Volvisté a jejich letadla/létání :-)
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Příspěvky: 5933
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Rakovník
- Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Já se zas orosil z těch Canon konektorů. Zrovna tyto nejsou dle mých zkušeností moc vhodné, kort do míst s možností vibrací.
-
Offline
- Příspěvky: 5703
- Registrován: 11 roků 7 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Co je to za výškoměr?
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
2 Urvanej - mě avionika živí, takže z toho hrůzu nemám
2 Jakub Svoboda - canony nejsou pájené, ale krimpované a piny které používám jsou schválené i do velkých letadel, také to není nic laciného...
2 Romulus - nějaký čínský vergl (štítek je nečitelný), ale když jsem jej přezkoušel, tak byl ve všech tolerancích. (v 0-12000ft odchylka 10-20 do plusu, v 16000ft +40ft, těsnost, tření atd vše OK)
Docela mě překvapil.
A kdyby přestal někdy v budoucnu vyhovovat, tak mám 3 další plně funkční výškoměry z Cessen v záloze
To byl větší problém s rychloměrem, že začátku ukazoval o 10-15 km/h více, trvalo mi půl dne než jsem přišel na to jak se seřizuje a pak jej dostal do správných hodnot - teď v celém rozsahu má tolerancí -2/+1 km/h

2 Jakub Svoboda - canony nejsou pájené, ale krimpované a piny které používám jsou schválené i do velkých letadel, také to není nic laciného...

2 Romulus - nějaký čínský vergl (štítek je nečitelný), ale když jsem jej přezkoušel, tak byl ve všech tolerancích. (v 0-12000ft odchylka 10-20 do plusu, v 16000ft +40ft, těsnost, tření atd vše OK)
Docela mě překvapil.

A kdyby přestal někdy v budoucnu vyhovovat, tak mám 3 další plně funkční výškoměry z Cessen v záloze

To byl větší problém s rychloměrem, že začátku ukazoval o 10-15 km/h více, trvalo mi půl dne než jsem přišel na to jak se seřizuje a pak jej dostal do správných hodnot - teď v celém rozsahu má tolerancí -2/+1 km/h

_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 1168
- Registrován: 12 roků 8 měsíců
- Bydliště: Turnov
- Vůz: 745 TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
A podle čeho měří rychloměr v letadle rychlost? U auta je to jasné, ale u letadla nemám představu 
-
Offline
- Příspěvky: 5703
- Registrován: 11 roků 7 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Pitotkou.
Pitotovou trubicí, která měří náporový tlak a rychloměr je v podstatě tlakoměr, který je nakalibrovaný podle tlaku na číselníku na rychlost.
Pro představu rychlost 400km/h (v přízemní výšce) se rovná něco kolem 800mm vodního sloupce (berte to rezervou, už jsem to 50 let nedělal
)
U letadel vyššími rychlostmi a většími výškami je tam kompenzační aneroid který ručku skutečné rychlosti posouvá na větší hodnotu, protože ve výšce 10km řidší vzduch
vytvoří menší náporový tlak.
Proto má pitotka dynamický snímač tlaku (ten je na špičce) a snímač statického tlaku (to je sada maličkých direk někde na těle válce pitotky)
pitotka obsahuje topné tělísko pro výhřev zabraňující zamrznutí
Pitotovou trubicí, která měří náporový tlak a rychloměr je v podstatě tlakoměr, který je nakalibrovaný podle tlaku na číselníku na rychlost.
Pro představu rychlost 400km/h (v přízemní výšce) se rovná něco kolem 800mm vodního sloupce (berte to rezervou, už jsem to 50 let nedělal

U letadel vyššími rychlostmi a většími výškami je tam kompenzační aneroid který ručku skutečné rychlosti posouvá na větší hodnotu, protože ve výšce 10km řidší vzduch
vytvoří menší náporový tlak.
Proto má pitotka dynamický snímač tlaku (ten je na špičce) a snímač statického tlaku (to je sada maličkých direk někde na těle válce pitotky)
pitotka obsahuje topné tělísko pro výhřev zabraňující zamrznutí
Naposledy upravil(a) Romulusw dne 28 črc 2025 18:05, celkem upraveno 1 x.
-
Offline
- Příspěvky: 3386
- Registrován: 11 roků
- Bydliště: Praha - Opava
- Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Od jaké výšky se vzhledem k nějaké běžné přesnosti musí kompenzovat?
-
Offline
- Příspěvky: 5703
- Registrován: 11 roků 7 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Rychloměry do L 29 které jsem montoval myslím měly první hranici 2000m. Tam to nebyl ještě takový rozdíl, ale v 8km už to bylo asi dvojnásobek při rychlosti 800km/h
820km/h byla maximálka (bezpečná)
820km/h byla maximálka (bezpečná)
-
Offline
- Příspěvky: 3386
- Registrován: 11 roků
- Bydliště: Praha - Opava
- Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005
-
Offline
- Příspěvky: 5703
- Registrován: 11 roků 7 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Jo a ještě jedna věc, muselo to fungovat i při teplotách +60 a -60°C rozuměj - v tolerancích a bez zadrhávání 

-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
A kdyby jsi to chtěl podrobněji, tak tady jsem našel hezký článeksmolda píše: 28 črc 2025 17:28 A podle čeho měří rychloměr v letadle rychlost? U auta je to jasné, ale u letadla nemám představu![]()

https://www.airguru.cz/clanky/rychlomer
2 Romulus - já tak náročný nejsem, mě bude stačit když bude bezpečně fungovat od -5 do + 30°C

Včera jsem si vyrobil krásného ježečka


A pak chvilka nýtování a rázem to vypadá lépe



Udělal jsem kabeláž a konektor pro připojení externí nabíječky baterie (její budoucí umístění není úplně snadno přístupné), takhle to bude bez starostí

Rekvalifikoval jsem na to jeden starý ruský konektor a umístil jej pod sedačku copilota, jednoduché a přístupné.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 5933
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Rakovník
- Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Ahoj, pokud máte pro letecký průmysl nějaký spešl piny, tak pak samozřejmě ok. Jinak běžné PC Canon je fakt tragedie.Lachtan píše: 28 črc 2025 17:10 2 Jakub Svoboda - canony nejsou pájené, ale krimpované a piny které používám jsou schválené i do velkých letadel, také to není nic laciného...![]()
-
Offline
- Příspěvky: 165
- Registrován: 18 roků 4 měsíce
- Bydliště: Kutná Hora
- Vůz: Volvo XC60 D5 '14
x 1
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Ahoj Lachtane, zaujala mě ta Mi-1 - to je nějaká repase? Nebo to je privátní stroj? Co se z toho vyklube?
Díky za info.
Díky za info.
_________________
Volvo XC60 D5 Summum (MY2014, automat, poladěno od D5T5 na 184 kW)
Mazda MX-30 (BEV)
Volvo 940 B230FB 1990 sedan
Volvo XC60 D5 Summum (MY2014, automat, poladěno od D5T5 na 184 kW)
Mazda MX-30 (BEV)
Volvo 940 B230FB 1990 sedan
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Kamarád mi poslal fotku co teď našel v jednom letadle (ne nebyl to ULL) s dodatkem: "I takhle jdou zapojit pojistky..."FrantaB píše: 10 dub 2025 16:18 To je škoda že nedoplní...
Ale mohl by tu a tam doplňovat takové prasárny jako je ta anténa odpovídače. Jako kazuistiku. Protože něco takového by mne fakt nenapadlo hledat. Nečekal a nehledal bych něco takového ani kdybych od moonshinem vylitého rednecka v jižní půlce US kupoval od slepic totálně zadělanou Cessnu 15x, kterou bych ze stodoly vytahoval jako první po čtyřiceti letech.
Njn, Čobolstán dokáže vždy překvapit...



Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13132
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Hale mě to přijde OK, prostě má tam pojistku a k ní držák na jednu náhradní 

_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 3386
- Registrován: 11 roků
- Bydliště: Praha - Opava
- Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Stal se u pilota hnědý poplach nebo to bylo chtěné? Me jako poučenému laikovi to připadá na výměnu trenek.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Myslím, že zadelí štípal 6-tku drát...
Co jsem o tomhle četl, tak se prý vyhýbal hejnu ptáků (na jednom z videí jsou i vidět), ale nemyslím si, že takto krkolomný manévr byl od začátku do konce plánovaný..
Podle mě to při tom prvotním úhybném manévru přehnal a nechtěně se dostal do hodně prekérní situace a tu pak následně zvládl díky svému umu a štěstí - otázkou (na kterou zná odpověď pouze dotyčný pilot a i to je s otazníkem) je, čeho bylo víc - zda toho umu nebo štěstí...
Za mě to bylo hooodně blízko k velikánskému průseru...
Takže z toho nikdy nic jiného než statický exponát do muzea nebude a i to je s otazníkem - více jak 2 roky se na to nesáhlo a co s tím bude dál netuším.
Já s tím nemám vůbec nic společného (naštěstí), žádné oficiální info, jenom co jsem zaslechl...

Co jsem o tomhle četl, tak se prý vyhýbal hejnu ptáků (na jednom z videí jsou i vidět), ale nemyslím si, že takto krkolomný manévr byl od začátku do konce plánovaný..
Podle mě to při tom prvotním úhybném manévru přehnal a nechtěně se dostal do hodně prekérní situace a tu pak následně zvládl díky svému umu a štěstí - otázkou (na kterou zná odpověď pouze dotyčný pilot a i to je s otazníkem) je, čeho bylo víc - zda toho umu nebo štěstí...
Za mě to bylo hooodně blízko k velikánskému průseru...
Používám D-Sub M39029/64-369 a M39029/63-368.Jakub Svoboda píše: 29 črc 2025 06:58 Ahoj, pokud máte pro letecký průmysl nějaký spešl piny, tak pak samozřejmě ok. Jinak běžné PC Canon je fakt tragedie.
Vím o tom naprosté minimum - je to privátní stroj, tuším, že to tam přitáhli už před x-lety coby hodně omšelý stroj, původní představa snad dokonce byla, že by bylo fajn to dostat do letuschopného stavu, ale tahle představa velice rychle vzala za své... v tak úžasném stavu to zase není..georg píše: 29 črc 2025 09:30 Ahoj Lachtane, zaujala mě ta Mi-1 - to je nějaká repase? Nebo to je privátní stroj? Co se z toho vyklube?
Díky za info.
Takže z toho nikdy nic jiného než statický exponát do muzea nebude a i to je s otazníkem - více jak 2 roky se na to nesáhlo a co s tím bude dál netuším.
Já s tím nemám vůbec nic společného (naštěstí), žádné oficiální info, jenom co jsem zaslechl...
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Zase jsem o kousek postoupil, mám hotový překryt kabiny
povedlo se - sedí to jako zadel na hrnec
A také nastříkaných prvních pár dílů včetně směrovky

povedlo se - sedí to jako zadel na hrnec


A také nastříkaných prvních pár dílů včetně směrovky

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 5703
- Registrován: 11 roků 7 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
To je nějaký speciál lak na hliník, nebo se to stříká nějakou aktivní základovkou?
-
Offline
- Příspěvky: 165
- Registrován: 18 roků 4 měsíce
- Bydliště: Kutná Hora
- Vůz: Volvo XC60 D5 '14
x 1
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Pro potěchu oka - v sobotu u nás v Rohozci (pořádali jsme slet).
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Volvo XC60 D5 Summum (MY2014, automat, poladěno od D5T5 na 184 kW)
Mazda MX-30 (BEV)
Volvo 940 B230FB 1990 sedan
Volvo XC60 D5 Summum (MY2014, automat, poladěno od D5T5 na 184 kW)
Mazda MX-30 (BEV)
Volvo 940 B230FB 1990 sedan
-
Offline
- Příspěvky: 778
- Registrován: 10 roků 6 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Lachtan píše: 29 črc 2025 22:31 Kamarád mi poslal fotku co teď našel v jednom letadle (ne nebyl to ULL) s dodatkem: "I takhle jdou zapojit pojistky..."![]()
![]()
![]()
No-vždycky jsem si myslel, že tahle pouzdra do panelu existují i v materiálově příčetném provedení. Ale i kdyby tohle bylo ono-



Dobře mohlo by to být bez krimpů, nožem z jedné strany orvaná bužírka a zhńácáno pod šroubkem, pojištěné izolačkou-ale nechat to v přirozeně vibrujícím prostředí takhle mlátit...
To snad ani kdyby to jistilo CD changer

A tady na těch drátech asi visí něco dost podstatnějšího.
Jinak to plexi-pěkná práce, i z fotky. Když jsou ty montážní nýty hezky rovnoběžně, tak je skoro úplně sichr že je to všechno svrtané fakt souose a nikde to netahá víc...
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: bajt