Volvisté a jejich letadla/létání :-)
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 14413
- Registrován: 15 roků 8 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
x 1
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Co se používá na letadlech, když ne metrické šrouby? A proč?
_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Příspěvky: 778
- Registrován: 10 roků 6 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Whitworth/UNF-cokoliv co má nulové (popř. lehce záporné) tolerance mezi šroubem a maticí a žádné ostré hrany v profilu.
Ostré hrany-koncentruje se tu napětí, z řezání závitu tady může vzniknout trhlina kterou další zpracování "rozválcuje", takže vizuálně ji nepoznáš. S tím, že odtud nastupuje koroze, nebo odtud začínají trhliny.
Tolerance-aby šroub i matice byly v celém profilu v plném vzájemném kontaktu a osa matice byla vždy totožná s osou šroubu. Protože když není, mění se míra i charakter namáhání profilu závitu ve smyku, přidává se ohyb v profilu závitu a tím se ze smyku stává smyk za ohybu, což dost podstatně snižuje únosnost šroubovaného spoje.
Navíc to vede k "vyžvejkání", resp. změnám tvaru i rozměru-a kolik to pak unese se dozvíš přesně v momentě kdy to praskne, nikdy ne dřív.
V závitech se 100% kontaktem navíc (skoro) není prostor pro akumulaci nebo kondenzaci vlhkosti a tím vznik korozních podmínek.
Metrický závit je udělaný na to, aby šlo cokoliv kdykoliv našroubovat na cokoliv a "nějak" si to sedlo a v rámci tabulkových hodnot drželo pohromadě. Brynýrovaný broušený pevnostní šroub s tvářenou montážní maticí (4.4) zinkovanou ponorem, 8.8 pevnostní šrouby a matice bez ohledu na povrchovou úpravu, lehce poškozené závity...
Metrika je samá "díra", o ostrých hranách nemluvě.
Až budeš zase někdy rozebíra spony na výfuku a bude to celé doblba zarezlé-tohle je ten důvod. Proto jdou rozebrat origo výfuky na starších Fiatech a Alfách, protože tam je Whitworth (navíc poměděný).
A žádný Loctite/Teroson/Belzona/whatever utěsňovač spojů to nezachrání, protože rozdílná tepelná roztažnost Alu/ocel, vibrace...
Ostré hrany-koncentruje se tu napětí, z řezání závitu tady může vzniknout trhlina kterou další zpracování "rozválcuje", takže vizuálně ji nepoznáš. S tím, že odtud nastupuje koroze, nebo odtud začínají trhliny.
Tolerance-aby šroub i matice byly v celém profilu v plném vzájemném kontaktu a osa matice byla vždy totožná s osou šroubu. Protože když není, mění se míra i charakter namáhání profilu závitu ve smyku, přidává se ohyb v profilu závitu a tím se ze smyku stává smyk za ohybu, což dost podstatně snižuje únosnost šroubovaného spoje.
Navíc to vede k "vyžvejkání", resp. změnám tvaru i rozměru-a kolik to pak unese se dozvíš přesně v momentě kdy to praskne, nikdy ne dřív.
V závitech se 100% kontaktem navíc (skoro) není prostor pro akumulaci nebo kondenzaci vlhkosti a tím vznik korozních podmínek.
Metrický závit je udělaný na to, aby šlo cokoliv kdykoliv našroubovat na cokoliv a "nějak" si to sedlo a v rámci tabulkových hodnot drželo pohromadě. Brynýrovaný broušený pevnostní šroub s tvářenou montážní maticí (4.4) zinkovanou ponorem, 8.8 pevnostní šrouby a matice bez ohledu na povrchovou úpravu, lehce poškozené závity...
Metrika je samá "díra", o ostrých hranách nemluvě.
Až budeš zase někdy rozebíra spony na výfuku a bude to celé doblba zarezlé-tohle je ten důvod. Proto jdou rozebrat origo výfuky na starších Fiatech a Alfách, protože tam je Whitworth (navíc poměděný).
A žádný Loctite/Teroson/Belzona/whatever utěsňovač spojů to nezachrání, protože rozdílná tepelná roztažnost Alu/ocel, vibrace...
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 14413
- Registrován: 15 roků 8 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
x 1
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Děkuji za ochytření. 

_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Franta to popsal dokonale ze strojařského hlediska a já jenom doplním i pohled mechanika.
Na mém letadle nenajdeš jediný metrický šroub už jenom z toho důvodu, že je to letadlo původem (projektem) ze severní Ameriky a tam si na nějaký metrický spojovák opravdu nehrají. (Proto vrtám díry vrtákem #40; #30; #21 nebo #10, proto měřím a počítám v palcích, proto ani nemám metrický vercajk - pouze palcový

Další věc je, že v letectví (míněno tím "dospělý" letadla od malých Cessniček po dopravní nebo vojenské letadla - ultralajty jsou kapitola sama pro sebe, k tomu se později vrátím) veškerý použitý materiál a díly musí být schválené a certifikované pro použití v letectví. Proto také veškerý tento hardware má označení začínající nějakou normou (pokud se budu bavit o U.S . spojováku, tak všechno značení - part number- bude začínat AN...; NAS... nebo MS...) Většina těchto norem má základ pro použití v armádě (Military Standard) a pokud je to dobré pro armádu, tak je to dobré i pro letectví (i to civilní).
A výrobce už akorát na svých dokumentacích uvádí konkrétní P/N dílů které máš použít. Přesně ten a ne nic jiného, přes to nejede vlak. Takže pokud mám někde napsané, že tam mám dát šroub AN-3-5A, tak tam prostě dám přesně tento šroub a nepřemýšlím čím jej nahradit - pokud to takto výrobce specifikuje, tak garantuje, že použitím šroubu tohoto konkrétního P/N v tomto konkrétním místě splňuje veškeré požadavky na bezpečnost.
Takže na všech amerických letadlech najdeš vždy pouze tento spojovák, žádkou metriku.
Ale samozřejmě, pokud by jsem se někdy zase dostal k českému letadlu, třeba k nějakému Zlínu (upřímě - ani po tom netoužím), tak tam bude zase všechno v metrice. Ale pozor - opět veškerý spojovák použitý na letadle musí splňovat nějakou normu a certifikace!)
A tady začíná trošičku problém, protože od dob kdy se tady vyráběly letadla jak na běžícím pásu uplynula už dlouhá doba a s certifikovaným leteckým spojovákem je problém - a to jak jej vůbec sehnat, tak i v ceně - obecně je několikrát dražší jak palcový ekvivalent.
Před pár lety jsme v jedné firmě generálkovali jednoho Zlína a sehnat veškerý potřebný spojovák byl docela problém - moc nám nepomohla ani fabrika/výrobce, nakonec jsme to posháněli kde se dalo, ale trvalo to dlouho. Pokud potřebuji jakýkoliv spojovák třeba na Cessnu neebo Beechcrafta, tak to tady mám v jakémkoliv množství během pár hodin maximálně nižší jednotky dní.
Čistě metrický spojovák najdeš ještě na ruských a několika evropských výrobcích letecké techniky, pak najdeš několik výrobců (to hlavně francouzi


Nicméně pozoruji posun, že i evropští výrobci čím dále více pouzívají palcový spojovák, je to dané využíváním U.S. komponentů kterých je i v čistě evropských letadlech čím dál tím více.
A pokud se budeme bavit o ultralajtech, tak tam je to opravdu kapitola sama pro sebe. Bohužel jsem se často setkal s tím, že i na ULL letadlech původem ze Států je palcový spojovák nahrazovaný metrikou, protože je to pro ně jednodušší - nevyznají se v tom, neumí to koupit, případně se jim za to nechce platit když tam můžou narvat co jim zbylo po opravě králíkárny...
A když potom člověk vidí, že i na důležitých bodech je spojovák původem z nějakého hobbymarketu ví bůh jaké kvality, tak už člověk jenom nechápavě žasne, čeho jsou někteří jedinci schopní...
A bohužel jsem už i hodněkrát narazil na takovouto domácí "modifikaci" i u dospělých letadlech - v Cessnách místo palcového spojováku metrický, případně na palcovém šroubu metrická matka...

A je to práce nejenom samotných majitelů, ale už jsem se setkal i s tím, že to byl výsledek "údržby" certifikovaných mechaniků a servisů...
To by bylo na dlouhé povídání...
Jeden příklad - takhle vypadá montáž antény od odpovídače na Cessně v provedení jednoho slovenského servisu...
(ano vidíte dobře - polystyren a vruty z klálíkárny...

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13132
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Volvisté a jejich letadla/létání :-)


_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 778
- Registrován: 10 roků 6 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Samovrtné texy narvané do letadla? Do de facto poloskořepinové stressed-skin konstrukce?
To je normálně na kriminál, protože ty špičky nejsou "vrtací" ale takové zparchantělé "tvářecí"-sice to udělá pár (praseckých) špon, ale jinak prostě přinutí materiál uhnout do strany, aby tam vzniknul svalek o který se závit opře. Určené je to do měkkých, za studena snadno tvářitelných (=obvykle válcovaných) konstrukčních ocelí s průtažností za mezí pružnosti 10-20+%. V takovém materiálu se nic neděje, protože organizovaně uhne bez praskání/trhání/vzniku lokální anomálie s velkým vnitřním pnutím.
Ale 7075/6060.T4 (a nahoru) +obdobné zdaleka takovou průtažnost nemají a při takovémhle způsobu tváření za studena si okolo díry ponechají většinu vneseného pnutí, takže se ze vzniklých ostrých hran a lomů po (ožmolených/odlomených, ne čistě uříznutých) šponách šíří trhliny. A je otázka jestli jen v tom svalku kolem díry, nebo se to rozleze i dál.
Osobně bych si tipnul, že od toho zadního šroubu (hádám že je to 4 mm průměr) jdou dvě asi 5 mm dlouhé a okolo levého zadního prochází další, dlouhá kolem 30 mm. Může to být "jen" v barvě, ale rozhodně bych si na to nevsadil.
Jako-kdyby tam navrtali díry 4,1, zevnitř dali kus té superměkké překližky z lísky od rajčat a přes podložky to přitáhli samojistnými maticemi, tak to na spojováku stálo podobně a byla by to proti tomuhle skoro předpisová instalace. Tohle je ovšem fakt mimořádná prasárna, která může znamenat do budoucna nutnost výměny celé podlahy-v místě kde je namáhaná od podvozku při přistání.
Bych blil, velebnosti
Ještě k metrice na letadlech:
ono to jde, udělat metrický šroub/matku s téměř nulovou tolerancí a kontaktem blížícím se 100%. Jenže to není běžně ke koupi, je to v tabulkách jako speciální lícování a na podstatnou část normálně ani nekoupíte nástroje (závitník+očko, ani závitovací nože). Že je to takřka všechno jemné stoupání je samozřejmost. Víc než palcový spojovák to využívá přesných dříků (a přesných děr pro ně) mezi hlavou a závitem, hlavy a matice s límci, případně jsou podstatným nosným a centrovacím prvkem zahloubení pro hlavy (které jsou v metrické strojařině jenom na "uklizení" šroubu pod povrch).
Lachtan mě doufám doplní, jak to vlastně na československých letadlech je-vím že někde je to klasické těsné lícování pro přesné spoje, měřící přístroje a obráběcí stroje. Vím že se různě na místech kde je dost místa na matice (prvky řízení, sedačky...) vyskytuje celkem normální spojovák 8.8/10.8/12.9 s korunovými maticemi a zajištním drátem (občas asi i závlačka). Někde to znamenalo dělat kolem víc místa právě kvůli obsluze spojováku, než by bylo nutné s UNF/Wht spojovákem.
Jak přesně je to řešené u vnějších prvků (odnímatelné prvky potahu a kryty) popravdě nevím-hlavně u typů hangárovatelných pod širým nebem a opravovatelných svépomocí vč. generálky až do úplného roztrhání by mě to zajímalo (Blaník, L-200...), protože tady je zatékání do šroubovaných spojů a s tím související koroze pod hlavami i v závitech ten hlavní problém.
To je normálně na kriminál, protože ty špičky nejsou "vrtací" ale takové zparchantělé "tvářecí"-sice to udělá pár (praseckých) špon, ale jinak prostě přinutí materiál uhnout do strany, aby tam vzniknul svalek o který se závit opře. Určené je to do měkkých, za studena snadno tvářitelných (=obvykle válcovaných) konstrukčních ocelí s průtažností za mezí pružnosti 10-20+%. V takovém materiálu se nic neděje, protože organizovaně uhne bez praskání/trhání/vzniku lokální anomálie s velkým vnitřním pnutím.
Ale 7075/6060.T4 (a nahoru) +obdobné zdaleka takovou průtažnost nemají a při takovémhle způsobu tváření za studena si okolo díry ponechají většinu vneseného pnutí, takže se ze vzniklých ostrých hran a lomů po (ožmolených/odlomených, ne čistě uříznutých) šponách šíří trhliny. A je otázka jestli jen v tom svalku kolem díry, nebo se to rozleze i dál.
Osobně bych si tipnul, že od toho zadního šroubu (hádám že je to 4 mm průměr) jdou dvě asi 5 mm dlouhé a okolo levého zadního prochází další, dlouhá kolem 30 mm. Může to být "jen" v barvě, ale rozhodně bych si na to nevsadil.
Jako-kdyby tam navrtali díry 4,1, zevnitř dali kus té superměkké překližky z lísky od rajčat a přes podložky to přitáhli samojistnými maticemi, tak to na spojováku stálo podobně a byla by to proti tomuhle skoro předpisová instalace. Tohle je ovšem fakt mimořádná prasárna, která může znamenat do budoucna nutnost výměny celé podlahy-v místě kde je namáhaná od podvozku při přistání.
Bych blil, velebnosti

Ještě k metrice na letadlech:
ono to jde, udělat metrický šroub/matku s téměř nulovou tolerancí a kontaktem blížícím se 100%. Jenže to není běžně ke koupi, je to v tabulkách jako speciální lícování a na podstatnou část normálně ani nekoupíte nástroje (závitník+očko, ani závitovací nože). Že je to takřka všechno jemné stoupání je samozřejmost. Víc než palcový spojovák to využívá přesných dříků (a přesných děr pro ně) mezi hlavou a závitem, hlavy a matice s límci, případně jsou podstatným nosným a centrovacím prvkem zahloubení pro hlavy (které jsou v metrické strojařině jenom na "uklizení" šroubu pod povrch).
Lachtan mě doufám doplní, jak to vlastně na československých letadlech je-vím že někde je to klasické těsné lícování pro přesné spoje, měřící přístroje a obráběcí stroje. Vím že se různě na místech kde je dost místa na matice (prvky řízení, sedačky...) vyskytuje celkem normální spojovák 8.8/10.8/12.9 s korunovými maticemi a zajištním drátem (občas asi i závlačka). Někde to znamenalo dělat kolem víc místa právě kvůli obsluze spojováku, než by bylo nutné s UNF/Wht spojovákem.
Jak přesně je to řešené u vnějších prvků (odnímatelné prvky potahu a kryty) popravdě nevím-hlavně u typů hangárovatelných pod širým nebem a opravovatelných svépomocí vč. generálky až do úplného roztrhání by mě to zajímalo (Blaník, L-200...), protože tady je zatékání do šroubovaných spojů a s tím související koroze pod hlavami i v závitech ten hlavní problém.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Lachtan toho v tomhle směru moc nedoplní, protože když jsem dělal na českých érech, tak jsem byl ještě mladej a blbej a o tohle jsem se zas tolik nestaral...
A pak už jsem se spíše soustředil na ta americká éra těm českým se víceméně vyhýbal
Jediné co si ještě pamatuji z dob kdy jsem dělal pro ČSA, že závity všech venkovních šroubů se před montáží patlaly vazelínou - pak nebyl problém s následném povolování

A pak už jsem se spíše soustředil na ta americká éra těm českým se víceméně vyhýbal

Jediné co si ještě pamatuji z dob kdy jsem dělal pro ČSA, že závity všech venkovních šroubů se před montáží patlaly vazelínou - pak nebyl problém s následném povolování

_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 778
- Registrován: 10 roků 6 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
To je škoda že nedoplní...
Ale mohl by tu a tam doplňovat takové prasárny jako je ta anténa odpovídače. Jako kazuistiku. Protože něco takového by mne fakt nenapadlo hledat. Nečekal a nehledal bych něco takového ani kdybych od moonshinem vylitého rednecka v jižní půlce US kupoval od slepic totálně zadělanou Cessnu 15x, kterou bych ze stodoly vytahoval jako první po čtyřiceti letech.
Njn, Čobolstán dokáže vždy překvapit...
Ale mohl by tu a tam doplňovat takové prasárny jako je ta anténa odpovídače. Jako kazuistiku. Protože něco takového by mne fakt nenapadlo hledat. Nečekal a nehledal bych něco takového ani kdybych od moonshinem vylitého rednecka v jižní půlce US kupoval od slepic totálně zadělanou Cessnu 15x, kterou bych ze stodoly vytahoval jako první po čtyřiceti letech.
Njn, Čobolstán dokáže vždy překvapit...
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Příspěvky: 2246
- Registrován: 6 roků 3 měsíce
- Bydliště: Praha 12
- Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Přijdu z práce a hned slyším krásnej zvuk motoru stíhačky z 2ww kterou dost prohání. No ero už točilo za kopcem na přistání, ale na 100pro to byl Harik takže Točná už ho zase má. Super , to se ve vzduchu neokouká a má to i příjemný zvuk.
-
Offline
- Příspěvky: 1306
- Registrován: 8 roků 5 měsíců
- Bydliště: Ostrava
- Vůz: Volvo XC60 D5 r.v.09 a C70II T5 r.v.08
-
Offline
- Příspěvky: 5933
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Rakovník
- Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Ja o vikendu viděl zas po dlouhédobě L-200 Morava, taky má jedinečný zvuk 2 motorů.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Jedna perlička, aneb co se mi to za exota dostalo do rukou

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 5703
- Registrován: 11 roků 7 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
To je vrtulové mládě gripena?



-
Offline
- Příspěvky: 3639
- Registrován: 10 roků 8 měsíců
- Bydliště: Praha - Zbraslav
- Vůz: V 70II T5 AWD, MY 07'HT-STAGE 3 + úpravy
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
to je Delta. Tohle spíš hodně, hodně, hodně vzdáleně přípomíná Curtiss XP-55 Ascender. Náběžná hrana křídla je tedy úplně jiná, ale Winglety a Kachnu má taky.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
V 70 B5244 T5, AWD, MY 07' HILTON TUNING stage 3 + úpravy
V 70 B5244 S2 2.4L, MY 01' stage 2, LPG
V 70 B5244 T5, AWD, MY 07' HILTON TUNING stage 3 + úpravy
V 70 B5244 S2 2.4L, MY 01' stage 2, LPG
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13132
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
tohodle exota jsem někde viděl ve spojitosti s blue origin... 

_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvky: 778
- Registrován: 10 roků 6 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Lachtane, koukej prásknout co to je 
Od boku bych řekl, že to vzniklo na prkně Burta Rutana...

Od boku bych řekl, že to vzniklo na prkně Burta Rutana...
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
JJ, Rutan Long-EZ
Neskutečná divnověc a peklo na práci
dělal jsem na tom pár drobných oprav a úprav v elektrice a celou dobu jsem nadával na pana Rutana - letadla sice vymýšlí zajímavé, ale už jaksi nepočítá s tím, že se na tom občas musí udělat nějaká údržba/oprava/modifikace...
Už jenom stupidita v tom, že palubní deska je součást struktury letadla a tudíž jí nelze demontovat. veškeré práce jsem musel dělat skrz díry po přístrojích (ještě že tam prostrčím ruku) a pájení drátů přes zrcátko by jsem si též dokázal odpustit.
K ničemu není rozumný přístup, ani na motoru. Navíc jsem zjistil, že bych s tím ani neodletěl - když jsem se do toho posadil, tak jsem měl sešlápnuté oba pedály a z nedostatku místa jsem nedokázal pokrčit nohy abych je uvolnil... Možná to jde nějak nastavit/předělat, ale netuším jak. Jednoduché nastavení jako je třeba ve větroních to prostě nemá.
Ale majitel je o hlavu menší jak já a ten se chechtal, že jemu to perfektně vyhovuje, že to je přesně éro pro něj
Za mojí profesní kariéru mi prošlo rukama cca 150-200 všech možných typů letadel a vrtulníků, ale tohle je bezkonkurenčně nejhorší letadlo na práci

Neskutečná divnověc a peklo na práci

dělal jsem na tom pár drobných oprav a úprav v elektrice a celou dobu jsem nadával na pana Rutana - letadla sice vymýšlí zajímavé, ale už jaksi nepočítá s tím, že se na tom občas musí udělat nějaká údržba/oprava/modifikace...
Už jenom stupidita v tom, že palubní deska je součást struktury letadla a tudíž jí nelze demontovat. veškeré práce jsem musel dělat skrz díry po přístrojích (ještě že tam prostrčím ruku) a pájení drátů přes zrcátko by jsem si též dokázal odpustit.
K ničemu není rozumný přístup, ani na motoru. Navíc jsem zjistil, že bych s tím ani neodletěl - když jsem se do toho posadil, tak jsem měl sešlápnuté oba pedály a z nedostatku místa jsem nedokázal pokrčit nohy abych je uvolnil... Možná to jde nějak nastavit/předělat, ale netuším jak. Jednoduché nastavení jako je třeba ve větroních to prostě nemá.
Ale majitel je o hlavu menší jak já a ten se chechtal, že jemu to perfektně vyhovuje, že to je přesně éro pro něj

Za mojí profesní kariéru mi prošlo rukama cca 150-200 všech možných typů letadel a vrtulníků, ale tohle je bezkonkurenčně nejhorší letadlo na práci

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 484
- Registrován: 13 roků 6 měsíců
- Bydliště: Třeboň
- Vůz: Audi A6 Allroad V6 3,0 BiTdi
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Nevěděl jsem kam to dát, tak to dám sem:
https://budejcka.drbna.cz/zpravy/spolecnost/45506-rana-plameny-a-vsudypritomny-chaos-pred-sedmadvaceti-lety-dopadly-na-vltavu-dve-stihacky.html
Bydlel jsem tehdy v paneláku 300 m od pádu letadel a byl jsem v práci, takže tu spoušť jsem viděl až odpoledne. Česká povaha vtipálků se nezapřela a hned další dny se vyrojilo spousta vtipů např.:
- Dnes bude bouřka, Migy létají nějak nízko nad zemí
https://budejcka.drbna.cz/zpravy/spolecnost/45506-rana-plameny-a-vsudypritomny-chaos-pred-sedmadvaceti-lety-dopadly-na-vltavu-dve-stihacky.html
Bydlel jsem tehdy v paneláku 300 m od pádu letadel a byl jsem v práci, takže tu spoušť jsem viděl až odpoledne. Česká povaha vtipálků se nezapřela a hned další dny se vyrojilo spousta vtipů např.:
- Dnes bude bouřka, Migy létají nějak nízko nad zemí

_________________
Audi A6 Allroad 3,0 V6 BiTdi
Bylo: Volvo XC70 D5 Edition 2007 AWD Man, Volvo XC70 Summum 2012 AWD AT
https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=67182
Audi A6 Allroad 3,0 V6 BiTdi
Bylo: Volvo XC70 D5 Edition 2007 AWD Man, Volvo XC70 Summum 2012 AWD AT
https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?t=67182
-
Offline
- Příspěvky: 778
- Registrován: 10 roků 6 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Lachtan:
To je neskutečný
Rutan má fakt specifický divnorukopis... Ale díky němu ty letadla umí to co umí, no... Palubka jako součást základní konstrukce draku je sice trochu extrém, zvlášť z pohledu údržby-ale když se řeší každé kilo, tak palubka poskytuje krásný průřezový modul oproti čemukoliv k čemu by se šroubovala deska-nosič přístrojů.
Když na to koukám-ještě řekni že zpředu jsou na desce jenom hlavy šroubů a tedy ne že přístroj vytáhneš z díry ven, ale musíš tunelem před pedály sáhnout za desku a všechno si podat zezadu... Tvl
Motor hádám vyžaduje čtyři zápěstí místo předloktí, nebo rozborku zadní řetiny letadla a nic mezi tím? Doufám že v tomhle kusu je aspoň Lycoming a ne nějaká divoká přestavba automobilového boxeru...
Pro nepostižené volvisty TTD k lepšímu obrázku co je to za úchylnost:
je to "postav si v garáži sám"
prázdná hmotnost cca. 322 kg
z toho motor+lože+chladiče+ náplně+nádrže cca. 135 kg, takže na celý zbytek letadla připraveného k tankování a letu je cca. 187 kilo
stadardní dolet 3230 km (spotřeba pod 5,9 l/100 km při rychlosti kolem 230 km/h), s nádrží místo pasažéra se dá dolet vytáhnout na 7700 km (ne, není tam překlep).
Od konce 70´s dodnes drží rekord vytrvalosti a rekord doletu při vzletové hmotnosti pod 1000 kg do které má sakra daleko (MTOW kolem 601 kilo)
To je neskutečný

Když na to koukám-ještě řekni že zpředu jsou na desce jenom hlavy šroubů a tedy ne že přístroj vytáhneš z díry ven, ale musíš tunelem před pedály sáhnout za desku a všechno si podat zezadu... Tvl

Motor hádám vyžaduje čtyři zápěstí místo předloktí, nebo rozborku zadní řetiny letadla a nic mezi tím? Doufám že v tomhle kusu je aspoň Lycoming a ne nějaká divoká přestavba automobilového boxeru...
Pro nepostižené volvisty TTD k lepšímu obrázku co je to za úchylnost:
je to "postav si v garáži sám"
prázdná hmotnost cca. 322 kg
z toho motor+lože+chladiče+ náplně+nádrže cca. 135 kg, takže na celý zbytek letadla připraveného k tankování a letu je cca. 187 kilo

stadardní dolet 3230 km (spotřeba pod 5,9 l/100 km při rychlosti kolem 230 km/h), s nádrží místo pasažéra se dá dolet vytáhnout na 7700 km (ne, není tam překlep).
Od konce 70´s dodnes drží rekord vytrvalosti a rekord doletu při vzletové hmotnosti pod 1000 kg do které má sakra daleko (MTOW kolem 601 kilo)
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Je tam Lycoming (O-340), ale s tou spotřebou a doletem to tak horké nebude - majitel se zmínil, že to má spotřebu okolo 20ltr na hodinu (cesťák okolo 160-170 knotů), nicméně i tak je to super
Nicméně na práci je to peklo...
Teď se vrtám v palubce Cessna Citation 551, sice to také není žádná hitparáda, ale oproti Rutanovi pohoda


Nicméně na práci je to peklo...
Teď se vrtám v palubce Cessna Citation 551, sice to také není žádná hitparáda, ale oproti Rutanovi pohoda



_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 778
- Registrován: 10 roků 6 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Tak to je "jakože GTI". V původním, na který jsem koukal, je O-235 v různých verzích 86-93 kW a z něj jsem bral ty TTD. O-340 je 119-127 kW co tak koukám, při stejné suché váze samotného motoru. Takže těch 20l/h při 300 dává kolem 6,7l-7l/100 km. To je docela mazec-zvýšit dostupný výkon o 35-40% a tím posunout cestovní rychlost na 130% a zároveň spotřebu jen na 113-118%.
To je aerodynamicky neskutečně efektivní stroj
Při stejné MTOW stáhnout dolet podle zvýšené spotřeby o 13% znamená něco jako 2830 km (pro 18% je to 2730), mínus větší nouzová zásoba pro žíznivější motor, takže bych hádal něco mezi 2500-2700 km.
Citation: hezky klasickou, nebo nějakou modernizaci ve stylu "nahňácejte mi skleněný kokpit z A319 do Cessny"?
Sakra, celkem ti závidím... Chtěl jsem dělat mj. něco podobného, ale ze studií bych vyšel akorát v době kdy armáda pouštěla pár stovek lidí s 10+ roky do důchodu a slušnou řádkou hotových typových certifikací. Neviděl jsem v tom budoucnost, tak jsem tohohle studia nechal a zůstal jen u druhého...
To je aerodynamicky neskutečně efektivní stroj


Při stejné MTOW stáhnout dolet podle zvýšené spotřeby o 13% znamená něco jako 2830 km (pro 18% je to 2730), mínus větší nouzová zásoba pro žíznivější motor, takže bych hádal něco mezi 2500-2700 km.
Citation: hezky klasickou, nebo nějakou modernizaci ve stylu "nahňácejte mi skleněný kokpit z A319 do Cessny"?
Sakra, celkem ti závidím... Chtěl jsem dělat mj. něco podobného, ale ze studií bych vyšel akorát v době kdy armáda pouštěla pár stovek lidí s 10+ roky do důchodu a slušnou řádkou hotových typových certifikací. Neviděl jsem v tom budoucnost, tak jsem tohohle studia nechal a zůstal jen u druhého...
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Citation je "stará vrána", takže ještě opravdu stará škola s analogovými přístroji, jediné obrazovky tam jsou GTN-750 a 650. Tady je to jenom drobnost - výměna odpovídače, ale abych se k tomu dostal a měl nějaký prostor na práci, tak jsem musel vyhodit celou středovou palubku
pak jsem postnu fotku až to bude komplet poskládané, zatím jenom takhle
Přidáno za 6 minut 53 sekund:
Ať je také nějaká zábava - kdo uhodne z této fotky v čem jsem se to vrtal?

pak jsem postnu fotku až to bude komplet poskládané, zatím jenom takhle

Ať je také nějaká zábava - kdo uhodne z této fotky v čem jsem se to vrtal?

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 3386
- Registrován: 11 roků
- Bydliště: Praha - Opava
- Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Je to jen taková raní střelba ze zastávky Seahawk?
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Hawk to je, akorát černej




_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Jak jsem se v dubnu zmiňoval, že budu kontrolovat nádrž na těsnost, tak dobře jsem udělal, samozřejmě, že tekla, byly tam dvě malé prasklinky, ale naštěstí to nebylo nic, co by šikovný svářeč nedokázal zavařit (i když ze začátku trošku bojoval s tím, že je to vyrobené z 0,4mm AL plechu...) Ale je opravdu šikovný, takže to dokázal
Druhé křídlo je též už kompletně zkontrolované a po drobných opravách (naštěstí opravdu jenom drobnosti) plně bojeschopné
Známý mi vyrábí kompletní nové vzpěry, teď jsem se poslední měsíc zabýval veškerou dráteničinou, takže veškerá kabeláž (kromě hlavní silové) je až po motorovou přepážku kompletně hotová. Chybí mi dodělat konektory v přechodu křídla/trup, ale ty budu kompletovat až po nalakování a montáži křídel, aby byly přesně na potřebnou délku. Veškerou kabeláž mám připravenou.
Teď sháním lakýrníka/lakovnou, v průběhu prázdnin by jsem to chtěl celé dát do finálního laku, koupit plexi (resp. polykarbonát na kabinu) a pak už mě bude čekat celková kompletace letadla. Což samozřejmě bude ještě hromada práce a výdajů)
A ještě hlavně našetřit na koupi motoru a vrtule a snad už to pak konečně dotáhnu do zdárného konce
Bohužel jsem na to celé zůstal sám, co jsem byl na začátku domluven se dvěma kamarády, že se na tom budou podílet, tak oba z toho z rozličných osobních důvodů rezignovali... Je to mazec, docela mě tím udělali čáru přes rozpočet a jen tak tak stíhám vydělávat na všechny výdaje/náklady - za cenu toho , že jsem v hangáru 7 dní v týdnu od rána do večera a beru všechny zakázky které se mi nabídnou...

Druhé křídlo je též už kompletně zkontrolované a po drobných opravách (naštěstí opravdu jenom drobnosti) plně bojeschopné

Známý mi vyrábí kompletní nové vzpěry, teď jsem se poslední měsíc zabýval veškerou dráteničinou, takže veškerá kabeláž (kromě hlavní silové) je až po motorovou přepážku kompletně hotová. Chybí mi dodělat konektory v přechodu křídla/trup, ale ty budu kompletovat až po nalakování a montáži křídel, aby byly přesně na potřebnou délku. Veškerou kabeláž mám připravenou.
Teď sháním lakýrníka/lakovnou, v průběhu prázdnin by jsem to chtěl celé dát do finálního laku, koupit plexi (resp. polykarbonát na kabinu) a pak už mě bude čekat celková kompletace letadla. Což samozřejmě bude ještě hromada práce a výdajů)
A ještě hlavně našetřit na koupi motoru a vrtule a snad už to pak konečně dotáhnu do zdárného konce

Bohužel jsem na to celé zůstal sám, co jsem byl na začátku domluven se dvěma kamarády, že se na tom budou podílet, tak oba z toho z rozličných osobních důvodů rezignovali... Je to mazec, docela mě tím udělali čáru přes rozpočet a jen tak tak stíhám vydělávat na všechny výdaje/náklady - za cenu toho , že jsem v hangáru 7 dní v týdnu od rána do večera a beru všechny zakázky které se mi nabídnou...
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé