Na tý fotce a z popisu toho co to dělá je celkem jasně vidět opálený komutátor. To je ta věc co je nyní černá (původně zlatě červená) a jezdí po ní uhlíky. Tím, že je zasviněný a uhlíky nemají dobrý kontakt, tak to v místě dotyku doslova hoří obloukem jak svářečka. Při proudu téměř 30A je to opravdu fest.
V době kdy se věci opravdu opravovaly a nevyhazovaly, se napřed zkontrolovaly uhlíky, zda jsou stále ještě použitelné. Teoreticky by se daly sehnat náhradní, případně upravit jiné podobné. Uhlík jde velice snadno obrousit na patřičný rozměr.
Kontrolou komutátoru a připojeného vinutí je nutno vyloučit, že nedošlo přehřátím ke stavu, že je na odpis. Pak je třeba motor rozdělat, rotor upnout do soustruhu a velice "jemně líznout" komutátor. Kdo umí umí, kdo ne, roztrhá komutátor na jednotlivé lamely a vše vyhodí.
Když se to podaří a ložiska jsou v cajku, je motor jako nový.
Ještě je třeba velice jemně vyškrábnout izolaci mezi jednotlivými lamelami, tak aby byla mírně pod povrchem lamel. Ty se brzy lehce uhlíky "obrousí" a přes izolaci by uhlíky přeskakovaly a kontakt by opět za nic nestál.
Kdo se bojí, může komutátor zkusit smirkem, nebo lépe diamantovým pilníčkem, případně lze oškrabat ostrým nožíkem. Není to sice ideální, ale trochu to pomáhá. Smirek je svině, páč se zrníčka zadřou do komutátoru, který je poměrně měkký a pak už kontakt s uhlíkem nikdy nebude dokonalý.