalo, proč mi to nestartuje. Pomineme-li, že minimálně dvě žhavičky jsou KO.
Dík za odpovědi.
Co podstatného na něm chybí?
Kam zapojit šipkou označené části?
Nemáte nějaké materiály k tomuto čerpadlu?
Tohle rozhodně nemá bejt nějakej znalostní kvíz. Jedná se o moje čerpadlo z D24TIC a píšu to sem, protože by mě celkem zajímalo, proč mi to nestartuje. Pomineme-li, že minimálně dvě žhavičky jsou KO.
Dík za odpovědi.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
740 GLE D24TIC 1987 v korozi, po předchozím majiteli šíleně vybydlená
740 GLE D24TIC 1987 v korozi, po předchozím majiteli šíleně vybydlená

-
Offline
- Příspěvky: 17
- Registrován: 15 roků 4 měsíce
- Bydliště: Vysočina
Vstřikovací čerpadlo
Ta vrchní šipka je samozřejmě od plynu, oddělal jsem si táhlo, když jsem to fotil a šipka je tam omylem, zajímají mě ty ostatní, typoval bych nějaký chybějící termosytič.
P.S. Čím se dá povolit ten zadní inbus, když chci natočit čerpadlo, ničím se k němu nemohu dostat?
P.S. Čím se dá povolit ten zadní inbus, když chci natočit čerpadlo, ničím se k němu nemohu dostat?
_________________
740 GLE D24TIC 1987 v korozi, po předchozím majiteli šíleně vybydlená
740 GLE D24TIC 1987 v korozi, po předchozím majiteli šíleně vybydlená

-
Offline
- Servisman
- Příspěvky: 2921
- Registrován: 16 roků 9 měsíců
- Vůz: S80, 2,4
- Bydliště: Zlín
Vstřikovací čerpadlo
Určitě se tu najde i větší odborník na tato čerpadla.
Chybí ti tam termosytič s ovladačem předvstřiku pro studený start. U tohoto čerpadla by měl být chladící kapalinou ovládaný.
Chybí ti tam termosytič s ovladačem předvstřiku pro studený start. U tohoto čerpadla by měl být chladící kapalinou ovládaný.
_________________
V 740 GL r.v.88 B230F, ZF224HP , bylo V 960 B6304, 150kW s vlaječkou
V S80 , B5244S V 850 B5204
V 740 GL r.v.88 B230F, ZF224HP , bylo V 960 B6304, 150kW s vlaječkou
V S80 , B5244S V 850 B5204
-
Offline
- Příspěvky: 17
- Registrován: 15 roků 4 měsíce
- Bydliště: Vysočina
Vstřikovací čerpadlo
Tak příčina nestartování pravděpodobně odhalena, po vymontování a otestování zhaviček připojením na baterii žhavily tři ze šesti. A pak to má startovat
Takže žhavky objednány, až přijdou uvidí se.
Jaká je funkce toho termosytiče, asi jen přidat naftu za studena ne? Nebo snad dokáže ovlivnit i předvstřik? Má někdo zkušenosti s tím, jak to předělat na ruční ovládání?
Jinak jsem si svařil udělátko a povolil ten zadní inbus na čerpadle
takže už můžu regulovat předvstřik.
Kde se nastavuje nějaká základní dávka paliva na tomhle čerpadle? Potřeboval bych asi trošku ubrat nafty.
Snad o tom bude někdo z vás něco tušit.

Jaká je funkce toho termosytiče, asi jen přidat naftu za studena ne? Nebo snad dokáže ovlivnit i předvstřik? Má někdo zkušenosti s tím, jak to předělat na ruční ovládání?
Jinak jsem si svařil udělátko a povolil ten zadní inbus na čerpadle

Kde se nastavuje nějaká základní dávka paliva na tomhle čerpadle? Potřeboval bych asi trošku ubrat nafty.
Snad o tom bude někdo z vás něco tušit.
_________________
740 GLE D24TIC 1987 v korozi, po předchozím majiteli šíleně vybydlená
740 GLE D24TIC 1987 v korozi, po předchozím majiteli šíleně vybydlená

-
Offline
- Servisman
- Příspěvky: 2921
- Registrován: 16 roků 9 měsíců
- Vůz: S80, 2,4
- Bydliště: Zlín
Vstřikovací čerpadlo
Předvstřik se nastavuje pootočením kola zadního řemenu na vačce, není tam klínek, jen třecí spojení. Ta páka sytiče - obohacovače, přidá naftu a posune předvstřik. Můžeš použít i mechanický bovden a manuální regulaci.
_________________
V 740 GL r.v.88 B230F, ZF224HP , bylo V 960 B6304, 150kW s vlaječkou
V S80 , B5244S V 850 B5204
V 740 GL r.v.88 B230F, ZF224HP , bylo V 960 B6304, 150kW s vlaječkou
V S80 , B5244S V 850 B5204
-
Offline
- Příspěvky: 1502
- Registrován: 16 roků 4 měsíce
- Bydliště: Brno
Vstřikovací čerpadlo
Vydíš škoda,že jsi se nějak neozval,že potřebuješ žhaviče,na ten motor mám tak 3-4 nový a teď už k ničemu.
_________________
V70III D3 aut. 2012
bylo 760 GLE 2.4 TD 1986,V70I 2.4 Tdi 1999, V70II 2.5TDI 01 man.
V70III D3 aut. 2012
bylo 760 GLE 2.4 TD 1986,V70I 2.4 Tdi 1999, V70II 2.5TDI 01 man.
-
Offline
- Příspěvky: 1429
- Registrován: 17 roků 2 měsíce
- Vůz: 745 D24T M46+OD 90'
- Bydliště: Praha 3
Vstřikovací čerpadlo
tak je rozhodně nezahazuj, až pojedu kolem, rád ti od nich pomůžu 

_________________
V70 B5254T AW50 98'
bylo 745 D24T M46+OD 90'
V70 B5254T AW50 98'
bylo 745 D24T M46+OD 90'
-
Offline
- Příspěvky: 1332
- Registrován: 19 roků 4 měsíce
- Bydliště: Praha
Vstřikovací čerpadlo
Takze cerpadlo je typu BOSCH VE s ovladanim mnozstvi nafty pretlakem (verze pro turbo motory) - presny typ je mozne zjistit z cisla vyrazeneho na cerpadle. Cerpadlu chybi "zarizeni pro studeny start" - jedna se o voskovy termoclanek posouvajici spodni paku na levem boku cerpadla. Ve studenem stavu je paka pritazena dopredu a kulicka (druha sipka shora) na hornim konci teto paky zajisti pridani plynu (zvyseni mnozstvi nafty na volnobeh). Samotna paka pusobi uvnitr cerpadla mechanicky na presuvnik predvstriku - za studena zvysi predsvtrik. Termoclanek je lankem pripojen na misto oznacene treti sipkou shora.
Namisto termoclanku je mozne pouzit rucni ovladani (lanove nebo strunove tahlo pripojene ke stejnemu bodu na pace) z mista ridice (podobne jako je u nekterych jinych vozu treba rucni sytic....
zakladni serizeni:
- levy sroub dorazu plynove paky: mnozstvi nafty na volnbeh
- pravy sroub dorazu plynove paky: prebehove otacky (nafta max)
- regulacni sroub mezi levym a pravym (sestihran 7mm + pojistna matice 13mm) zakladni davka paliva
- imbus na telese mebranoveho ovladani (- kontramatka 13mm) doraz membrany regulujici mnozstvi nafty pri plnem tlaku na membranu
zakladni serizeni se provadi nastavenim predvstriku (bud uchylkomerem s nastavcem merenim zdvihu pistu v hlave cerpadla nebo dynamickym serizenim stroboskopem na rysku 15st na setrvacniku). Dale je nutne nastavit zakladni davku paliva (tak aby toé nekourilo,a le motor sel do otacek) nakonec se serizuje volnobeh (cca 800 +- 50) a prebehove otacky (4900-5250 dle typu motoru)
Namisto termoclanku je mozne pouzit rucni ovladani (lanove nebo strunove tahlo pripojene ke stejnemu bodu na pace) z mista ridice (podobne jako je u nekterych jinych vozu treba rucni sytic....
zakladni serizeni:
- levy sroub dorazu plynove paky: mnozstvi nafty na volnbeh
- pravy sroub dorazu plynove paky: prebehove otacky (nafta max)
- regulacni sroub mezi levym a pravym (sestihran 7mm + pojistna matice 13mm) zakladni davka paliva
- imbus na telese mebranoveho ovladani (- kontramatka 13mm) doraz membrany regulujici mnozstvi nafty pri plnem tlaku na membranu
zakladni serizeni se provadi nastavenim predvstriku (bud uchylkomerem s nastavcem merenim zdvihu pistu v hlave cerpadla nebo dynamickym serizenim stroboskopem na rysku 15st na setrvacniku). Dale je nutne nastavit zakladni davku paliva (tak aby toé nekourilo,a le motor sel do otacek) nakonec se serizuje volnobeh (cca 800 +- 50) a prebehove otacky (4900-5250 dle typu motoru)
_________________
XC70 II Ocean Race/R B5244T3 ARD AUT 2002
MB W169 266.920 AUT 2005
BMW F800ST 2008
Romet Pony M301 1988
XC70 II Ocean Race/R B5244T3 ARD AUT 2002
MB W169 266.920 AUT 2005
BMW F800ST 2008
Romet Pony M301 1988
-
Offline
- Příspěvky: 17
- Registrován: 15 roků 4 měsíce
- Bydliště: Vysočina
Vstřikovací čerpadlo
Travex: Díky za popis čerpadla a seřizovacích prvků, přesně tohle jsem potřeboval 

_________________
740 GLE D24TIC 1987 v korozi, po předchozím majiteli šíleně vybydlená
740 GLE D24TIC 1987 v korozi, po předchozím majiteli šíleně vybydlená

-
Offline
- Příspěvky: 122
- Registrován: 15 roků 8 měsíců
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Vůz: V70 II D5 120kw Geartronic
- Bydliště: Mariánské Lázně
Vstřikovací čerpadlo
Zdravím! Chtěl bych zprovoznit zařízení pro studený start. Můžete mi prosím poradit kam patří ten voskový termočlánek a jak ho tam nainstalovat? A kde se dá sehnat?
Díky předem za Vaše odpovědi!
Díky předem za Vaše odpovědi!
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
RichardZ
Volvo V70 II - D5 120kW, Geartronic, r.v. 2005 "Berta"
Bylo:Volvo 744 GLT - Poháněno Orlojem, zpřevodování samočinné - 1990 po Kr.
Bylo: Volvo 745 GLE- vláčeno oturbeným Etalonem - 1986 po Kr.
RichardZ
Volvo V70 II - D5 120kW, Geartronic, r.v. 2005 "Berta"
Bylo:Volvo 744 GLT - Poháněno Orlojem, zpřevodování samočinné - 1990 po Kr.
Bylo: Volvo 745 GLE- vláčeno oturbeným Etalonem - 1986 po Kr.
-
Offline
- Příspěvky: 500
- Registrován: 15 roků 1 měsíc
- Bydliště: Náchodsko- Hořičky
Vstřikovací čerpadlo
zdravim nejsem si jistej jeslti sem připojil spravně vstřikovací trubky tak jen pro kontrolu jestli by mě mohl někdo napsat poředí kam kerá přijde,..
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
-
Offline
- Příspěvky: 500
- Registrován: 15 roků 1 měsíc
- Bydliště: Náchodsko- Hořičky
Vstřikovací čerpadlo
NEMYSLÍM JENOM TEN JEDNE MYSLÍM VČECHNY ,..STAČÍ JEN ODEVŘÍT KAPOTU A KOUKNOU KAM VEDOU ..PŘEDEM DĚKUJU
_________________
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
-
Offline
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 4993
- Registrován: 18 roků 5 měsíců
- Bydliště: VRZČ
- Vůz: 240/V70II
Vstřikovací čerpadlo
promiň ale už je tma, zítra se ti klidně podívám, snad je to na atmosféře stejný, ale myslím si že to nejde jen tak přehodit ne?trapiz píše:NEMYSLÍM JENOM TEN JEDNE MYSLÍM VČECHNY ,..STAČÍ JEN ODEVŘÍT KAPOTU A KOUKNOU KAM VEDOU ..PŘEDEM DĚKUJU
_________________
240 GLT B230F ´89 AT Tourist/diplomatic sales
V70 MY2001 D5252T - Erdogan D5T5 Stage 1
Mitsubishi Outlander, 2,0i FWD, man, 2018
bylo: 240 D24 ´85, 740 D24 ´85 , 4x 940 B230F, B230FK, D24TIC, B200F V70/1 fturbu, 4x 850 různých výbav a motorizací, V70II 2,4i AT, SAAB 9-3 SC
Plastíky kilowattama nenahradíš
240 GLT B230F ´89 AT Tourist/diplomatic sales
V70 MY2001 D5252T - Erdogan D5T5 Stage 1
Mitsubishi Outlander, 2,0i FWD, man, 2018
bylo: 240 D24 ´85, 740 D24 ´85 , 4x 940 B230F, B230FK, D24TIC, B200F V70/1 fturbu, 4x 850 různých výbav a motorizací, V70II 2,4i AT, SAAB 9-3 SC
Plastíky kilowattama nenahradíš
-
Offline
- Příspěvky: 500
- Registrován: 15 roků 1 měsíc
- Bydliště: Náchodsko- Hořičky
Vstřikovací čerpadlo
děkuji ti , no pravě že to sem si myslel taky ale když sem je montoval tak sem i zapotil tak abch měl čistý svědomý.. nevýš ješte kde se šteluje to čerpadlo kerým šroubkem ,,
_________________
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
-
Offline
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 4993
- Registrován: 18 roků 5 měsíců
- Bydliště: VRZČ
- Vůz: 240/V70II
Vstřikovací čerpadlo
do toho jsem se nikdy radši nehrabaltrapiz píše:děkuji ti , no pravě že to sem si myslel taky ale když sem je montoval tak sem i zapotil tak abch měl čistý svědomý.. nevýš ješte kde se šteluje to čerpadlo kerým šroubkem ,,
_________________
240 GLT B230F ´89 AT Tourist/diplomatic sales
V70 MY2001 D5252T - Erdogan D5T5 Stage 1
Mitsubishi Outlander, 2,0i FWD, man, 2018
bylo: 240 D24 ´85, 740 D24 ´85 , 4x 940 B230F, B230FK, D24TIC, B200F V70/1 fturbu, 4x 850 různých výbav a motorizací, V70II 2,4i AT, SAAB 9-3 SC
Plastíky kilowattama nenahradíš
240 GLT B230F ´89 AT Tourist/diplomatic sales
V70 MY2001 D5252T - Erdogan D5T5 Stage 1
Mitsubishi Outlander, 2,0i FWD, man, 2018
bylo: 240 D24 ´85, 740 D24 ´85 , 4x 940 B230F, B230FK, D24TIC, B200F V70/1 fturbu, 4x 850 různých výbav a motorizací, V70II 2,4i AT, SAAB 9-3 SC
Plastíky kilowattama nenahradíš
-
Offline
- Příspěvky: 500
- Registrován: 15 roků 1 měsíc
- Bydliště: Náchodsko- Hořičky
Vstřikovací čerpadlo
no to ja prvávě musim ,.mam nové vstřiky nastavené ze 145 na 160 tak tomu musim dát i nějakou neftu
_________________
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
-
Offline
- Příspěvky: 500
- Registrován: 15 roků 1 měsíc
- Bydliště: Náchodsko- Hořičky
Vstřikovací čerpadlo
čekám čekám
na slibené foto

_________________
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
-
Offline
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 4993
- Registrován: 18 roků 5 měsíců
- Bydliště: VRZČ
- Vůz: 240/V70II
Vstřikovací čerpadlo
zapomněnka 

_________________
240 GLT B230F ´89 AT Tourist/diplomatic sales
V70 MY2001 D5252T - Erdogan D5T5 Stage 1
Mitsubishi Outlander, 2,0i FWD, man, 2018
bylo: 240 D24 ´85, 740 D24 ´85 , 4x 940 B230F, B230FK, D24TIC, B200F V70/1 fturbu, 4x 850 různých výbav a motorizací, V70II 2,4i AT, SAAB 9-3 SC
Plastíky kilowattama nenahradíš
240 GLT B230F ´89 AT Tourist/diplomatic sales
V70 MY2001 D5252T - Erdogan D5T5 Stage 1
Mitsubishi Outlander, 2,0i FWD, man, 2018
bylo: 240 D24 ´85, 740 D24 ´85 , 4x 940 B230F, B230FK, D24TIC, B200F V70/1 fturbu, 4x 850 různých výbav a motorizací, V70II 2,4i AT, SAAB 9-3 SC
Plastíky kilowattama nenahradíš
-
Offline
- Příspěvky: 1429
- Registrován: 17 roků 2 měsíce
- Vůz: 745 D24T M46+OD 90'
- Bydliště: Praha 3
Vstřikovací čerpadlo
Tohle by pomohlo?
17=1 valec
18=2
19=3
20=4
21=5
22=6
_______________
17=1 valec
18=2
19=3
20=4
21=5
22=6
_______________
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
V70 B5254T AW50 98'
bylo 745 D24T M46+OD 90'
V70 B5254T AW50 98'
bylo 745 D24T M46+OD 90'
-
Offline
- Příspěvky: 500
- Registrován: 15 roků 1 měsíc
- Bydliště: Náchodsko- Hořičky
Vstřikovací čerpadlo
diky 

_________________
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
-
Offline
- Příspěvky: 500
- Registrován: 15 roků 1 měsíc
- Bydliště: Náchodsko- Hořičky
Vstřikovací čerpadlo
tak semna to neska koukal a přišel jsem na to že nekde musí být chyba , vyšlo mě 2 zapojeni : všechny ostani trubky dobrý ale podle obrázku mam přehozené 18-22 ale jinak to zapojit u mě asi nejde mam to tedy z pravana čerpadle 1,5,3,6,2,4 a nebo tedy podle obrázku 1,5,3,2,6,4 to prvni davkován chapu to je do kříže ale to druhé ?:. tak radte radte ..
_________________
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
-
Offline
- Příspěvky: 1429
- Registrován: 17 roků 2 měsíce
- Vůz: 745 D24T M46+OD 90'
- Bydliště: Praha 3
Vstřikovací čerpadlo
Hezký, by mě zajímalo kolik lidí si za celou jeho historii všimlo, že ten obrázek je špatně (mně ani nenapadlo to kontrolovat
) - je už v greenbooku na 240, takže starej skoro jako etalon sám
...
1-5-3-6-2-4 je samozřejmě správně


1-5-3-6-2-4 je samozřejmě správně
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
V70 B5254T AW50 98'
bylo 745 D24T M46+OD 90'
V70 B5254T AW50 98'
bylo 745 D24T M46+OD 90'
-
Offline
- Příspěvky: 2807
- Registrován: 16 roků
- Vůz: V960, B6304F, 1992
- Bydliště: Piešťany/Praha
Vstřikovací čerpadlo
Vacsina ludi si to asi nevsimla preto, ze ten obrazok nikdy nepotrebovala, vratane mnaVanThomas píše:Hezký, by mě zajímalo kolik lidí si za celou jeho historii všimlo, že ten obrázek je špatně (mně ani nenapadlo to kontrolovat) - je už v greenbooku na 240, takže starej skoro jako etalon sám
...
1-5-3-6-2-4 je samozřejmě správně

_________________
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx
-
Offline
- Příspěvky: 500
- Registrován: 15 roků 1 měsíc
- Bydliště: Náchodsko- Hořičky
Vstřikovací čerpadlo
tak to sem rád.. děkuji no mě to přišlo divný 

_________________
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
-
Offline
- Příspěvky: 500
- Registrován: 15 roků 1 měsíc
- Bydliště: Náchodsko- Hořičky
Vstřikovací čerpadlo
a tedka bych prosil konečně aby my muž nekdo řek čim mam naštelavat předstřika a tu dafku nafty , neco sem si přečet že když to kouří bíle ze je malo nafty ,a co sem tam dal nový vstřiky tak to huli jak stara LIAZKA a ma to takový tvrdý zvuk ,.. neco sem našel i na obrazku ale nejsem si jestej jetli to je na tu dafku nafty , tak sem to nechal rači bejt.. předem děkuji snad mě někdo odpový rozumným zpusobem
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
moje 760 GLE turbo diesel D24T r.v 1985 , overdrive M46, přestavba na D24TIC a po go motoru .
táta s mámou v70 ll D5 r.v.05
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé