Volvisté a jejich letadla/létání :-)

...i nemožném! ALE JEN POKUD TO SOUVISÍ S VOLVEM!!! (potažmo evt. s jinými automobily)

VYKECAT SE MŮŽETE V LAMPÁRNĚ!!!
  • Autor
  • Zpráva
Jakub Svoboda
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5933
Registrován: 8 roků 9 měsíců
Bydliště: Rakovník
Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Jakub Svoboda »

Já se zas orosil z těch Canon konektorů. Zrovna tyto nejsou dle mých zkušeností moc vhodné, kort do míst s možností vibrací.
_________________
XC70 MY2010 D5 169kW Polestar
V60 MY2018 D3 110kW

Romulusw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5703
Registrován: 11 roků 7 měsíců
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Romulusw »

Co je to za výškoměr?

Lachtan
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 5121
Registrován: 19 roků 11 měsíců
Bydliště: PRG

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

2 Urvanej - mě avionika živí, takže z toho hrůzu nemám :wink:

2 Jakub Svoboda - canony nejsou pájené, ale krimpované a piny které používám jsou schválené i do velkých letadel, také to není nic laciného... :no:

2 Romulus - nějaký čínský vergl (štítek je nečitelný), ale když jsem jej přezkoušel, tak byl ve všech tolerancích. (v 0-12000ft odchylka 10-20 do plusu, v 16000ft +40ft, těsnost, tření atd vše OK)
Docela mě překvapil. :good:
A kdyby přestal někdy v budoucnu vyhovovat, tak mám 3 další plně funkční výškoměry z Cessen v záloze :wink:
To byl větší problém s rychloměrem, že začátku ukazoval o 10-15 km/h více, trvalo mi půl dne než jsem přišel na to jak se seřizuje a pak jej dostal do správných hodnot - teď v celém rozsahu má tolerancí -2/+1 km/h 8)
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

smolda
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1168
Registrován: 12 roků 8 měsíců
Bydliště: Turnov
Vůz: 745 TIC

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od smolda »

A podle čeho měří rychloměr v letadle rychlost? U auta je to jasné, ale u letadla nemám představu 😀

Romulusw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5703
Registrován: 11 roků 7 měsíců
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Romulusw »

Pitotkou.
Pitotovou trubicí, která měří náporový tlak a rychloměr je v podstatě tlakoměr, který je nakalibrovaný podle tlaku na číselníku na rychlost.

Pro představu rychlost 400km/h (v přízemní výšce) se rovná něco kolem 800mm vodního sloupce (berte to rezervou, už jsem to 50 let nedělal :D )

U letadel vyššími rychlostmi a většími výškami je tam kompenzační aneroid který ručku skutečné rychlosti posouvá na větší hodnotu, protože ve výšce 10km řidší vzduch
vytvoří menší náporový tlak.

Proto má pitotka dynamický snímač tlaku (ten je na špičce) a snímač statického tlaku (to je sada maličkých direk někde na těle válce pitotky)

pitotka obsahuje topné tělísko pro výhřev zabraňující zamrznutí
Naposledy upravil(a) Romulusw dne 28 črc 2025 18:05, celkem upraveno 1 x.

Vapik
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 3386
Registrován: 11 roků
Bydliště: Praha - Opava
Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Vapik »

Od jaké výšky se vzhledem k nějaké běžné přesnosti musí kompenzovat?

Romulusw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5703
Registrován: 11 roků 7 měsíců
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Romulusw »

Rychloměry do L 29 které jsem montoval myslím měly první hranici 2000m. Tam to nebyl ještě takový rozdíl, ale v 8km už to bylo asi dvojnásobek při rychlosti 800km/h

820km/h byla maximálka (bezpečná)

Vapik
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 3386
Registrován: 11 roků
Bydliště: Praha - Opava
Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Vapik »

Díky

Romulusw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5703
Registrován: 11 roků 7 měsíců
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Romulusw »

Jo a ještě jedna věc, muselo to fungovat i při teplotách +60 a -60°C rozuměj - v tolerancích a bez zadrhávání :)

Lachtan
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 5121
Registrován: 19 roků 11 měsíců
Bydliště: PRG

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

smolda píše: 28 črc 2025 17:28 A podle čeho měří rychloměr v letadle rychlost? U auta je to jasné, ale u letadla nemám představu 😀
A kdyby jsi to chtěl podrobněji, tak tady jsem našel hezký článek :wink:
https://www.airguru.cz/clanky/rychlomer

2 Romulus - já tak náročný nejsem, mě bude stačit když bude bezpečně fungovat od -5 do + 30°C :D
IMG_20250607_174315_819 (1).jpg

Včera jsem si vyrobil krásného ježečka :D :D
IMG_20250727_200828_423.jpg
IMG_20250727_200849_434.jpg

A pak chvilka nýtování a rázem to vypadá lépe :wink: :)
IMG_20250727_210412_194.jpg
Dneska dorazil polykarbonát na čelní okno, tak budu mít o zábavu postaráno nejméně na týden než to spasuju, naohýbám a svrtám 8)
Udělal jsem kabeláž a konektor pro připojení externí nabíječky baterie (její budoucí umístění není úplně snadno přístupné), takhle to bude bez starostí :)
Rekvalifikoval jsem na to jeden starý ruský konektor a umístil jej pod sedačku copilota, jednoduché a přístupné.
1.JPG
4.JPG
6.JPG
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Jakub Svoboda
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5933
Registrován: 8 roků 9 měsíců
Bydliště: Rakovník
Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Jakub Svoboda »

Lachtan píše: 28 črc 2025 17:10 2 Jakub Svoboda - canony nejsou pájené, ale krimpované a piny které používám jsou schválené i do velkých letadel, také to není nic laciného... :no:
Ahoj, pokud máte pro letecký průmysl nějaký spešl piny, tak pak samozřejmě ok. Jinak běžné PC Canon je fakt tragedie.
_________________
XC70 MY2010 D5 169kW Polestar
V60 MY2018 D3 110kW

georg
Offline
Příspěvky: 165
Registrován: 18 roků 4 měsíce
Bydliště: Kutná Hora
Vůz: Volvo XC60 D5 '14
Participant x 1

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od georg »

Ahoj Lachtane, zaujala mě ta Mi-1 - to je nějaká repase? Nebo to je privátní stroj? Co se z toho vyklube?
Díky za info.
_________________
Volvo XC60 D5 Summum (MY2014, automat, poladěno od D5T5 na 184 kW)
Mazda MX-30 (BEV)
Volvo 940 B230FB 1990 sedan

Lachtan
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 5121
Registrován: 19 roků 11 měsíců
Bydliště: PRG

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

FrantaB píše: 10 dub 2025 16:18 To je škoda že nedoplní...

Ale mohl by tu a tam doplňovat takové prasárny jako je ta anténa odpovídače. Jako kazuistiku. Protože něco takového by mne fakt nenapadlo hledat. Nečekal a nehledal bych něco takového ani kdybych od moonshinem vylitého rednecka v jižní půlce US kupoval od slepic totálně zadělanou Cessnu 15x, kterou bych ze stodoly vytahoval jako první po čtyřiceti letech.
Njn, Čobolstán dokáže vždy překvapit...
Kamarád mi poslal fotku co teď našel v jednom letadle (ne nebyl to ULL) s dodatkem: "I takhle jdou zapojit pojistky..." :D :lol: :D
pojistky.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Urvanej
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 13132
Registrován: 14 roků 8 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Urvanej »

Hale mě to přijde OK, prostě má tam pojistku a k ní držák na jednu náhradní :-D
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Vapik
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 3386
Registrován: 11 roků
Bydliště: Praha - Opava
Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Vapik »



Stal se u pilota hnědý poplach nebo to bylo chtěné? Me jako poučenému laikovi to připadá na výměnu trenek.

Lachtan
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 5121
Registrován: 19 roků 11 měsíců
Bydliště: PRG

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

Myslím, že zadelí štípal 6-tku drát... :twisted:
Co jsem o tomhle četl, tak se prý vyhýbal hejnu ptáků (na jednom z videí jsou i vidět), ale nemyslím si, že takto krkolomný manévr byl od začátku do konce plánovaný..
Podle mě to při tom prvotním úhybném manévru přehnal a nechtěně se dostal do hodně prekérní situace a tu pak následně zvládl díky svému umu a štěstí - otázkou (na kterou zná odpověď pouze dotyčný pilot a i to je s otazníkem) je, čeho bylo víc - zda toho umu nebo štěstí...
Za mě to bylo hooodně blízko k velikánskému průseru...
Jakub Svoboda píše: 29 črc 2025 06:58 Ahoj, pokud máte pro letecký průmysl nějaký spešl piny, tak pak samozřejmě ok. Jinak běžné PC Canon je fakt tragedie.
Používám D-Sub M39029/64-369 a M39029/63-368.
georg píše: 29 črc 2025 09:30 Ahoj Lachtane, zaujala mě ta Mi-1 - to je nějaká repase? Nebo to je privátní stroj? Co se z toho vyklube?
Díky za info.
Vím o tom naprosté minimum - je to privátní stroj, tuším, že to tam přitáhli už před x-lety coby hodně omšelý stroj, původní představa snad dokonce byla, že by bylo fajn to dostat do letuschopného stavu, ale tahle představa velice rychle vzala za své... v tak úžasném stavu to zase není..
Takže z toho nikdy nic jiného než statický exponát do muzea nebude a i to je s otazníkem - více jak 2 roky se na to nesáhlo a co s tím bude dál netuším.
Já s tím nemám vůbec nic společného (naštěstí), žádné oficiální info, jenom co jsem zaslechl...
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Lachtan
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 5121
Registrován: 19 roků 11 měsíců
Bydliště: PRG

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

Zase jsem o kousek postoupil, mám hotový překryt kabiny :)
povedlo se - sedí to jako zadel na hrnec :) :wink:
1.JPG
4.JPG
6.JPG
21.jpg
22.jpg
A také nastříkaných prvních pár dílů včetně směrovky :good:
IMG_20250731_190942_640.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Romulusw
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 5703
Registrován: 11 roků 7 měsíců
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Romulusw »

To je nějaký speciál lak na hliník, nebo se to stříká nějakou aktivní základovkou?

georg
Offline
Příspěvky: 165
Registrován: 18 roků 4 měsíce
Bydliště: Kutná Hora
Vůz: Volvo XC60 D5 '14
Participant x 1

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od georg »

Pro potěchu oka - v sobotu u nás v Rohozci (pořádali jsme slet).
16.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Volvo XC60 D5 Summum (MY2014, automat, poladěno od D5T5 na 184 kW)
Mazda MX-30 (BEV)
Volvo 940 B230FB 1990 sedan

FrantaB
Offline
Příspěvky: 778
Registrován: 10 roků 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od FrantaB »

Lachtan píše: 29 črc 2025 22:31 Kamarád mi poslal fotku co teď našel v jednom letadle (ne nebyl to ULL) s dodatkem: "I takhle jdou zapojit pojistky..." :D :lol: :D

No-vždycky jsem si myslel, že tahle pouzdra do panelu existují i v materiálově příčetném provedení. Ale i kdyby tohle bylo ono- :shock: :%) :evil:
Dobře mohlo by to být bez krimpů, nožem z jedné strany orvaná bužírka a zhńácáno pod šroubkem, pojištěné izolačkou-ale nechat to v přirozeně vibrujícím prostředí takhle mlátit...
To snad ani kdyby to jistilo CD changer 8)
A tady na těch drátech asi visí něco dost podstatnějšího.


Jinak to plexi-pěkná práce, i z fotky. Když jsou ty montážní nýty hezky rovnoběžně, tak je skoro úplně sichr že je to všechno svrtané fakt souose a nikde to netahá víc...
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru

Zpět na „o všem možném :-)“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: bajt