Ahoj, já tě klidně vezmu, lítám z Letňan nebo Jaroměře, ale můžu někam přeletět (Hodkovice, Mnichovo Hradiště)
Jinak ceny záleží samozřejmě na čem chceš létat
Pro lítání s větroněm je potřeba tomu věnovat dost času, lítá se v aeroklubech, trávíš tam víkendy, ne jenom létáním, brigády, natírání, sekání trávy.. lítá se pak "výkonnostně", přelety, je to celý spíš takový sport a zároveň životní styl, nevím jestli seš na to ready
Pro člověka co se chce něco nového naučit, třeba po práci jako relax, a pak se občas povozit, vzít kámoše nebo i se občas někam dopravit, je prostě ideál vrtule, nelimituje tě tolik počasí (termika) atd..
A vrtule můžeš rozdělit na dva typy:
ULL letadla
Ull jsou letadla, vírníky, motorový padáky a všechno tohle, jsou lehčí, nepodlejhaj tolik nějakým certifikacim a tím pádem levnější
Co se týče letounů, je tam omezení na maximální vzletovou hmotnost a počet lidí, a to je 2, ty + max 1 pasažér, vzletovka je max 600 kg
Další omezení je, že nad to nemůžeš přidávat další kvalifikace, nemůžeš lítat v noci, nemůžeš lítat podle přístrojů (tím pádem za blbého počasí) atd
Ale ty éra jsou většinou nový, pěkný, často s displejem přes celou přístrojovku
Cena záleží ale dalo by se obecně říct že zrhuba 2000-3000 za hodinu
Ve výcviku + instruktor, výcvik je minimum asi 25h, ale počítej spíš tak 40, no zkrátka jak ti to půjde, z toho si lze jendoduse spočítá cenu za výcvik, která není nikdy pevně určená ale záleží jak ti to půjde, jen tam jen minimum hodin, ne maximum
"Dospělá"
Tady lítáš s cessnou (152/172), piperem 28/32, českýma Zlínama, atd atd, letadla jsou zpravidla starší ale zase podléhají větší kontrole, certifikací, víc se hlídá servis atd (ve výsledku ale stejně záleží nejvíc na majiteli ať je to ull nebo dospělý)
Můžeš si na licenci soukromého pilota (ppl) vzít až 18 osob do letadla, ale takových moc není
Výcvik je minimum 45h, cena za letadlo vhodné na výcvik v dnešní době zhruba 3500-5500 na hodinu + zase instruktor
Můžeš pak lítat s tou cessnou za tyto ceny, nebo klidně za 13k na hodinu s Cirrus SR22, to už je pak na tobě
Doporučuji tento článek, který se věnuje porovnání:
https://www.orlita.net/ppl-nebo-ul/
Ideál, pokud nechceš lítat jako profík nebo se tím živit je průkaz LAPL, kombinuje obojí, můžeš pak létat i s ULL i s "dospělýma" letadlama, může vás být na palubě max 4 ( ale letadlo může paradoxně být třeba pro 7), maximální vzletovka je 2 tuny, což stačí na 99% letadel, která ti někdo běžně půjčí..
Výcvik je minimum 25h ale zase bych počítal spíš tak se 40h..
Kdybys ses tedy chtěl někdy svést, nebo cokoliv dalšího vysvětlil, dej vědět
Ostatní třeba přidají jejich pohled na věc, který se může trochu lišit