
Poté, co jsem prodal V70 I na LPG (výborné auto, budu vzpomínat), jsem reálně přemýšlel nad pořízením volva se zadním náhonem. Měl jsem nějaké nabídky už dřív, ale nechtěl jsem pořizovat další povoz, když jsem měl ještě V70. Inspiroval mě Imrija se svou 940, několikrát jsem si pročetl jeho galerii. Dále jsem si psal s Urvanym, který mě ubezpečoval, že vše na krabicích je řešitelné, pokud není shnilá. Ondrův skládek je zase bezvadný zdroj náhradních dílů. Tak nějak jsem nabyl dojmu, že tenhle typ je pro mě ten pravý. Mezitím jsem začal nasávat aspoň povrchní vědomosti o konstrukci a jednotlivých typech krabic. Předtím jsem nerozeznal sedmičku od devítky, teď je to o něco lepší

Kdybych si mohl vybrat, sáhl bych po sedanu. Přijdou mi kompaktnější, cestující jsou odděleni od prostoru zavazadel, takže v zimě při nakládání nejde chlad 5. dveřmi dovnitř. Většinou bývají zachovalejší a interiér tolik nevrže, protože se používaly spíš pro samotnou přepravu osob, ne na stavbu baráku. A zároveň vím, že kapacita kufru je plně postačující (do 850 sedan jsem dostal kočárek a plno dalších krámů, předpokládám, že sedanové krabice jsou na tom podobně).
Postupně jsem procházel tuzemskou inzerci, ale z toho, co jsem u nás viděl, jsem neměl dobrý dojem (samozřejmě čest výjimkám, hlavně odsud z fóra). Když Kolemjdoucí kupoval přes malý eBay svou devítku, též jsem se inspiroval a spočítal si, že koupě naslepo s dovozem ze zahraničí nemusí být úplně hloupý nápad.
Zaregistroval jsem se na ebay-kleinanzeigen.de (teď už vím, že VB kromě označení totalitní policie nebo Vezeme burger znamená i cena k jednání). Tuto kratochvíli doporučuju především pro tyto pandemické dny, kdy vyřídit nákup auta v zahraničí není ve výsledku o mnoho náročnější než objednat si jídlo s donáškou.
Reagoval jsem na různé nabídky. Někdo nabízel střep ze stavby za víc než 1000 euro, jiný prodával jednu z posledních kombíkových sedmiček s platnou TÜV a seznamem provedených oprav (v inzerátu bylo víc fotek toho, co udělal doma na dílně, než fotek samotného vozu) za 550 euro. Když jsem si s ním přes Google Translator (taky výborná věc, bez ní bych byl ztracen, neboť neumím šprechtit) dopisoval, dle jeho slov jediný zádrhel je nefungující palivoměr. Nabídl jsem, že zaplatím předem, ihned pošlu člověka k němu a auto odvezu, ale byl neoblomný. Zřejmě jsem narazil na jednoho z nejslušnějsích Němců, auto bylo dlouhou dobu rezervováno a poslední den rezervace prodáno.
Téměř všechny inzeráty jsem dával k posouzení Kolemjdoucímu. Patří mu velký dík za to, že jsem ho mohl často i několikrát denně bombardoval odkazy, fotkami a mými názory na dané vozy.
Nakonec jsem na Autoscou24.nl objevil kombíkovou devítku, která byla v Holandsku kousek od hranic s Německem. Fotky byly hrozné, auto zaprášené. Ale na druhou stranu jsem si říkal, že hlavně starší lidi moc neumí udělat dobré fotky a realita nemusí být tak zlá. Přes Translator jsem sestavil jednoduchý text a čekal, jestli prodejce zareaguje (ne vždy se tak stalo, samozřejmě). Odpověď přišla poměrně brzy, v Dutch. Pán psal něco o tom, že slevil z původní ceny, že auto nyní nestartuje, že je vadná benzinová pumpa, ale přidá ji k tomu. Říkal jsem si, že to vypadá dobře. (Chyba byla v překladu z holandštiny do angličtiny, kdy psal, ne že pumpu přidá k autu, ale že ji mám dát pod auto. Nechal jsem si to přeložit večer a četl jen na mobilu a zbytek si domyslel. Ale nevadí

Postupně jsem si s prodávajícím psal zhruba každý druhý den. Bylo zajímavé, jak napřed nechtěl psát anglicky, že prý neumí; později ale psal už odstavce bez problémů. Domluvili jsme se na prodeji, převedl jsem peníze, on mezitím vyřídil papíry na tamějším RDW. Byl to samozřejmě Volvo nadšenec, dle jeho slov vlastnil několik modelů, na krabice nedá dopustit. Nyní jezdí nějakým mercedesem ’92.
V únoru vůz vyzvedl kamion, stylově značky Volvo


Od té doby se o něj tak nějak starám / je u mě. Trvalo nějakou dobu, než jsem jej dal (za pomoci Kolemjdoucího a Imriji) do stavu, kdy vůbec naskočil motor. Co se týče pumpy, stačilo ji vyndat a poklepat kladívkem (Jak prosté, milý Watsone. Díky, Imrijo.) Nebylo to ale všechno. I když pumpa běžela po připojení přímo k baterce, závada byla / je někde v samotné ŘJ. Nedává povel k sepnutí čerpadla. Napřed jsem zapojil ruční přepínač, teď jsem provizorně upravil zapojení, aby běžela vždy s klíčkem (vím, není to ideální, ale brzy bych měl dostat upravené zapojení, které připojím k ECU, a bude vše chodit, jak má).
Vůbec celá elektrika je taková divná. Přepínač světel má obracenou logiku (v poloze vše vypnuto svítí parkovačky + tlumené, v poloze zapnutí tlumených světel nesvítí nic) - napadá někoho důvod? Přepínání dálkových světel se realizuje zeleným přídavným přepínačem vedle regulace jasu, přepínačem pod volantem jde jen světelná houkačka. Na přístrojovce vespodu je další přepínač, jehož funkci prodávající nezná. Když jej přepnu do druhé polohy, cvakne relé v motorovém prostoru a trochu se zvýší otáčky…

Jinak jsem po koupi vyměnil olej a filtr motoru, palivový filtr, vzduchový se mi zdál skoro nový, dal nové svíčky. Regulátor tlaku paliva pouštěl benzin do sání, na což mě upozornil Kolemjdoucí, tak jsem ho taky vyměnil za nový.
Ještě chci vyměnit náplň diferenciálu a udělat proplach automatu (dle VIN je tu ZF4 HP22). Taky je třeba podívat se na PCV, rukavice přiložená k dolejvacímu víčku oleje se nafukuju.
K vozu jsem dostal celou řadu ND a příslušenství, např. X vymezovacích podložek pro seřízení vůle ventilů, roletku zavazadlového prostoru, náhradní tapec, Haynes manuál atd.
Budu postupně klást dotazy povolaným

Jedna fotka z inzerátu:

Co je mokré, to je čisté:

Redblock:

Na parkovišti si devítku nespletete:
