Jsem z Děčína a moje S80 je typově moje třetí auto. Zatím jsem vystřídal tři různé 7er BMW (všechno E32), z toho ta poslední byla silně návyková 740i s atmosférickým 4l osmiválcem, kterou jsem měl 6 let. Po ní jsem vyzkoušel Hondu Legend, která mě dostala svým velice zachovalým interiérem, který byl u 21 let starého vozu na úrovni téměř nového. Koroze u ní ale pracovala neúprosně a tak nastalo rozhodnutí - koupit vůz, u kterého je pravděpodobnost, že bude reznout co možná nejnižší, je silný, pohodlný a jezdí na LPG.
S80 jsem koupil v Praze v malinkatém bazaru. Ze začátku jsem si vůbec nebyl jist, jestli to auto vůbec chci, přišlo mi takové zvláštně rozvrzané, ale vzhledem k nižší ceně, žádné korozi a celkově zachovalému stavu karoserie a laku jsem nad tím mávnul rukou a auto koupil. O převodovce, jako primárním zdroji potíží jsem se dozvěděl den nato

Při koupi mělo auto najeto 237 000 km a tento údaj mi potvrdila Cebia. V řádcích níže se dozvíte, proč jsem přesvědčen o tom, že všecky tyto km do jednoho byly najety po Praze.
Jelikož vůz nebyl vybaven zlevňovačem provozu LPG, nechal jsem ho nainstalovat hned po třetím tankování benzínu. Překvapilo mě, že spotřea na LPG byla výrazně vyšší, než benzínová. Tu jsem si ještě před instalací změřil na 9,5 benzínu na 100 km. Plynu je schopno si to říct až o 25% více. Toto číslo klesalo, jak se s LPG najížděly kilometry a po seřízení po 5000 Km podle benzínové mapy se spotřeba vrátila na původní hodnoty. I tak je poměrně velmi nízka oproti vozům, které jsem vlastnil, pod 12l na 100 km.
Ihned ze začátku jsem na Volvu řešil záhadu startování, kdy auto s teplým motorem odmítalo nastartovat a k tomu skákala ručička otáčkuměru ke 3000 ot a zase na nulu. Po prozkoumání různých fór jsem nechal obalit kabel ke startéru alobalem a to souběžně s instalací LPG. I potom mělo ale auto občas problém nastartovat, tentokráte už ale bez tancujícího otáčkoměru. Problém úplně přestal až když jsem na radu kamaráda před vypnutím vozu přepnul na benzín.
Poměrně brzy od koupě začal vůz silně vibrovat v zátahu při dálničních rychlostech. Jelikož se mi u Hondy stalo to samé, padlo podezření na poloosy, které jsem nechal obě zrepasovat a tím se problém vyřešil. Jestli to takříkajíc padlo na mě, nebo si toho prodejce byl vědom a přehodil ložiska u diferáku, čímž se dá problém o pár tisíc km oddálit, to už netuším

Následně přišel problém, který odstraněn doposud není. Už od koupě se auto velice pomalu zahřívalo, což, jak jsem vyrozuměl, by rozhodně neměl být případ T6. Nechal jsem tedy při instalaci LPG vyměnit ještě svíčky a hlavně termostat. Ukázalo se, že termostat neměním, avšak instaluji. Žádny v autě totiž nebyl. Od té doby se auto nejen zahřívá normálně, což bylo žádané, ale také přehřívá. Děje se to i za teplot jako 13°C, obvykle při pomalé jízdě do kopce. Teplota obvykle klesne při svižnější jízdě po rovině, či z kopce a to poměrně rychle. Byl to jeden z důvodů, proč jsem si pořídil Vida Dice, bohužel jsem z té věci nebyl schopen ohledně této závady nic vypozorovat a tak mě stejně čeká svěřit to někomu odbornějšímu (v plánu je pan Formánek ze Cvikova, ke kterému to mám relativně blízko. Pevně doufám, že to nebude první T6, co vidí).
Volvo se se mnou projelo už i do zahraničí, jmenovitě do DDR, kde jsem u nejmenovaného německého kolegy za mrzký peníz koupil kola 18´ Capella, která jsem si vybral jako pro mě designově nejpovedenější pro S80 první generace. Až na pár šrámů jsou i ve velice hezkém stavu. Jelikož bydlel kousek od Rujány, tak se to spojilo s výletem na tento poloostrov.
Při první výměně oleje jsem se rozhodl pro malou dekarbonizaci a to hlavně proto, že motor zřal olej a to relativně dosti. Operace pomohla, motor nyní olej nežere, ale objevil se další problém - olej tryskal skrze měrku do motorového prostoru. Pravda, pouze když jsem mu jo naložil, ale nic příjemného to nebylo. Po přečtení pár fór jsem zkřížil prsty a doufal, že je to kvůli slabému těsnění u měrky. Mechanik to trošku pošolichal, aby měrka nešla vytahnout silou vůle a nechtěný olejotrysk přestal. Při další výměně oleje mě čeká změření tlaků a dost pravděpodobně intenzivnější dekarbonizace. Můj mechanik bohužel nenašel odvzdušňující zařízení, které já si pamatuji z BMW jako membránu sání, i tu chci zkontrolovat.
Na zimu jsem pořídil od místního člena, který je stejně jako já z Děčína, za vysloveně mrzký peníz orezlé plechy, ale s origo poklicema, které, musím říct, autu velice sluší. Volvo dostalo rovnou nové zimní obutí, ač pravda, nevalné polské kvality, konkrétně značku Kormoran. Musím na sebe prásknout, že to jsou uplně první gumy, které jsem kupoval jako nové.
V rámci podzimního servisu se také vyměnily všecky tyčky stabilizátorů, čepy na přední nápravě a dala nová baterie. Mechanik mi však nepřelisoval PUR na přední nápravu, které jsem koupil od MartinOpela, ty mi od té doby cestují v kufru. Mám ty před faceliftem, nebo jak to říci, jednoduše před optimalizací, která se dělala nějak na přelomu roku poté, co se jednomu členovi zde urvali (nechci o tom kecat nesmysly, je na to vlákno). Během tohoto servisu si mechanik také všimnul, že přední brzdy jsou deset metrů před smrtí, tak se urychleně udělaly přední kotouče a destičky + popraskané hadičky k brzdám.
V prosinci se staly dvě poměrně důležité věci. Vypršela technická a přestal mi svítit levý xenon. V lednu jsem tedy udělal nejdříve LPG emise mno a den nato přestal svítit i druhý xenon. Diagnóza - odešly oba balasty, z toho ten pravý kvůli netěsnosti ve světle, díky čemuž do něho teklo. Vylil jsem z něj přes litr vody. Jelikož bez technické a světel se jezdí dost blbě, tak auto nějaký čas stálo. Plán byl celkem jasný, koupit balasty, koupit celé pravé neprasklé světlo, nechat pokovit odrazové plochy, vrátit do auta a udělat technickou. Mno, o pár dní to nevyšlo

Tím se dostávám ke kontrolce motoru ala ponorce. Ta začala svítit krátce po instalaci LPG. Hlavním podezřelým tedy bylo LPG. Mno během emisí se ukázalo, že jedna lambda je na tom hůře. Tím se hlavním podezřelým stala lambda. Mno a je tu tedy zatím nejnovější závada - po sobotním výletu na lyže mi pocitově přestaly pálit dva válce. Jelikož mám vidu, tak jsem se hned v neděli podíval a výsledek je - missfire multiple cylinders a závada jedné lambdy. To vám v neděli fakt zvedne náladu


Takže suma sumárum, auto super, jsem s ním spokojenej, ale měl jsem štěstí na kus, což se tak občas stává. Když se řekne T6, každého hned napadne poddimenzované převodovka. Já paradoxně řeším hlavně motor, o kterém jsem se dočetl jen to nejlepší

PS: Fotky budou, brzy
